dátum: 83.08.    fájl: c1246-1.htm      C. 1246

Iskolaépület és közlekedésbiztonság.

A "veszélyes hely" nemzetközi jelzése a sárga villogó fény. Ennek intenzívebb változata lehetne az iskolák előtt a gépkocsik számára, kétféle módon is. Az egyik: a szokványos KRESZ tábla magasságú oszlopon kettős gömbbúra egymás mellett, sárga. Felváltva villannak. A másik. Az iskola portásfülkéjéből programozható, vagy elektronikus időmérőhöz kötötten programozva a lámpák a veszélyes napszakban gyorsabb ütemben villognának.
Más: fotócella érzékeli az iskola kapujában, ha egynél több gyerek jön ki: a villogás gyorsul.
Más: veszélyes utcasaroknál már alkalmazott módszer szerint az úttestet sűrűsödő keresztirányú csíkozással kell ellátni, ami a gk. vezetőben tévesen a gyorsulás érzetét kelti és lassít.
Más: külföldi ötlet szerint iskola előtti útszakasz olyan fokig hepehupás, hogy az autó gyors menetnél egyszerűen szétesik.
Más: kérdéses, hogy a nemzetközi KRESZ normákkal egyeztethető-e, lehetséges lenne az útburkolat rendkívül intenzív festése, esetleg a felület 50-70%-a fehér, vagy sárga színű, megfelelő értelmezető mintával. Esetleg egy új jeltípus megalkotása erre a célra. Mondjuk: pöttyözés.
Más: Az új iskolaépületek bejáratait a főútvonalakról el kellene húzni. A meglévő iskoláknál az udvari bejáratot tenni gyerekbejárattá, hogy megnövekedjék a távolság az utcáig.
Más: Valószínűleg jogszabály, hogy a tanár a gyerekért az iskolakapuig felelős, nyilván ezért is kíséri le az osztályt a tanítás végén. Zárt rendben vonulnak. Ha ez módosítható lenne, vagyis az "iskola vége" az utolsó tanítási óra becsengetése lenne, akkor a hazaindulás időben széthúzódhatnék (kiscsoportok) és a szabadság pillanata nem a járdára érve következne be.
Más: Az iskolaélet polgári-demokratikusabbá szervezésével lehetséges lenne a tanulóknak olyan személyes alternatív belső mozgásokat szervezni, ami teljesen elmosná a kapun-együtt-kitörés mozzanatát, vagy legalábbis önkéntessé tenné. pl. könyvtáréletet szervezni, és erre az időpontra optimalizálni. Klubhelységet, talán szerszám- barkácsműhelyt szervezni, ahol bejelentés nélkül még 30 percig lehet dolgozni.
Más: Osztályfőnöki órán, vagy egyéb új tantárgy keretében, ahol a gyerekek viselkedni, telefonálni, vásárolni tanulnak, a következő szerepjátékra lenne pl. lehetőség: egy felnőtt "rászól egy kicsire", aki átszaladt az utcán. (Fontos, hogy az életkort a valósnál fiatalabbra kell választani, hogy fölényesen mozoghasson a gyerek a szerepben. Más szituáció: "vidéki néninek" egy "úr" elmagyarázza a zebrát. aztán "egy úr" helyett egy kisfiú stb.
Más: A rendőrség kiszivárogtatná, hogy iskolák környéki gyerekbalesetek, vagy csak sebességtúllépések is sokkal szigorúbban bíráltatnak el. Veszélyeztetettebb helyeken időközönként jól feltűnő módon traffipaxos kocsik állhatnak, hogy a gk. vezetők ezt a típusú kontrolt beidegezzék.
Más: Valószínű, hogy ha az iskolaépület alaprajza megváltozna, elhagyná a cella- folyosó szisztémát, ami mereven kötött mozgáspályához szoktat -, és rátérne a demokratikusabban szerveződő, laza terek kapcsolatára, ahol minden pont mindenünnét kb. egyforma úttal elérhető -, akkor a járda szerepe is átértékelődne a gyerekek tudatában, - a gondolatot nem tudom befejezni - de talán kulturáltabban mozognának az utcán is, kevésbé kiszolgáltatva a primitívebb- prím örömöknek.

Gyerekruházat és közlekedésbiztonság
Célszerű lenne a gyerekek számára divatot teremteni hátközépre hátulra fölvarrható -ragasztható (forró vasalóval felhegeszthető) fényvisszaverő háromszögek, esetleg micky-egerek, Vuk figurák stb. számára. Lehetne hasonló anyagból karszalagot csinálni, vagy kabátujjon lévő rangjelzésként hasonló jelvényeket terveztetni.
A divattá manipulálás lehetséges eszközei:
Külföldi formák, akár idegen nyelvű feliratok, a játékautomaták forma- és színvilágát utánzó, vagy pop-os formációk. Esetleg hülyéskedő feliratok az ábrák alatt, vagy az önbizalmat - önértékelést erősítő, sugalló feliratok.
A manipulálás további lehetséges eszközei, hogy dotáltan, de maszek bizsuboltokban, trafikokban, butikokban kellene forgalmaztatni őket. Azt sugallva, hogy nyugatról származó, nehezen beszerezhető áruk.
A manipulálás további eszköze lehetne az árszínvonal széthúzása, szolgálatba állítva a szomszédirigység hasznos érzését.
Egyébként lehetne a formák, rendszerek kitalálására felnőtt, de talán iskolás gyerekek számára is pályázatot kiírni. Divatba lehetne hozni gyerek kalapokat is, hasonló fényvisszaverő mintázattal, mondjuk a cserkész kalaphoz hasonló nagykarimás búrkalapot. Valószínűen megtetszene a gyerekeknek. Divattervezőkkel távlati tervezést kellene végeztetni, hogy ha pár év alatt egy ilyen ruha divatja lefut, milyen formaváltoztatással tudják a figyelemfelhívó funkciót továbbmenteni. Hiszen pl. nem biztos, hogy 10 év múlva is anglomán lesz a jelvénydivat. Netán egy hazai divatiskolát is lehetne teremteni.
Esetleg a tanárok kiadott utasítás szerint rossz szemmel kellene, hogy nézzék az egészet, csakhogy a gyerekek boldogan hordják. Mondjuk meg kéne tiltani, hogy az iskola jelvényét (e célból kellene minden iskolának jelvényt terveztetni és legyártani) - az ilyen divatossá formált kabátokra föltűzzék. Szerintem a közlekedésbiztonság ennyi pénzt megér. Mellesleg a lokálpatriotizmus is erősödne.
Az élénk színű gyerekkabát, főleg az anorák - divatban van. Lehetne a divatot olyan irányba manipulálni, hogy minél hangsúlyosabban kontrasztos, nagycsíkos változatok váljanak kedveltté. Illetve mit beszélek manipulálásról, kabátot valószínűleg csak néhány nagyvállalat készít. Az ő formatervezésük alakítása már valószínűleg viszonylag egyszerű állami csatornákon keresztül megoldható.

Utcatisztaság
Lehetne gyerek- szemetelő versenyt rendezni. Nem tudom hirtelen hogyan, de a fogalom olyan jól hangzó, hogy ennek tartalommal megtöltése már biztosan könnyebb feladat lenne. Ezüst papírba burkolt elit szemetek, műszemetek, dísz-szemetek, mit tudom én. Mindenesetre az utca - szemét fogalmakat indirekten a helyes tudati mezőkre terelni.