dátum: 77.          fájl: c0624-1.htm           C. 0624

Zebegény szabadiskola 1977

előzetes programterv
1. beszélgetés
        - én életrajzom, eszközök
        - ők, adataik, életük, bemutatkoznak, munkájuk
        - demonstrátort választ - neki mondják, ha: pihenni akarnának

2. tavalyi kiállítás közös végignézése
        - megbeszélés, kritika
        - művészet szerepe, mire való a kép

3. munka megbeszélése
        mit akarok
        heti feladat kiadása: dobjanak be ötleteket,
        mivel akarnak foglalkozni pl. különböző tárgyakat hordjanak be: szépet
                                                                                                     antipatikust
                          tégla, farmernadrág
    1. hét: foglalkozzanak evvel:
        formailag
        biol - geológia - kémia stb.
        környezetében
        szerepe, funkció, működése
        esztétikailag: szín, forma, ritmus, arányok
        ábrázolni ezeket a megfigyeléseket bárhogy:
        grafikon stb.
        (anyagok: géppapír méret vagy ennek töredéke, színes papír, mindent lehet, ötleteket kérek

    2. hét. keressenek önálló feladatot vagy folytassák az előzőt, megbeszéljük.

 

Zebegényi szabadiskola 1977 festő/kollázs szak munkája.

hétfő: környezet kialakítása
        tavalyi kiállítás közös végigjárása, kiértékelése
    du.: motívumgyűjtés
        részben rajzban: gyors rajzot kértem (árnyék stb. nélkül) ceruzával, legalább ötféle témát keresni:
        levélerezet, fakéreg, folyópart stb.
        részben tárgyak begyűjtése: csiga, kéreg, csontok, villanykörte, evezővilla, kavicsok, kötéldarab gyűjt be
kedd: (költözködés új terembe, rendbe hozása)
    megbeszélve: ! bebútorozás, fal díszítésének módjai:
        papírburkolás, növények, reprók, virágok, egy két és félmáteres uszadék fa fölcipelése,
        posztamans megválasztás, mögé lila papír.
        fekete-fehér- barna 2x2 cm mozaik a padló közepére
        kupacba kiöntve
    du.: elkezdtem vetíteni a teljes (II. csop.) tavalyi anyagukat, de a vetítő bedöglött.
        akkor körbeültük a hozott Csontváry: Sétakocsikázás újholdnál Athénban-képet és két és negyed
        órán át elemeztük.
        utána valaki fölolvasta a poszter hátán lévő magyarázó szöveget és jót nevettünk rajta
        (belekötve minden félmondatba, átbeszélve, miért közhely.
szerda: behordott tárgyakat rajzolták, több nézetből, ennek alapján végigbeszéltük, ki milyen témával akar-fog foglalkozni
            1. élővíz hullámzása
            2. egy kötéldarabka + ? egy fakéreg
            3. egy fakéreg alapos rajza
            4. Duna-parton talált marhacsont darab
            5. félbehagyott fekete dió héja
            6. anyaság a terhesség ideje alatt (17 éves óvónőképzős, ő találta ki)
    általános instrukcióim: legtöbben a látványból (csendéletből indulnak ki)
    megfigyelni - ábrázolni
    utána:(?) minél több tulajdonságát megfigyelni
    s ezeket a vonatkozásokat külön-külön ábrázolni
            pl.: magzat élete:
            biológiailag kétirányú feladat
           érzelmileg egyirányú
            kicsi-nagy viszonya
            kiszolgáltatottság - függőség
            ez egyik fejlődik
            az anya változik - időlegesen stb.
    kötéldarabnál:
            a kötél puha
            semmi tolóerőt nem vesz fel
            húzóerőt viszont sokat
            miért van sodorva
            metszete érdekes
            vége bolyhos, szinte anyagtalan
            csináljon ő is egy listát a témáiról
szerda délután: (először) felügyelet nélküli önálló munka
            bent, saját munkaasztaluknál
csütörtök: bejelentem reggel, hogy röpdolgozatot fogunk írni
            (feszültség felkeltése)

9 - 1/2 10 a nagy asztalra kiöntött, tavalyról félretett színes újság stb. papírhulladékot körülvéve mindnyájan kb. 1x1 cm papírkockákat vágunk, nem tudják miért. utasítás: kb. 31 % legyen színes, a többi fekete - szürke - fehér vagy betűs. közben beszélgetést vezetek: a diktatúra s a demokrácia értelmezése.

