dátum: 90.04.29. fájl: c-fajlok-2/c02043-1.htm C. 02043
Népszabadság 1990.4.29.
Hallgatni? Beszélni? Megbeszélni!
A két választási forduló között hosszú levelet
kaptunk. V. D. Gy-től, aki egy dologban erős bizonytalankodását hangoztatta:
szeretné-e igazában, hogy írása megjelenjen. Tele volt érzelemmel - mentes volt
a dühös indulatoktól (a gondolatjel helyére és-t és de-t írhattunk volna, ám
egy, az átlagosnál izgatottabb közhangulatban, egy, az érzékenységet
akarva-akaratlanul is fájóan sérthető tárgynál mindkét kötőszónak túlságosan
nagy súlya lehetne - ezért maradunk a gondolatjelnél).
Az írást megmutattuk V. I.-nek avégett, hogy - amennyiben fontosnak, hasznosnak
véli - szólaljon meg ő is (és akkor mindkét véleményt egyszerre jelentetjük
meg). A válaszát megmutattuk az első írás szerzőjének. Ő az előzményekhez
hozzáfűzte? ''Apám azt mondja, ilyen témáról csakis könyvhoszzúságban szabad
írni, különben félreértések, félremagyarázások, sértődések és szomorúságok
fakadnak a mégoly jó szándékú fölvetésből is... Hajlok afelé, hogy apámnak igaza
van... Mégis vállalom a közzétételt. Mert tudom: beszélni kell, a hallgatás: -
hosszabb távon - bizonyosan nem segít.''
Ha két írásunk szerzője valamikor, valahol összetalálkozik egymással, hisszük -
mert gondolataikat, érzelmeiket ismerjük immár - hogy a másikat meglátva nem
fordítják el a fejüket egymástól.
[félkövérrel saját kiemelések 1990. VD.]
A kisebbség és a zsarnokság
1.
Van egy - talán egyetlen - dolog Magyarországon, amiről máig nem lehet
nyilvánosan beszélni. Nagyon is érthető, bár nem feltétlen elfogadandó okokból.
A zsidóüldözések és pusztítások a világtörténelem, az ember történetének
legsötétebb, legvisszataszítóbb cselekményei közé tartoznak. Pontosan
visszaemlékszem, mit éreztem és gondoltam akkor, amikor négy vagy öt évvel
ezelőtt Szilágyi Ella néni, az '56-os forradalom mártírjának (és hősének!)
Szilágyi Józsefnek az özvegye magnóra mondta nekem élete történetét, népes
családja, hozzátartozóinak haláltáborokban való elpusztítását.
És ez a trauma, ez a borzalmas emlék kitörölhetetlen a ma élők zsigereiből.
Szinte törvényszerűen, reflexszerűen ösztönöz ez jellegzetes viselkedésekre,
magatartásokra - különösen kiélezettebb, feszültebb helyzetekben.
Nos ez az, amiről máig nem szabad beszélni.
2.
Ha engem bántanak, természetszerűleg keresem az enyéimet, a közösségemet,
sorstársaimat, hogy védjenek meg.
Ha engem cserbenhagynak, örökre elvész a bizalmam cserbenhagyóim iránt, és
igazán csak az enyéimben, sorstársaimban fogok hinni majd.
Ha engem megaláztak és meggyaláztak, mindent el fogok követni azért, hogy mások
fölé emelkedjek, és mások fölött uralkodjak, hogy még egyszer ne alázhasson meg,
ne gyalázhasson meg senki.
Az életem kívánja így! A túlélés egyetlen lehetősége! Ezért fontos tudnom, hogy
zsidó vagyok. Ezért fontos tudnunk, számon tartanunk, hogy zsidók vagyunk.
Csak más ki ne mondhassa ezt!
3.
Mert, ha az enyéimet haláltáborokban, krematóriumokban vagy a Duna partján
tarkólövésekkel semmisítették volna meg, pusztán mert zsidók lettek volna, engem
is félelemmel töltene el, ha másoktól azt hallanám: te zsidó!
Rögtön antiszemitizmust kiáltanék, és építenék a jóérzésű - úgy vélem -
többség lelkiismeretére, lelkiismeret furdalására, ki szintén fél kiejteni ezt a
szót, mert szintén retteg attól, hogy a történelem megismétlődik.
