dátum: 84.11. fájl: c-fajlok-2/c01507-1.htm C.01507-1510
Szentmártoni Mihály - Benkő Antal
Prugg Verlag Eisenstadt, 1984
A lelkiélet lélektanához
Keresztes János: ''az ima akkor tökéletes, ha az embernek nem telik benne
élvezete. mert az igazi örömök meghaladják az érezhető örömöket.''
aszténiás [vézna, betegségre hajlamos] típus: (Keresztes János) passzív, magányos alkat, eleme a magány,
érzelemszegény, ezért tud szenvedni
- a boldog ember sohasem rosszindulatú -, aki úgy érzi, hogy Isten útját követi
- Isten akarata felismerésének problémája:
segít:
1. 10 parancsolat
2. evangélium- de: Krisztus ''elküldöm a Szentlelket, aki megmagyarázza''
a szentek sokszor évekig vajúdtak (imádkoztak), hogy
megértsék Isten akaratát
3. egyházi hagyományok
de: a zsinat után: lelkiismeret (nagykorúak vagyunk)
- még a gyerekek számára is -
tehát MI ISTEN AKARATA?
(hogyan tudom meg?)
- hogy minden ember üdvözüljön
alapvető lélektani igazság, hogy mindig valami jó mellett döntünk
- vajon a választott jó közelebb visz Istenhez?
amikor Isten akaratát keressük, egyben létünk végső értelmét kutatjuk
''SORSUNK AZ ISTEN''
visszaállított egyensúly:
''lelki béke''
''jó lelkiismeret''
(pszichológusok szerint az öngyilkosok mindig büntetni akarnak valakit)
döntés problematikájához:
Szt. Ignác:
- ha egy ismeretlen tanácsként kérné ezeket?
- halálos ágyamon hogy ítélném ezt a döntéshelyzetet?
(kiegyensúlyozott személyiséget nem lehet az értelemmel kialakítani, szív is
kell)
a teljesítménycentrikus világ zavarai: hogy áll a lelkiéletre is-
(még pihenésünket is csak teljesítményként tudjuk megítélni: mennyit úszunk,
mennyit olvasunk!!
az elmélkedés pedig más.
az emberi tapasztalat.
teljességhez 3 kell, jó arányban együtt!!
teljesítmény
extázis
elmélyülés
- az elmélkedés nem keresés (az aktív és türelmetlen)
hanem várakozás
a külvilággal való kommunikáció leszűkül, behunyt szemmel, csönd
- az én passzivitása, lelki lazulás
ÉN CSAK VÁRNI TUDOK. A VÁRÁS kifejezi tehetetlenségemet
(=IMA)
- bemelegítés kell, nem lehet néhány perc (legalább 1/4 óra), hogy a belső
történés útnak indulhasson
az elmélkedésben ''nyitott tenyérrel állunk'',
az Úr szabadon kivehet, és betehet a kezembe bármit
ez a lényege.
az elmélkedés pihentet
nyugtat, relaxáció is
nemesít
az összeszedettség technikái
sétálva nem lehet, megosztja a figyelmet, energiát
állás is-
térdelés: fárasztó, arra figyelünk
teljesítménycentrikus
fekve: elalszunk
ülve: európainak a legjobb
csukott szemmel gondoljuk végig izmainkat, lazák-e?
akkor felidézzük az elmélkedés TÁRGYÁT vagy nézünk egy KÉPET
majd ismét becsukjuk a szemünket, kezdődhet-
lelki oldal: (pszichés)
- figyelem rögzítése
egy jellel: (gyertyagyújtás) rögzítsük:
Isten jelenléte
(előkészítés még lehet: ikebana, zenehallgatás, koncentrációs vagy lazítási
gyakorlat)
1. képelmélkedés 30-45 perc!
ne kritikusként, ne akarjon valamilyen élményt elérni
2. szóelmélkedés - egy szót vagy mondatot kimondok,
és engedem, hogy hasson rám: ''szeretet'', ''irgalom''
3. biblikus elmélkedés
a leggyakoribb. egy szakaszt olvas- úgy kezdődik, hogy az ember magára ismer
(vigasztal, nyugtalanít-)
időzés a témánál, semmi sietség
4. kontempláció
szemlélődés. magas forma
az elmélkedés veszélyei:
ne válasszunk mindig borús témát! (Jób, József egyiptomi keserű sorsa, hanem:
kánai menyegző, Jó Pásztor!)
