dátum: 69.11-12. fájl: c-fajlok/c00245-1.htm C.00245-249A
Két hét Nagymarosi alkotóház
örvény-csábító a montparnassei deleriumos művész kavalkád-.
De a művek nem a Rotonde kávéházban születtek. A vászonnal mindenki
süket-egyedül néz szembe.
egy régi montparnasse-i lakó visszaidézi korai éhező éveit. Ágya fölött egy Módi
kép lógott és boldog lett, valahányszor ránézett.
Ilyen és csak ilyen képet érdemes csinálni - és főleg kiállítani
- (ami nemcsak szép, hanem igéző is)
X
a módszer most teljes sikerrel járt, de még kétséges. Az alkotóházba
lehoztam két menthetetlennek tűnő megkezdett ötletemet; - vásznamat. Kitettem
állványra az elsőt, és két nap két éjjel ültem, aludtam, káromkodtam előtte.
aztán megcsináltam. egy hét múlva a másik is sikerült-
X
Cézanne: kétféle festészet van: az egyik az erős, a teremtő, az
alkotó, szóval az enyém. És aztán, persze, festenek még mások is -
X
súlyosan felelős vagy minden szavadért. hát még ha le is írtad.
- érzem (olvasok) egy-egy mondat mint hajlít a jó vagy rossz felé-
X
Delacroix azt állítja, új kép kezdésekor mindig mélységes utálat
fogta el mestersége iránt, és meg kellett keményítenie a szívét -
X
Donatello ráordított a munka hevében egyik szobrára: Szólalj meg, te
kopaszfejű...!
Fra Angelico festés előtt imádkozott...
X
kissé szégyenlősen írom le (mert az egyensúly nem ilyen szinten
teremtődik), de minden reggel, templombajáró utam alatt kaptam egy jó gondolatot
vagy látványt ajándékba-
X
mi a legfőbb biztosíték? (nem akaraterő kérdése ez, tehát nem érdem;
Uraim-)
- hát az, hogy két nap heverészés után már igen kutyául érzem magam - tényleg, a
biztonságomat vesztem - a talaj csúszik ki alólam - dolgozni kell.
X
időnkénti közösségkapcsolat nélkül nem megy semmi, nem mehet-
X
e művészkollegák etikai és valószínűleg művészi értékszintje szinte
szembeszökő első látásra, amilyen fokig eszköztelen megjelenési formájuk
(öltözék, gesztusok)
X
Molnár Sándor festő, restaurátor
- cipőpasztával lehet lakkozni: viasz
- lakkal fél - egy évig várni
Szőnyi könyv mérvadó, wallkyd: nem ismerten időálló anyag
a mai vásznak alapozásai tönkre fognak menni
tubus festék hígítása: velencei terpentinnel: nem sárgul, gyorsabban köt (ízlés
szerint, terpentinnel - melegítés közben - hígítani)
tömény velencei: repedezik, de még így is köt
nem üt be a kép, ha lakkos alapra fest az ember
napon szárított lenolaj: szintén nem sárgul, nemes festékoldó anyag.
akkor szabad lakkozni, ha az ecsetet legkevésbé sem színezi már a kép
ha nem száradt: összeköt a lakk a festékkel - és besárgulás után nem lehet
levenni
tehát:
- áttérni a velencei terpentinre
- farostra más alapozást találni ( 69.12. Szőnyi leírja!)
- lakkozást viasszal ezentúl
X
Vigyázat! időm felnőtt kezelését meg kell tanulnom. az idő optimális
felhasználása Nem azonos az állandó munkával. egy délutánt remekül ki lehet
használni szunyókálással, és esetleg egy gondolat eszembe jutott közben! sőt,
igazi eredményeknek feltétele olykor egy-egy ilyen periódus, amikor a gondolatot
születése közben semmi nem sürgeti.
X
a teljes perc - a legnagyobb öröm volt nézni ennek a tán öt éves
kislánynak mozgását, mosolyát: mindent értek. a szülői örömet, a kényeztetést,
az apai elfogultságot, és a megbékélést az örök szépben.
X
fene egye meg, lassan hete ülök a számtanlecke előtt, s nem haladok
vele. Enteriőr két székkel, köcsöggel meg az asztal sarkával 100x70-es. csak a
keretbefeszítés (a kompozíció) jó benne és a színei. a formák üresek, nem
kapcsolódnak eléggé, a faktúra naivan mázolt, színátmenetek, részletszépségek
nincsenek. elsősorban a filozófiája sántít, mert most kezd két dimenzióssá válni
nonfiguratív formákkal, de ezek a volt ábrázoló formák nem ....................
X
időnkénti valamiről hallgatásomnak az ésszerűség vagy csupán
gyakorlás az oka, titkom nem-igen van, mert nekem nem olyan fontosak az emberek-
X
ha a világ végén megáll az idő, akkor a nyugalom (mozdulatlanság)
magasabb rendű a mozgásnál
X
Picasso a forma és olykor a szín nagymestere. De a forma és szín nem
elég
X
cinóbert nem kell venni; gyenge a színező ereje. égetett sziennát meg
ki lehet keverni
X
szokatlan, kicsit kellemetlen, és nagyon tanulságos - hasznos nekem
ez a süket csönd- cellába zárva - és nincsen rádió.
