dátum: 84.02. fájl: c-fajlok-2/c01381-1.htm C.01381-1386
Hogyan él egy festő?
(Interjú a Képzőművészeti Főiskola lapja, a ''RÁMA'' számára), megjelent 84. IV.
Egy új riportsorozat indul az újságban a főiskolások, főiskola utáni anyagi helyzetéről. Első riportalanyunk Váli Dezső festőművész. A riport 84 február 6-án készült Váli Dezső műtermében. Jelen voltak: Váli Dezső, Ádám Zoltán, Bullás József.
Váli Dezső
Rögtön az elején annyit, hogy a kérdésföltevés módja hibás. Én még nem hallottam
festőt megélhetésről beszélni, pláne panaszkodni, AMIKOR ÉS AMÍG igazán hitt
abban, amit csinál... Boldog gyermek az a művész, aki a külvilágra haragszik...
Bullás János:
Milyen kilátásaid vagy lehetőségeid voltak a főiskola elvégzésekor, bár tudjuk,
hogy az Iparművészeti Főiskolán végeztél?
Váli Dezső:
67-ben diplomáztam belsőépítészt szakon. (csacsi módon ezt egy ideig
szégyelltem.) Számunkra akkor természetes volt, hogy minket, - különösen a
jobbakat - ajánlottak különböző tervezővállalatokhoz. Tanáraink - maguk is
gyakorló építészek - meghívták a vezető építészeket, igazgatókat
diploma-kiállításunkra. Még nem végeztem, és volt egy elit munkahelyem a
Lakótervnél, Finta csoportjában. Másoknál sem volt elhelyezkedési gond, úgy
emlékszem.
Ádám Zoltán:
Hogy kerültél a pályára, és hogy alakult az egzisztenciális helyzeted?
Váli Dezső:
Gyerekkoromban semmi nem akartam lenni, 17 éves koromtól aztán festő. Beadtam
kérvényemet a Képzőre, aztán az akkori mesterem - Sugár Gyuszi - tanácsára
mindjárt vissza is kértem, és átvittem az Iparra. A Képzőre - gondolom - nem is
vettek volna fel, nem tudtam rajzolni. Meg nekem a Domanovszky-Kádár éra nem
tetszett, viszont az Iparon az építészek olyan anyagközeli, emberközeli
tárgyakkal foglalkoztak, ami tele volt élettel: modern építészet, térszemlélet,
színdinamika, műanyag, műhelygyakorlat, statika, világítástervezés. Úgy
gondoltam, hogy ez nekem, mint festőnek is nagyon jó lesz. Szerencsém volt.
Bullás János:
Ez a 60-as években történt, amikor erős fellendülés történt a Bauhaus mintájára.
Váli Dezső:
Igen, ezt lehet mondani.
Bullás János:
Ez akkor természetes volt, hogy mindenki az Iparra akart menni.
Váli Dezső:
Lehet, lehet. Az Iparművészeti kiváló iskola volt, az ország legokosabb
tanáraival, egyre inkább így látom... egyre jobban örülök, hogy elkerültem a
Képzőt... na szóval, diploma után: munkahely, egy idő után mérnöki munkaköröm
ellenére sikerült 6 órás munkaidőt kicsikarnom, persze kevesebb fizetésért.
Délután festettem, s elkezdtem reklámgrafikát csinálni egy képzeletbeli
megrendelő számára. Fejléceket, plakátot, könyvborítókat. Ezeket nagyon szépen
bepaszpartúztam, s elkezdtem velük vállalatoknál házalni, hogy én munkát
szeretnék, de szabadúszóként. Mindenütt kidobtak. Aztán egyszer Bálint Bandinál
összeakadtam egy grafikussal, Muray Robival, aki megnézte az anyagomat - örök
hálám - és munkát adott.
Az Autoszervíz '69 kiállítás alkalmából kiléptem utolsó munkahelyemről,
dolgoztam vagy 9 napig éjjel - nappal, s abból az ötezer forintból aztán két
hónapig csak festettem. Attól kezdve körülbelül ezt csináltam 8 évig.
Illusztráció, fotózás, egy cikksorozat a Nők Lapjába lakberendezési
problémákról, mikor mi. A szakmámból, bár folytonosan kiállítottam, semmi
jövedelmem nem volt gyakorlatilag, 8 éven át - szerencsére.
Hát én ezt az utat találtam, - és túléltem.
Bullás János:
És utána váltás hogy történt...
Váli Dezső:
...anyagilag? 77-ben, már 35 évesen, őszülő fejjel; gondolom az egyetlen
belsőépítészként az országban - megkaptam a Derkovits ösztöndíjat.
