dátum: 69.09. fájl: c-fajlok/c00219-1.htm C.00219-234
Mártély művésztelep
mindjárt az elején:
- a csaplárosné lánya nékem vinkó árban óbort ád -
- szabad-e Katolikus Szóval legyeket csapkodni?
- egy szúnyog úgy hitte, néki hangárnak tátom el a számat-
- árnyékomra mindig rálépnek az emberek-
szombat.
milyen egyszerű, ahogy Füst értelmezi: azért írt (napi két órán át) naplót, mert
félt, hogy a felejtéssel a történés, a tett értéke is veszendőbe megy. nem igaz,
de nagyon emberi-
ravaszkodás, lengyel autóstop táblám ismét jól bevált.
kis apartman: gardrób, előszoba, fürdőszoba ülőkáddal, szoba üvegfallal a
Tiszára, loggia kemény betonnal védve a szomszédoktól, bőrfotel, kettő is.
félbehajtott talált Népszabadsággal az egyetlen lakót agyoncsapom, enyém a vár.
A Tisza. Alpesi hegyitavak fényképe. dús fák tömör-magas fala szegi, szemközt
vadon világ, a holtág valahol-végét elrejtik a kanyarok. ez a kiöblösödés tóvá
torzítja. kiránduló és halászladikok tucatjával, fürdőtelep, pecázók. ha
ladikkal betolatsz a partmenti dzsumbuj alá: lombfüggöny körben, békalencse és
félhomály. Itt ki lehet gombolni a kislány blúzát -
délután bódult álom, félálom, megint álom. Engedni fogom magam ilyen félhülyének
maradni, a régebbi művésztelepeken is jót tett.
este, a díványról hason fekve lehet a Tiszát nézni, a házat leárnyékoló lombok
alatt már csillagot látni - óvodások a homokgödörben - nyüzsögnek a kis
játszókötényes gondolatok, eleresztve az óvónéni kezét -.
Nem bánom, szaladgáljanak, van ellenszer, ha netán -
kémek gallércsücskében fiolában a méreg, csak el kell harapni, másodperceken
belül hat: nálam van a -Modern magyar művészettörténet- - félkönyéken
belelapozva a második lapnál fölüvöltök: Héjj! Keservit! Munkááára! (juhhé) -
szerencsére fekve maradok -
a szemközti part fölött tömör bástyafal már a lomb. fény villan a vízben:
magányos pecázó bagóra gyújtott. picit még vörös az ég, ciripelés és csend van.
Lassú ladik, csobbanás, nevetés messziről, a szél hangja aztán. megint csend,
áll a világ. A tábori állvány a sarokban fölajzott terpeszben hiába vár: majd,
kedves - most inkább nézek -
(ha én ennek valaha a negyedét el tudnám mondani képben).
a ladik fölött repülök, aztán a túlparti erdő, feljebb, a Tisza vékony, csillogó szalag már. féloldalon, térdem kicsit fölhúzva, fölöttem sötét az ég, szemem behunyom, lassan este lett.
vasárnap reggel.
lassú nyugodt mozgású emberek. mire elvesztenéd a zene hangját, a következő ház
elé érve már újra hallod.
Sötétkék ruhás fiúk, biciklin. vasárnap. Kis buta- bumfordi templom. mi a módja,
hogy egy mise okos legyen ma Magyarországon: szegénység és fájós izületek.
ministráns, kántor, zene, perselyezés, éneklés nincs. Nincs leckeoldal és
evangéliumot olvasó pult, az öreg pap nemigen bír az oltár elől elmozdulni. A
húsz öregasszony felel a papnak, mondják a misét. Csodálatosan eszköztelen. mise
után a pap egy énekbe kezd, hogy ott- tartsa a népet, és körbejár perselyezni,
lassan fájósan bicegve.
Most a rádió Rembrandtról szól: - párbeszéd: aki valamit akar önmagától, a világot távol kell tartania- igaz, de a hétköznapok néha nehezek. 1669 őszén halt meg. nekem mindenem megvan, ami a munkához kell. Rembrandt. csak halkan szabad beszélni róla.
Vasárnap volt. ma dél kettőtől hétig aludtam. Istenem, és Picasso- öcsi mi
mindent tud, ezt nem lehet elfelejteni. megint hűvös este. A levelek - pici
szellő - besétálnak a szobámba - aztán illemtudó-bizonytalanul körülpislognak,
megtorpanva.
éjfél lesz, feküdjünk. úgy látszik, megint ösztönösen vissza fogok térni az
éjszakai élethez. félálomban még eszembe jut, milyen ostoba ez a virágtartó
asztal, a szoba sarkában. harmadszori nekifutásra sikerül fejben kifogástalanra
igazítani, hát akkor, jóéjszakát-
két anyó a reggeli misén. az egyiknek nincs türelme végigmondani a hangos
Confiteort, közben megcsókolgatja Szűzanyácska képét az imakönyvben.
csend van. csend van kint és bent. teljes csend.
aztán a vízen - cikcakkban botladozó ladik - meg kéne tanulni ezt is -
vízbe nyúló gallyon méla halászmadár féllábon. úgy kinyújtja a nyakát, hogy
csőrével az állát is meg tudja vakarni, de nem nagyon szereti, ha közel megyek.
pedig rajzolni akarom. aztán megegyezünk. széltől hajtva mozdulatlanul elcsurgok
előtte, aztán nagy ívben vissza a szélirányba. gúnyosan fölfújja magát, az ördög
tudja így lerajzolni.
aztán egy békát lesek, a béka meg egy szúnyogot. Az a legügyesebb.-
Halászember varsáját szurkozza a parton a füzesben. Hogy egész délelőtt a tűzzel
bajmolódni[...?]
