dátum: 87.06.05. fájl: c-fajlok-2/c01766-1.htm C. 01766-1767
MAGYAR NEMZET
péntek, 1987. június 5.
Az ember hűlt helye
Két csoportkiállítás a fővárosban
AZ UTÓBBI IDŐBEN úton-útfélen váratlanul ráakadok egy kortárs ábrázolásra, amely
szelíd iróniával rajzolja meg az ember metafizikus kíváncsiságát W. E.
Schoening pszeudoreneszánsz fametszetén békés földi táj felett a csillagos
égbolt héjkupolája feszül. A horizont felénk ívelő végén egy emberi törzset,
vagy inkább ülepet láthatunk. Feje átfúrja a tapasztalható, földi dolgokat fedő
égi kupolát és átkukucskál. Túlnyúlik jobb keze is, olyan semmibe fogódzó,
kétségbeesett mozdulatot téve, amiből arra következtethetünk, hogy emberünk a
nyakánál beszorult. Se ki, se be. Lét és nemlét határának kalodájába zárult
varázspálcája is, amit balkezével ráncigál - mindhiába.
Az Ernst Múzeumban rendezett Hét Művész Kiállításán úgy éreztem,
kapcsolat van a fenti szimbolikus helyzetkép és az Ernstbeli képek-szobrok
között. Nem formai kapcsolat természetesen, ahogyan nincs formai közösség a hét
kiállító művész munkái között sem. Valami más az összekötő erő. Valaminek vagy
inkább valakinek a hiánya. Az élettelen világ, a dolgok, a tárgyak megérezhették
az emberek szorult helyzetét és a használhatatlanná vált varázspálca stratégiai
jelentőségét. Régóta figyelnek bennünket, bizonyosan megbotránkozva olvasták már
a gnosztikus káiniták műveit is, amelyekben a rossz, mint a legfőbb jó
fogalmazódott meg. Úgy tűnhet nekik, hogy civilizációnk azóta is e jelben
''győzedelmeskedik''. És most a poharak beteltek, és a többi dolgok is
megelégelték amorálisnak tűnő világunkat. Leírtnak bennünket, pálcát törnek
felettünk, meglesznek nélkülünk is. Lázadásuk nekünk fekete mágia, nekik harc a
fény győzelméért. Elhatározták, hogy kiűznek bennünket, most már a halandók
világából is. Fölényükből úgy tetszik, az élettelen dolgok szorgalmasabb
tanítványok voltak az isteni megvilágosítás befogadásában.
Bakos Ildikó a Nubiaiak figuráit életnagyságú gipsz-sztélékkel
ábrázolja, amint azokat egy emberen túli kor felleli, a homokból felemeli és
felállítja. A porban negatív lenyomatok: nyomaink. A lelet hipotézisekre ad majd
alkalmat, könyvek fognak vitatkozni arról, mi lehetett a nubiaiak nyakába
akasztott medál funkciója, és szövege, és mik azok a maszk-szerű valamik a
fejeken. Mi itt, most tudjuk, szemüvegeink lenyomatai azok ott. A medálok szent
szövegeit azonban már mi sem tudjuk elolvasni, még e szemüvegek eredetieinek
segítségével sem. Talán a lázadó szemüvegek összeesküvése miatt?
EGY MÁSIK Bakos-plasztikának a Nádasnak hét nádszálán ülő bronzlevelekben
a késői kor tudós tárgyai emberalakokat vélnek majd felismerni. Együtt
katalogizálják majd e művet a bronzkor Trundholmi Napkocsijával.
Váli Dezső képein is sírkövek, zsidó temetők, Por és hamu. Ez az ambivalens cím nemcsak az ősi magyar nyelvemléket idézi, hanem a többi képpel együtt az újabb európai történelem, a holocaust szégyenéről is melankolikus képet fest. A föld és füst színei közt egyetlen lazac színfolt a ''Klee-ines Bildchen''. Hogy mérni tudják majd a halhatatlan tárgyak az utókorban: valamihez a gyász színhőmérsékletét.
Szüts Miklós szöveg- és papírtöredékekből komponált kilenc képből álló
sorozatot. Történet felnőtteknek, Virrasztók, Palackposta, Az utolsó előtti
szó címek segít megjeleníteni a holt dolgok világának majdani vasárnapi
múzeumi vetélkedőjén a kvízjátékos tárgyaknak, kik is voltunk mi, néhai emberek:
vívódtunk, csontszínű krétáinkat barnára festettük, azzal rajzoltunk, ronggyal
radíroztunk, széttéptünk papírt, írást, majd riadtan újra összeragasztottuk és
próbáltuk megint elolvasni.
Voinich Erzsébet vásznain a szemünk előtt tűnik el az ember a térből.
A hajnali fény rózsaszínű műtermében valami sötét kupac van a lépcső alá,
egy zugba gyömöszölve. A nagy rózsaszín fal mögött sejtelmes és
félelmetes történés, talán műtét zajlik. A hetedik című képen letakart
leplek sejtetik, a műtét nem sikerült. A szürke Csönd szakrális terében
már senki és semmi sincs.
El Kazovszkij Vajda Lajos rajzaira ír, ragaszt filmszerű költői-
önéletrajzi képregényeket. Nem emberek, jó és rossz szirének, Galathea, Szküllák
és Karübdiszek örvénylő küzdelme, drámája zajlik a lapokon. Azonban nem a
langyos Földközi-tenger, hanem egy olyan sivatag a helyszín, ahol nagy a hideg.
Van-e megmentő? - kérdezik a művek. A Pandora-doboz installációjában erős
álperspektíva fokozza a teret világképpé. Kétarcú Anubisz - kutyák ülnek
körös-körül: mint egykor Egyiptomban, itt is: jelen vannak az elhunyt ember
túlvilági megítélésénél. De Kazovszkíj belső párbeszédet is folytat, és
megválaszolja az előző kérdést: ''A homokból lassan por lesz. Hideg porból
épülnek a dombok, a bálványok talapzatai. A szegény állat bevégzi dolgát -
fölépíti életművét és kihal. A bálvány további sorsa ismeretlen, nem tudni, hogy
dől el.''
Ef Zámbó István installációi oly módon rendezettek, hogy a művek szinte
egy kálvária stációjaként misztikus mélységekben terjeszthetik ki iróniájukat.
A helybenjárás metafizikájának gyermekcipői, a Séta plasztika
zsírdinamittal átkötött vesszőkötege visz el egy groteszk, színes szimbólumokból
összerakott pogány bálványhoz, amelynek keresztsége mégis megindító hatású.
Ennyi alig leplezett emberi önsajnálat után a holt dolgok, az élettelen tárgyak
gunyoros diadalát közvetíti Böröcz András. Görögdinnyével felékszerezett,
csomókban vonagló gyárkémények, fregolikkal párosodó porolók, prakkerekkel
viháncoló torontálik, lógó orrú, tökrészeg locsolókannák - egy pestiesen
brooklyni vázlatkörút rajzain - ülik győzelmi lakomájukat a legyőzött és eltűnt
ember felett.
Szegő György