dátum: 91.05.04. fájl: c-fajlok-2/c02122-1.htm C. 02122
Népszabadság
Kárpótlási jegy a képzőművészetben?
A ''HATVANAS ÉVEK'' A NEMZETI GALÉRIÁBAN
Mielőtt a címben feltett kérdés parlamenti interpretációvá dagadna, lássuk a
tényállást. A Magyar Nemzeti Galéria földszinti teremsorában egy fontos
kiállítás és mellékleteként egy háromszázharminc oldalas katalógus készül egy
peresíthető helyzetet alátámasztani. A rendezőszerkesztők nem titkolják
viszonyukat a múlthoz, amely számukra kérdés formájában tételeződik: ''azt
kell-e rekonstruálnunk, ami a '60-as években a legnagyobb súllyal jelent meg a
közönség előtt, vagy azt kell kiemelnünk, amit utólag - lehántva a jelenségekről
a történelmi kontextus ''esetlegességeit'' - ma tartunk fontosnak?'' A döntés az
alternatíva második felére esett. Minden látvány és minden mondat ebből a
választásból következett.
Kereset az elmaradt haszonért?
A rendezők és a szerkesztők abból a hipotézisből indultak ki, hogy a
képzőművészet egyetemes mozgása a maga autonóm módján leír egy ideális vonalat.
Fejlődik valahonnan valahová. Eljut A pontból B pontba. Saját genetikai kódja
befolyásolhatatlan sorsszerűséggel hajtja végzetes célja felé. Ez az ideális
vonal sajnos nem nagyon hasonlít a valóságos emlékanyag számszerűsített
trendjéhez. Ha az ideálkép nem lenne ennyire szigorú, akkor többféle módon
lehetne összepárosítani a ''van''-t a ''legyen''-nel. A terjedelmes katalógusból
ketten is súgnának ehhez a toleráns trükkhöz. Egyrészt a bevezetőt író Vajda
Mihály, aki külön fejezetben méltatja azt az igazságot, mely ''pedig többé
nem egy!'' és Frank János, akinek credója nyíltan hirdeti:
''művészettörténésznek ne legyen meggyőződése, hanem nézze a neki nem megfelelő
irányzatból is a legjobbakat''. Nem így a döntéshozók! Ők tudják, hogy ha
egyszer az egyetemes képzőművészet legitim vonala szerint (lásd
negyvenes-ötvenes évek euroamerikai művészetét) a dolgok a szürnaturalizmusból
haladnak a lírai absztrakció és informel felé, továbbá a pop arttól a tiszta
konstruktív formák irányába, akkor csak nem fognak inkább hinni a szemüknek,
amely megtöri a vonal lendületét holmi kvalitásproblémákkal?
Kellene, hogy legyen egy Mark Tobey-szerű monokróm felület kezelő mester? Ilyen nincs igazán? Hunyorítva Frey Krisztián betöltheti azért azt az űrt, amit a még fel nem fedezett elemek a Megyelejev-táblázatban pusztán spekulatív alapon szoktak betölteni. Kellene egy Germain Bazaine-féle autentikus foltfestő? Hogy ilyen sincs igazán? Annyi baj legyen, a pályakezdő Bak Imrének, midőn hónapokat időzött külföldön és kreatívan végigutánozta a sóvárgott nagyokat, a ''tache''-hoz, a folthoz is eljutott, zsengéje éppen beleillik a kontextusba. Csak a napilapi terjedelemhatár miatt nem részletezendő, hogy - bocsánat, ha ló nincs, a szamár is jó alapon - mit és kit helyettesít Hortobágyi Endre és Illés Árpád, Türk Péter és Gedő Ilka, Tót Endre és Kováts Albert, Molnár Sándor és Vajda Júlia. (És fenntartom: Lossonczy Tamás.)
Kereset a sérelmek miatt?
A kereset világosan kimutatja, hogy a kár ''az eszme frontján'' valóban
tetemes. Ha a külső erők (amelyek a produkció védnökei szerint kizárólag a
pártállami hatalom szerkezetében meg a művészetirányítás elnyomóapparátusában -
és soha nem a nép-nemzeti konzervativizmusban, netán más ízlésvonulat
preferenciájában - keresendők) támogatták volna az egyetemes stílusok szabad
áramlását, akkor mi is letehettük volna a magunk Skira-albumát, Knaur-lexikonát,
Rizolli-katalógusát, azaz olyanok lehettünk volna, mint ''ők''. A
rendezőbiztosok követelik tehát, hogy a képzőművészetben állítsák vissza a
negyvenhetes állapotokat, de az egyetlen és isteni igazság nevében csak és
kizárólag azt, ami a betiltott és szétszórt, megalázott és agyonvert Európai
Iskola extrapolálásából, meghosszabbításából következik. Ez a pártos szemlélet
csak és ennyit képes felvállalni. A negyvenes plebejus-baloldali képzőművészet
tönkretételéért, a negyvenhetes paraszti-népi vonulat eltüntetéséért más párt
nyílván máskor fogja benyújtani a maga keresetét. A hatpárti konstelláció illő
sorrendjében.