    indító gondolataim:
        egy századfordulós angyalföldi szőnyeggyári munkás munkás családjának életében
    - megnyilvánulása egy fűszerbolt vezetésében
            anyagi - erkölcsi előny?
    káros-e valamelyik, feltétlen káros-e a diktatúra.
    kell-e a tömegeket vezetni
    miért volt óriásai kultúrszint emelkedés Egyiptomban a rabszolgaság intézményének bevezetése
        ennek előnyei a rabszolgák számára.
    elmesélnek US pszichológiai kísérletet a diktatúrára,
        a Mérei film óvodásokkal kísérletét:
    DI - DE - Anarchikus vezetésre
    egyetlen ellenvélemény hangos kimondásának óriási szerepe (elmesélem US pszichológiai kísérletet)
    elemzik a Száll a kakukk fészkére filmet ilyen szempontból
    a témát NEM foglaltuk össze, zárjuk le a végén
    - kockákat összeszedtem összeráztam, szétosztottam
    kialakítottak elkülönülő munkahelyeket
1. feladat: fekvő formátum A/4 lila csomagolópapírra
        1/2 - 1/2 óra alatt a Dem-Dikt ábrázolni. lehet a papíron mindössze egy-két kocka is.
        első félóra után az első sorozatot beszedem.
2. feladat aznap: írásban (max 10 p!) 15 szempontot kérek:
        a kitett fatörzset milyen szempontból lehetne
        földolgozni (végül jó félóráig írták, nem ment a 15 p)
        fölolvastuk az egészet, s mindenki leírta (én is hozzáadtam még):
              1. felület rétegződés
              2. csomók léte, ritmusa
              3. látvány, mint csendélet: vonala, anyaga, foltok-üregek, elszíneződések
              4. a víz munkája: kopás, elszíneződések, élősködők
              5. a fa kora miből ítélhető meg
              6. a fa élete és halála, ezek jegyei
              7. a fa halála utáni eddigi története, a várható sorsa
              8. színproblémák: a látvány, tartalmilag mit jelent
              9. tónusviszonyok
            10. hangulati értékek: nyugalom-nyugtalanság, vibrálás, elmúlás,
                  tehetetlenség (sodródott), közeli, számunkra kedves - vagy nem?
            11. rendszerek: formai, biológiai, esztétikai
            12. a fa eredeti illeszkedése, a halál módja
            13. asszociációs lehetőségek: áramvonalasság, repülő, madár, hal torpedó
            14. érdemes lenne egy mesét írni róla
            15. a fa megtalálásának, élményköre, története
            16. frottázs készítése róla
            17. szobrot lehetne belőle faragni
            18. milyen emlékműnek lenne alkalmas (esetleg továbbfaragással?)
            19. milyen posztamans, környezet, háttér kéne
            20. használati tárgy készítés belőle
            21. emberre ártalmas tárgy készítése belőle
            22. szimbiózis
                  parazitizmus jegyei:
            23. sérülésnyomok: meteor - víz - állati - emberi - külső-belső
                  társad. pld: traktor, útszélesítés
            24. a kéreg és a belső viszonya
                    van, ahol elvált
                    néhol a belső átveszi a sérült kéreg feladatát!
            25. íves és egyenes vonalak
                    pl. mértani alapformákkal ábrázolni
                    karakteres rádiuszok a görbéknél:
                    1-15 cm a csomóknál, 5 m! a kontúr,
                    1-2 cm a töréseknél
            26. más anyagokra is hasonlít:
                    homokfal
                    vas
                    kő erezete
                    szivacs
            27. puha és kemény részek viszonya
            28. karakteres- érdekes pontok a törzsön: férgek, csomók, szennyeződés
            29. tömeghatás - térhatás
                    enteriőrhatása (negatív íves zárású tere
            30. milyen színekből áll össze a látvány: világos okker-sárga-sárgászöld-kék-szürke-világos-barna-fehér-fekete
                  karakteres: monokróm
                  rózsaszínes
                  tompa színek
            31. fény és a tárgy
                  villanylámpa szórt fény - ki kéne vinni a napra - ott viszont a színessége veszne el
            32. természetes komponáltsága, részleteiben is
            33. aszimmetriái
            34. a jelenlegi állapotot hányféle törvényszerűség hozta létre
            35. a fa súlya, súlypontja
            36. kontrasztok: arányaiban, a nyugalma. görcsök, faktúra érdesség + simaság
            37. csupasz kontúrvonala
            38. lehetőségek szimbólumképzésre: halál stb.

