dátum: 84.2.18.    fájl: c1372-1.htm     C. 1372-1375

itthon
beszélgetéstöredék Szüts Miklóssal, műteremben-

Miklós (ma látta  a Dorottya utcában a mai brit festészeti kiállítást, nagyon rossz volt, de volt egy őrült kép, ami tetszett- számunkra abszurd kompozíció: főtéma fehér háttéren 4 egyforma lemázolt föld felületű körte,)

Deske
de miről beszéltünk? arról, hogy te nem festesz négy egyforma zöld

Miklós
de hogy miért nem tudok én négy egyforma zöld... miért nem tudok pirossal, zölddel, kékkel

Deske
ez a probléma azonos azzal... ez a probléma nem komplikáltabb, minthogy én azt mondom, hogy nekem a Thomas Mannban minden benne van, holott 100 évvel ezelőtt nem mondhattam volna, mert még nem létezett, és ma se mondhatnám Argentínában, mert nem fordították le argentinre, és száz év múlva- gondold meg, hogy Móricz Zsigmond mondja állandóan, hogy báró kemény Zsigmond egy zseniális író, sőt ő azt hiszem, modernizálja is... ki tudja ma azt? hol van száz évvel ezelőtti író, akit te ma használsz? hogy mi lesz tudniillik 100 év múlva Thomas Mannal? tehát, hogy a kultúrának egy részét fogyasztod csak, nem világpróféta vagy, és nem világfogyasztó vagy. nem fogyasztod az indián kultúrát, vagy annak csak töredékét.

Miklós
tudom, hogy mi erre a magunk magyarázatában azt mondjuk, hogy mi itt ebben a kis lyukban vagyunk, de itt viszont fúrunk, fúrunk, fúrunk lefelé, és amennyire telik a tehetségünkből és az Isten kegyelméből, annyira mélyre jutunk le. no de időnként beleborzadok, hogy mennyi még a világ... és a praktikum szintjén ez úgy működik, hogy sok mindent nem veszel tudomásul. Szóval, hogy nem ennyi még a világ

Deske
de nem igaz. ez a brit pofa bizonyítja, meg hogy rácsodálkozol egy trecento... mit mondjak - nem igaz. Hogy a szűk szakmán belül egy univerzális minőségérzéked van, van egy bizonytalan terület ezen kívül, legalábbis nálam biztosan. Mert azt mondom, hogy egy heppening - vagy ezek a derko-ösztöndíjasoknál el tudom képzelni az anyag egy részét, hogy azt mondom rá, nem vállalom a zsűrizést, mert nem hallom. tehát körülbelül még ez is biztosan működik. semmi mást nem mondasz, mint hogy én nem vagyok az isten, én nem vagyok univerzális. hogy vannak minőségek, amivel én nem foglalkozom, tehát elképzelhetetlen számomra a négy körte...

Miklós
no de figyelj öreg. már azt is teljesen természetesnek tartom, az esetek 99 és fél százalékában, hogy számomra a piros vonal nem létezik...

Deske
mit mondasz evvel? mit mondasz evvel? nem létezik a freskó számodra mert, mert nem létezik, érted?! nem létezik a miniatúrafestés számodra, elefántcsontra, nem?!

Miklós
no de hogy  úgy érzem, van egy szféra, vagy egy része a dolognak, ahol még az ember mesterségesen szűkíti magát. most ez az, amit nem lenne szabad...

Deske
vagy igen... (röhög) talán nem, talán nem... tudod mit?! én ebben bízom: az előbb mondtuk, hogy ez az a szakma, ahol a tudatot, mint szerszámot nem lehet használni, átugorja a tudatot a történet - hogy ugyanúgy, amit te tudatos szűkítésnek nevezel, az se tudatos. Hanem ez tudatalatti szűkítés, tehát egy sokkal mélyebb... lehet, hogy rossz irányba...

Miklós
De Józsikám! ezt akartam mondani: de NE ERRE!

