dátum: 1979.04.       fájl: c-fajlok/00847.htm          C. 00847

Cikktöredék a Magyar Nemzet napilapból.

...Lasch amerikai tudós ezzel az epizóddal nem a gyerekek általános sztárrajongását illusztrálja, hanem korunk egyik legkomolyabb betegségét, a nárcizmust, mindenki örökké önmagáról beszél, önmagával foglakozik, élete egyetlen céljának az úgynevezett önmegvalósítást tekinti.

Lasch professzor, aki a hatvanas évekbeli új baloldal tagja volt, jelenleg a rochesteri egyetemen kultúrtörtész. Erélyesen támadja a régi radikalizmust és a mai befeléfordulást, nem annyira a nosztalgiát veti kortársai szemére, mint inkább azt, hogy a tíz évvel ezelőtti társadalommegújító ígéreteket rossz irányban valósították meg.''Egy életstílus meghal'' - írja Lesch - A narcizmus kultúrája - című nemrég megjelent könyvében. ''Elpusztul a régi kapitalizmustól örökölt individualista és versengő kultúra, virul viszont az örökös pszihologizálás, amelyet az elmúlt évtized forradalmárai hoztak divatba. Az eredmény: örökké önmagunkat bámuljuk a tükörben, önmagunkat elemezzük, saját személyiségünkben vájkálunk, énünket keressük''
A narcizmus jelensége is lehet Lasch szerint egyik oka a társadalmi zavaroknak, a kormányok ingatagságának, a humán tanulmányok lebecsülésének, az általános nyugatlanságnak, bűntudatnak és szexuális zavaroknak...

...bioenergetika.. hipnózis... akupunktúra.....

...Erica Jong, aki roppant népszerű lett első könyvével, sürgősen megírta újabb könyvét egy írónőről, aki népszrű lett''
Ami a lényeget és a látszatot illeti, Lasch kijelenti, hogy ez is a konzervatívizmus jele. ''Hajdan ismeretlen nagy emberek gazdasági birodalmakat hoztak létre. Államférfiak vezettek népeket a kulisszák mögül'' A reklám, a narcizmus édestetvére szétoszlatta ezt a varázst. Aki nincs szem előtt, az senki. Akit nem ismer a tömeg, az minek is élejen?

A mai élet minden aspektusát elemző Lasch semmit em kímél. A reklámról ezt írja:
''Azt hittük, a termelést fogja ösztönözni? Szó sincs róla; arra jó, hogy a fogyasztói életritmust ráerőszakolja az emberekre. Pontosabban kellene megvizsgálni a reklámot, mint a tömegközés teoretikusai, például Marchall McLuha....