...meg aztán, kérem, az itteni erdész kapott az állatkerttől egy sasfiókért egy
bölénybikát, de az embörhöz szokott jámbor állat volt, csak a horgászok
szerszámát lökte a vízbe, ha nem ügyeltek, egyszer eltűnt a nagy vízkor,
tavasszal, valahol meghámozták, biztos
kerti székben a pázsit közepén, nap felé tájoltan. előttem nagy darab tiszai
levegő. szagolgatom, tűri. Unom Karinthy teoretikus monológját. Capillária. A
nők problémája ma nem így kerül már elénk.- inkább a kezem ügyébe eső gaz
kalásztermését morzsolgatom. telik az időből.
Most eszembe jutott, miért nem volt szimpatikus az az építész tanársegéd, akivel
a múlt télen fél órát beszélgettem. Barátságos, okos is, de túl hozzászokott a
gyors, határozott ítélkezéshez a korrektúránál (gondolom). Jó mű (épület vagy
gondolat) előtt szeretek meditálást tapasztalni.
székemet lábmasszázsos nyugágyra cserélem, könyvek, ceruzák a fűbe kerülnek.
szemem lehunyom, gondolataim összekuszálódnak. váratlan kavics koppan az ágy
lábán, jól céloztak, és egy meleg vidám suttogó hang: ''szép álmokat''. szemem
felnyitom, egy barna lány nevet rám a szomszéd kertből, majd beugrik a ház
ajtaján. majd, mint egy élénk kis foxi játék közben, kidugja a fejét az
ajtórésen és újra rám nevet. Visszamosolygok félálomban, ügyetlenül, olyan
hihetetlen az egész. micsoda lány lehet (azon túl, hogy formásnak tűnt), aki
ilyet mer játszani. ezt a szemtelen angyali bizalmaskodást: -szép álmokat.
Ösmerős merhet ilyet, vagy tán gyerek még, - pillanatra láttam csak - no de
akkor is. vagy túl könnyűvérű talán? Ilyen remekül nem tudhatja még, ha
szakmáját tenné-
suta mosolyom kifejezné, hogy értem a tréfát, ha nem is egészen. Szent Isten,
mit kell ilyenkor tenni? szavát hallani bizonnyal érdekes lenne-
Kezdjem üldözni a felzavarásért? De mit teszek, ha netán utolérem? Ha hozzám
tartozna, átkarolnám hátulról és megcsókolnám a fejecskéjét.
De így?
szemem sunyin lecsukom, hátha folytatódik a bújócska- kedves ajándékot kaptam
tőled, fiatal lány.
Valami erős kedv mozoghatott bennem, hogy este az erdei földúton majdnem halálba hajszoltam a kerékpáromat, nadrágom is jócskán fölszakadt. egyik pedál meg leesett, sötét lett minden [...?]
...arról, hogy a művészurakat itt nem hagyják pihenni, aztán a környékről
kérdeztem, hol dolgozik, meddig nyaral itt. Érdektelenül és laposan
válaszolgatott, butácskán mosolyogva, szokványos kamasz szlenggel, s egyre kevésbé
értettem őt. Látszott, nemcsak az én ügyetlenségem hatott rá, ezzel a kamasszal
én semmiről nem tudnék beszélgetni.
az a taszító érzés fogott el, mintha valaki éjjeli kocsmai ismeretség után
reggelre ébredve a kettős ágyban megpillantja az alvó nőt, akit az éjjel szépnek
szeretett, de így- elmázolt arcfestékkel- gyűrötten, - és idegenül
kedvetlenül indultam vacsorázni. talán mégiscsak én tudom rosszul a
játékszabályokat. hisz közelemben alig tűrök meg emberfiát- van olyan élmény,
amit nem szabad a realitás reflektorral végigpásztázni, persze-
nem csodálom, ha ezt sokan megírták már. fáradt őszi napsütés az elhagyott
strand fölött, száradó levelek, a fák között kihalt- üres pázsit, egy távoli
kertben csendtörő nevetés visszhangja. kis motorberregés, aztán ismét semmi.
lusta kérődző ladikok a parthoz kötve. A kerítések senkit nem választanak el, a
kabinok és kerékpárőrzők üresek. A homokban ezer üres nyom, a pingpongasztal
senkinek nem kell.
ott a parti ligetben tegnap még néhány sátor állt. a kocsma kertjében valaki
dalolni kezd, de félbehagyja ő is. a csönd megült itt, nem esik jól a hangosság.
a két árva napozó lány is arra a ladikban, szegénykék, most csak egymásnak
szépek. elő is kerül hamarosan a fürdőköpeny, hűvösödik. A partnak indulnak,
csobban körülük a víz. egy legény erre karikázik, dől belőle a tánczene, eltűnik
a fák alatt. vége a szezonnak.
