dátum: 69.11.      fájl: c0246-1.htm            C. 0246

Molnár Sándor festő, restaurátor
- cipőpasztával lehet lakkozni: viasz
- lakkal fél -, egy évig várni
Szőnyi könyv mérvadó, wallkyd: nem ismert időállósága
a mai vásznak alapozásai tönkre fognak menni
tubus festék hígítása: velencei terpentinnel: nem sárgul, gyorsabban köt (ízlés szerint, terpentinnel - melegítés közben - hígítani.
tömény velencei: repedezik, de még így is köt
nem üt be a kép, ha lakkos alapra fest az ember
napon szárított lenolaj: szintén nem sárgul, nemes festékoldó anyag.
akkor szabad lakkozni, ha az ecsetet legkevésbé sem színezi már a kép
ha nem száradt: összeköt a lakk a festékkel - és besárgulás után nem lehet levenni

tehát:
- áttérni a velencei terpentinre
- farostra más alapozást találni ( 69.12. Szőnyi leírja!)
- lakkozást viasszal ezentúl

x
Vigyázat! időm felnőtt kezelését meg kell tanulnom. az idő optimális felhasználása Nem azonos az állandó munkával. egy délutánt remekül ki lehet használni szunyókálással, és esetleg egy gondolat eszembe jutott közben! sőt, igazi eredményeknek feltétele olykor egy-egy ilyen periódus, amikor a gondolatot születése közben semmi nem sürgeti.

x
a teljes perc - a legnagyobb öröm volt nézni ennek a tán öt éves kislánynak mozgását, mosolyát: mindent értek. a szülői örömet, a kényeztetést, az apai elfogultságot, és a megbékélést az örök szépben.

x
fene egye meg, lassan hete ülök a számtanlecke előtt, s nem haladok vele. enteriőr két székkel, köcsöggel meg az asztal sarkával 100x70-es. csak a keretbe feszítés (a kompozíció) jó benne és a színei. a formák üresek, nem kapcsolódnak eléggé, a faktúra naivan mázolt, színátmenetek, részletszépségek nincsenek. elsősorban a filozófiája sántít, mert most kezd két dimenzióssá válni nonfiguratív formákkal, de ezek a volt ábrázoló formák nem ....................

x
időnkénti valamiről hallgatásomnak az ésszerűség vagy csupán gyakorlás az oka, titkom nem-igen van, mert nekem nem olyan fontosak az emberek.

x
ha a világ végén megáll az idő, akkor a nyugalom (mozdulatlanság) magasabb rendű a mozgásnál

x
Picasso a forma és olykor a szín nagymestere. De a forma és szín nem elég

x
cinóbert nem kell venni; gyenge a színező ereje. égetett sziennát meg ki lehet keverni

x
szokatlan, kicsit kellemetlen, és nagyon tanulságos - hasznos nekem ez a süket csönd- cellába zárva - és nincsen rádió.

x
az íróasztal mögötti paraván a két-székes enteriőrön adta az ötletet a nagy hegyoldal élményt megfesteni előterében valamiféle terasszal, és megint a tűnődő székekkel. ilyen tervszerűen talán még nem készült (legalábbis ilyen nagylélegzetű) munkám, örülök neki. egy délután befejeztem. most nagyon tetszik; de ami ennél fontosabb: nagyon kevés eszközzel sikerült legalábbis magam számára olyan élményhalmazt rögzíteni, ami a legfontosabbak közé tartozik, s amit élve: otthon vagyok (ritka dolog)
részben már festés közben is tudtam, mi mindenből állt össze a kép: Ferenczy: Október, Bernáth felvidéki ablakos képei, a Riviéra, Nagy István erdélyi képei a hegyekről, április körül kezdődött (másodiknak számító) "székek" témaköröm, a múlt héten befejezett Hegy alatt II (Az út vége) megtalált növényfaktúrája; a napokban már egész jól megfogott szemközti visegrádi helyek élménye és Uccello hófehér paripáját se feledjem.
Örülök, hogy indokolt a méret (nem üresek a felületek)

x
Szász Endrének ebben igaza van, és ez nagyon fontos dolog: (még tavaly is) állandóan és mindenütt rajzolt, csillárt és arcokat, mindent. az egyébként tétlen időket kitöltve evvel! A vázlatkönyv használatból rendet kell csinálni.!

x
Molnár Sándor: minden kép absztrakt. 40x50 cm-es felületen, síkban kell kifejezni mindazt, ami a végtelen térben történik, plusz még önmaga (a kép, a művész) tartalmát. Ilyen sűrítésben egy egyjelentéssel bíró tárgy (rajza) hogy férne el?! A képet épp azért mindig mindenki másképp értelmezi, mert végtelen jelentése van. (Ezért hat ránk Altamira. V.D.) Ily módon  Poliakoff is ugyanannyi tartalmat hordoz.
ha a tárgyat nézzük - tévút - az sokszor ellentétes a tartalommal: Derkovits proletártémái árkádiai, éteri, nosztalgikus hangulat-, tartalmakat hordoznak!
(itt rámutatott rajzsorozatomra:) látod itt is hogy formálódik sokértelmű jellé, ami az első rajzon még érdektelen templom és hegy forma...