dátum: 83.03. fájl: c-fajlok-2/c01197-1.htm C.01197-1198
BÉCSI PAZMANEUM IGAZGATÓJÁNAK
Kedves Atya!
Miklós barátom elmesélte, hogy beszélt a Keresztút-képemről Bécsben. A kép
esetleges külföldre kerülésének ötletét ambivalens érzésekkel hallgattam.
Egyrészt 12 év műtermi elfekvés után örülnék, ha a kép működni kezdene, méghozzá
bizonyos értelemben kiválasztott - értő szemek előtt. Másrészt, a kép nekem
fontos, és - egyszerűen szólva - úgy gondolom; előbb-utóbb a magyarországi
kultúra számára fontos lesz-lenne; ha itthon maradna egy templomi vagy múzeumi
falon.
A bíboros úr még nem válaszolt, nem nézette meg a képet szakértőivel.
Bárhogy is történjék; az Ön érdeklődése jólesik.
1970-ben jutottam el először Franciaországba, ahol a Rivierán megnéztem azt a
bizonyos híres Matisse-kápolnát. Csak hónapok múlva, itthon mertem egy
koncentrált órán bevallani magamnak, hogy a Keresztút-falképe nem tetszik.
Párizsban viszont a Cluny múzeumban néhány hordozható házioltárt találtam, ami
megrendítő volt. A középkorból.
Ahogy utam után itthon emlékeim között sétáltam, érett meg lassan az ötlet, hogy
ezt a témát föl szeretném dolgozni. Akkoriban még a stációkat sem tudtam
pontosan. Hónapokon át foglalkoztam a 14 szituáció értelmezésén; a magam számára
megfelelő értelmezésén. Egy kivégzésére vánszorgón nem sokat segít, ha útközben
megtörlik az arcát. Igaz, ehhez a mozdulathoz a védőőrizeten is át kell jutni.
Veronika mozdulatával értelmezem ma is a totális szeretet butaságát- vagyis
irracionalitását.
Megpróbálkoztam munkás-bibliai hangvételű megfogalmazással is: (1. ''most bezzeg
hallgat a Nagyokos!'' 10: ''nyilvánosság előtt szóbahoztuk'' 6: ''és az a kis
csaj melléállt!'')
A végső változatnál még egy megkötésem volt, lehetőleg 30 betűből álljanak, hogy
a képek alá kerülő réztáblák azonos méretűek lehessenek. Ez történt; így:
1. A gyűlölet ítélőszéke: halál!
2. Fölveszi a terhet: így akarom
3. elesik a kereszt súlya alatt
4. Találkoznak: Anyuskám! Fiacskám!
5. Már nem bírja egyedül a terhet
6. A szeretet bátorsága: Veronika
7. Másodszor esik el a kereszttel
8. Asszonyok, magatokat sirassátok!
9. A harmadik elbukás erőpróbája
10. Szemben a tömeggel, ruhátlanul
11. És végül: a felszögelés kínja
12. Halál és győzelem a hegytetőn
13. Éjszakai botorkálás a halottal.
14. Harmadnapra újra nyíló sírkamra
A kép egészének rajza - kompozíciója - értelmezi; én hogyan fogtam föl a
történetet. A kiindulóötletet az a felfedezésem adta, hogy minden páratlan
stáció (1. elítélés, 3. első elesés stb.) maga a történet folyamata időben és
térben, s minden páros stáció epizód, találkozás emberekkel. E szisztéma
kedvéért némi pontatlanságot is vállaltam: Simon segítségét - mivel
kényszerített tett volt - mintegy elesésnek, negatív elesésnek tekintetten, így
rajzoltam meg.
Így alakult ki a kép alsó mezejének mintegy elektrokardiogramm-leíró jellegű
lüktetése.
S ahol véget ér ez a vonal; ez az út: ott a Hegy, a hegytető.
A diapozitív túlzottan kékre sikerült, valójában a ''találkozások'' táblákat
hangulatuknak megfelelően színeztem.
E végleges változat előtt hónapokig rajztervein dolgoztam. Aztán készült három
változatban is olajkép, körülbelül három méteresek. Kettő azóta is itthon áll.
Evvel az utolsó - nagyobb méretű - változattal (pár nap alatt festettem meg) úgy
éreztem, tehetségem arányában megoldottam a témát.
Háromszor állítottam ki, legutóbb az eddigieket összefoglaló kiállításomon,
1981-ben, a Műcsarnokban.
Még talán a pontos adatai: egy kis stáció 40x40 centis. Vagyis a kép: 80x364 cm + a keret. Olajkép, farost lemezen, készült 1971-ben. A kép a könnyebb szállítás kedvéért három darabra szétcsavarozható.
A mellékelt diapozitív sajnos alulexponált kissé, s a Kereszthalál stáció fakturáltsága például csak közvetlen lámpafény elé tartva látható. A dia egyetlen példány, ha lehet, majd kérném vissza.
Azt hiszem mindent elmondtam. Miklós jó barátjának tartom magam, három évvel
vagyok idősebb nála.
Lényegében azonban hússzal. (Nem érdem.)
83.3.14.
én is így búcsúzom: Laudétur!
Váli Dezső
H-1027 Budapest, Mártírok útja 64/b
Válasz: A falra időközben már mást raktak.