Topogó léptek. egy kislány kinyújtott karral (biztonság okából) föltartott
fejjel elfut, de aztán apukával mégiscsak könnyebben megy. mögöttük a mama,
fiatalasszony.
Ő a kert hosszúra nyúlt árnyékaival van elfoglalva.
Át kell lépni őket. Aztán a férfi futni kezd, az asszony utána, beugranak egy
kabin mögé: kukucs, -bújócskáznak.
muszáj- törvény az, hogy pár év múlva úgy megkomorodjon mindegyik?
az utolsó pár is cihelődik. még ki kell rázni a strandpokrócot. a fiú - na még
egyszer - beugrik a vízbe, fölmerülve vidáman prüszköl: nagyon finom. Amikor
semmi ellenvetést- zsörtölődést nem kap, kikászálódik a partra, aztán ruháért
kapkod. A lány fejét előreszegve nagy gonddal lassan fölveszi a bukósisakot,
haját kétoldalt kicsit megsimítja, - kis diadalmas mosoly: előbb lett kész-
motor berreg - elmentek. az előbbi napozó lánykák immár díszben elbillegnek
előttem, jaj de öltöztetett benneteket a bikini, madárkák-
a piros-fehér hajóra nagy madár telepedett. ő sem mozdul. aztán nehéz, lassú
szárnyveréssel mélyen, a víztükör fölött megindul. a partra ejti magát, majd
pipiskélve tolvaj léptekkel lábujjhegyen a vízbe gázol.
mégsincs csend. ritmusra deszkát vernek valahol. idejön a vízen a hangja. hibás
lehet a ladikfenék-
lassan egy ladik. a halász kerítőhálót ereszt a vízbe-
most. most elég ami van.
az előbbi két gyerekember most egy fa mögött kuncog. kislányuk tétován tipeg
feléjük- boldog sikítás: mamma! nekiiramodik, átöleli anyja térdét, az
fölkapja,: célhozért.
a még zöld fűre sárga platánlevelek hullanak.
(most így látom: megírni persze nem tudtam, de jó megfigyelések 77.12)
A plébános. betegségtől elfolyt sárgás-fehér arc, öregecske már, kövér a teste,
bottal jár és pecsétes ruhában. a szenvedéstől beszűkült szem, már bizonytalanul
kapkodó tekintet, a mise szövegét el-eltéveszti. ha túlságosan fáj a lába,
elmarad a reggeli mise. azt hiszem, ötletszerűen, ahogy fölbukkan emlékezetében
- keveri a latin és a magyar szöveget. beszélgetünk, itt meg latin szólást idéz,
nem gondolva, aligha érthetem.
- nehéz kérem. a viharsaroki embereket nem érdekli csak az ital és a nő. jó pár
''kollégista'' bentlakója van a kocsmának, este úgy kell őket kidobni. hétszáz
lakosból 25 agglegény, tudja, milyen nagy szám az?! vasárnap is - tudom én -,
csak tévedésből gyűlt össze húsz ember a templomban, összekeverték a vásárhelyi
és az itteni búcsú idejét. nehéz. 650 forintból nehéz megélni kérem. az
egyházadót egyáltalán nem fizetik - abból kellene fönntartanom magam -, el meg
nem lophatom tőlük. a villanyszámlát meg muszáj fizetni, a templomnak is, itthon
is, ki ne kapcsolják. meg a tévé, az is pénz, ha még az se lenne ... eddig még
csak olykor elbeszélgettünk Józsi bácsival, a gátőrrel, de ő most nyugdíjba
megy. Vásárhelyen van a háza - hát így. - nem, édesanyámmal élek, ez még nagy
szerencse. két éve helyeztek ide, Újpestről, tudja, minket nemigen kérdeznek. -
Mondjuk, az nem baj, hogy falu, parasztgyerek voltam én, csak tudja, ez
az érdektelenség -
- és azt mondják, a boldogsághoz nem kell pénz; nem a rossz nehézség - mondtam
is én: kegyelmes püspök úr, ennyiből élek. a község nem tart el, mint dolga
volna. Ő felelte, hogy ebből nem lehet megélni, nem én mondtam. --
reggel. a szél hangja. vízpart. a csoda: a szürreális élmény hétköznapjaink tartozéka, nem?! csak oda kell figyelni- amilyen jól el vagyunk egymással, a szél meg én, az nem az? és sok egyéb-
-----------------------------------------------------------------------
Olvasom ezt a Modern magyar művészettörténetet. Jól értelmezi a lépcsőket,
csoportosulásokat, kútforrásokat. nehezen tudom visszafojtani
türelmetlenségemet, elvi bizonytalankodásaimat látva, mégis félek, hogy egy
magam útját - indulását programszerűen meghatározó elvi döntés több hátránnyal
járhat, mint előnnyel. leghelyesebb lenne a meglévő helyzetet, eddig fölmérni
és értelmezni, az hozzásegíthet egy elvi tisztázáshoz.
meg is teszem.