Mivel a túlélés érdekében ilyen-olyan hatalom megszerzésére kényszerülök, egyben
mindjárt ki is használnám ezt a helyzetet.
Nem engedném például, hogy bárki bármilyen következtetést próbáljon levonni
avagy magyarázatot keresni, miért volt a hazai - és nem hazai - kommunizmus
vezéralakjai között annyi zsidó. Jóval több, mint amennyi lélekszámunk arányával
magyarázható lenne. Antiszemitizmust jelentenék be, mert egyedül csak így
akadályozhatom meg annak kiderülését, általános felismerését, hogy túlélésünk
érdekében mi valóban összefogunk, valóban uralomra törünk.
És mivel ''a tudás - hatalom'', tudásra törekszem. A nyilvánosság is
hatalom. Nyilvánosságra, pontosabban a nyilvánosság eszközeinek megszerzésére
törekszem tehát. Ugyanakkor nem engedem nyilvánosságra kerülni, hogy a
legnagyobb médiánál, a televíziónál, valamint a rádiónál, a sajtó berkeiben
sorstársaimmal mekkora súlyt, milyen arányt képviselünk. Vagy a gazdaságban, a
bankszakmában, a pénzügyi világban. Vagy a kultúrában, az egészségügyben.
Én nem akarom a te véred, még ha olykor akadt is közöttünk, aki a te, a ti
véreteket akarta - mondanám. Pontosabban: gondolnám. De nem mondanám.
4.
Attól azonban, hogy valamiről nem beszélünk, még létezik. Ma még csak viszonylag
kevesen értik, mit jelent az, hogy a tájékoztatásban tovább tart az Aczél-kurzus.
Kevesen fogják fel a jelentését (és jelentőségét), miért követelte a Néppárt
elnöke: a pártok számoljanak el pénzeik forrásával, nehogy beavatkozzanak hazánk
belügyeibe. Talán az nem is baj, hogy kevesen értik. Mondottam, én is félek a
zsidózástól, pontosabban attól, ami ebből fakadhat. Viszont azt is vészesen
aggasztónak tartom, hogy maguk a zsidók (vagyis akik annak érzik és vallják
magukat) egyszerűen úgy tesznek, mintha semmi el nem hangzott volna. A riporter
nem kérdez vissza, az SZDSZ képviselői - akik a különféle állami üzelmeket
nagyon helyesen szóvá teszik, megpiszkálják - e megjegyzésekre fülük botját se
mozdítják. A nyilvánosság hasznos valami, ha nekik szolgál (lásd a Nyilvánosság
Klub öthasábos tiltakozását a Magyar Nemzetben a március 15-i előadás elmaradása
miatt), de felettébb zavaró, ha netán ellenük dolgozik. Az a jobbik eset, ha ezt
tudatosan teszik. A tudat ellen lehetséges tudatot - érveket, logikát - bevetni.
Az óriási veszélyt - ami miatt úgy vélem, feltétlen beszélnem kell - abban
látom, hogy környezetemben egyre-másra tapasztalom: a közösséghez való erős
kötődés, a túlélésre való beállítódottság zsidó (mert magukat annak valló)
barátaimból, munkatársaimból egyszerűen kiöli a más vélemények és elképzelések
iránti fogékonyságot, s helyét a kritikátlan elfogultság foglalja el.
Ennek egyik meglepő jele volt számomra, hogy mennyire puszta szócsővé
degradálódtak, amikor az SZDSZ egyik-másik ügyével, tettével, programjával
kapcsolatban elegyedtünk beszédbe. Szinte ugyanazokat a szavakat,
szófordulatokat használták, amelyeket az SZDSZ szóvivői (Pető Iván, Tölgyessy
Péter, Haraszti Miklós és a többiek). Ennél is megdöbbentőbb volt számomra, az
általam nagyra becsült, igen felkészült, kritikus gondolkodású zsidó (mert magát
annak valló) munkatársam lelkendezése ama bizonyos tv-vita eredménye fölött.
