dátum: 62.07. címzett: fájl: c-fajlok/c00029-1.htm C.00029
itt nem a tárgyak kidobásáról van szó.
ha van - és van célja a napoknak / "közelebb jutni a festőséghez"/ akkor ennek
érdekében sok jó, de időt és energiát lekötő dolgot el kell hagyni.
a cél érdekében egyszerűvé kell tenni az életet
nemcsak használati tárgyakat dobtam ki:
evezést
olvasást, modern irodalom megismerését
éjszakai sétákat barátokkal
és sok időt igénybevevő szerelmet
hosszabb pihenést
és szórakozást, TV, mozikat
"nagy emberek", festők társaságának keresését
ismerősöket, rokonokat is.
a lebontó folyamat (előkészítő életszakaszom lezárása) megtörtént, most ebből kell építeni, most már a festés az elsődleges, sok minden visszajöhet alkalmilag, de alárendelve az előbbinek.
62.7.7.
most, hogy az egri. ped. főiskolai
fölvételi végett tanulnom kellett, újra fölfedeztem a magyar történelem és rajz
tárgyakat magam számára. sokat mond számomra Zrínyi, Balassi, Puskin:
történelmén keresztül jól megértem Magyarország jelenlegi politikai és gazdasági
helyzetét, az osztályokat, a pártoskodásokat, vagy a kínai nemzeti burzsoázia
aktív szerepét a proletárforradalomban. szívesen írnék egy könyvet, amely a
világ körképét adná mondjuk 1600-1610ig. a munka széles körű
adatgyűjtésből és ezek rendszerbefoglalásából állna.
banalitásokon kívül (irod., tört., művtört.,
felfedezések stb.) az alig ismert részletekig kellene elmenni. pl.: ha
Magyarországra korlátoznám: mivel foglalkozott a m. paraszt napi munkája után;
vasárnapi szórakozása, templomi ülésrend, vallás szerepe, a faluközösség élete,
közlekedési viszonyok és szokások, kutak, könyvek szerepe, földbirtokos és
jobbágy érzelmi viszonya, valóban egységes volt-e az eszmei ellenállás a török
hódoltságon? falu gazdasági életébe mennyire szólt a török bele, kiskereskedelmi
viszonyok, eladási formák, osztályrétegződés falun az öltözködés tükrében,
halálhoz való érzelmi és értelmi hozzáállás, mi volt egy húsz éves fiatal célja,
föltehetően ő is változtatni akart a világon - miben?, mit tudtak más országok
kultúrájáról, hatott-e az, evőeszközök, bútorok, színérdeklődések, szerelem
megszervezése, akart-e gyereket, hányat
most látom, hogy ilyen kultúrtörténeti feladathoz egyáltalán
nem elég a dátumgyűjtés. ahogy az lyen munkát elképzelem, körkép, hogy
átlagműveltségű embernek elképzelése legyen egy korról (Mátyás körül reneszánsz
volt, és hogy akkor mi volt Angliában stb.)