dátum: 93.12.20. fájl: c-fajlok-2/c04117-1.htm C. 04117-4118
kiállítás-megnyitóbeszédem
(Szüts helyett ugrottam be)
(A FOTÓKÖNYV TÖRTÉNETE)
Kecskemét, Fotográfiai Múzeum
zsidótemető fotókiállításunk Sáros Lacival
Nem vagyok Szüts Miklós, aki festőművész barátunk, és New Yorkból most, az utolsó pillanat után érkezett haza. Így jutott rám ez a feladat.
Röviden a könyvünk történetét mondanám el, mert ez legalábbis kettőnknek nagyon érdekes volt, és ez szerintem elegendő kiindulópontként.
Én 1974-ben kezdtem zsidó temetőket fotózni. S. Nagy
Kata szociológus barátnőm fotósának karja eltörött, s megkért, ugorjak be
helyébe. Parasztszobákat kellett egy kutatás keretében a Népművelési Intézetnek
fotózni, evvel kezdődött el az én felnőtt fotós tevékenységem, sok évig előtte
elvi megfontolásból nem fényképeztem. Több ezer parasztszobát fényképeztem le, s
mivel barátnőm zsidó volt, és szakrális érdeklődése is volt, minden falu szélén
minden zsidó temetőt megnéztünk, én pedig kezdő fotós lévén, minden, ami
gyönyörű volt az orrom előtt, azt lefényképeztem. Az intézet sofőrje fel is
jelentett minket, hogy a kutatási témán kívül mi merrefelé érdeklődünk. Úgyhogy
aztán külön igazgatói engedéllyel (Vitányi Iván) folytattuk a temetőnézést. Én
így, minden további cél és szándék nélkül fotóztam le vagy 50 magyar zsidó
temetőt, egyszerűen mert arra jártam, - a hetvenes évek közepén.
Laci ilyen irányú érdeklődése egy prágai kocsmában kezdődött. Egy beszélgetés
alapján eljutott a régi temetőbe, ahol másfél óra alatt minden nála lévő
filmtekercsét elhasználta. A prágai csodálatos temető csodálatos fotói így
készültek, 1978-ban.
1979-ben egy képzőművészeti delegációval Romániában jártam, s nagyon hálásak
voltak, hogy a moldvai kolostorvidékre szeretnénk kirándulni, nem Erdélybe. A
mercedes mikrobusz sofőrjének előrekopogtam, mert nagyon kellett pisilni, az
utak igen rázósak arrafelé. És megálltunk. Megálltunk Gura Humorului falu
szélén, átmentem illendőségből az út túloldalára, és a világ egyik legszebb
zsidó temetője mellett pont pont pont. Ellentétben Lacival, nekem az volt az
iszonyú szerencsém, hogy nem volt nálam fényképezőgép, s így kielégületlen
maradtam. Tudtam, valahogy vissza kell jönni.
Néhány év után 1982-ben sikerült ennek a módját, vagyis a költségét előteremteni
a következőképpen. Elkezdtem járni a Balázs Béla Stúdióba, s beadtam egy
forgatási tervet, hogy én régi zsidó temetőkről akarnék filmet készíteni,
Bukovinában. Ezen ők természetesen azonnal nevettek. Mígnem Jancsó operatőre,
Kende János távolabbi barátom nevét nem adta a munkához, hogy ő forgatná.
Kaptunk 30.000 forintot, előforgatásra. Ő sofőrködött, én két géppel
fényképeztem, egy hétig voltunk tán kint. A határon megtalálták mind a 28
tekercs filmet, bár több helyen voltak, s az mentett meg minket, hogy
megtaláltak nálunk két Sweet Bucovina nagy fényképes albumot, elhitték, hogy
érdeklődő turisták vagyunk.
1983 körül a fotóanyagunkat külön-külön bevittük a Corvina kiadóba, minket
összehoztak, hogy ez két fél könyv, legyen akkor az egy Közép-Európa könyv.
Rögtön elosztottuk magunk között a területet, Laci elment Szlovákiába és
Lengyelországba, én nagy géppel újrafotóztam Magyarországot. Az év őszén
készen leadtuk az anyagot. A könyvkiadás késett, lassan éveket, később a kiadási
jog is megszűnt már, tán négy év után, a dolog elaludt, ki tudja miért. Arra
hivatkoztak, hogy a könyvterjesztők nem kérik a könyvet.
1988 táján egy távolabbi ismerősöm révén újraéledt a dolog, a Széchenyi kiadó
eljutott odáig, hogy Szántó Györggyel a könyvet megterveztette, néhány fotót a
Jeruzsálem könyvvásárra ki is vittek. Másfél év után kaptuk vissza, a láda a
kikötőben hazafelé elveszett. Két fotót lekávéztak. A kiadó közben gazdasági
zűrbe keveredett, fölszámolták. Ekkor fizették ki nekünk a Corvina után már
másodszor a szerzői honoráriumot, ezúttal 120 ezer forintot fejenként. Nagy pénz
volt.
A kiadó fölszámolásával bizonyos Magda keresztnevű asszonyt bíztak meg, a
Helikon igazgatója volt, és Központi Bizottsági tag. 1991-ben ő újra fölvállalta
a könyvet, de világosan látta, hogy külföldi szponzorok nélkül a Helikon ezt nem
tudja megcsinálni. Azt hiszem Laci is, én évekig leveleztem amerikai zsidó
egyetemekkel, szervezetekkel, és Jeruzsálemmel is, hiába.
Végül 1992-ben az én C. Naplóm kiadása kapcsán megmutattam a fotókat az Új
Mandátum kiadó két őrült és lelkes vezetőjének, akik érthetetlen módon kedvet
kaptak ehhez. A kapitalizmushoz még mindig nem szoktam hozzá, vagyis ehhez a
tempóhoz, a könyv néhány hónap alatt megvalósult. Ennek, az ígérthez képest
utolsó utáni másodpercben elkészült könyvnek a bemutatóját látják, illetve az
ehhez kapcsolódó fotókiállítást, aminek nagy része azonos a kötetben
megjelentekkel, - amit ezúton a figyelmükbe ajánlok.
Váli Dezső
(kissé pontosítottam a szöveget
a magnóból visszaíráskor)