Bullás János:
Ez volt a váltás, tehát mindenkinek meg kell kapni a Derkovits ösztöndíjat?
Váli Dezső:
Nem, gondolom vígan ment volna tovább, anélkül is. Ahogy öregszik az ember,
függetlenül attól, hogy jó festő-e, vagy rossz, azért csak gyakrabban megveszik
a képeit, támogatják. Ez így rendben is van. Nagyon fontosak a közepes, sőt a
gyenge festők is az ország számára.... Na... a Derkovits-díj nekem nagy
könnyebbség volt, aztán, mikor vége lett, iszonyúan megijedtem, mert közben
elmaradtak három év alatt a grafika munkák. Azt találtam ki - és el is kezdtem
intézni - hogy nekem az Iparon kéne rajzot tanítani az építészeknek, értenék is
hozzá, a környéket is szeretem, ott szívesen dolgoznék. Ettől az ötlettől meg
végleg megijedtem, hogy ezt a szabadfoglalkozású életformát föladni... hogy ezt
se szellemileg, se fizikailag nem fogom bírni. Hogy akkor inkább a másik
megoldás; és elkezdtem régebbi képeimet - nonfiguratívak voltak - beadni a
Képcsarnokba. Ebből vidáman éltem egy darabig. Hatvanezerért vettünk - adósságra
- egy magtárat a Balatonfelvidéken, három évig még autóm is volt. [jav.: 79-től
mindig volt] Aztán, azt
hiszem, tavaly előtt volt ez a stop, hogy kirúgták az eladhatatlan festőket.
Nekem 153 ezer forintnyi képem gyűlt össze, később megérdeklődtem. A két és fél
év alatt beadtam nekik 49 képet, állítólag abból egyet adtak el. Jegyzem a
dolgaimat, tehát tudom, hogy 4 képet festettem nekik, vagyis annyi volt új, amit
beadtam. Az egész egy iszonyú dilemma volt az indulásnál, nyilván ismeritek. Az
ember félrehúzta a száját, ha azt hallotta, hogy Képcsarnok, és ha valamire,
akkor a munkám minőségére kényes vagyok. De olyan képeket adtam be, hogy mikor -
azt hiszem két éve - a műcsarnoki kiállításom volt, szóltam a Vészitsnek, hogy
csináljanak a műcsarnokival párhuzamosan egy képcsarnoki kiállítást is a
Csontváryban, az elfekvő képeimből. Nekik is kiváló reklám lett volna...
Szerencse az is, hogy kirúgtak a Képcsarnokból, előbb-utóbb elfogytak volna a
lassan-festett képeim, és akkor mit csináljak? Kezdjek el mennyiséget termelni?!
Azóta megint visszaállt a megbízható anyagi bizonytalanság, és olykor akad
valami alkalmi munka. Egy-két napos olcsó munkát már 10 éve se vállaltam el,
elvből - csak az időmet viszi el...
Hát valahogy mindig van, tulajdonképpen a szakmámból élek, talán 80%-a jövedelmemnek. Csak kiállításra
dolgozom, arra szánom képeimet. Míg a Fiatala Művészek Stúdió-tag voltam, ez évi 15-20 alkalmat
jelentett, azóta is évi 10-15, annyira hívnak. Évente 2-3 képet vesz tőlem az
állam, főleg ebből élek - darabját tán 20-25 ezerért. Gyűjtő vásárlás
műtermemből talán évi 2-3. Igaz, legutóbbi képemért 25 üveg vegyesbefőttet
kértem. Mi van még? Most már kerülgetnek német galériások, de ez is problémás.
Nem akarom, hogy a jó képeim külföldre kerüljenek. No már most, adjam el a
rosszat?! (Ennyi, és nem több a nacionalizmusom) Tavaly is a Nemzeti Galériától csak nagy nehezen sikerült
visszaszereznem egy pocsék képemet.
Bullás János:
Tehát lényegében ugyanott állsz majdnem, mint a Derkovits díj előtt? Talán
kicsit öregebb vagy és van híred?