milyen TÉMAköröket csináltam eddig, és milyen tartalmi céllal,
MONDANIVALÓVAL
csendélet, zsánerkép
harmónia és időtlenség nosztalgiával telítve. zöldszobros csendélet, a festő
tájképek, enteriőrök
fokozatosan a látvány jellé absztrahálva, tartalmuk a táj geometriai, és
ritmusrendje, a táj hangulati lényege, ha sikerül. körtér sorozat, babakocsis
csendélet sorozat, zebegényi hegyek, telkibányai temetőkert, zebegényi lugas
sorozat, műterem, a nagymama szobája sorozat
nonfiguratív geometrikus kompozíciók,
nem a világ, hanem csak a festészet dolgaival foglalkoznak:
színek egyensúlya, meg hogy milyen szépek. ez a mentalitás nem is nagyon
szimpatikus. triptichon
nonfiguratív, misztikus tartalommal:
emberen túli tisztaság, lebegés, időtlen rend, vágyott álomképek, néha: félelem
a hegy alatt, Angyali üdvözlet, Szelíd angyal, a gépszörny
önarcképek
stúdium lehetőség, néha lényeget is mond: önarckép Zsófiával; és tulajdonképpen:
a Festő - is.
értékelve mindezeket: (TARTALMAT)
csendélet
kedvelem, van rá lehetőség, csinálni kéne. ha sorozat készül belőle (valamilyen
formában befejeződik a gondolat) akkor tán: a legjobb módja - útja az
elvonatkoztatásnak, vagyis a fejlődésemnek
veszélye, ha esztétizálássá válik
tájkép
alkalomszerűen lehet. Ritkán és úgy tűnik nehezen mozdulok ki a műteremből. ezt
is több fázisban érdemes érlelni,
amíg a táj törvényei eljutnak a kép törvényéig.
ezt a munkaalkatomat Sugár már legelső szénrajzaim korrigálásánál fölfedezte,
1960-ban.
(már fejstúdiumot is 3-4 lapon érleltem ki)
nonfiguratív
nagyon nehéz, régóta vajúdó kérdés. a téma nélküli képek nagy hátránnyal
indulnak, asszociációs tartalmat
igen kétes sikerrel lehet beletenni, és a kizárólag festészeten belüli
(esztétizáló) mondanivaló kevés
ilyet tehát súlyos okkal szabad festeni
ide el szabad jutni. tartalom kell hozzá.
önarckép
önérdeklődésemen túl, jó stúdium lehetőség, alkalmanként
értékelve a MONDANIVALÓ
kifejeztem eddig:
drámait
gépszörny, önarckép Zs-vel
főleg lírait
tűnődő hangulatokat, transzcendens mondanivalót
vágyat a statikus, időtlen (örök) rendre (Charden, Vermeer)
és bizony nosztalgiát a meleg, intim enteriőrök iránt (bár ez egyáltalán nem
tetszik. de erősen jelentkezik.)
tehát. szerencsés órámban a téma (látvány) ürügy marad, hogy magamat (főleg lírai, hangulati oldalról) bemutassam. ez természetes. jövőre nézve. ez
mehet, de így kevésnek tűnik. alkalmasnak vélem magam szenvedélyes (drámai) mondanivalóra
(Krisztus fej) és örülnék, ha ki tudnám fejezni mindazt, ami sok tűnődésemből
kifejezhető: életfilozófiámból valamit
sztoicizmusomból, amit vallok róla
amennyire belelátok az emberekbe, és megértem őket (humánus alapállás)
szimpatikus a társadalmi elkötelezettség fogalma,
de osztályok és nemzetek feletti szinten hiszem,
ez aligha fejlődik már visszafelé
most a stílusomról eddig volt:
konstruktív. (város a barna hegyek alatt) = bizarr módon lírai
telítettséggel. volt még konstruktív absztrakt: triptichon
szürrealizmus a festő, zöldszobros csendélet(?), szentes kép; angyalos kép
impresszionisztikus szemlélet, mint a konstruktív szemlélet ellenpólusa: Gellérthegyi kertek. tényleg elég bizonytalan hangvétel számomra
expresszív: Krisztus fej, telkibányai temetőkert, és tájgrafikák.
kérdéses, fog-e menni, mert: alkatom indulati, de a visszafojtott
fegyelmezettség, a tűnődés talán ma már jellemzőbb rám, és ez felé is igyekszem
haladni. kíváncsian várom, mi lesz veszekedésünkből.
előre nézve (óvatosan) úgy tűnik, a kifejezni szándékozott (elsődleges
fontosságú) mondanivaló szempontjából a szürreál. formanyelv a leghasználhatóbb
nekem. legalábbis a misztika közel áll hozzám. A szürrealizmus tényleg
realizmus, olymódon, hogy a valóság valamely jelenségét lényeggé torzítja,
spektrálanalizálja. ("nem hasonlít", de az a kék csík a napfény lényegi eleme).
