dátum: 73.08.        fájl: c-fajlok/c00447-1.htm             C.00447

Erdélyi út (Ugocsay Lacival)
1973. 07.29. vasárnap

07.30. hétfő
Kezdetben a hálózsák, amit két napig csináltam, sokkal fontosabb volt az egész útnál. gyerekkori nosztalgiák.
Jól megcsináltam. három réteg habszivacs, selyembélés, fejpárnás kapucni, cipzár, fóliaburkolat.
meg egy tengerészsapka műanyagból.
Kolozsváron csatlakozás: főtérre, aztán két órát a pályaudvaron lábunkat lógatva. három átszállás, éjszaka, hideg, vonaton aludva, hajnal Gyergyó körül, a hegyek, csípős nyelvű tanítónők, hideg napkelte, esőben órás séta Csicsón, már föl a hegyek közé frissen kaszált csuda-zöld rétek, belőlük nőtt barna faházak, két ablakkal, meg csűrök, kétszáz méterre megint egy. két állomással túlmentünk, csonka kezű cigány kezet nyújt és pénzt kér, föl a hegyoldalba, vizes fűben hálózsákot először használ. meleg, aztán talpfákon baktatva, beszélgetve. villamosításhoz oszlopokat állítanak moldvai munkások. Zerkula Jani bácsi, múltkori ismerősök-örömmel fogadnak, elfogadják, hogy a csűrben aludnánk, szalmán. 5-től másnap 9-ig. éjjel fölébredve, hogy fázunk: pulóver és hosszúnadrág, zsákra fóliazsák: reggelre párás belülről, nagyon meleg.

07.31. kedd
meredek, föl, fenyves, első eszterna, vályúforrás, hegyi kaszálón furulya, rajz, gerincen tovább, erdőben kolompoló marhák, Sötét-patakon le vagy 14 km, babkonzervet temetőben gallytűzön, haza, egyedül, sötétben, Zerkula Jani bácsi hegedült a házban.

08.01. szerda
főállomásra, 3 km, gyümölcs vesz, bulldózer vágta úton új távvezeték, fölülről a falu, át a völgy túloldalára, mindig köszöngetnek, furulyaszómra legények föl- meghívnak az eszternára, Vidra kutya meg pár faház, sajtot készítenek éjszaka két óra alatt, nem mernek a medve miatt aludni, tegnap is leütött egy lovat, van vagy 5 és csak 80.000 lej kár után szabad lőni, kígyó is van, rajzolunk, igen meredek az út lefelé, többször is csepeg a nap folyamán, elveszett kabátot este a piacon odaadják, fél 10, lefekszünk szénában.

08.02. csütörtök
patakban mosdom, kicsit meghűlve, vettünk egy négy kilós sajtot, 18 lej/kg, faluban egy patakhídon rajzolunk, furulyára fölugat mindig a kutya, többször kisüt a nap, igen gyorsan változó idő, anorák, utána derékig meztelenül
falu: zöld, frissen kaszált rétek között faházak, léckerítések szabálytalan kontúrt adnak, szűk völgy magas helyek között.
délben haza, igen álmosak, alv. egy fekete foltos kecske, Toni cica, jövő héten vezetik be a villanyt, éjjel vonatdübörgés, füttök
- Zsófi lányának két színt magas üvegfalú gyerekszobát álmodtam, magas, emeletes kékre dukkózott ággyal, amibe a ruhaszekrény is bele van építve
- csomagom eddig bevált, csak: hátizsák is kellett volna, amibe élelem, esetleg a napi útra elfér.
csűrben kecskebőr szárad, tavasszal vágták, egybesütve elküldték katonafiúknak, aki kántortanuló egy 12 osztályos iskolában
- a tenorfurulya nehéz, meg nehézkes is 3 darabból, talán a középső vagy inkább a kicsi kell útra.
du. Sötétpatak mentén rajz, Büdösfürdő Romániában a második, borvíz források, jobb rajzaim a hegyoldalról, köszöngető asszonyok tarisznyával jönnek a majorságot rendbe tenni, még éjjel séta az országúton, igen csillagos ég.