Deske
nem tudod! hát a Van Gogh! Marha jó. hát állatira tetszik ezekkel a barna krumplikkal, amit történt. hát semmi mást nem kellett volna csinálnia, mint azokat a krumplikat jobban megfesteni, még 10 éven át, nem?! akkor lett volna egy más fajta történet. de ő leutazott Arlesba, állítólag ott szép kék az égnek a színe, Hollandiában állítólag nem szép (nevetünk)

Miklós
(nevetve) Ja, hogy ettől lett a Van Gogh Van Gogh...

Deske
- egyébként valóban kíváncsi vagyok, ha ő fönt marad, akkor mi történik

Miklós
már puhulok, és ezeket az állat avantgárdokat több megértéssel nézem, és azt mondom, hogy lehet...

Deske
persze. persze

Miklós
hogy piros vonal, miért ne?!

Deske
persze. jaj, nem számoltam be neked, pedig a (megbeszélendő téma-) listára fölírtam a látogatásomat a Képzőművészeti Főiskolán. Ahol nylon fóliára fest valaki - vizet, ugye. hullámok, az át is látszik, úgyhogy megtörik rajta a fény (röhögünk) és egy stégnek a sarka is belóg! itt a katalógus. fekete - fehérben nem látszik (Bullás J. képe) gyere el egyébként egyszer a főiskolára, ha érdekel. én azt mondtam: olyan tudatosan keresi a nem - szépet...

Miklós
abszolút new wave a pasi, úgy látszik

Deske
én nem tudom, hogy milyen hülye..., én azt mondom, hogy itt megállok, én kiszállok a hajóból, én azt mondom, hogy ezt nem tudom megítélni

Miklós
ebből nagymenő lesz most

Deske
te... hát jó, hagyjuk ezt ezen a szintjén a problémafölvetésnek. Mit akar ez a srác, ha nem teljesen hülye?! A franc tudja

Miklós
igen, ezt  néztem, hogy ez a legérdekesebb pasi a három közül. mert ez olyan ordenáré, hogy ez érdekel... hogyha valaki ilyet mer, vagy borzasztó jó újságok járnak neki...

Deske
Lopó  barátja... azért én egy pillanatra megborzongtam, hogy én azutáni  ötletem után mentem be a főiskolára, hogy rájöttem, hogy nekem ott kéne korrigálnom... de hát ezt korrigálni? ők ezt stúdiumként csinálják.

Miklós
mit kell csinálni: beszélgetni az életről...

Deske
ezt tudom, ez működik, de talán most visszajön ez az egy órával ezelőtti mondatom, hogy mire való a főiskola (ti. 5 felelőtlen év, próbálkozni) különben már nem értem, hogy mit csinálnak, mert ezt korrigálni nem lehet, hát igen, hogy ott vészeljék át az érzékeny éveket, mint a kis kenguru az anyja erszényében, addig ne kelljen pénzt keresni.

Miklós
és publikálni. nem volt az olyan hülyeség a Domanovszkytól. nem ismerte a szakma azokat, akik kimentek, de azért egy okos gondolat volt, hogy amíg valaki ötödéves nem volt, nem publikálhat sehol...

Deske
nem akarod ezt még megenni (fél szalámis kenyér a kezemben), mert te vagy a vendég, én nem figyeltem, és én tudok még enni...

Miklós
nem. most jut eszembe, hogy hogy gyűlöltük ezért a Domanovszkyt. Legyen nyilvános csak a negyedéves zárókiállítás. A harmadéves se. Minek. Hogy fölfedezzék a kis Mozartot?! majd fölfedezik negyedéves korában! miért, mi lett volna abból, hogy én V-t elsőéves korában megdicsérem, hogy zseniális...

Deske
lehet, hogy tönkremegy. és minek kiállítani nekik, főleg...

Miklós
hát ezt mondom. persze főiskolán belül, az más, az jó. tudniillik kint már rögtön elvárásoknak akarnnának megfelelni. Ebből persze következik, hogy utána jövő 4-5 évben viszont nagyon törődni kéne velük...

Deske
ezt kérdezték tulajdonképpen tőlem is, hogy mi lesz (interjút készítettek a főiskola lapja számára)

Miklós
...hagyni őket publikálni...

