dátum: 84.11.        fájl: c-fajlok-2/c01507-1.htm             C.01507-1510

 

Szentmártoni Mihály - Benkő Antal
Prugg Verlag Eisenstadt, 1984
 

A lelkiélet lélektanához


Keresztes János: ''az ima akkor tökéletes, ha az embernek nem telik benne élvezete. mert az igazi örömök meghaladják az érezhető örömöket.''

aszténiás [vézna, betegségre hajlamos] típus: (Keresztes János) passzív, magányos alkat, eleme a magány, érzelemszegény, ezért tud szenvedni
- a boldog ember sohasem rosszindulatú -, aki úgy érzi, hogy Isten útját követi
- Isten akarata felismerésének problémája:
segít:
1. 10 parancsolat
2. evangélium- de: Krisztus ''elküldöm a Szentlelket, aki megmagyarázza''
    a szentek sokszor évekig vajúdtak (imádkoztak), hogy megértsék Isten akaratát
3. egyházi hagyományok
    de: a zsinat után: lelkiismeret (nagykorúak vagyunk)
    - még a gyerekek számára is -

tehát MI ISTEN AKARATA?
(hogyan tudom meg?)
- hogy minden ember üdvözüljön
  alapvető lélektani igazság, hogy mindig valami jó mellett döntünk
- vajon a választott jó közelebb visz Istenhez?
  amikor Isten akaratát keressük, egyben létünk végső értelmét kutatjuk

''SORSUNK AZ ISTEN''
visszaállított egyensúly:
''lelki béke''
''jó lelkiismeret''
(pszichológusok szerint az öngyilkosok mindig büntetni akarnak valakit)
döntés problematikájához:
Szt. Ignác:
- ha egy ismeretlen tanácsként kérné ezeket?
- halálos ágyamon hogy ítélném ezt a döntéshelyzetet?
(kiegyensúlyozott személyiséget nem lehet az értelemmel kialakítani, szív is kell)
a teljesítménycentrikus világ zavarai: hogy áll a lelkiéletre is-
(még pihenésünket is csak teljesítményként tudjuk megítélni: mennyit úszunk, mennyit olvasunk!!
az elmélkedés pedig más.
az emberi tapasztalat.

teljességhez 3 kell, jó arányban együtt!!
teljesítmény
extázis
elmélyülés

- az elmélkedés nem keresés (az aktív és türelmetlen)
hanem várakozás
a külvilággal való kommunikáció leszűkül, behunyt szemmel, csönd
- az én passzivitása, lelki lazulás
    ÉN CSAK VÁRNI TUDOK. A VÁRÁS kifejezi tehetetlenségemet (=IMA)
- bemelegítés kell, nem lehet néhány perc (legalább 1/4 óra), hogy a belső történés útnak indulhasson
    az elmélkedésben ''nyitott tenyérrel állunk'',
az Úr szabadon kivehet, és betehet a kezembe bármit
ez a lényege.
az elmélkedés pihentet
nyugtat, relaxáció is
nemesít

az összeszedettség technikái
sétálva nem lehet, megosztja a figyelmet, energiát
állás is-
térdelés: fárasztó, arra figyelünk
teljesítménycentrikus
fekve: elalszunk
ülve: európainak a legjobb
csukott szemmel gondoljuk végig izmainkat, lazák-e?
akkor felidézzük az elmélkedés TÁRGYÁT vagy nézünk egy  KÉPET
majd ismét becsukjuk a szemünket, kezdődhet-
lelki oldal: (pszichés)
- figyelem rögzítése
egy jellel: (gyertyagyújtás) rögzítsük:
Isten jelenléte
(előkészítés még lehet: ikebana, zenehallgatás, koncentrációs vagy lazítási gyakorlat)

1. képelmélkedés 30-45 perc!
ne kritikusként, ne akarjon valamilyen élményt elérni

2. szóelmélkedés - egy szót vagy mondatot kimondok,
és engedem, hogy hasson rám: ''szeretet'', ''irgalom''

3. biblikus elmélkedés
a leggyakoribb. egy szakaszt olvas- úgy kezdődik, hogy az ember magára ismer
(vigasztal, nyugtalanít-)
időzés a témánál, semmi sietség