nehézségek az elmélkedésnél
- szórakozottság, pld. gondok: lazítási technikák, vagy a téma imában való
földolgozása
- lelki szárazság (nem öröm az ima, akkor), belejátszhatnak napi hibáink, napi
békétlenségeink
- lelki sötétség: természetfölötti eredetű lehet, de továbbra is nyitva áll az
Isten felé
≠ depressziós
a tökéletesség technológiája
''legyetek tökéletesek''
lelkiéletünk modellje az EMBER Jézus
''öltsétek magatokra Urunkat, Jézus Krisztust''
kialakítása: a Szentlélek műve
a lelkiélet nem állapot, hanem ALKOTÁS és KÜZDELEM
(hamis Istenkép, hogy csak akkor szeret, ha jók vagyunk. feltétel nélkül szeret)
A Krisztusban élő ember öntudata
- páratlanságunk tudata
- önmagunk és mások elfogadása, korlátaink elfogadása
- elkötelezettség: folytatjuk a megváltás művét, itt és most
(bár ehhez csak töredékes ismereteink vannak- bizalom Krisztusban!)
- megelégedett (kiegyensúlyozott) szeretet
beállítódások, amik segítik az ember lelki növekedését
1. empátia (erre vonatkoztatva!)
tudom mit érzek
tudom miért (harag, kiábrándulás)
2. őszinteség magammal
3. önmegbecsülés
4. szembesítés: mennyire egyezik életem az elveimmel?
módszeres önnevelés
1. felismerés, kevéssé ismerjük magunkat!
kérdéseket kell föltenni, és miérteket
elégedett vagyok-e?
miért nincsenek jó barátaim?
munkám?
imám?
milyenek domináns érzelmeink?
lehangoltság
megelégedettség
zsörtölődés stb.
- kezdeményezés a javításra
- kiértékelés
lelkivezető
nem guru, ma sokan, fiatalok: nem lelkivezető után vágyakoznak, hanem egy
erős személyiség bűvkörébe akarnak bekerülni
teszt (lelkivezető) képes lenne-e szerepcserére
vezető, jó, mert:
- magunk tulajdonságait nem ismerjük
- más jobban ismeri reakcióinkat
- vakfoltok miatt
lelkivezető segítsége, (iskolák): Szt. Benedek, Szt. Ferenc, Szt. Ignác, Szt.
Teréz
rendkívüli lelkivezetés kell a (mai pszichológia ismeretében is): serdülők,
lelki betegek, átlagon fölüli életszentségre törekvők
a lelkivezetésnek nem lehet célja a másik ismerete
nem manipulálhat!
mert fennáll a veszély, hogy a vezető saját biztonságát, fölényét keresi
tévedés!: (Wilchelm Daim, 1951)
''a neurózis a bálványimádás szülötte''
a lelkivezetés elsősorban nem az emberi okosság, hanem a teológiai hit síkján
zajlik le
együtt keresik
a Lélek sugallatát, irányát
lelkivezetés pszichoterápia
hogy merre hald tovább a kliens, nem a pszichológus feladata
én felismerés
(nem filozofál, moralizál)
én rendezés
alázatosság az önmegváltás örökös kísértése ellen.
---
tény, hogy általában többet szenvedünk azoktól, akik lelkiismeretükre,
szabályokra hivatkozva elhanyagolják az igazi szeretetet. (Krisztus ezeket
megbélyegezte).
---
hibáink egyik fő oka az önismeret hiánya-
Szt. Ignác: a lelkiismeretvizsgálatot hálaadással kezdjük!
(Szt. Tamás nem tudott mit kezdeni a nőkkel a munkásságában: félresikerült
férfiaknak tekintette őket)
hogy Szt. Jeromos nem volt kellemes ember a környezete részére, azt
legelfogultabb életrajzírói is elismerik.