08.03. péntek
8 misére, énekes, szöveget kántálva mondják, szomszéd elnöktől diófapác szerez, Sötétpatakra rajzolni, Ugo elveszti az ingét, meleg, rajz a fenyvesek alatt, anorákban is hideg, vihar készül, haza aludni, Jani bácsi elmeséli, hogyan szedte szét egy huligán a rádióját, fél 6-ig alszunk, ház körül rajzok, plébánoshoz, de nincs otthon, keksz és lekvárt vesz - napi 20 lej körül költünk - rőzsét gyűjtünk, patak mellett szalonnát süt Ugo, zseblámpánál hozott Tükröt olvas.

08.04. szombat
plébánosnál beszélget, erős kézzel vezeti, autója, vallásosak, vagy 30 km-es falu, reggelit, pálinkát adverutot veszünk, jó, eső elöl parasztházban Hidegségben, két kislány, házi hímzéseket mutatják, egy házaspárhoz csapódunk a temetésen, nagy tömeg, imádkoznak a nagyszobában a ravatal előtt, átcsap siratásba ''nézd Zolikám, mennyi vendéged van'' (kikapós asszony volt) ''nem sajnáltam tőled a borocskát'', apja 8 gyereket temetett, szabadtéren nyitott ravatal előtt mise, elkántálás, temetői menet, kislányok is sírtak, gyalog haza, országút előtti szűk völgybe kerülünk, kaszáló csoport, nehéz meredek, át a kopasz állami dombon, vagy 14 km.

08.05. vasárnap
8 mise, első pad előtt Jani bácsival, nők külön ülnek, nekiindulunk a Naskalat csúcsnak, de túl meleg van, forrás fölött fekszünk, öreg székellyel beszélget, fölkísér az ösvényen, kígyó kevés, medve van, hangyász van, föl a csúcsra, trombitáló juhász, csak egy rövid zápor, ló koponya, rengeteg csúcsot látni vagy 10 km-re. ugyanazon az úton vissza, este még egy séta borvízért

08.06. hétfő
reggel szénában beszélget, Ugo vesz 24 m pöttyös vásznat, piac 1 kg körte reggelire, ebéd, társzekeres cigányok, lovak, tehenek, emeleti boltban lemezeket nézünk, Hidegségben domboldal rajzol, kánikula, nagy melegben haza, Zs tollszára elvesz, zokni, lábat mos, kölcsön biciklivel vissza, srácok szólnak, megtalálták (megkaptuk = megtaláltuk)
beszédjükből:
én is mennyit szökdösök (ugrálok a vonatról)
(vonatról) szállt le, közbe megtévesztette
még egy lehet éjjel megjött
a tüzes gépek lassan veszik fel a sebességet (mozdony)
régi emberek voltak (öreg)
már levettük a patkót az asszonyról délben es (meghalt)
a janiékon küjjel laknak
haj, most mit tuggyanak csinálni
no, és fölmentem vót
Kolozsváron kapta meg a feleségét (találta)
mindenki 1 l. pálinkát, 5 l. bort visz a lakodalomba,
kinek milyen tehetsége van (gazdag)
annyit evett, hogy megterhelte magát
pályavesztett lett
szembejátszódni a törvénnyel nem lehet
ha a legény csinál bitangot, a lány jelenti, s viszik a börtönbe
ne baszd meg a bolondot, mert kibeszéli
ez alatt az idő alatt meggondolkozik (lecsukják)
neki nincs letett pénze (takarék)
há ha megint megtérnének, satöbbi (ha újra összeköltöznének)

szénában beszélget, este föl a demizson borvízért, közben rajz, mindenkinek köszöngetünk, utána vacsorát kapunk, puliszka saláta, egy fiú elmeséli, a hajánál fogva húzott ki egy asszonyt a két vagon közül, megmentette.

08.07. kedd
eldöntjük, hogy megfelelő, amit láttunk, tovább unnánk, Hidegvölgyben rajz, búcsú, térbeli rácsos viadukt, úszóedzővel beszélget, alvó kislány rajzol, Kolozsvár rendőr, fáradt, monoton út, kánikula, Pesten.