dátum: 78.3.14-21     fájl: c0756-1.htm     C. 0756 A

Párizsi félhivatalos út, szolgálati ablakkal 5600 Ft 7 és fél nap. 2000-t az állam fizetett. 32-en utaztunk a Fiatal Képzőművészek Stúdiója tagjai a Grand Palais-ban megnyíló magyar kiállításra - minden kiállító. A kiállítás a 1978 Salon d'Independents keretében nyílt.

kedd
du. repülővel, útközben beszélgetés Boldizsár Ivánnal. fél órát kell körözni a gyönyörűen kivilágított Párizs fölött autóbusszal a szállásra, kis közös séta a környéken: Pigall - kurva negyed. egy presszóban vörösbort vagy 10-en
a Caravelle puhán landolt
játékautomatákkal zsúfolt játékterembe benéztünk

szerda
városnézés végig esőben autóbusszal, a sofőrülés mellől fotóztam (Katának megmutatandó a párizsi átlagutca gyönyörűségét): Place du Tertre, Szakrekőr, Concorde, Etoille, Eiffel mellett, Katonai Akadémia, Pantheon vagy mi, Notre Dame. itt kitisztult egy kicsit, kiszálltunk, vettem vagy 10 tekercs Verichrom Kodak 22 din-es ff. 6x6 filmet. (csak 180-as telével fényképeztem végig az egy hét alatt a Pentaconsix-szel)
utána Louvre, Ildikó + Sáros András - én vezettem őket: akkád (tényleg újra van rendezve, szép, palesztin xxx most nem tetszett annyira, a Braque szekko, trecento táblaképek, Mona Lisa néni környéke este Klárinál 8-11 (Louvre közepe 8-ig van nyitva mindennap! 7-ig voltunk benne) Klári: pénzt ad, kedves, mesél, békésen él.

csütörtök
10. óra kiállításunk. sajtómegnyitó. polgármesterhelyettes kezet fog, beszéd nincs. szecis részleteket fotózok az épületből.
a francia rész: mamutanyag, millió fél és háromnegyed giccs, tragikus
2-3 között (gyalog oda) Musée Guimet- Ildikó, Tamás Noémi, Sáros.
khmer, india, buddhista, tibeti, perzsa- török miniatúrák,
Vietnám környéke szobrok gyönyörű múzeum
4 kiállításunk megnyitója (semmit sem vettem észre belőle, hogy megnyitnák, óriási tömeg) Klári eljött- Sanz Elizére egy kávéházba, pizza, esik.
Louvreba 6-7. táblaképek
1/2 9 színház Bruck rendezése egy kiégett-féle színházban Jarry: Übü-apó - nagyon kiabáltak
utána séta, gyalog haza, 3 lány, András

péntek
busz közösen: Defence városnegyed elől fotózom a buszban.
felhőkarcolók komponálatlanul
Chartres, csak a katedrális jobboldalát fotózom, kicsit bent, tényleg szépek (mégis) a korai üvegablakok. régi városrészben egy kicsit.
Montparnasse pu.-ra Kovácsékkal jegyet váltani
Beaubourg (Pompidou Center: Modern francia festészet anyag két emeleten. rossz rendezés: labirintus, esetleges válogatás: fontos képek tömege hiányzik. állítólag állandóan váltogatják, és szakszerűtlen- fiatal még a szakértőgárda

szombat
vonattal St. Nassire-be Kovácsékkal az Atlanti óceánt megnézni.
két részeg fiú kellemetlenkedik mellettünk az ülésen. ezüstvonat, gyönyörű. kis várak útközben, lapos táj Loire völgye. újjáépített városka központ. autóbusszal - kitaláltam - St. Markra - ami már a nyílt tenger. torkolatnál óriás híd 3,5 km. - vízpart, napsütés, 10 méteres sziklán üldögélünk, homokos rész. autóstoppal vissza, angol hajógyári munkás fiúval- beszélg, sörözni hív. visszafelé alszunk.

vasárnap

1/4 10 Notre Dame-ba oldalkápolna, mise- virágvasárnap, nagy előkészületek a főhajóban Musée Cluny szinte véletlenül, szép, megint St. Germain környék, kis kínai boltok nyitva, benézek
Quartier Latin. bolhapiac metró: Clignancourt (végállomás)
ruhák, négerek faragvány hamisítványaikkal. belső rész:
antik bútorok stb. veszek egy ezüst- kék üveges sótartót, majd megpróbálom visszaadni 2/3-os áron, nem megy. ugyanis elment a pénz vele, pedig legfőképp ametisztért jöttem.
ásványbolt: hosszú-hosszú nézgelődés- kis ametiszt , meg 56 kis féldrágakő egy műanyagpohárban 50 forintért.
Musée Guimet (Kelet-ázsiai - még egyszer)
3 emelet is kína, korea, japán
6-kor haza, újra esik 9-12 Folies Bergéres félmeztelen táncosok, műemlék jelleg, 3 perces állókép beállítások, mindig új kosztümben, teljesen szerkezettelen sorrendben, csak sokkhatás. még csak nem is erotikus, nem ötletes.

hétfő
Klári hivatalában reggel egy nagy lélegzetvétel után pénzt kérni Ildikóval. - ametisztbolt - zárva, hősi emlékmű zárva. sziget kis utcácskái, egy bezárt elegáns gyönyörű ásványbolt, Quarter Lattin, megint jócskán esik, -ebéd potyajeggyel a Pompidouban, át a régi Musée d Art Modern-be, metróval: Bonnard végre sok. etruszk halál a művészetben = középkori szobrok, Ildikóval.
fogadás a Magyar Intézetben
beszámolnak a TV, rádió, sajtóvisszhangról - igen nagy a siker,
érdeklődök, vásárlók, kérik vidékre a kiállítást
bejelentem, hogy nem adom el két képemet (olcsó az árazás, és főleg: túl jók ahhoz, hogy külföldön eltűnjenek, nem fenyeget éhenhalás)
találkozás Patkóval - ott.
Klárihoz este, elmesélem, mi volt eddig.
este 1/2 10-kor Schöffer műtermébe, vagy 10-en voltak már ott, közülünk, nagy nehezen jutok csak be. nincs csengő.
ez volt Munkácsy, Cezanne műterme is.
Schöffer buta, nagyképű, de nem baj. tükörprizmái, fényjátékai, szép fehérmárvány műterem, biciklinyereg ülésen ül.

kb. gyalog reggel végig a városon a hoteltől az Eiffelig. csak rövid időre esik. újra fényképezőgéppel, pedig nagyon nehéz. Magdalen környék, elegáns negyed, Szajna partra- Eiffel 15 frank - legtetejére - mégis föl lehet menni! gyönyörű.
inog, erős szél, az üvegfal mögött is érezni.
utolsó pénzemet Chamamber Katának, busz Orlyra, egy srác elveszti a jegyét, rohangálások. nagyon felületes fegyvervizsgálat, ezúttal nem ablak mellett ülök, bár úgyis végig felhő. idefelé egy percre úgy tudom, a Genfi tavat láttuk.

Musée Cluny: a szent, aki rózsafüzérjébe kapaszkodik. megtanulni.

visszahatóan: szakmai önbizalmam növelte, hogy úgy döntöttem; a két jobb képemet nem adom el külföldön (Párizsban).

és van egy gyönyörű ametisztem. vagy 18 éve számoltam fel ásványgyűjteményemet. most választásomat súlyosan megzavarta, hogy nem a legdrágább volt a legszebb. (kb. 300 forint volt)