dátum: 04.09. fájl: c-fajlok-2/c08137-1.htm C. 08137
ÚJ MŰVÉSZET
Kortárs gyűjtemény felsőfokon
Németh István gyűjteménye
Belép a néző a remek kis galériába és remek kis kiállítást pillant meg, remek kis művekkel.
Komoly dolgokról lévén szó, váltsunk komolyra; a szép és méltán népszerű Vizivárosi Galéria belső tere szinte sugárzik a benne látható monumentális művektől, melyek nem méretükben, de szakmai hitelükben, minőségükben válnak a szemünkben monumentálissá.
Németh István a műgyűjtők fiatal generációjához tartozik, szinte kizárólag
kortárs mesterek munkáit gyűjti. Azon belül is a 70-es, 80-as évek kiemelkedő
alkotói közül a figuratív álomszerű képeikkel a neo-neoszürrealizmus irányát
képviselő alkotókat.
Így a most látható tárlaton Bukta Imre, Vojnich Erzsébet, Váli Dezső, Almássy
Aladár, Gaál József, Kovács Péter, Kárpáti Tamás festményei mellett Oláh
Mátyás, Drobik István és Zsakó István munkái is e kiállítás részei.
Az első benyomás, milyen harmonikusan fér meg Kárpáti ragyogó színvilágú,
melankolikus kolorizmusa Gaál drámai barbár képei mellett. Kovács nagy ívű
figurái, milyen egységesen találják meg helyüket Váli vagy Vojnich munkái
között. Azaz, olyan művészek, akik - bár generációsan és tendenciákat tekintve
összetartozónak mondhatók - nehezen tűrik más kiállításokon az együtt való falra
kerülést, most és itt a kapcsolatok számos elemét mutatva munkáikkal az
egyneműséget képviselik.
Miért, hogy Almássy édes-fájdalmas látomásossága és Kárpáti édes-bánatos
festőisége ezúttal erősíti, s nem rontja egymást? Miért, hogy Vojnich nem sápad
Gaál mellett, Váli és Bukta nem ütik ki egymást?
Ez a gyűjtő érdeme, aki egy Ébli Gáborral folytatott beszélgetésben gyűjtési
elvként a szeretetre, a művek élményt adó voltára és közös gyökérként a
monokrómiára hivatkozott.
Jó szemű és kvalitásérzékű gyűjtő nemcsak a nevekre, a kedvelni való munkákra,
hanem a művek egymással való párbeszédére is figyel. (Boglár Lajos
beszélte el egyszer, hogy dél-amerikai gyűjtőútjai egyikén két maszkot hozott el
egy törzstől. Mikor azután a csoda folytán egy törzsbeli indián meglátogatta,
arra kérte, a maszkokat helyezze egymás mellé a szobában, hiszen azok szellemek,
melyek beszélgetni akarnak egymással.)
A gyűjtemény polifóniáját tehát az egyes hangcsoportok párbeszéde, a teljes
homogenitást a heterogén anyag egymáshoz rendelése is létrehozhatja. Ez hát
Németh érdeme, ez az, ami a fiatal gyűjtőtől megtanulható.
Máskülönben főműveket láthatunk a tárlaton. Számomra a három nagyméretű és
felfeszítetlen Vojnich-mű mellett Kovács Péter hátrahanyatló figurája és Gaál
olaj és pasztell bálványai ilyenek. Mindenek felett azonban a maga nemében az
eddigi életmű legjavát képviselő Kárpáti-festmények. Itt a feketés umbrából
elővillanó groteszk figurák (Úr angyala II.), a felsejlő biblikus
jelenetek az alkotó legszebb munkái közül valók. A szobrászati anyag inkább
kiegészítőnek hat ezúttal, kivételként Gaál fejeit (Maszkok) említeném.
A gyűjtemény törzsanyaga a 90-es évek második felében készült alkotásokból áll. Vajon a kétezres évek hoznak-e ilyen örömöket a gyűjtő számára? Az ígéretes kiállítás alapján úgy vélem Németh megtalálja az elmúlt s majdani évek mestermunkáinak színe-javát.
Sinkó István
(Vizivárosi Galéria 2004. VI. 8-25.)