39. a tárgyból kikövetkeztethető: a környezete, éghajlati viszonyok - domborzat - vízrajz, állatvilág, csigák, szú, harkály, nyúl, növényzeti környezet is, ásvány- kőzet, kémiai analízis, izotóp vizsgálat
40. irodalmi - képzőmüv, műv emlékek ebből a témakörből: Steinbeck: Mohos fa, Bates: Jacaranda fa, Csontváry, Ferenczy, Barbizoni iskola, Színyei, Fából faragott királyfi, Schubert: Hársfa

ebédre menet közösen kitalálták, mit lehetne ezzel a közös tudással kezdeni:
        mindenki dolgozzon föl ebből egy szempontot.

csütörtök du.: a Demokr - Dikt feladat egyenkénti, de közös megbeszélése, a szerző magyarázat, értékelés - közös, rangsorolás, a legjobb

        utasítás: tegyék ki a falra
utána: 2. feladat kiadása

1. a megbeszélt fatörzs egy szempontjának kiválasztása és azt vázlatírás formájában földolgozni, majd ki vázlatrajzok a témából (most kezdjék)
2. a saját választott feladat földolgozása ugyanígy (ez holnap 2 h-ra legyen kész)

                            utána én rendet csináltam a teremben, ők írtak (magnóztak)
péntek - szombat, én Pesten - önállóan dolgoztak
szombat délután: korrektúra, elkezdtünk passpartuzni (főleg az én manuális és szellemi munkám)

osztályembléma kitalálása,
a passpartuzás elve: egy feladatsor, egy vagy több önálló lapra kerül, logikai sorrendben, - fölrakásnál rögtön kiderült ahol logikai lépések kimaradtak - lyukat hagytunk, pótolták.

vasárnap 9 krumplisütés

második hét: gyakorlati munka asztalnál. még egy (Chagall) kép elemzése közkívánatra (Kék falú)
bemutatkozó kiállítás kivitelezése ötletemre az ebédlő udvarán (22 DIPA lap), mert alig ismeri a többi szak mit csinálunk (messze lakunk és kevesen- hatan vagyunk)

 

második csoport (második két hét)
bemutatkozás, fél óra elhelyezkedés, takarítás, az előző csoport munkájának; a 22 lap végigmagyarázása
beszélgetni kezdünk: bedobtam fogalmakat: ateizmus, -teizmus, terror, - kértem keressenek ellentétpárokat

mindebből látszólag kötetlen beszélgetés alakult ki etikai, létezés alapkérdéseiről
kérdésem: a feleség gyakrabban késik-késne el az operából - konfliktus. itt valami tulajdonságféle kirajzolódik, ami alapján első látásra a női nem egyértelműen elítélhető. Azonban ez logikai lehetetlenség. Mi ennek a tulajdonjegynek a pozitív oldala a női nemben?
                erről kezdtünk beszélgetni 1 órát kb.-
utána váratlanul:
röpdolgozat fél-fél órában: Férfi - Nő, A/4 fekvő géppapíron kockaragasztással
                megbeszélve, értékelve
du. 20 p alatt megismételve a feladatot
utána: 3 feladatot kiadva holnap reggelre:
írni:   1. férfi - nő kapcsolat. 15 feldolgozható szempontja (és egyet kiválasztani)
        2. 1 témát keresni, vagy tárgy, vagy fogalom
        3. ebből kiválasztott témáról munkavázlatot készíteni /előző két tapasztalatait ismerik!
másnap összegyűjtöttük a férfi - nő téma földolgozható vonatkozásait:

 1. szeretet
 2. munka
 3. szex
 4. öregek - fiatalok, életkori konfliktusok
 5. barátság
 6. gyereknevelés
 7. ellentét, vonzás - taszítás
 8. elhidegülés (érzelmi állapotváltozások)
 9. kapcsolatok a társadalomban (társ, ill. tört. kategória)
10. szórakozás és a nemek
11. sport
12. mint vetélytársak (munka, társad, státusz, család, rokonság, anyós (családon belüli problémák))
13. nemek közötti tisztelet
      a kapcsolatok időbelisége
      ismerkedés stb.- alkalmi kapcsolat, némely kitüntetett csoportnak vannak időbeli feltételei, viszonylatai.
14. öltözködés- nemiség ebben: kölni unisex, borotválkozás!
15. ellentétek és egységek
     különbségek biológiailag, másodlagos nemi jegek, testarányok
16. társadalmi funkció és jelleg (történelmileg kialakult)
17. mindennapi élet gondolkodásmód
                             időbeosztás
                             kritikus helyzetek
                             egymásrautaltság
                             különböző reakciók
                            kapcsolatok eltérő struktúrája
18. különböző tér- időbeli helyzetek - Távol-Kelet stb.
19. torzulások
20. férfi és nő tárgyai
      használati stb.

