dátum: 66.10.       fájl: c-fajlok-2/c00094-1.htm                      C. 000094a-c

 

Váli Dezső

Iparművésuezti Főiskola V. évf. / 1. féléves feladat
láttamozta: Szrogh György építésztanárom

ALKOTÓHÁZ-PROGRAM

Az államnak pillanatnyi gazdasági érdekeit tekintve irrentábilis  alkotóház létesítése. Tehát építését nem gazdasági, hanem kulturális vagyonunk növelésének igénye teszi szükségessé.

A legjobb alkotások egy nemzet büszkeségei. A legjobb alkotások általában egy jó nívójú középtehetség-rétegből nőhetnek ki legkönnyebben. A nemzet ezért helyesen teszi, ha megtűri, sőt dédelgeti százszámra a becsületes átlag művészeit, mint ahogy a kiásott háborús lőszert illik kezelni - nem tudni, melyik robbanhat.

Az építmény jellege nem gyorsan avuló, ritkán és kevés épül.

Mindezek, valamint a környezet adottsága teszik indokolttá beruházás esetén a maximális eszmei és anyagi ráfordítást.


Mit várunk a háztól kívülről?

A környezet eszmeileg determináló adottságai:
Az épületnek ki kell fejezni a pestiek tiszteletét a megmaradt utolsó tabáni gyöngyszemek, tehát saját történelmük, saját öregapjuk iránt.
A pesti tempót és biznisz-mentalitást Budára érkezve itt le kell vetkőzni, vagy legalább egy kicsit meg kell szégyellni.
A ház a feje a Várbazár-műteremsor-kígyónak.

A környezet priméren vizuális momentumai:
Az épület fő nézőpontjait a forgalmi adottságok határozzák meg. A környék beépítetlensége (munkahely sincs a közelben jelentős) következtében a gyalogos célforgalom elenyésző. Aki gyalog megy, az sétál, kéz a kézben.

A zsibongó Pestről átbumlizó villamosutas első föllélegzése a hídról kapott panoráma. Ez az ígéret először a hídfő-élményben, másodszor (ha arra megy) a Tabán-élményben konkretizálódik.

Autóforgalom: az Erzsébet híd hídfő-csomópont utolsó pár métere egyirányúsítottsága és pontos megtervezettsége következtében itt még gyors és zavartalan. A hídról észak felé térve negyed-fél percig látni a telket. Számukra a Szarvas étterem épület mellett ez a ház teszi a térbeli viszonylatokat egyértelművé, és zárja le a tabáni légkört. Utána már a Dunapart, a Vár vagy a Krisztinaváros élménye jön. A villamoson utazókra nagyjából az érvényes, mint az autósokra: pár pillanat alatt egyértelmű, könnyen befogadható hangulatot adni. Csak az épület fő tömegarányaira van idejük rezonálni.

 

Szűkebb környezeti adottságok:
Sorház-foghíjbeépítés. Lehetséges beépítési magasság kb. két szint, ha a környező párkánymagasságot tartom. És ha gyors rápillantással is könnyen értelmezhetővé és egységessé akarom tenni, akkor ezt tartanom kell.

A szomszédos homlokzatok múlt század forduló környékiek, áttekinthető tömeggel és igen finom felületplasztikával. Felületük vakolt, színezett. Ennek megfelelően kézenfekvőnek látszik házam felületének hasonlóképpen való kezelése, vagy kontrasztként nyers betonfelületek kemény architektonikus plasztikával. A második megoldásból indulok ki.


Mit várunk a háztól belülről?

Lehetséges rendeltetések:
1. Vidékről beutalt művészek.
2. Pesti lakással rendelkező művészek számára műterem.
3. Műtermes lakás nyáron főleg vidéken dolgozó művész számára.
4. Műtermes lakás állandó pesti lakos számára.