Deske
ti. abból indultak ki ti., hogy gazdaságilag... nahát ha befogad titeket egy GMK, egyet irgalomból,- vagy csak a fiatalok alakítanak egy munkaközösséget, na de hát nekik nincs mit publikálni, hát ez a dolognak a lényege, hogy nincs mit. szóval abszurdum, hogy anyagilag hogyan akarjátok tervezni az életeteket, mert nincs mit, és Isten ments, hogy legyen, tehát a következő 5 évben sem lehet publikálni... hát a tehetségesebbeknek a Derkovits. a szisztéma nem rossz.

Miklós
államilag támogatott... nézd meg (hebeg)... egyszerűen már nem tudnak mit kitalálni... már milyen baromságot... és ez a kiválasztott csapat. - persze, amiért megkapták, azt is érdemes lenne emellé kitenni (nevetünk).
A Böröcz meg Vojnich ugyanerre kapta minden bizonnyal - de az a pécsi fiú, aki csinált egy bokszot: 5x5 cm-es raszterben lógnak damilok, és mindegyik egy egy darab újság, most ez egy ilyen álmennyezet. körben vannak szitanyomatok arcokról, amelyben ugyancsak vannak újságpapírok, de belefotózva, jó drágán (utálkozó hangnemben meséli), hogy jó bonyolult legyen, oldalt nagy üveglapok, amiken ecsetnyomok, és a boksz sarkaiban birkáról lenyírt gyapjú, sok-sok

Deske
(röhögve) összeállhat...

Miklós
haver... ha van mélység, hát akkor

Deske
őrület. na most az a tragédia, hogyha egy mű van a háromezerből értelmes, akkor abszolút nem hallod meg a többi állatság miatt

Miklós
szóval úgy undorodsz már, mint ahogy én a Czóbeltől. Hogy őt alig-alig-alig hallom

Deske
a Doma miatt?!

Miklós
persze

---------------------

Deske
na átpörgetem ezt a négy képet (megmutatás), ja itt van öt, nem, hatodik. na jó, akkor menjünk, ezt nem kell komolyan venni (A/84/16,  A/84/17A/84/18,  A/84/19 [ez nincs már]  élénk színű 60x60-as zsidó temető képeim)

Miklós
majd mondom, hogy hol állja meg, jó, ha van valami...

Deske
persze, mint anyám csinálja, én tanítottam meg, hogy így lehet egy műteremben egy gesztust tenni, hogy visszakér egy képet az állványra. - és nálam csinálja (nevetek)

Miklós
ezt mennyivel jobban szeretem, mint az eddigieket!
az a csillag persze... persze tudom, meg is kell élni valamiből (nevetek) (a Dávid csillagra)

Deske
festő vagyok (nevet) szabad kezet kaptam. kivettem a rendes húsz évi szabadságom

Miklós
(ijedten) ez aláírva? kész van?

Deske
igen. nem részletezünk...

Miklós
(kiabál) jaj de jó! gyönyörű! bazd meg! ne hülyéskedj ám, azért ne hülyéskedj ám. tudod, hogy azért ennek keményen Gaugin szaga van...

Deske
hát én... hát tántorgok

Miklós
hát ez Gaugin...! a rohadt állat tudott valamit!
amit én állandóan... lesek

Deske
hát félek, hogy csak a reprón...

Miklós
túrót! Jézusom, hát nem láttad

Deske
a Zsö-dö-pom...

Miklós
nem, a London...

Deske
nem, nem

Miklós
te ez kurva jó, ez kurva jó kép

Deske
(nevet) te ezt ezért nem szerepeltetem egy összegyűjtött kiállításomon...

Miklós
te azért ez nem hülyéskedés, Deske

Deske
te, hiteltelen. ez sikerült.

Miklós
ezt most ne beszéljük meg, holnapután mi lesz, honnan tudod, hogy ez nem lesz-e hiteles

Deske
igen, igen persze. ráépülhet egy életmű esetleg majd ettől kezdve, de hát most ez így komolytalan. hát látod, tegnap ugyanezt a témát barnával festettem meg...

Miklós
nem tudom, ez nagyon szép. illetve hogy irigylem, vagy mit is mondjak...

                        (innét nem vett a szalag. eddig teljes lejegyzés)