A csontszövet szerkezetét nem ismerjük, de vele járunk.
most a képalkotó elemekről valamit
folt: biztosabban mozgok a határozott geometrikus foltokat használva.
ez mehet is.
még igen gyakran (mechanikusan) kontúrozok, ezt csak értelemszerűen, szükség
szerint kell alkalmazni
általában baj van a formáimmal, bizonytalanok. formamemóriám, és (ami evvel
összefügg) arányérzékem kritikán aluli. már próbálok formát memorizálni,
kevés sikerrel, sok stúdium kellene: talán fej-; az a legérzékenyebb ilyen
szempontból. Esetleg megint rajzkör? a mintázást emiatt feltétlen folytatni
kell... Pedig a formát lényegi elemnek szánom magamnál, kb. 1 éve foglalkoztat
(Bálintot látva tudatosodott) a nem konkrét - reális - mégis nagy (lírai és
drámai) tartalmat hordozó formák világa. Megdöbbentő élmények számomra.
Mostanában próbálom is ezt természeti formákban keresni (kavicsot gyűjtök,
asztalomon tartom és nézegetem) - hiszen a tartalmas forma lényege az, hogy
vonalvezetése, ritmusa, rendje HASONLÓ (akár tudat alatt asszociálva) valamely
számunkra kedves vagy legalábbis ismert természeti elem formarendjéhez. (Így
nő ki a nonfiguratív művészet a natúrából.)
(Pld. amorf testre igen jellemzőek a karakteres görbületi rádiusz - tartományok!
ezek számaránya, elhelyezkedési viszonylatai) - lábujjak, vagy a Magas Tátra
sziluettje, szirmok...
szín: ebben otthon vagyok. Egy év óta kb. olykor egy-egy színt
feladatként is kitűzök. Veszprém: zöld, Műteremben álló: lila. igyekszem látott
új színviszonylatokat megjegyezni (kardigánok egy előadóteremben)
képkomponálás: sokat kínlódom vele, de a végeredmény általában mégiscsak jó.
A vászon és a házi szabvány méretű farostok fegyelmező hatásúak voltak, de most
(a végcélért mindent) megint meg fogom engedni magamnak az utólagos vágást
(fűrészelést)
méret: az ezelőtt szokásos kb. 20-30 cm-es képek után 69 elejétől
megpróbáltam, és erőltettem a 70x70; 70x100-at. Nem nagyon megy. Visszatértem a
40x50-re, ez jó, még a 70x50 is. (Papírra festett régebbi olajképeim is mind
ekkorára vannak paszpartúzva, és azokhoz van egy keretem is. 40x50-es is van
egy, így már munka közben is belepróbálhatom a képet. Grafika: géppapírra
rajzoltam eddig (20x30). de föl kell menni legalább a dupla din-re (40x30)
faktúra: a nagy felületekkel jócskán baj van. Az új spaklijaimmal inkább,
ecseteimmel kevésbé megy - ehhez ezért időnként vissza is térek. Újságpapírral
festék-fölitatást, vattás lazúrozást már használom, további módokat ki kell
próbálni. Ilyet mindenki tud mesélni. (vastag, - gipszes vagy fatapaszos alap,
homok használata, monotypia alkalmazása stb.)
technikák: nekem az olaj mindenre jónak tűnik, különösen, hogy vattával
lazúrosan dolgozni is sikerült, akvarellszerűen grafika: az ecsetrajz túl jól
kezdett menni ("gyanúsan" jól), inkább visszatérek a ceruzához. elapadás ellen
amúgy is szükséges lesz nagyszámú stúdium, arra jó is a ceruza, indításnál. olajmonotypia: átkozottul mutatós dolog, egyenlőre abba is hagytam. linómetszet: nehezen megmunkálható az anyag, amit sikerült beszereznünk, pedig ez jó
játék. Bár: a linó eredménye: grafikai mű, számomra pedig a grafika a piktúra
szolgáló leánya.
alapanyagok: ebben az évben már tartós alapra: vászon és farostra tértem át.
grafikánál lehetőleg akvarellpapírt vagy dipát [Diósgyőri Papír, rajzlap.2008]kell használni.
-------------------------------------------------------------------------------------------
még egyszer a mámort ajándékozó zenéről. (akár jó és melodikus tánczene, akár
Armstrong és Ellington; a komolyzenét most hagyjuk ki.)
Szeretem és tartok tőle, ahogyan elhalmoznak nemcsak széppel, sokkal inkább szép
utáni nosztalgiával. Mint a kínaiak papírtigrisei, ami hat ránk, tartalom
(test) nélkül, - a semmi valaminek álcázza magát. Tehát: elhiteti velem egy
jobb, szebb élet lehetőségét, mint amit én teremtek meg szenvedéssel és munkával
(Előzés - olasz film!!) Ezzel az illúzióval 64-ben (akkor mozi kapcsán)
leszámoltam, tehát - értelemmel élve - kerülendőek.
van azonban ezekben a dolgokban mégis valami gyönyörű. Fölszítják az emléket és
vágyat bennünk, hiszen egyszer-egyszer - igaz-e - voltunk mi olyan boldogok,
mint amilyen boldogságra vágyunk föltör a zenét hallva - kicsinyes és hihetetlen
értelmünkön át. Fölkeltik a vágyat, és - evvel az életkedvet is - ennyiben
hasznosak.
