dátum: 84.11.        fájl: c-fajlok-2/c01495-1.htm             C.01495-1503

 


The Normal Christian Life

A normális keresztény élet     (írta: 1938)

Watchman Nee, Evangéliumi Iratmisszió / Tuttlingen

(a kötet rövid kijegyzetelése)


Volt-e valódi keresztény élet Krisztuson kívül?
Pál: ''Többé nem én élek, hanem Krisztus''

Isten hozzánk való viszonyulásában minket félreállít, hogy helyünket Krisztus foglalhassa el. Krisztus helyettünk halt meg.

Kiindulópont: Pál Római 1-8 fejezet:

bűnök ─── bűn (nemcsak bűnöket követtem le, hanem a gonosz bennem lakik)
   ↓                                                              ↓
bűnbocsánat     →     nem elég     →     szabadulás kell
Krisztus vére - amit tettünk                           ↓
Krisztus keresztje - amik vagyunk (feltámadás megszabadulás!)

a bűn lényege az ENGEDETLENSÉG
követi a VÉTKESSÉG

Krisztus vére válasz:
bűneinkre
bűnösségünkre
a sátán vádjaira
- miután megigazultunk Krisztus vére által -

a VÉR mindenekelőtt Isten számára van
az engesztelésért van
(Ószövetségi engesztelési ünnep, a vérhintéssel az előkép)

Isten kielégíttetett
Krisztus vére tökéletesen kielégíti Istent
(a túlzott bűntudat ellen mondja!)

A hívő szabad utat nyer Istenhez
a vér a lelkiismeretet is megtisztítja

a szívünk gyógyíthatatlanul gonosz, ezért ÚJ SZÍVET  kell adnia
nem jótetteim alapján vagyok bejáratos az Úrhoz, hanem Krisztus vére által
a jó lelkiismeretünknek nem a saját kis győzelmünk az alapja!
(tehát bűnösen, rosszkedvvel éppúgy közelíthetünk! - a VÉR által!!)

a vádoló legyőzése
jelenkorban a sátán aktív: a testvérek vádolása (ő vádol)

a sátánnak sose próbáljunk válaszolni a jócselekedeteinkkel, hanem mindig a Vérrel.
 

2. fejezet: Krisztus keresztje

A bűnös azért bűnös, mert bűnösnek született, nem azért mert bűnöket követ el.
azért bűnözünk, mert bűnösök vagyunk!
az előrehaladás útja
1. tudni
2. úgy tekinteni magát, mint...
3. átadni magát Istennek és
4. szellem szerint élni

1. tudni
az Úr halálában képviselt minket,
Ő bűneinket fölvitte a keresztre
mi magunkat is felvitt a keresztre
szabadulásunk ténye be van fejezve
(Benne vagyunk, mint a könyvbe tett papírlap)
bűneid kérdése elrendezett a kereszt által
a dolgod: dicsőítsd
az én megfeszítésem Vele (Krisztus) együtt történt
és aki meghalt, az megszabadult a bűntől - evangélium
Krisztus felszabadít a bűntől,
de nem úgy, hogy az óemberünket megerősíti, hanem
hogy keresztre feszíti, hatályon kívül helyezi.

1. lépés:
LÁTOD MAGAD KRISZTUSBAN,
mi már benne VAGYUNK, MOST!
(fel kell ismerni és nem erőlködni, hogy beléphessünk)
semmit nem kell tennünk a megszentelődésünkért

a kínai: ''Uram magasztallak azért, hogy engem már Krisztusba helyeztél. Minden, ami az övé, az enyém!''