4. kontempláció
szemlélődés. magas forma

az elmélkedés veszélyei:
ne válasszunk mindig borús témát! (Jób, József egyiptomi keserű sorsa, hanem: kánai menyegző, Jó Pásztor!)

nehézségek az elmélkedésnél
- szórakozottság, pld. gondok: lazítási technikák, vagy a téma imában való földolgozása
- lelki szárazság (nem öröm az ima, akkor), belejátszhatnak napi hibáink, napi békétlenségeink
- lelki sötétség: természetfölötti eredetű lehet, de továbbra is nyitva áll az Isten felé
  ≠ depressziós

a tökéletesség technológiája
''legyetek tökéletesek''
lelkiéletünk modellje az EMBER Jézus
''öltsétek magatokra Urunkat, Jézus Krisztust''
kialakítása: a Szentlélek műve
a lelkiélet nem állapot, hanem ALKOTÁS és KÜZDELEM
(hamis Istenkép, hogy csak akkor szeret, ha jók vagyunk. feltétel nélkül szeret)

A Krisztusban élő ember öntudata
- páratlanságunk tudata
- önmagunk és mások elfogadása, korlátaink elfogadása
- elkötelezettség: folytatjuk a megváltás művét, itt és most
  (bár ehhez csak töredékes ismereteink vannak- bizalom Krisztusban!)
- megelégedett (kiegyensúlyozott) szeretet

beállítódások, amik segítik az ember lelki növekedését
1. empátia (erre vonatkoztatva!)
    tudom mit érzek
    tudom miért (harag, kiábrándulás)
2. őszinteség magammal
3. önmegbecsülés
4. szembesítés: mennyire egyezik életem az elveimmel?

módszeres önnevelés
1. felismerés, kevéssé ismerjük magunkat!
    kérdéseket kell föltenni, és miérteket
    elégedett vagyok-e?
    miért nincsenek jó barátaim?
    munkám?
    imám?
    milyenek domináns érzelmeink?
    lehangoltság
    megelégedettség
    zsörtölődés stb.
- kezdeményezés a javításra
- kiértékelés

lelkivezető
nem guru, ma sokan, fiatalok: nem lelkivezető után vágyakoznak, hanem egy erős személyiség bűvkörébe akarnak bekerülni

teszt (lelkivezető) képes lenne-e szerepcserére
vezető, jó, mert:
- magunk tulajdonságait nem ismerjük
- más jobban ismeri reakcióinkat
- vakfoltok miatt
lelkivezető segítsége, (iskolák): Szt. Benedek, Szt. Ferenc, Szt. Ignác, Szt. Teréz

rendkívüli lelkivezetés kell a (mai pszichológia ismeretében is): serdülők, lelki betegek, átlagon fölüli életszentségre törekvők
a lelkivezetésnek nem lehet célja a másik ismerete
nem manipulálhat!
mert fennáll a veszély, hogy a vezető saját biztonságát, fölényét keresi

tévedés!: (Wilchelm Daim, 1951)
''a neurózis a bálványimádás szülötte''
a lelkivezetés elsősorban nem az emberi okosság, hanem a teológiai hit síkján zajlik le

együtt keresik
a Lélek sugallatát, irányát         lelkivezetés        pszichoterápia        hogy merre hald tovább a kliens, nem a pszichológus feladata
                                                            én felismerés                    (nem filozofál, moralizál)
                                                            én rendezés

alázatosság az önmegváltás örökös kísértése ellen.
---
tény, hogy általában többet szenvedünk azoktól, akik lelkiismeretükre, szabályokra hivatkozva elhanyagolják az igazi szeretetet. (Krisztus ezeket megbélyegezte).
---
hibáink egyik fő oka az önismeret hiánya-

Szt. Ignác: a lelkiismeretvizsgálatot hálaadással kezdjük!
(Szt. Tamás nem tudott mit kezdeni a nőkkel a munkásságában: félresikerült férfiaknak tekintette őket)
hogy Szt. Jeromos nem volt kellemes ember a környezete részére, azt legelfogultabb életrajzírói is elismerik.