Váli Dezső:
Te, nem, nem tudom milyen számot mondtam az előbb, de kb. 80%-ban a festésből
meg tudok élni. Ha meg valami nagyobb gond lesz, itt van például most a második
gyerek (boldog órák, amikor alattam ecsettel ütögeti a padlót, délelőttönként,
amíg festek) ez is pénz, meg mennek föl az árak, a lakásnak is jóval nagyobb
lett a rezsije... de én azt hiszem, ha igazán komolyra fordulna a dolog, akkor
talán abból a pénzből is meg tudnék élni, amit a szakma ad. Mondjuk 15 fokban
festenék, mint régen, és kiiktatnánk a telefont. A múlt hónapban vagy 700 forint
volt. Hát... valahogy így, és mindig történik valami. Tavaly életemben először
meghívtak egy pályázatra, semmi eredményt nem értem el, de a részvételi díj 8000
forint volt. Vagy tavaly, tavalyelőtt csinálta a Minisztérium, hogy az Országos
Kiállítás előtt vázlatpályázatot hirdetett. Az is pénz. Még az utóbbi években is
110-120 ezer forint volt az Alapon keresztül bejövő jövedelmem, esküszöm
fogalmam sincs, hogy jött össze. Na, most csökken aztán, de hát... élünk.
Nyugodt vagyok.
Bullás János:
És szerinted a mostani végzős pályakezdőknek ugyanazok a lehetőségei, mint
neked? Szóval semmit sem változtak?
Váli Dezső:
Egyáltalán nem ismerem a pályakezdők lehetőségeit, de gondolom pár év kínlódás
elkerülhetetlen, talán hasznos is, rosta. Én annyival voltam elvben előnyösebb
helyzetben, hogy a belsőépítészetet használhattam volna, mondjuk maszek
tervezés... de azt elutasítottam, az sem olyan szakma, amit fél fenékkel
lehet... tehát maradtam az alkalmi grafikánál. Nem tudom, a ti képzettségetek
milyen, hogy tuskihúzót, meg ilyeneket tudtok-e használni. Én az Iparon szerzett
képzettségemmel ilyesmihez értettem...
Ádám Zoltán:
Igen, mi tanultunk betűrajzot...
Váli Dezső:
Mondjuk megbíznak egy vállalati levélfejléc megtervezésével, hogy egy ilyen
feladatot el tudtok-e vállalni? De talán igen, ha az ízléskultúra megvan, a
technikát, csak szorgalom kérdése, azt gyorsan meg lehet tanulni. Tehát a
lehetőség megvan, bár úgy tudom, a grafikai feladatok nagyon összeszűkültek a
gazdasági depresszióval. És állítólag az Ipari Vásáron is üres színes falakkal
dekorálnak, nem úgy, mint 10 éve, amikor ragasztottuk a rengeteg betűt, meg
festettük a fölvetített diapozitíveget. Vagyis nem tudom, most milyen munka van,
ami alkalmi jellegű, mert nagyon fontos, hogy koncentrálni lehessen a
pénzkeresési időszakot. Bár el tudok képzelni olyan alkatú embert, aki képes
napi két-három órát, talán többet is, dolgozni, hogy utána fél napot fest.
Morandi nyugdíjig tanított. De ahogy látom, mégiscsak gyakoribb az olyan
festőtanár, aki nem tudja tartani a minőségét.
Bullás János:
Egy most kezdő a szakmából nem tud megélni?
Váli Dezső:
A szakmából nem. Illetve a Képcsarnok, aki azt a szemléletet kívánja követni,
ami most ott van, hát ott zűrök vannak... meg hát vannak ez a társulások. Most
látom az újságban, a Gulácsy kört, amiben benne van a Bálint Endre, Szántó
Piroska, a Rátkay... el akarok menni megnézni, van egy kiállítótermük. Ja, itt
van a hirdetés: Berki Viola, Fejér Csaba, Kántor, Kokas...
Bullás János:
Megnézhetném? Mert mi csak hallottunk róla...
Váli Dezső:
Azt el tudom képzelni, hogy egy alkotóközösség meghív egy fiatalt, akit olyan
tehetségesnek tart, vagy megszán - de az csak egy ember, az kevés. Na most a
fiatalok alakíthatnának saját alkotócsoportot, de azt hiszem, gyakorlatilag
reménytelen. Még ha tőkét kölcsönkapnának is az Alaptól - azt hiszem nem
tudnának prosperálni. Az a dilemma, hogy a most végzett mit adjon el?! Kezdjen
eladásra festeni? Mi lesz abból?! Én mindig a saját tempómban festettem,
általában 30-40 képet kezdtem el egy évben, és aztán néhány évig kapirgáltam
rajtuk. Képeim jó része így is gyenge. Két-három évenként aztán ezeket
megsemmisítem. No most, ha a képre nincs meg a hozzá szükséges idő, - esetleg
évek, ha arra állok be, hogy ennek a hét végére jónak kell lenni, ez olyan
deformálódást okoz, ami reménytelen...
Bullás János:
Azt hiszem, itt zárjuk le, köszönjük szépen a riportot.