Egy esetleges kérdésre: nem, természetesen nem vagyok boldog, igen ritka percben
csak, nem olyan a természetem, - és Isten mentsen is meg tőle, akkor talán többé
nem nyúlnék ecsethez. Ha elég, ami van, akkor minek is mozdulnék?
találtam valamit. statisztikailag nézve cselekvéscsoportjaimat: nagy
általánosságban jókedvű vagyok mechanikus elfoglaltságaim alatt (mosogatástól a
tuskihúzásig)
hancúrozom emlékeim között, sakkozom régi és új dolgaimmal is, kiszámítom a
következő lépéseket, sokszor hónapokra előre, mit fogok mondani, hogy fogok
viselkedni-
érthető. ilyenkor kikapcsol a lelkiismereti feszültség - állampolgári
kötelességem hátat mosni - tehát: teszem a dolgom, mechanikusan, és a fejem
közben azt csinál, amit akart, tehát: játszik. És játszani - ilyen partnerrel -
kellemes.
Másnál is így lehet. sokan fütyülnek a kádban, talán nemcsak jó
fürdőszoba-akusztika miatt.-
előidéztem és végignéztem egy lódarázs fulladásos agóniáját. a lábak erőteljesen rángnak, keresik a szabadulást, aztán remegni kezdenek. A potroh vége még billeg a lélegzés ütemére, a toron jól látni a rettenetes vergődő lüktetést. aztán kínja görcsbe rántja, a test karikába húzódik, a szárnyak megindulnak egymás felé, majd a haldoklásban egyedül-maradásnak szörnyű szimbólumaként egyenként, lassan minden végtagját maga alá húzza, szája tátog még - pár pillanat - nem mozdul. A Hamu és gyémánt utolsó jelenetére és a Mandarin haldoklására emlékeztetett, arra: hogy mi is -
no hát nézzük ezt is.
mit szeretnék:
- ha megtanítanának jól síelni
- autót vezetni
- hát igen, egy nagy helyiséget, műteremnek
- egy-két okos jó barátot, barátnőt
- több időt, vagy legalább több energiát munkámhoz
- szeretnék tanulni, filozófiát elsősorban
- egy masszőrt, titkárt
- szeretném, ha a közvetlenül érzékelhető világ föl
tudna olykor izzítani
- szeretném Umbriát látni
- efféle
mire alkalmat nem ad egy kinyújtózom- szabadság. évek óta szerettem volna iskola TV-t látni, -hogyan csinálják. Hát, gyanús nekem ez a szájbarágósdi (földrajz. 5.o.) ez a domb, mondjátok szépen, mi ez- lehet, hogy ezt mégis így kell. Nagyon hálás lehetne a társadalom a pedagógusainak, hogy embert csinál neki - őrültekből.
nocsak, izzadságomnak elnyomott poloska szaga van-
hiszed, hogy ismered az igazságot, bolond.
- néni, mikor lesz holnap a mise?
-
nyolckor kedveském, meg tízkor, az én fiam tartja, mert tudja én vagyok az
anyja, én csak kicsit idejöttem imádkozni, nem tudom az asszonyok hol maradnak,
díszíteni kéne a templomot, mert tudja én otthon tagja voltam a Jézusszíve
Társaságnak, meg a Mária Kongregációnak, és mihozzánk jártak az asszonyok
délután, és imádkoztunk meg énekeltünk, megvolt mindenünk, az a drága jó uram,
két éve temettem, engem is nem tudom hazavisznek-e innét, bár a fiam megígérte,
tudja nálunk kitéglázott kriptába temetnek, és jaj, ott se voltam a temetésén,
én is olyan beteg voltam
[innét
sérült szöveg]
xxx, tudja, mink a Kis-Tokajban laktunk - sok lenne azt elbeszélni, min
mentem én keresztül, többet sírok, mint eszem, nincs egy ismerős. - maradjon
csak fiam, nem zavar, majd maga után befejezem a Rózsafűzért, tudja úgy
könnyebb, ha az ember kicsit beszélget, nemigen járok sehova a faluban, én nem
szoktam szomszédolni, szokva vagyok ahhoz, hogy hozzánk gyünnek, de ezek - ezek
nem istenfélő emberek, tíz fillér, igen, tíz fillér annyi tavasz óta a
perselyben, iszen éhen is halhatnánk felőlük...
- xxxszegényen tetszik élni bizonyára...
- bárcsak mindenki olyan szegény volna, mint az én fiam! Két éve költöztem, hogy
az uram meghalt - vagon kellett kibérelni
xx500 forintért, hoztam én 10 zsák kukoricát, két zsák liszt, paszulyt eleget,
két láda baromfiaprólékot, a házat meg eladtam, az mind a bankba van...
- elfogyott a az étel már...
- persze, hogy elfogyott, de van fődünk, meg nekem
xxx van, küldik rendesen a pénzt, felesbe kiadtam, tudja meg a nyugdíjam is, a
tavasszal sötét kabátot vettem, meg kosztűmöt is-
- a fia...
