dátum: 90.09.01. fájl: c-fajlok-2/c02075-1.htm C. 02075
MAGYAR NEMZET
KIÁLLÍTÓTEREMBEN
Műterem üres kerettel
''A gondolkodónak mindenre barátságosan kell tekintenie, ami félbeszakítja
gondolatait (zavarja a gondolkodásban, ahogy mondani szokás); e dolgokat az
ajtón belépő, a művésznek felkínálkozó új modellként nézze. E megszakítások a
magányosnak élelmet hozó hollók.'' A hatos villamos kanyarodik éles
fémhangon, mentő húz át a színen, gyerek kiált, a hangok az ablakrésen át
szivárognak a műterembe. Szétterülnek fátyolként. A fény sem, az északra néző
ablak nagy, koszos tábláin átderengő világosság sem jut messzire a műteremben. A
távolabb álló tárgyakra még csak más tónust sem terít. Váli Dezső festő
magához koptatott széken ül a műtermében.
Váli Dezső még csak el sem csodálkozik. Új farostlemezt támaszt neki a
festőállványnak, egész lassan a festékekhez nyúl, órákig gondolkodik, míg
kiválaszt egy színt, és festeni kezd.
Egészen meglepő módon alakul Váli Dezső festőpályája. A katalógusban láttam: már
ötvenhez közeledik. Persze, hiszen első fontos képeivel még a hetvenes évek
elején bukkant föl, rossz emlékű Stúdió-kiállításokon, épp a generálzaftos
félabsztrakció idején. Akkori képei a semmit kísértették. Eltéveszthetetlen volt
a hangja, kemény közelharcban álltak össze a szorongató véletlenből valóságossá
felületei. Azt hihettük, ez így is marad.
Aztán valami jubileuminak nevezett tárlaton az összes festményét szép
akkurátusan négyzetlapokra vágta, és kiszórta a placcra: gyertek, kritikusok,
nézők, nekem így ment, most ti csináljatok valami jobbat.
Nem hagyta abba. Zsidó temetőket kezdett fotózni, rajzolni, festeni. Kihívása
immár a sorsnak szólt.
Mind ez idő alatt, úgy képzelem, ült a műtermében, rágódott, és várta, hogy
nyíljon az ajtó. Várta a közönséget, a megbízót, a velegondolkodót, vagy
egyszerűen a nézőt, aki hajlandó lenne futó pillantásnál többre méltatni egy
képet.
Mostanáig alig-alig nézett be valaki. Most meg a műterem.
Váli Dezső kiállításán, az Ernst Múzeumban (szeptember 16-ig nyitva) újabb
képeit láthatjuk, százszor százas fatáblákat, a műterem mindeniken. Nem
egyszerűen téma. Léthelyzet. Mert a puszta lét a téma, a végtelen magányosság
idején. Minden kép - többnyire ugyanaz a sarok, ablak, ágy, szék, felülről,
legfeljebb egy falhoz támasztott üres keret - létbe tágult pillanatai.
S ami különös, a magányos Váli Dezső épp ezzel a műteremélménnyel került közel
némelyik pályatársához: lefoszlott színeivel Karátson Gáborhoz,
borzongató tereivel Vojnich Erzsébethez.
(bán)