Választásom szerint beutalásra kerül:
négy festő, vidéki,
négy szobrász, vidéki
négy építész, várhatóan budapesti lakos.

Meggyőződésem szerint nem pavilon rendszerű alkotóházba gyerek semmiképpen nem vihető, és egy átlagosan két, három heti szabadsággal rendelkező feleség is legfeljebb vendégnek tekinthető.

Alaprajzi követelmény: szeparáltság
A művészt, aki okos is, alig érdekli, mit csinál közvetlen környezete.
Ő nem kollegáival áll versenyben, hanem az egyetemes emberi érzelmi és tudati készlethez kíván egy semmivel össze nem mérhető, önálló egységet hozzárakni. Ilyen viszonylatban közömbös, vagy zavaró a szomszéd egymás mellé szépen odatett két színe. Így aztán maga az alkotás szigorúan individuális folyamat. Mosolygunk egy Kádár-Konecsni szignálon.
Szeparáltság a feleségtől: az átlagosan kékharisnya feleségtől elég egy mondatban megemlékezni. Szívesebben tesz meg az ember tíz méterrel több utat az ebédért.
Ha ezt a szeparációt vizuálisan és auditíve megoldottuk, még csak a negatívumokat küszöböltük ki.

Most jönne a plusz hozzáadása

A beutalt művész igen jutányos áron
a. új alkotó környezethez,
b. új ember-környezethez,
c. teljes ellátáshoz jut,
d. és felesége nyaralása is esetleg így megoldott.

Ezeket a szempontokat kell kielégíteni.

a. Új alkotókörnyezet.
Az a tény, hogy Bartók egy életen át kereste a számára legszimpatikusabb szobát munkához, bizonyítja, hogy az igény nagysága nem fordítva arányos a tehetséggel. A beutaltak (átlagos tartózkodását egy-két hónapban kalkulálva) nincs ideje környezetét mesterkéltség mentesen magához szabni, így egy belakott-műterem-színvonalú mozgalmasságot és heimlich-séget is készen kell kapnia. (Erre például alkalmas a lakáson belüli szintkülönbség.)

Kilátás a Várpalotára és a Gellért-hegy oldalára olyan inspiráló, hogy emellett a hagyományos tájolási elvek harmadrendűvé válnak. Tájolásnál a művész szempontjai előbbre valóak a családnál.

b. Új emberkörnyezet.
Az alkotó festőnek vagy szobrásznak egyedüllétre van szüksége, de nem úgy a szórakozó, és pihenésként mással foglalkozó embernek: lakásának alkalmasnak kell lenni barátokkal közös éjszakai iddogálásra, és közben a feleség is egyedül pihenhessen, ha akar.

A lakások kölcsönös megközelíthetősége: a ''my house...'' elv alapján maximálisan szeparált. Az ideális az utcáról külön bejárat lenne. Ha a közeledés igénye fennáll, a plusz tíz méter nem fog egy beszélgetést megakadályozni. Új ismeretség pedig ne egymás lakásán induljon. A közös helységekben ilyen szempontból egyformán egyenlők a felek.

c. Teljes ellátás.
Ez alatt a boarding-house szolgáltatásokat értem:
- egy-két naponként takarítás
- napi háromszori étkezés közös helyiségben, vagy kívánságra a lakásba hozva,
- heti egyszeri szennyes elszállítás a Patyolat szervezésében és tarifájával
- igény esetén a közös klub- és játékszobák használata.

d. A feleség nyaralása
ha jön azért, ha nem jön, úgy van megoldva. A feleség számára a teljes ellátottság már önmagában is üdülés.


Budapesti lakással rendelkező építészt tételezek fel statisztikálisan főprofilnak, aki egy pályázatra, vagy sürgős munkára ideköltözik. Műtermének igen rugalmasnak kell lenni; minimálisan plusz négy munkaasztalra van szükség lehet. Lehetőséget kell nekik makettezésre, modellezésre is adni.