dátum: 91.05. fájl: c-fajlok-2/c02116-1.htm C. 02116-2120
''IGEN''
katolikus folyóirat számára / nem jelent meg
VÁLI DEZSŐ: KOLDUS KERESZTÚT
- AJÁNDÉK II. JÁNOS PÁL PÁPÁNAK -
A Magyar Karizmatikus Imaközösségek Váli Dezső: Koldus keresztút című alkotásával ajándékozzák meg II. János Pál pápát augusztusi magyarországi látogatása alkalmával. Ajándékozó gesztusuk azon a római katolikus egyház keretein belül vállalt küldetésükön nyugszik, amelynek légyege a - magyar és egyetemes egyházért, politikusokért is folytatott - közbenjáró imában megtestesülő külső szolgálat. Ennek a szolgálatnak legkézenfekvőbb mintaképe lehet Jézus Krisztus keresztútja, amely úgy a maga korában, mint azóta is bármely történelmi pillanatban megtartja aktualitását. Így egyszerre lehet általánosítható jelkép, de konkrét hétköznapi valóság is.
Váli Dezső eddigi életművében már hagyománya van a keresztút-tematika feldolgozásának. A téma grafikai, illetve festői megjelenítését már a 70-es években megvalósította az alkotó. Ezek a művei a Magyar Nemzeti Galéria, a budapesti és a kecskeméti Piarista Gimnázium tulajdonában vannak. A festményen és grafikán a keresztút általános jelképként, illetve Jézus Krisztus-i konkrétságában értelmezte az alkotó. A művek absztrakt motívumokból épülnek fel, festői-, grafikai jelekkel modellezik a stációkat, az összefüggéseit.
A Koldus keresztút 1989-ben készült első, magyar nyelvű változatának műfaja fotómontázs. Ezt dolgozta most fel újra Váli Dezső, látta el angol nyelvű feliratokkal - mint II. János Pál pápának adandó ajándékot.
A műfaji változás is jelzi, hogy a Koldus keresztút a stációk történelmi korhoz,
földrajzi helyhez kötött aktualitását vizsgálja, értelmezi. A fotó dokumentum
jellege hangsúlyozza az egyes állomások valóságértékét.
Váli Dezső a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum archívumából választott ki 14 olyan
fényképet, amelyek az 1930-as évek Budapestjének jellegzetes utcai helyzeteit
örökítik meg. Ezeknek a fényképeknek egy-egy részletét kinagyítva, a stációk neveinek ráírásával, kézjegyével ellátva értelmezte ujjá
őket az alkotó. A fotók dokumentatív konkrétságukkal időbeli közelséget
mutatnak, négyzet alapú felületen, vastag paszpartuban való
megjelenésük ugyanakkor távolságtartást éreztet.
A képkivágással, ráírással kialakított montázsjelleg a valóság
történelmi-társadalmi szférájának hangsúlyozásával a szinte véletlenszerűen
kiragadott helyzetek tudatos értelmezhetőségét mutatja a keresztút szellemében.
Ez az alkotói módszer világlátást, valóságértelmezést is jellemez: a történelmi
és társadalmi események, az egész lét krisztusi szellemben való szemléletét.
A Koldus Keresztút akár társadalmi körképként is felfogható: az utcán különböző
magatartással, elfoglaltsággal megnyilatkozó társadalmi típusokat vonultat fel.
Morálisan pozitív értékelést a szegények kapnak, akik egyúttal szenvedők is. Az
ítélkezők a jómódúak képében jelennek meg. Veronika figurája eltér ettől az
értékelési szisztémától és a tradicionális felfogástól is. A hagyományossal
ellentétben Váli Dezső egy idős asszony portréját adja a VI. állomás képeként.
Itt a szegénységben vállalt munkavégzés nem tükröz szenvedést. Az újságárus
asszony derűs mosolyával a társadalmi meghatározottságon túlmutató remény
lehetőségét közli másokkal. Ez az apró hétköznapi megnyilatkozás ebben az
értelmezésben adakozássá válik, s az ehhez szükséges lelki erőt tükrözi. Mivel a
képen nincs jelen, akivel ezt a lehetőséget közli az asszony, címzettjei akár a
kép szemlélői is lehetnek.
A keresztjét mindennap felvevő utcaseprő, a terhe által teljesen eltakart
gerendavivő, a terhe alatt szinte eleső szénhordó, vagy a zsák súlya alól a
képből kitekintő figura a fizikai megterhelés képében mutatják a
történelmi-társadalmi, illetve szociális megterheltség magányát. Ennek
kilátástalanságát Veronika derűjéhez hasonlóan oldja az V. állomást modellező,
két együtt dolgozó férfi alakja. A kereszt közös viselése, a terhek
együtthordozása, megosztása a maga hétköznapiságában mutatkozik meg -
teatralitás, patetikusság nélkül.
Ennek ellenpontjaként tűnnek fel azok az utcai szituációk, ahol embercsoportokat
vagy emberpárokat nem tesz közösséggé a közös teher, hanem a szembenállás a
megalázás lehetőségét adja.
Amint Veronika vagy a harmadik elesés figurája a néző tekintetét kereste, a
nézőnek címezte megnyilatkozását, a Máriával való találkozás is erre az
alaphelyzetre épül. A néző kapja meg a képről hiányzó Mária szerepét, hogy
szembetalálkozzon egy megkötözött, megszégyenített emberrel.
A megalázottságnak egy-egy újabb példáját mutatja a X. állomás cipőtisztító
gyermek-figurája (helyzete a levetkőztetett Krisztuséval azonos) és a XI.
állomás vak koldusa, akinek társadalmi kivetettségét szociális helyzete mellett
biológiai állapota is fokozza.
A 30-as évek Budapestjének Piétájaként jelenik meg a gyermekét ölében tartva
kolduló asszony.
Míg a megkötözött férfi és a cipőtisztító gyermek adott szituációban legalább
fizikai vagy kommunikációs kapcsolatban van az őt megalázókkal, addig a vakon
vagy gyermekével koldulót teljes közönnyel veszi körül környezete.
A vak koldus álló, széttárt karú alakja jeleníti meg a kereszten szenvedés
állapotát, amely a XI. állomáshoz képest csak a figura testhelyzetének
változását mutatja; környezetének közönye változatlan.
Az I. állomáson ''Akik halára ítélik'' és a VIII-on, mint ''Siratóasszonyok''
jelennek meg, jómódú urak és hölgyek.
A XIV. állomás sírkamrája a nagyvárosi utca hajnali képe. A keresztút zárásaként
még egyszer tudatosítja az eddigi állomások, történések helyszínét. A hajnali
félhomályban azonban már nem látszik konkrét történés: mindaz benne foglaltatik,
amely az előző képeken élesben volt látható, de az is, amely azok konkrétságán
kívül más történelmi pillanatban más földrajzi helyszínen hasonlóképpen
értelmezhető.
A nagyvárosi utca hajnali félhomályában a történelmi idő és a földrajzi hely
újra egyetemessé válik. Ezt az egyetemességet emelik a transzcendenciába a
vékony arany keretek és a stációk arany számozásai.
Bakonyvári M. Ágnes