Meggyőződéssel állította, hogy Nemeskürty István SZDSZ-nek szóló meghívása,
illetőleg a március 15-i élő adás elmaradásával kapcsolatos nyilvános tv-vita
milyen óriási sikert hozott az SZDSZ-nek és óriási égést a többi pártnak. A
hosszú adásból egyszerűen nem volt szeme és füle semmire, ami pártját
kedvezőtlen színben tüntette volna fel. Nem találta lényegesnek, hogy az SZDSZ
egyik képviselőjének korábbi állítása, mely szerint a pártok egyike sem
támogatta - nyilván az MDF kivételével - a tv kuratóriumot javaslata
megtételében, hazugnak bizonyult: kilenc párt fémjelezte azt nevével,
aláírásával. Nem találta bántónak azt sem, amint a bejátszott képsorokon Tamás
Gáspár Miklós vonult harsány híveivel, majd valakit vagy valamit mély
megvetéssel sújtva a térség (Bem szobra) elhagyására szólít fel. Demszky
Gábor jegyzőkönyvből idézett mondatai szintén nem sértették a fülét: inkább csak
jópofaságnak tartotta a kijelentést, miszerint a tömeg majd oda megy, ahova mi
(értsd: az SZDSZ-vezetők) akarjuk...
5.
Miért olyan veszélyes ez az elfogultság, ez a mások véleményével, érzéseivel
szembeni érzéketlenség?
Mert ahogy a zsidók, úgy a nem zsidók érzékenységének is van tűréshatára.
Kinek alacsonyabb, kinek magasabb.
Mert ha zsidó, ha nem zsidó, fél attól, hogy újra fellángol az antiszemitizmus.
Ezért kellene éppen a zsidóknak is megértésre törekedniük, és saját uralomra,
kizárólagosságra való törekvéseiknek határt szabniuk.
Ezért kellene éppen a zsidóknak vigyázniuk arra, hogy történetesen az egész
magyar nemzet jövőjét meghatározó szabad választásról szóló 24 órás (!)
tévéműsort ne feltétlenül zsidók vezessék, vezényeljék az egész ország
nyilvánossága előtt. Ha szakértőket hívnak, ezek között se legyen túlsúlyban a
zsidó identitásúak aránya. Így elkerülhető lenne/lett akaratlan, mégis jól
érzékelhető elfogultság, amely ellen - úgy hallom - máris tiltakozik az MDF.
Elkerülhető lenne, hogy Vajda Mihály filozófus a Dunán inneni részek szellemi,
civilizációs elmaradottságával magyarázza az SZDSZ ottani szerényebb
szereplését, vérig sértve ezzel az ott lakókat. Elkerülhető lenne, hogy nem
zsidó írókat bántsanak meg, csipán azzal az apró figyelmetlenséggel, hogy magyar
írókat reprezentálandó Konrád György, Nádas Péter és Mészöly Miklós -
a megkérdezett hármas. Konrád György az MDF várható győzelmének árnyékában
véletlenül miről beszél? Arról, amiről Pető Iván többször is a nap folyamán:
hogy a győztes pártok ne egymás lejáratásával foglalkozzanak majd, hanem a
programjaik versenyezzenek - ahogyan ezt addig az SZDSZ is tette. Csakugyan
lehetséges, hogy Pető Iván saját, lepedőnyi újságoldalakat kitevő
nyilatkozatairól megfeledkezett?
6.
Félek, hogy az eddig elmondottakkal szemben egyre dagad a meg nem értés, az
indulat.
Tény, hogy sarkosan és - minden konkrétum ellenére - általánosítva fogalmaztam.
Most kijelentem, mert erről is bőven van tudomásom, vannak olyan zsidók
(barátaim, akik annak vallják magukat), akik nem tartják számon a másikról, hogy
az-e vagy nem. Egyszerűen magyarnak érzik magukat, s az ő reflexiójuk a
zsidózásra, az antiszemitizmusra bár szintén a félelem, de ezt nem az
összefogással, az uralom megszerzésével akarják feloldani, hanem - az országból
való elmeneküléssel. (Nem kell mondanom, milyen borzalmasan szomorú dolog ezt
tőlük hallani.)
Az uralom és a hatalom kifejezést sem árnyaltam kellőképpen. Nem akarom és nem
akartam azt sugallni, hogy az ezekre való törekvés azonos az ország vezetésére
való törekvéssel - noha az SZDSZ szerepével és szereplésével most ennek is
megnőtt a jelentősége...