A katalógus tanúsága szerint az interjú-dokumentum gyűjteményből egyebek mellett
az alábbi peresíthető károk érték az érdekelteket. Frank János csak fősamesz
lehetett a biennálék magyar pavilonjának rendezésénél, és egyszer sem küldték ki
Velencébe. Anna Margit vastag tomuszt szeretett volna kiadatni a
Corvinával, de a szerkesztő ezt a kívánságát nem tudta teljesíteni. Lakner
László szatirikus festményét, a Hitler beszélt, a főzsüror
Ridovics László - félve a ''fasiszta nép'' dehonesztált minősítéstől -
leakasztotta a stúdió-kiállításról. Keserű Ilona római tartózkodása során
lakhatott ugyan a Magyar Akadémián, de ezért jelentős összeget kellett fizetnie.
Schrammel Imre kerámiareliefjét, mint ''pesszimista munkát'', jogtalanul
eltávolították a Budapesti Történeti Múzeumból, és a harmadik részlettel mind a
mai napig adósak. Deim Pál egy illegálisnak tartott kiállításon való
részvétele miatt sokáig nem szerepelhetett, és nem kapott Derkovits-ösztöndíjat
sem. Fajó János valósággal beleroppant, amikor leváltották a stúdió
progresszív vezetőségét. Bak Imre sosem fogja megbocsátani. D. Fehér
Zsuzsának és Ormos Tibornak, hogy művészetpolitikai okokra hivatkozva
bezáratták a Ferihegyi repülőtéren rendezett kollektív kiállítást. És Vigh
Tamás sem fogja elfelejteni Czifra Péternek, hogy megalázta saját
műtermében, meg Varga Imrének, hogy nem állt ki bátran terve mellett.
Súlyos sérelmek ezek. Empátiahiányokról, hatalmi túlkapásokról, alkalmi
gonoszságokról szólnak. És nem von le súlyosságukból semmit, hogy ha a ma induló
művészgeneráció elé fogják odatartani a mikrofont, az minden bizonnyal
nyafogásnak tartaná mindezt, mert ő még ''apuka'' igazságtalanságára sem
hivatkozhat. Egyszerűen néma csöndben veszi tudomásul, hogy a piac vastörvényei
szerint kell lavíroznia - az egzisztenciális megsemmisülés, a külföldre
tántorgás és a begiccselés Bermuda-háromszögét elkerülendő.
Azért van katarzis, van vádirat is, de nem pontosan ott, ahol a tételes panaszok
találhatók. Kokas Ignác - a kötet legjobb interjúja! - szerette ''azt a
rendszert''. Az övé volt, népi kollégista volt, és sose lett volna festőművész,
ha egy politikai kampány, egy demagógiával megszórt tehetségkutatási láz nem
''emeli ki''. Kapott a hatvanas évek elején egy hatalmas sgraffittómegbízást
Oroszlányban. Ha megcsinálja, horribilis összeg ütötte volna markát, a
mellékdíjakról nem is beszélve. De nem csinálta meg. Nem ideológiai okokból, és
nem a progresszív művészéletforma csábítása miatt. Nem ellenállásból és nem
sértődésből. Egyszerűen az ízlése miatt. Az a válságélmény ugyanis, ami egy
esztétikailag elfogadhatatlan - bár keggyel osztott - megbízás teljesítésének
vágya és végső visszautasítása között feszül, mélyebbről és beljebbről jön, mint
amit a külső hatalom valaha is elérhet a leakasztott képekkel és a betiltogatott
kiállításokkal. Az efféle nevesíthetetlen sérelmek összegyűjtésével, a belső
meghasonlások listájával, a Kokas-típusú művészeknél az ideiglenes
munkaképtelenség okainak feltárásával, másoknál viszont a művészi elvacakolás
rajzával ez a tárlat is, ez a katalógus is adós maradt. Úgy látszik, könnyebb
hétszer elsorolni az Aczél elvtárs vagy Aradi Nóra konkrét beavatkozásaiból
származó vélt és valódi károkat, mint egyszer szembenézni a lényeggel: egy
fejlődésképtelen hatalmi konstrukció kiürült reprezentációs igényével és
''negyven év'' - nél lényegesen messzebbre nyúló magyar konzervatív
művészetszemlélet, a rendi, a tekintélyelvű, az antidemokratikus hagyományok nem
feltétlenül rendszerspecifikus mindent meghatározó jelenlétével.
A megszűnt NDK egyik legelbájolóbb ideológiai mutatványa volt a sok évszázados
német történelem és kultúra utólagos beosztása a jaltai egyezmény szellemében.
Így Goethe és Lucas Cranach nagy NDK művészeknek minősültek, mert emlékanyaguk
zömmel in situ volt található, ellenben Hölderlinben és Dürerben volt valami
megbízhatatlanul polgári: Tübingen és Nürnberg, a szülővárosok, mégiscsak a
későbbi NSZK területén találhatók.
És a többiek keresetlevele?