2. lépés:
''Úgy számoljatok magatokkal, mint...
...akik meghaltatok a bűnnek.''
meghaltunk Krisztussal a kereszten (7 évig Nee sem értetette)
egyszerűen halottak vagyunk.
(ez parancs=) Isten azt mondja, így számoljunk magunkkal-
(a HIT: Isten cselekedeteinek a részünkről való elfogadása. a hit alapja mindig a múltban van.)
Márk 11,24.: mindaz, amit könyörgésben kértek, higgyétek, hogy már megkaptátok, és majd megadatik nektek
(a hit mindig azt mondja: Isten megtette, és nem: hogy meg fogja adni, megtehetné...)
''Krisztusban megfeszítettem''
    ↓        a kísértések és bukások: hadüzenetek a hitnek
ez nem azt jelenti, hogy a bűn gyökerestül ki van irtva bennünk - szükségünk van a Vér segítségére
(minden kísértés elsősorban abban áll, hogy magunkba nézünk és nem az Úrra, és így a látszatot szemléljük.)
(a törvény fedi fel igazi természetünket)
(a törvény nevelőként adatott nekünk, hogy Krisztushoz vezessen, azért, hogy HITBŐL igazítassunk meg. Gal 3,24.)
''Ti is meghaltatok a törvénynek Krisztus teste által.''
- hogy Istené legyetek -
Krisztus maga tölti be a parancsolatot helyettünk
a törvény megmarad, azért nekem kell meghalnom, ne legyen érvényes rám - Krisztus megszabadít a törvénytől (Krisztus halála ugyanis)
önmagunk vége - Isten kezdete
''én azért jöttem, hogy betöltsem a törvényt!''
- az új törvény szigorúbb, de Krisztus teljesítette
ha saját erőnkből akarjuk elvégezni a feladatot, nem hagyunk helyet a Szentléleknek!!
a fuldoklót is csak akkor lehet megmenteni, ha legyengült
tévedés, hogy az Isten tőled kívánja, hogy betartsd a törvényt!
''én nyomorult ember! ki szabadít meg engem a halálnak testéből.'' Róm 7,24.
tévedés azt hinni, hogy az Igeolvasás és az imádkozás győzelemre vezetnek (csak Isten)

''Ki szabadít meg engem?''
(többé nem számol saját erőfeszítésével-
félünk, ha semmit nem teszünk, sehova nem jutunk el...
→ ELVÉGEZTETETT

az előrehaladás útja:
JÁRNI SZELLEM SZERINT
ahol valódi győzelem van, ott nincs erőlködés
''Krisztus él bennem'' nem én élek (Pál)

''önöknek nem türelemre van szükségük, hanem Krisztusra.''
Isten nem egy kis türelmet, stb. ad, hanem egyetlen ajándékát, a Fiát, aki minden szükségünkre elég.
Ő lesz alázatos és türelmes stb. bennem -
áldott tapasztalat felfedezni a különbséget az alázatosság, szeretet stb. és Krisztus között!!
Ő a felelet minden szükségre
Krisztus cselekedjen bennem, ott is, ahol én alkalmatlan vagyok.
ha az élet minden pillanata megszentelődik, ez nem a szentség, hanem a szentség gyümölcse.
a szentség maga Krisztus
(ha ma éppen türelemre van szükségem; Ő az én türelmem-)

a KEGYELEM - ISTEN CSELEKSZIK HELYETTÜNK
erőfeszítés - vagy bizalom
mindenre képes vagyok azáltal, aki engem megerősít. Fil 4,13.
elmondhatom: van akaratom
és a jót fogom tenni.
két héten át. de aztán...
és jön újra a megszokott bűn, és kételkedni kezdek
a jobb élet lehetőségében...
pedig Krisztus már megszabadított engem, tehát HA feladjuk magunkat, és átadjuk magunkat neki...
(a Bibliát sem kell erőlködve olvasni.)
Isten soha nem kéri tőlünk, hogy erőlködjünk azok lenni, ami nem természetünk...
egyáltalán ne aggodalmaskodjatok!