Zsidó - nem zsidó. Honnan lehet tudni, hogy valaki az, vagy nem az? Mivel
számomra a zsidókérdés a legkevésbé, a leghalványabban sem faji kérdés, zsidónak
mindenekelőtt azt tekintem, aki ezt állítja magáról. Aki adott esetben
félreérthetetlenül e szerint beszél és cselekszik - legyen akár Tamás Gáspár
Miklós, akár néhány hatodikos gyerek egy belvárosi iskolában, akik viccesen
mondogatják, hogy mi nem szeretjük a gojokat.
Ennél kényesebb és talán elfogadhatatlan dolog, hogy zsidónak tekintem azt
is, akiről ''megbízható forrásból'' ezt hallom. Egy példa: csaknem nyíltan
folyik a tv-ben (mármint az MTV-ben) a zsidózás - magyarkodás. Folyományaképpen
csoportok alakultak ki - nos, ez segít a ''tájékozódásban''.
Az idézőjelek a bizonytalanságnak szólnak. Nyugodtan rám lehet sütni miattuk a
''megalapozatlanság'', a ''felületesség'', sőt az ''uszítás'' bélyegét. De ha
tévednék is, megérne egy hosszabb elmélkedést, vajon mitől alakult ki bennem ez
a kép. (És milyen képek alakultak ki másokban?!) Mennyiben ludasak ebben maguk a
zsidók? Például az SZDSZ vezetőinek és támogatóinak stílusa, mentalitása?
7.
Mit takar vajon az, hogy zsidó mentalitásúak itt vagy ott nem a súlyuknak
megfelelően vannak jelen? Hogy véleményük akaratuk aránytalanul nagy teret
kap?
Részemről semmiképpen sem jelenti azt, hogy szakmai kérdésekben, vonatkozásokban
bármikor is szerepet kaphatna bármiféle számszerű (lélekszámot tükröző) arány.
Ahol az egyik ember jobb, felkészültebb, tehetségesebb, mint a másik,
tükröződjék ez az előrejutásban is, függetlenül attól, hogy ki micsoda. Ha száz
zsidó jobb, felkészültebb száz másnál, akkor lehessen is mind ''nyerő''.
De figyelem! Ez nem ugyanaz a szituáció, mint amiről az SZDSZ egyik képviselője
beszélt, amikor is rákérdeztek: miért van az, hogy tagjaik nyilatkozatával van
tele a sajtó? És ő azt felelte: mert nekik vannak ilyen felkészült szakembereik.
Talán nem szükséges bővebben kifejtenem, hogy a dolog Magyarországon (is)
általában fordítva működik: szakemberré, másoknál okosabbá legtöbbször azáltal
válik valaki, hogy nyilvánosságot kap, a tömegkommunikáció ''okossá
deklarálja''!
Politikai, vagyis mások, a többség életét befolyásoló dolgoknál viszont
kívánatosnak tartom a számszerű arányok figyelembevételét is. A közelmúlt
történelme egyértelműen bebizonyította, milyen veszélyes és kártékony dolog, ha
az amúgy szép és igaz eszméket tűzzel-vassal, erőszakkal, fondorlattal
(harsánysággal, manipulációval) próbálja a kisebbség a többségre kényszeríteni.
Írásom első része annak megértéséről szólt, miért kész a zsidóság (illetőleg
annak egy része) ebbe az újabb zsákutcába belemenni. Reflexek, ösztönök
dolgoznak. Úgy éreztem, muszáj erre figyelmeztetnem, mielőtt nagyobb baj lenne!
Muszáj szólnom: az antiszemitizmus - egy valamire való reakció. Létezik,
létezhet a kisebbségnek is zsarnoksága, még ha rejtettebb, láthatatlanabb módon
is. Ám a zsarnokság ekkor is rossz vért - háborúságot - szül.
V. Domokos György
Az antiszemitizmusról - ma
Igen fontos gondolatsor. V. Domonkos György cikke: tisztességből íródott,
fájdalommal töltött gondolatai arról a témáról szólnak, melyről ''nem lehet
beszélni'': az antiszemitizmusról. A cikk apropója nyilvánvaló: az SZDSZ-ben és
a tömegkommunikációban sok a zsidó, túl sok a zsidó, s a zsidók csak egymás
személyén keresztül képesek életösztönüket bebiztosítani. S bár a szerző nem így
értheti, egy mondata elárulja igazi mondanivalóját: ''Ha engem megaláztak és
meggyaláztak, mindent el fogok követni azért, hogy mások fölé emelkedjek, és
mások felett uralkodjak...''