- annak is most lett kész az új öltönye, ingeket is vettünk, múlt vasárnap
hivatalos volt a szomszéd parókián, ott azt mondták rá: ő itt a nagy, az új
ruhájában - megvan nekünk mindenünk a magunkéból. Van egy segítségem is, egy
asszony jár mosni, takarítani kéthetenként, ötven forintot kap, meg ellátást, de
én olyan vagyok, kap töllem mindig tojást, ezt-azt, zsírt -még a tavalyi
zsírt használjuk, pedig az idén is
xxx. én főzök a fiamra, mert, tudja, csak azt eszi, amit én, csak most lefogyott
ám, beteg, száz kiló volt ő - most fáj a lába, néha föl sem tud kelni az
ágyból...
- a ma reggeli mise elmaradt...
- most húsért vót Vásárhelyen. tudja, mink birkát nem eszünk, itt mindenkinek
csak az van. Holnap meg búcsú lesz, tizenkét vendéget hívtunk, arra kell, - már
megfőztem jó előre, lesz mit enni, - a
xxxxbérmálás volt, tizenhét vendéget hívtunk, itt volt a püspök úr is, meg is
ígérte, nagyobb helyre teszi az én fiamat
- kérte?...
- persze, hogy kérte, csak nem szabad mondani, ne hallják a népek, de megyünk
innét hála Istennek, nemsokára, ezt a templomot meg
becsukják, majd vasárnaponként kijár a vásárhelyi plébános, egy misére, elég az
ezeknek... nehéz, nehéz itt, hínak öten is haza, sok a rokon, dehát itt
becsukom a szobaajtót, magam ura vagyok, - énekelek, meg imádkozok, - de nincs
kivel szót váltani, tudja én másképp rendezem a virágot, mint az itteni
asszonyok, aztán fölrótták nekem, nem is szólok bele már, itt más a szokás, hát más, csinálják, ahogy jónak látják, nem?!... nem
is tudom hol késnek, addig nem csukhatom le a templomot - hoztam én is virágot,
de tegyék majd el ők, ahogy akarják- ..
- de a néninek is kéne talán járni az emberekhez, nemcsak elvárni őket... ebédre
hívni, akkor illemből is...
- hát hiszen hívom én, a fodrászék lánya is vót nálunk, meg ha a fiam megy,
muszáj nekem is vele menni, keresztelő, vagy lakodalom - különben itthon maradna
- hívnak engem... no megjött Terike, hol volt ilyen soká, és hol van a Sándorné,
szaladjon érte biciklivel, de siessen, én már megyek is, majd visszajövök
bezárni a kaput, - én nem segítek, nem nem, én csak itt imádkoztam, már
szaladok, én ebbe nem segítek, Isten ments, hogyne, már itt se vagyok, csak maga
siessen a Sándornéért már, - ezt a virágot hozta? - szép, csak kicsit kókadt, én
ezt hoztam, hát nem gyönyörű, csak mikor múltkor a fát hozták, nem belehajtották
a kocsit, két szál le is tört, ha nem szaladok ki az udvarra, letörik a többit
is, szép ugye, ezt is én hoztam, a fehéret, nohát gyorsan, én nem segítek, Isten
áldja magát is, fiam, Isten vele...
--------------------------------------------------------------------------
vigyázni kell a programként kitűzött mondanivalóval: mit mondott Nagy István a birkácskáival? szinte hihetetlen-nehéz számomra bármely szakmai irányelv megfogalmazása, szinte bármely dogmaként próbált igazság súlyosan káros tartalmakat is hordoz magában. De nem kell félni, hagyhatunk valamit (a becsületes munkaszándék mellett) az ösztönösségre. a ''szempontokat'' feledni teljesen úgy sem lehet.
hogy a legnagyobb ajándék a fiatalság? behízelgő gondolat. van, aki egész életében nem tudja ezt a rongyot eldobni.
mintázni kellene ezeket a görcsös fákat, ahogy köztük bujkál a tér. jó nagyban, hogy ''beleérezze'' magát az ember. (legalább fél méterben), mint a karnaki oszlopcsarnok. misztikus formák és tér.
tapasztaltam, hogy hibás, rossz képemet könnyebb folytatni, mint újat kezdeni.
gyakori szakmai halálfélelmem ebből ered: nehezen találok (új) formát, - témát.
ha ezen új hozzáállás vagy szakmai rutin módján nem tudok úrrá lenni, kegyetlen
időszak jön, [...?] netán sikerül szakmámmal rendszeresen több időt tölteni
naponta.
hogy ezek a lelkiállapotok nem elkerülhetőek, tudom. Füst is panaszkodott.
formakeresésben talán útmutató lehetne Sugár szimultaneizmusa,
motívum-variálásos formái. És: meg kell találni a kátyúból kivezető utat
munkamozzanatokat: csendélet stúdium, égi rajzok újra feldolgozása, fejrajz,
alapozá, talán dfestékkésztés, műterem takarítás, - szeretnék gipszet vésve
mintázni is...
------------------------------------------------------------------
Lásd Fejér Csaba festésmódja is, ott nincs témaprobléma:
- én nem vacakolok, nézze, ott van a csendélet beállítva, erről vázlatokat
csinálok, több nézetből, egyszer caput mortuumot teszek bele, máskor kis
citromsárgát, eldöntöm, honnét jön a fény, variálom a nézőpontmagasságot is.