Ez egy politikai logika karikatúrája. De nem kevésbé tartható karikatúrának,
hogy a Nemzeti Galériában és katalógusában majdnem mindenki hiányzik, aki
véletlenül nem vett részt az Iparterv hajdani tárlatán, vagy kimaradt a Zuglói
Körből, vagy nem szilveszterezett együtt a Műegyetem R. kiállításának
szervezőivel, vagy már öregebb volt annál, semhogy az 1966-os stúdión pukkassza
a hivatal kiszálló képviselőit. Annak ellenére hiányoznak, hogy jelenlétük
feltűnő volt, visszavonhatatlan és nélkülözhetetlen abban a képzőművészeti
közvéleményben, amely azért nemcsak acsargó pártboncokból és magánlakásokba
szorult elnyomott újítókból állt. Hogy a mikrovilágot rézlemezre karcoló
Gross Arnold és az archaizáló Rékassy Csaba, a Szántó Kovácsot
mintázó Somogyi József és a földmarkolót festő Fóth Ernő, a fanyar
formákat alakító Berki Viola és a túl korán elment nagy ígéret, Gruber
Béla mind voltak és mind ott voltak a hatvanas évek nyilvánosságában,
ez - azt hiszem - nemcsak nekem nem kétséges, hanem e művészettörténeti
vállalkozás spiritus rectorának, Beke Lászlónak sem. Hiszen végül is
mindketten olvastuk Német Lajos alapvető munkáját az 1968-ban megjelent
Modern magyar művészetről, és kettőnk közül én csak távoli tisztelőnek, ő
viszont tanítványnak számít.
A kimaradtak listája viszont oly markáns és reprezentatív, hogy semmiképpen sem
lehet a véletlen számlájára írni. Beke nyilván úgy gondolkodott, hogy valahol,
valakik, valamikor majd megrendeznek egy olyan hatvanas évek retrospektív
tárlatot, amelynek főhelyén például a korszak végén keletkezett Szervátiusz
Tibor féle Dózsa-szobor állhatna, körülötte az MDF-hez közelálló olyan
jelentős mester, mint a Megégetett embereket festő Orosz János, esetleg a
Nyári reggelt festő Szinte Gábor, a szomszédos teremben a vásárhelyiek,
élükön a megindító realizmust teremtő Szalay Ferenccel és a nyers
hagyományokat folytató Német Józseffel, még hátrébb pedig a
peremműfajokban (grafikában, éremben) tevékenykedő és lesajnált kismesterek,
akik ha mást nem, de azt azért híven illusztrálnák, amiről a bevezetőben Vajda
Mihály még megejtő eleganciával szólt: ''egy ország élni akart.'' Mert
kárpótlási igényük - ezt Beke is sejtheti - nemcsak ''ezeknek'', de ''azoknak'',
sőt ''amazoknak'' is lehet. Tehát valahol, valakik, valamikor majd megrendeznek
egy másik vagy egy harmadik kiállítást, amely éppúgy a kizárólagosság
elve szerint egy másik vagy harmadik párt kulturális előtörténetét keresi
össze a heterogén emlékanyagból. Aztán majd a megrendezett és a megrendezendő
tárlatok versenyéből - jelige: ezentúl minden másképpen volt. - a nézőnek
módja lesz eldönteni, hogy melyik tetszik neki jobban, és kire adja szavazatát.
Brrr!
Félreértés ne essék, ezen a látható kiállításon nemcsak jó festmények és
szobrok, de remekművek is vannak. Nemcsak azoké, akik az elemi illem okán - más
koncepció ide, Euro-Amerika oda - legalább jelzésszerűen megmutathatták magukat
(Kondor Béla és Barcsay Jenő, Kokas Ignác, és Vigh Tamás, Tóth Menyhért és
Deim Pál). Remekműgyanús alkotásokat ugyanis hátrahagytak a megalázottak és
megszomorítottak, az ellenkultúra minősített mesterei, a külföldre csodálkozó
akkori fiatalok is. Jovánovics György homunculushűvösségét, Keserű
Ilona monumentális forróságát, Hencze Tamás látomásos szcientizmusát
és Lakner László keserű világmagyarázatát nem nélkülözhetné semmilyen
''beállítottságú'' művészettörténet-írás. Éppen ezért kerültek itt és most
veszélyeztetett helyzetbe. Egy féligazság mulatságához tartják mindannyian a
gyertyát.
Ki fizeti a költségeket?
Nem taktikus a kárpótlási igényt és a kirekesztési politikát egyetlen
kulturális vállalkozáson belül összehozni. Nem taktikus, mert a liberális
művészet előtörténetét antiliberális szelekciós elv aligha hitelesítheti. És
azért sem, mert köztudomású, hogy az intézményesült liberális gondolat ma
Magyarországon kárpótlásellenes.
A költségeket tehát mi, a művészeti közvélemény fizetjük. Azzal fizetjük, hogy
az esztétikai, kvalitásszempontok háttérbe szorulnak a szoc. hazások
utódaiként fellépő kap. hazások érdekérvényesítése mellett.
És akkor minden kezdődhet előröl.
P. Szűcs Julianna