elég nehezen ment még ennyire is általánosítva megfogalmazni (közösen) az ötleteket. Próbáltuk megkezdeni mindezeket rendszerbe is szedni, de túl lassan ment. Ilyen fogalmak gyűltek:
történelem
társadalom
struktúra
egység és ellentétek harca
tér, idő stb.

saját feladatok:

1. feketedió feladat folytatva, belevegyítve a "facsomó" és a férfi - nő kapcsolat problémát is(!), egyetlen formatanulmány xx - rajzsorozatban.
2. egy rétegesen kopott kő, egy gubacs. ezek főbb tulajdonságjegyeinek megkeresése, egyezményes jelzése, ábrázolása, mellékösvény: bármelyik tulajdonság önkényes fölcserélése valami másra: tipikus konfliktushelyzete egy SCI-FI regénynek, próbálja meg:
(megrajzolta: mi lenne, ha bolygónkra olyan darázs kerülne, mely a csontba szúrva rakná le petéit, s ott csont - gubacs képződne)
3. a "szabadság" mozgásformák, amik a szabadság különböző fokain lehetségesek, ezek vizuális megjelenítése
e mellé a második héten még egy feladatot választott:
az EVOLÚCIÓ megjelenítéseit
4. néhány kispuska töltényhüvely
a látvány geometriai jegyeiből indult, majd átcsapott a következtetéssor utolsó láncszemére, s onnét folytatta - az AGRESSZIVITÁS -t próbálja utánozni.
5. az OKOSSÁG és BUTASÁG fogalmai. Ez egy + és végpont közötti tartomány (egyenes) két kitüntetett pontja.
6. képzőművészeti - képi igényű kollázsok készítése.
ez a hallgató csak periférikusan kötődik a közös munkatervhez.
Negyedik hét eleji (hétfői) korrektúrára meghívtam Papp Gábort, mit javasol az elveszett bárány és a tétovázók számára. Megpróbálta egy kollázsban az ellentét fogalmát, témáját megkeresni, s evvel a hallgatót a közös téma felé terelni.
7. egy tehén állkapocs, egy szúette faág, lyukas kődarab, egy pontokban rozsdált vasdarab - amit begyűjtött. kitaláltuk, hogy egy közös tulajdonságuk van, ami most érdekes lenne földolgozásra: a MEGTÁMADOTTSÁG, mitől, hogyan lyukasodtak meg. natúrrajzokkal kezdte.

közös feladat:
gondolkodásuk begyorsítására egy álmos reggel elkezdtünk beszélgetni a TERROR fogalmáról
röpdolgozat: max! 10 kis kockával kifejezni 15 p. alatt. (én is megcsináltam)
közös kiértékelés, majd nagyobb méretben 2 változatot közösen is elkészítettünk.

(megjegyzés a 2. csoporttal kapcs: célszerűbb lenne ezentúl (újra) csak egy feladatot adni egy embernek, zavaró figyelmük megosztása számukra
és
akkor más közös! feladatot kellene adni, olyat, amin különböző képességekkel lehet foglalkozni, s a végén a tanulságok közösen leszűrhetőek, egymás számára is)

kiállítási tablólapok elkészítési szempontjai voltak:
kollázs szak embléma, a fejlécen még: feladat száma, oldalszáma, a feladat neve ("evolúció") festő/kollázs szak 1977.
egy lapra csak egyféle feladat került. név sehol nem szerepel. a hallgató az írott vázlataival és skicceivel kezdte a lapot. a kollázsok mellé odaírta mit akart ábrázolni. én odaírtam mellé az értékelést. volt, ahol írásban felelgettünk is egymásnak. a kiállítást megint az ebédlő udvarán csináltuk meg, mert eddig a hallgatók általában nem látták az anyagunkat, mivel műtermünk távol esik a központtól, s kevesen is voltunk mindig. (I. csop. 6 ember, most 8). Kiállítás fölrakása után egysoros vonalba sorakozz -t vezényeltem, mindenkivel kezet fogtam, megköszöntem a munkáját, és egy csokoládé szeletet kapott.
a szombati utolsó nap az anyag fotózására szánva.

Volt még egy "röpdolgozat". Beszélgetés közben fölmerült milyen ronda a kezemben tartott 10x20 cm-es narancsszínű papírlap. Ő ötletük volt, mindegyik kapott egyet, 20 p alatt a rondaságát el kellett tüntetni. Ez a feladat végül nem lett fotódokumentálva.: volt, aki köré wcpapírt (használtat), csikkeket ragasztott. volt egy fekete kocka rajta, stb.