járni szellem szerint
a legtöbben tudjuk, hogy Krisztus a mi életünk, de ez a tény kevés hatással van egész magatartásunkra.
Isten eredeti terve az emberrel: olyan szellem, aki közvetlenül együttműködik Istennel terve megvalósításában.
Ádám elrontotta.
Krisztus halála nagyobb jelentőségű, mint az EREDETI HELYZET visszaállítása
mi nemcsak megmentett bűnösök vagyunk, hanem az egyház isteni teremét az Ő Fiában.
az efezusi levél szerint a kereszthalálnak (szeretetnek) nincs (sok) köze a bűnhöz.
úgy szereti, mint férj - (az eklézsiát)

Római levél fejezetei:
  5. bűneink megbocsáttatnak
  6. Krisztussal együtt meghaltunk
  7. természet szerint teljesen tehetetlenek vagyunk
  8. ezért a bennünk lakó szellemre bízzuk magunkat
12. ezért és következésképp egy testet alkotunk Krisztusban
a következők gyakorlati utasítások életünkre

az egyes keresztények Önmagunkban nem képviselik a Testet, hanem tagjai a Testnek (ha csak a hallás az enyém, mégis láthatok mások által...)
nem tudunk megélni egymás nélkül
ezért olyan fontos az imaközösség
nem: ''én Atyám'', hanem így:
''Mi Atyánk''
egyedül nem tudom hatásosan szolgálni az Urat, és Ő nem kímél meg egyetlen nehézségtől, hogy megtanítson erre. A Test segítségére szükségem van.
munkám a TESTET (egyházat) építeni
(az eklézsia nem hasonlatos Krisztus testével, HANEM: AZ)
először vágyom arra, hogy szent legyek, hogy győzelmet arassak magam, tekintet nélkül másokra (hiba)
nem az egyház megosztottsága a legnagyobb probléma, hanem a mi egyénieskedésünk
a feltámadásban nemcsak egyéni hívő lettem Krisztusban, hanem az Ő testének egy tagja
- ha meglátom végre: keresem a közösséget

mindegy, hogy ki végzi el a művet, fontos, hogy a Test növekedjék
- ez a tény forradalmasítja életünket
- egyénileg nem tudjuk a sátánt legyőzni, az Eklézsia igen, ő tudja Isten művét befejezni, beteljesíteni

a bűn - az önbizalom - az egyéniség érvényesítése - : a SÁTÁN mesterfogásai voltak.
Krisztus keresztje hatástalanította.


A KERESZT

a kereszt műve kétirányú:
Krisztus élete kibocsátatott, szétárad
mi: lehetőségünk: HORDOZNI A KERESZTJÉT
vagyis együttműködésünk vele, hogy az új élet megnyilvánulhasson bennünk

EDDIG a válsággal foglalkozott (az új élet kezdetével)
MOST a tanítványi léttel (előrehaladottabb)
Ádám bűne óta a lélek túlfejlődött, önállósodott, a szellem helyét bitorolja.
(önmagamban semmi képességet nem fogok találni. Ezért semmibe nem kezdek, hogy rá ne bíznám magam Istenre.)
Ádám az én képességemet ugyanis tönkretette
akkor és úgy is cselekedni akarunk, amikor Isten nem kéri, nem akarja tőlünk-
minden (erény, képesség stb.), amit nem az újonnan születés által kaptam, (tehát, amivel születtem) csak az embernek hozhat dicsőséget, és soha az Istennek!
ha valaki megtér, és most ugyanolyan módszerrel tanulja az efezusi levelet, mint régen, ami érdekelte, a történelmet, a földrajzot stb.: TÉVED
A (munka) erő forrása kell, hogy más legyen.
Az Úr akaratával és erejével kell tenni.
(egy rossz szónok jobban fog beszélni a gyülekezetben, mert ő tudja hogy alkalmatlan, és jobban fog ezért előtte imádkozni.)