Arról nem kívánok beszélni, hogy ez az általánosítás mennyire helytelen,
mennyire hiányolja a legalapvetőbb logikai és tárgyi alapot. Most és itt talán
más szempontból lenne érdekes erről a témáról őszintén beszélnünk. Igen, tudom,
ma már ''lehet''! Ám hogy ''illik''-e, abban tanácstalan vagyok; ahogy nagyon
kulturált, mélyen keresztény barátom, dr. Radovics György még az 1950-es
években, amikor ez a téma felvetődött, mondta egykor: ''Tisztességes ember
számára az antiszemitizmusról azért nem illik beszélni, mert más származása,
vallása, s hite egy hithű katolikusnak nem szabad, hogy téma legyen.''
Talán ott kezdem, hogy tisztázom: e sorok írója zsidó. Bár katolikusnak
születtem, s kereszteltek - mint hithű katolikus, aki egészen jól ministrált, s
a misét latinul ma is el tudná mondani - legnagyobb megdöbbenésemre és
értetlenül vettem tudomásul egyik napról a másikra, hogy hirtelenjében zsidó
lettem. Számomra nemcsak az a zsidó, aki magáról azt vallja, hanem az is, akiről
más vallja a zsidóságát! Hogy Pető Iván vagy Szabad György zsidók-e, azt nemcsak
ők maguk határozzák meg ebben az országban, hanem mindazok, akik róluk azt
mondják, hogy azok.
De mondtam, zsidó vagyok. Ráadásul szellemi foglalkozású, olyan amerikai
egyetemi tanár, kinek számára az, hogy zsidó, Amerikában éppoly kuriózum csupán,
mintha baptista lenne. És - bár az antiszemitizmus bizony az Egyesül Államokban
is tapasztalt jelenség, akárcsak mindenütt a világon - mivelhogy Amerikában
élek, az, hogy magyarnak vallom kultúrám, a nyelvemben, kiejtésben megmaradtam
magyarnak, az, hogy zsidó vagyok, sokkal kevésbé határozta meg létem, mint az,
hogy magyar. S így a magyar antiszemitizmust még 30 év távolából is két oldalról
tudom kezelni: mint zsidó itt, s mint magyar ott.
Domokos írása azért is okoz oly sok problémát, mert gondolatfölvetése és -
felvezetése sok mindent összekever. Fölveti és összemossa a kommunizmus és a
zsidóság kapcsolatának összekuszált problémáját, összeköti ''a tudás - hatalom''
képletével a zsidóság tudásszomját. S újra fölveti azt az elcsépelt tévhitet,
hogy a tömegkommunikációs médiákban, a gazdaságban, a bankszakmában, a pénz és
egészségügyben s a kultúrában túlságosan nagy ''arányt'' képviselnek a zsidók.
Domokos persze ''tudja'', hogy e szakmákban a ''zsidók'' dominánsak. Uram Isten,
ha így volna, akkor talán negyedmillió zsidó lenne ebben az országban - márpedig
az egész magyar zsidó közösség nincs több százezernél, beleértve azt a sok
szerencsétlen, elesett öregembert és öregasszonyt, akiknek ma már csak emlékeik
vannak. De Domokos ''tudja'', hogy dominánsak, s hogy a nyilvánosság
megszerzésére törekszenek - mind.
Hogy ki a zsidó? Szerinte nem az, aki annak vallja magát, hanem az, akit valaki
már, ''kívülről'' határoz meg. Istenem, ezen az úton már csak egy kis lépés
tovább, s máris megcsinálhatjuk a numerus clausust megint. Mert mi ''tudjuk
róluk''! És mint a harmincas években, onnan már csak megint egy kis lépés a
második zsidótörvényhez, s onnan a borzalmakhoz.