X
az íróasztal mögötti paraván a két-székes enteriőrön adta az ötletet
a nagy hegyoldal élményt megfesteni előterében valamiféle terasszal, és megint a
tűnődő székekkel. ilyen tervszerűen talán még nem készült (legalábbis ilyen
nagylélegzetű) munkám, örülök neki. egy délután befejeztem. most nagyon tetszik;
de ami ennél fontosabb: nagyon kevés eszközzel sikerült legalábbis magam számára
olyan élményhalmazt rögzíteni, ami a legfontosabbak közé tartozik, s amit élve:
otthon vagyok (ritka dolog)
részben már festés közben is tudtam, mi mindenből állt össze:
Ferenczy: Október, Bernáth felvidéki ablakos képei, a Riviéra, Nagy István
erdélyi képei a hegyekről, április körül kezdődött (másodiknak számító) "székek"
témaköröm, a múlt héten befejezett Hegy alatt II (Az út vége) megtalált
növényfaktúrája; a napokban már egész jól megfogott szemközti visegrádi helyek
élménye és Uccello hófehér paripáját se feledjem.
Örülök, hogy indokolt a méret (nem üresek a felületek)
X
Szász Endrének ebben igaza van, és ez nagyon fontos dolog: (még
tavaly is) állandóan és mindenütt rajzolt, csillárt és arcokat, mindent. az
egyébként tétlen időket kitöltve evvel! A vázlatkönyv használatból rendet kell
csinálni.!
X
Molnár Sándor: minden kép absztrakt. 40x50 cm-es felületen, síkban
kell kifejezni mindazt, ami a végtelen térben történik, plusz még önmaga (a kép,
a művész) tartalmát. Ilyen sűrítésben egy egyjelentéssel bíró tárgy (rajza) hogy
férne el?! A képet épp azért mindig mindenki másképp értelmezi, mert végtelen
jelentése van. (Ezért hat ránk Altamira. V.D.) Ily módon Poliakoff is
ugyanannyi tartalmat hordoz.
ha a tárgyat nézzük - tévút - az sokszor ellentétes a tartalommal: Derkovits
proletártémái árkádiai, éteri, nosztalgikus hangulat-, tartalmakat hordoznak!
(itt rámutatott rajzsorozatomra:) látod itt is hogy formálódik sokértelmű jellé,
ami az első rajzon még érdektelen templom és hegy forma...
X
[.?.. kife] jezőképességet én kétmillió év múlva fogom birtokolni
X
az Arany idők-et meg kéne csinálni nagyban. így majdnem olvashatatlan
X
Sváby egyetlen kézlegyintéssel elintézi az Ipart a Képző rovására: az
anyagokat tanulják, pedig a (szgrafitto) technikát fél óra alatt meg lehet
tanulni, egy recept. De hogy mit akar az ember kifejezni, az nem fél óra
tanulás.
igaza van a szellemi rész primátusában. én a főiskolának azért vagyok hálás, mert megtanított gondolkozni és dolgozni. megismertette az anyagot, és használatuk elveit egészen a várostervezésig - ezen keresztül a teljes életet nálunk az anyag és az eszme egyszerre volt téma - és - kell hozzá az anyag!
X
B. rendőrtiszt és festőművész mondja, hogy 10 centinél több koffein
vagy tein már szűkíti és nem tágítja az ereket, úgyhogy a túl sok tea már árt.
X
Absztrakt? emberellenes? én még nem láttam nem emberközpontú
élelmiszert és műalkotást sem-
X
elrettentő mennyire önállótlan gondolkodású az emberek javarésze, M.
szerint az iskoláztatásnál kezdődnek a bajok. A tevékeny és ambiciózus óvodások
bekerülnek az iskolapadba, még mind csupa egyéniség. az évek során munkájuk napi
5-ről 8-9, 10-re emelkedik (szakkörök stb.) és a 35 fős osztályokban létük csak
egy számot jelent. E két tényből szükségszerűen adódik, hogy nem átütő erejű,
tehetségű gyerekek egyforma szürkére uniformizált megfáradt fiatalokká válnak.
A tudás, amit kapnak, túl sok, részben fölösleges, a tudás nagy része
mechanikus, mennyiségi jellegű, nincs elég idejük megemészteni és
gondolkodni (a számonkérés jellege a gondolkodás nélkül való reakciót követeli
meg!)
tehát nem tanulnak meg önállóan gondolkodni, és figyelmük csak az iskolai
problémákra terjed ki
tehát
felülvizsgálandó a teljes tananyagunk. a tanmenet is, a németes
iskolaszerkesztésünk is (tanév, osztályegység, konstans óraadó tanár,
osztályterem, pad és katedra elrendezés.
X
ezt én találtam ki:
a mű: mágia, mely ezer arcával a legfontosabbra figyelmeztet.
X
az Air France specializálta magát elefántszállításra. Rájöttek, hogy
az állatok nyugodtan maradnak, ha maguk körül tyúkocskákat tudnak - akkor
nincsen semmi baj. Hát -, van benne valami.
X
Ha az egész művésztelepnek, és általában a könnyebb hónapoknak csak
(?) annyi haszna lenne, hogy koromnak megfelelőre fiatalítson vissza - már ami
munkaerőmet és vitalitásomat illeti -
X
Összegezve a csak magam munkájával eltöltött kb. két hónapot: jól
kihasználtam időmet. Keretezés két hét, aztán régi képeimnek, vagy hatnak,
újrafestése, rendbehozatala, újakat is festettem, végül az alkotóházi két hét,
ott rajzoltam is, és képek is kerültek -
eddig igazolódott Szroghnak írt levelem állítása (68.3), tudom kezelni időmet.
NAGYMAROSI MŰVÉSZTELEP VÉGE -