dátum: 90.04.12. fájl: c-fajlok-2/c02037-1.htm C. 02037-2038
Pannonhalmi Galéria,
kiállításom megnyitószövege
Bánhegyi Miksa
(Megküldték, nem voltam ott)
Nem értem Váli Dezső ''Koldus keresztút'' - ját.
Nincsenek rajta a megszokott szereplők, a fantáziaruhák, a Jeruzsálemet hazudó
díszletek. Nincsen kereszt.
Talán Jézus sincs a keresztúton?
S akkor eszembe jut a brazil érsek, Helder Camara egyik éjféli könyörgése: ''Ez
a püffedt, piszkos, izzadtság-lepte arc, rajta verés vagy esések nyomai: egy
alkoholista arca? egy koldusé? - vagy ott állunk a Kálvária hegyén, és az
Isten Fiának szentséges arcába nézünk?''
Itt van Jézus. Itt van a kereszthordozó, az elesett, a megsiratott, a
megcsúfolt, a kivégzett, az eltemetett. A keresztút Jézusa itt van. Előttünk és
közöttünk. Más és más arcot hordoz az egyes állomásokon, de hiszen mindegyikünk
szenvedését magára vállalta: az utcaseprőét, a szénhordóét, az enyémet, a
tiédet. És a mi bűneink terhe alatt roskad össze. Bár a fotókon még mindenhol
talpon van az összeroskadó, még vállán a zsák, a kosár, a gerenda. Nemcsak ott
és akkor roskadt össze. Most esik el, ebben a pillanatban.
Csapongok a képek között, nem bírom sorban végigjárni őket.
S akkor megdöbbent a megaláztatás földig hajoló cipőpucoló kisgyereke, mert
lelkembe égeti a kérdezés jelét: nem aláztam meg valamikor egyet közületek?
Megdöbbent a sírbatétel dideregtető magánya: nem hagytam egyedül valamelyiteket
a legnehezebb órájában?
De meg is vigasztalódom. Megvigasztal cirenei Simon gerendája, hiszen sokszor
nyomta az én vállamat is másnak a terhe.
Megvigasztal Veronika ''biztos, zsoltársúlyos'' nevetése, hiszen rád tudtam
mosolyogni néha, amikor könnyek ültek a szemed sarkában.
És ijedten hőkölök vissza az első stáció ''elítélői'' elől: az enyhén jobbra
dőlő alakok táncos párhuzamosai, a kompozíciót tartó ernyők lándzsái, a nő
karján keresztet rajzoló átló, mind az önmagát megvalósítani akaró ember
tragikus magabiztosságával kiáltja felém: ma is halálra ítélik!...
Járom a keresztutat, bolyongok a stációk között: a kockakő mozaikján, a
villamossínek ívén, a pallók vonalán. Előre megrajzolt utak ezek: fényből és
árnyékból formálódó titokzatos életutak, de tudom: a fény Krisztus, az árnyék a
bűn.
Kifejező fotókat választott ki a művész, valódi ''fénnyel írt'' képek ezek, fényes fényképek. És hittel komponáltak. Csak egyetlen-egyet nézzünk meg közülük közelebbről: a második állomást, amelyiken Jézus fölveszi keresztjét.
A kockakövek végtelenbe futó ritmusát töri meg a meghajolt, az árnyékában már
megtört ember. Szemét hullt a végtelenbe vivő útra, talán a legocsmányabb
szemét. Az Emberfia, aki meghajolva is hatalmassá és szilárddá nő a kép
egészében, felsöpri az útról a szenny ocsmányságát. amikor ezt teszi, ott
van a kereszten.
Seprőjének a nyele és a seprőnyél árnyéka a kereszt egyik felét adja. De ez az
ember ebből is csak az egyik darabot fogja a vállára venni, ha továbbindul. Az
árnyékot (azt is a fény hozta létre!) s a kereszt láthatatlan részét nem ez a
konkrét utcaseprő hordja, hanem Az, aki a keresztjét hordozta értünk. Minden
keresztet, a seprőnyelet, a szerszámot, a tollat, a betegágy kapaszkodóját, a
lépcső korlátját - mindezt a kereszt részeként kell kezembe vennem, hogy
Krisztus hordozza helyettem is, érettem is a keresztjét.
Nem értem Váli Dezső keresztútját.
De lehet érteni Krisztus keresztjét?
Sem érteni, sem magyarázni nem lehet. Én sem akartam magyarázni. Ezzel a néhány
botladozó gondolattal csak el akartalak indítani. Mert a keresztutat járni kell.
Induljunk el rajta együtt!
Riadtan, döbbenten, meg-megbotolva, újra meg újra földre zuhanva, de ismét és
ismét talpra állva, gyere, menjünk.
De előbb köszönjük meg a művésznek, Váli Dezsőnek, hogy életünk keresztútjának
egy szakaszán segít bennünket ''koldus keresztút''-jával