No, de beszéljünk egy kicsit most már igazán az
antiszemitizmusról! Mert ebből is többfajta van, éppúgy, mint a zsidóból. Van,
aki csupán annyiban antiszemita, hogy ''jobban gyűlöli a zsidókat, mint
amennyire muszáj''. S az ő számukra egy picit ''muszáj'', egy picit illik. Van
az ilyen antiszemiták között szép számban zsidó is különben, ki lenézi
hitsorsosát ezért vagy azért. S van olyan antiszemita is, akinek a ''legjobb
barátai között is van egy (sabesz-) zsidó''; bár lányát nem kívánná hozzáadni,
de a gázkamrába se nagyon küldené a szerencsétlent. S van még olyan antiszemita
is, aki auschwitzi kirándulást ajánlana a húsvéti ünnepekre - még ma is - oly
sok zsidónak.
A magyar antiszemitizmus mindennek a keveréke, s csupán a keverék aránya a
mérvadó itt. Ez a keverék mindenki számára más. Attól függően, hogy ki miért
antiszemita. Azért, mert Jászi Oszkár és Koestler Arthur zsidók voltak? Mert
Teller Ede az? Mert a Lenin-fiúk között és a kommunisták között oly sok zsidó
volt? Mert Radnóti, kinek ajkáról a szép magyar szót tanultam szeretni, zsidó
volt? Mert Weiss Manfréd vagy nagyapám, Weiss Simon - csak névrokonság,
vigyázat, nem kérem vissza Csepelt! - zsidók voltak? Mert Konrád György, vagy
Vajda Mihály zsidó? Az antiszemita számára a ''kultúrszennyek'' zsidósága csak
okozat, nem ok. Ahhoz, hogy valaki antiszemita legyen, látszólag elégségesek az
érvek, s egynéhány tetszetős tény - de ezek sokak szerint nem is okvetlenül -
feltétlenül szükségesek. Elég az, hogy ha már önmagában eldöntötte, hogy ő
antiszemita.
Választási harc folyt most ez országban, rengeteg hülyeséget és ostobaságot
hallgattam végig, sokaktól. Innen is, onnan is. A sajtó tárgyilagosságát
megkérdőjelezhetném sok szempontból. Innen is, onnan is. Mindenki azt szűrte ki
magának, amit éppen akart! Istenem, ilyen az ember, akár zsidó, akár nem zsidó.
De egyet én magam nem hallottam felelős magyar ember ajkáról: hogy az SZDSZ nem
volna magyar.
Új idők új napjait, a szabad demokrácia első óráit éli
most még a nemzet. Két éve - egy dolgozatban, melyet egy amerikai külpolitikai
vezető számára írtam - kifejtettem, hogy sem Antall József, sem Csoóri Sándor
vagy Jeszenszky Géza, avagy az a közeli körükhöz tartozó vezetőség nem volt
antiszemita, és nem is képes annak lenni. Aki ezeket az embereket ezzel
gyanúsítja, egyszerűen felelőtlen. S nem lehet antiszemita az MDF, mint párt. Ha
tagjai keresztény tisztességből a hitvallásukból merítenek erkölcsöt, nem
lehetnek azok. Emberiességükből még inkább el kell vetniük az antiszemitizmus
átkát. Számukra a kérdés csak úgy tevődik fel: ebben az országban nagyon sok a
megbántott, a sértett, a megalázott ember, kik ma bűnbakot keresnek, akik
számára a legkönnyebb, a leggyalázatosabb lenne megtalálni a zsidókat - avagy a
biciklistákat. Hogy miért a biciklistákat? - Hát miért a zsidókat? Vajon Sztálin
vagy Brezsnyev, avagy Kádár János zsidó volt? Vajon Harasztit vagy Demszkyt
azért verték, mert zsidó?
És itt van az MDF-nek történelmi szerepe abban, hogy most, a választási küzdelem
lezárta után elhatárolja magát attól az antiszemitizmustól, amely oly
nyilvánvaló volt a falra firkált ötágú és hatágú csillagok egyenlőségjellel
összekötött borzadályaitól. El kell határolnia magát, mint azt annyi
tisztességes magyar ember Király Bélától, Vásárhelyi Miklóson át Tőkés Lászlóig
a legnehezebb órákban is megtette. El kell határolnia magát attól az
antiszemitizmustól, mely a bűnbakot a zsidóban keresi, a zsidóban, aki ''mások
fölé kíván emelkedni, s mások felett kíván uralkodni''. El kell határolnia magát
ettől, mert az emberi tisztesség is ezt kívánja tőle.
Völgyes Iván