= (a természetes és a szellemi adomány közti különbség!
bizonytalanoknak kell lennünk avval szemben, amit imádkozás nélkül meg tudunk tenni. (hiába a képességeink)
túl könnyen megirigyeljük szomszédunk természetes adományaiért, és nem vesszük észre, hogy könnyen akadályunkká válna.
az Úron kívül semmit nem tehetsz. Hiába tudok egy sereg dolgot magamtól megtenni. Az Úr megmutatja: én sok mindent megtehetek, de amit én megtehetek NÉLKÜLE, az semmi!
Ami testből születik, soha nem lesz más, nem megjavítható, csak ami a szellemből való (tiszta)

de mi van szellemtől?! hogy tudjuk megkülönböztetni? Hogy Isten akarata-e?... nem önvizsgálattal!
ilyet az Írás soha nem mond
''a Te világosságod által látjuk a világosságot.''
''vizsgálj meg engem, ó Isten.'' 139 zsoltár

önmagam megismerése soha nem származik lelkiismeretvizsgálatból, erőlködésből
(a szoba világos felében mindent jól, világosnak látunk)
''Isten beszéde élő és ható - kétélű kard.''
lehet, hogy a kijelentést nem mindig az Íráson keresztül kapjuk

a világosság egy törvénynek engedelmeskedik: mindenüvé bevilágít, ahova beengedik
(a Bibliára fölírta: Uram, magamnak semmit nem akarok)
az Írás megmutatja az önmegismerést:
Ézsaiás
Ezékiel
Dániel
Pál, Péter

az előrehaladás útja: (naponként) hordozni a keresztet
a szolgálat alapja, módja:
a Fiú semmit nem cselekedhet önmagától
(a lélek székhelye vonzalmainknak)
''aki inkább szereti fiát vagy lányát...''
(Péter hibázik, amikor kímélni akarja Jézust a kereszthaláltól)
a pontos kérdés: SZERETI - ÖN ISTEN AKARATÁT?
és nem: megteszi-e...?
annyival egyszerűbb Isten ajándékait szeretni, mint Istent...
a lélek dolgai NEM bűnösek, jogosak:
házasodni
ültetni
de: belemerülni... ideköthetnek minket
a keresztnek igazi elszakadást kell bennünk véghezvinnie, mindentől és mindenkitől.

Krisztus bennünk él. működését lelkünk korlátozza, rontja.
Így életünk végéig szükség lesz a kereszt munkájára bennem
''tagadja meg magát, vegye föl keresztjét és kövessen engem''
Isten elsegít odáig, hogy egy sötét éjjel után soha többi nem merünk bízni magunkban
utána nem az érzelmi örömért fogjuk Őt szolgálni, hanem mert EZ ISTEN AKARATA
(az érzelem megbízhatatlan, hol erre, hol arra hajt)
(az igazi öröm sokkal mélyebb, mint érzelmeink)

ha test szerint élünk - állatok
ha lélek szerint - kultúráltan, de Isten nélkül
ha szellem szerint - akkor használjuk a testet és a lelket, de azok már Isten szolgái.

ha egyszer a saját erőnk összetörött, Isten legcsekélyebb érintésére mindig odaadjuk magunkat.


14. fejezet: az evangélium célja
Mária olajkenete: a tékozlás
a világ számára minden tékozlás, amit az Úrnak adsz
(Nee egy szentéletű asszonynak valaha mondta tévesen: ''miért él Ön egyedül egy ilyen kis faluban? az Ön lelkiismeretével? miért nem szervez összejöveteleket?'')
NEM az az első kérdés: ''a szegények el vannak-e látva?''
HANEM: az Úr elégedett-e?
ne a szolgálathoz ragaszkodjunk, hanem az Úrhoz!!

aki megtanulta, hogy egyedül csak az Úrban találja meg kielégülését, és sehol máshol... akkor azonnal észreveszi Krisztus édes illatát
ne - hasznosak akarjunk lenni mások számára
hanem: MAJD, ha az emberek megérzik bennünk Krisztust-

a legfőbb dolog, amit vár tőlünk, hogy jelenlétünk másokban éhséget támasszon Iránta - ne azt lássák, hogy MI tehetségesek vagyunk...
mi szeretnénk sokat dolgozni ÉRTE, és mindent az apostoli utazások fényében látunk. de Isten megengedi, hogy legnagyobb követeit bilincsbe verjék-