Olykor egy évig is elteszem, míg képet csinálok belőle. Nem megalomániából, de
másként szól egy nagy kép, meg az aztán gyakorlás is - nehezebb egy ilyen
felületet összehozni, - faktúra...- utána könnyebben megy a kicsi. van, aki
ezekből a vázlatokból is kiállítást csinálna, már minden nap nyitnak egyet... -
Mikor? Majd egy-két év múlva. Ahhoz kell húsz Olyan kép-
- a vázlathoz ingres papírt használok. még meg is gyűröm, hogy puhább legyen. A
dipáról inkább lepereg, pláne ha rosszul-, enyves vízzel van alapozva - erről
soha. ez a jó vázlatméret. A Barcsay csupa ekkorát fest, de ő képnek, meg ettől
kisebbet, aztán beteszi egy jó vastag keretbe, hogy mutasson valamit. - én
megtaláltam az ideális formátumot. Itt az az alakos kompozíció, 90x130. Múltkor
láttam egy francia katalógust, kiderült, Picasso is legtöbbször ezt használja,
igazi kiállítási méret. Persze nála egy mindössze egy fej van rajta, mondjuk.
- Klee? Hát igen, ezek a nyugatiak már könyv-repró méretben gondolkoznak, -
fotózva a kis méret jobban hat, tapasztaltam.
-igen, Iparra jártam... hátrány? ez nekem négy év előnyt jelentet, a velem egy
évjáratúak még mindig nyűgik Domanovszky és Bernáth örökségét xxx
-------------------------------------------------------------------
Haza autóstoppal, aztán ugrás Szentendrére délután, hátha kölcsönadná Czóbel
télire a gellérthegyi műtermét, ha úgyis Párizsba megy...
A hévtől félóra séta a ház. Kertkapu nyitva, az ajtó is az emeleten: tessék,
beljebb!
Jobbára paszpartúzott kis képeket vittem:
- No, mutassa! Jók! Csinált kiállítást
már? Azt festőnek kell, csináljon! Nekem is most lesz Párizsban, a múlt héten
vittem Pestre az anyagot, a barátaimnak tetszett...
- Hogy kint? Nem, a Zak Galéria
tulajdonosa meghalt már, az a galéria föloszlott, valami amerikai rendezi
ezt....
- Lehet, nem tudom lesz-e sikere, tudja ebben a korban már az embert nem
érdekli, nem, nem igaz, érdekli, csak nem olyan fontos... Csak állítson ki maga
is, várjon meg akarom mutatnia feleségemnek ezt az anyagot, jöjjön.
(gratulálok a szentendrei őszi tárlat Modok képeihez):
- Látod, Mária,
figyelnek rád, sikered van. Mondom neki, hogy folytassa, két éve nem fogott
ecsetet...
- Persze, hogy nem fogtam, tudja, féloldalt szélütött vagyok...
- De azért kéne kicsit, asztalnál, dolgoznod -
(mutatom az asszonynak a mappát)
- jó... szépek... őszinték. És ezek nem
folyóirat-műveltség termékei, ugye Béla... persze, nehéz is önállónak lenni. Az
a Vajda is, kedves, szerény fiú volt, de erősen Klee hatás alatt...
- Igen, nagy festő...
- Festő? grafikus volt inkább.. Hát nem mindenki tud Picasso lenni. Tavaly
láttam Párizsban az új kiállítását, teljesen friss, gyönyörű anyag... micsoda
munkabírás... egész nap csavargott, - kávéházak, emberek, - éjszaka festett -
voltak igen erős reflektorai... micsoda energia, pedig ilyen kis ember, ugye,
Mária...
- Igen, és nem terem minden században ilyen - ...xxx múltkor a képeit is,
egyszerre volt kiállítása Párizs xxx megmaradtak, pedig - voltam nála xxx
...egyen szőlőt! Mária, adjak? várj, odaviszem.
- Fáj a derekam, itt; ez bizony érelmeszesedés. meg is rövidült az egyik lábam,
fáj, és az időt nagyon megérzi.
Egy hét múlva utazom, nehéz lesz... jövök is vissza, egy hónap múlva... Mária,
szegény, nem tud jönni, igen bántja is-, ... igen, most már Pesten telelünk,
tudja a Gellérthegyen, a műteremházban. Van gázfűtés, az kényelmes, csak túl
nagy az a hely nekem, elég lenne nekem ekkora is, mint itt kint, - nem igaz?
(a szék az ablaktól méternyire csak, közvetlen előtte az állvány az ablak felé
fordítva, rajta vagy 120 magas vászon, - gyönyörű üde vörös- rózsaszínek, fekete
kontúr vázlatvonalak...)
- Hát szépek a dolgai, fiam, csak vigyázzon, én nem tudom ezekből az absztrakt
képekből hogyan lehet továbbmenni... Hogy? Ugye, persze! mindig a natúrból kell
kiindulni, az ember a földön áll... az a Mondrián is... azokat a fekete
vonalakat egy kicsit ide vagy oda tologatta... nem lehet...
...nem kísérem ki, ugye kitalál, fiam, a viszontlátásra.