dátum: 69.11-12.        fájl: c-fajlok/c00245-1.htm             C.00245-249A

 

Két hét Nagymarosi alkotóház

örvény-csábító a montparnassei deleriumos művész kavalkád-.
De a művek  nem a Rotonde kávéházban születtek. A vászonnal mindenki süket-egyedül néz szembe.
egy régi montparnasse-i lakó visszaidézi korai éhező éveit. Ágya fölött egy Módi kép lógott és boldog lett, valahányszor ránézett.
Ilyen és csak ilyen képet érdemes csinálni - és főleg kiállítani
- (ami nemcsak szép, hanem igéző is)


X
a módszer most teljes sikerrel járt, de még kétséges. Az alkotóházba lehoztam két menthetetlennek tűnő megkezdett ötletemet; - vásznamat. Kitettem állványra az elsőt, és két nap két éjjel ültem, aludtam, káromkodtam előtte. aztán megcsináltam. egy hét múlva a másik is sikerült-


X
Cézanne: kétféle festészet van: az egyik az erős, a teremtő, az alkotó, szóval az enyém. És aztán, persze, festenek még mások is -


X
súlyosan felelős vagy minden szavadért. hát még ha le is írtad.
- érzem (olvasok) egy-egy mondat mint hajlít a jó vagy rossz felé-


X
Delacroix azt állítja, új kép kezdésekor mindig mélységes utálat fogta el mestersége iránt, és meg kellett keményítenie a szívét -


X
Donatello ráordított a munka hevében egyik szobrára: Szólalj meg, te kopaszfejű...!
Fra Angelico festés előtt imádkozott...


X
kissé szégyenlősen írom le (mert az egyensúly nem ilyen szinten teremtődik), de minden reggel, templombajáró utam alatt kaptam egy jó gondolatot vagy látványt ajándékba-


X
mi a legfőbb biztosíték? (nem akaraterő kérdése ez, tehát nem érdem; Uraim-)
- hát az, hogy két nap heverészés után már igen kutyául érzem magam - tényleg, a biztonságomat vesztem - a talaj csúszik ki alólam - dolgozni kell.


X
időnkénti közösségkapcsolat nélkül nem megy semmi, nem mehet-


X
e művészkollegák etikai és valószínűleg művészi értékszintje szinte szembeszökő első látásra, amilyen fokig eszköztelen megjelenési formájuk (öltözék, gesztusok)


X
Molnár Sándor festő, restaurátor
- cipőpasztával lehet lakkozni: viasz
- lakkal fél - egy évig várni
Szőnyi könyv mérvadó, wallkyd: nem ismerten időálló anyag
a mai vásznak alapozásai tönkre fognak menni
tubus festék hígítása: velencei terpentinnel: nem sárgul, gyorsabban köt (ízlés szerint, terpentinnel - melegítés közben - hígítani)
tömény velencei: repedezik, de még így is köt
nem üt be a kép, ha lakkos alapra fest az ember
napon szárított lenolaj: szintén nem sárgul, nemes festékoldó anyag.
akkor szabad lakkozni, ha az ecsetet legkevésbé sem színezi már a kép
ha nem száradt: összeköt a lakk a festékkel - és besárgulás után nem lehet levenni

tehát:
- áttérni a velencei terpentinre
- farostra más alapozást találni ( 69.12. Szőnyi leírja!)
- lakkozást viasszal ezentúl


X
Vigyázat! időm felnőtt kezelését meg kell tanulnom. az idő optimális felhasználása Nem azonos az állandó munkával. egy délutánt remekül ki lehet használni szunyókálással, és esetleg egy gondolat eszembe jutott közben! sőt, igazi eredményeknek feltétele olykor egy-egy ilyen periódus, amikor a gondolatot születése közben semmi nem sürgeti.


X
a teljes perc - a legnagyobb öröm volt nézni ennek a tán öt éves kislánynak mozgását, mosolyát: mindent értek. a szülői örömet, a kényeztetést, az apai elfogultságot, és a megbékélést az örök szépben.


X
fene egye meg, lassan hete ülök a számtanlecke előtt, s nem haladok vele. Enteriőr két székkel, köcsöggel meg az asztal sarkával 100x70-es. csak a keretbefeszítés (a kompozíció) jó benne és a színei. a formák üresek, nem kapcsolódnak eléggé, a faktúra naivan mázolt, színátmenetek, részletszépségek nincsenek. elsősorban a filozófiája sántít, mert most kezd két dimenzióssá válni nonfiguratív formákkal, de ezek a volt ábrázoló formák nem ....................


X
időnkénti valamiről hallgatásomnak az ésszerűség vagy csupán gyakorlás az oka, titkom nem-igen van, mert nekem nem olyan fontosak az emberek-


X
ha a világ végén megáll az idő, akkor a nyugalom (mozdulatlanság) magasabb rendű a mozgásnál


X
Picasso a forma és olykor a szín nagymestere. De a forma és szín nem elég


X
cinóbert nem kell venni; gyenge a színező ereje. égetett sziennát meg ki lehet keverni


X
szokatlan, kicsit kellemetlen, és nagyon tanulságos - hasznos nekem ez a süket csönd- cellába zárva - és nincsen rádió.


X
az íróasztal mögötti paraván a két-székes enteriőrön adta az ötletet a nagy hegyoldal élményt megfesteni előterében valamiféle terasszal, és megint a tűnődő székekkel. ilyen tervszerűen talán még nem készült (legalábbis ilyen nagylélegzetű) munkám, örülök neki. egy délután befejeztem. most nagyon tetszik; de ami ennél fontosabb: nagyon kevés eszközzel sikerült legalábbis magam számára olyan élményhalmazt rögzíteni, ami a legfontosabbak közé tartozik, s amit élve: otthon vagyok (ritka dolog)
részben már festés közben is tudtam, mi mindenből állt össze:
Ferenczy: Október, Bernáth felvidéki ablakos képei, a Riviéra, Nagy István erdélyi képei a hegyekről, április körül kezdődött (másodiknak számító) "székek" témaköröm, a múlt héten befejezett Hegy alatt II (Az út vége) megtalált növényfaktúrája; a napokban már egész jól megfogott szemközti visegrádi helyek élménye és Uccello hófehér paripáját se feledjem.
Örülök, hogy indokolt a méret (nem üresek a felületek)


X
Szász Endrének ebben igaza van, és ez nagyon fontos dolog: (még tavaly is) állandóan és mindenütt rajzolt, csillárt és arcokat, mindent. az egyébként tétlen időket kitöltve evvel! A vázlatkönyv használatból rendet kell csinálni.!


X
Molnár Sándor: minden kép absztrakt. 40x50 cm-es felületen, síkban kell kifejezni mindazt, ami a végtelen térben történik, plusz még önmaga (a kép, a művész) tartalmát. Ilyen sűrítésben egy egyjelentéssel bíró tárgy (rajza) hogy férne el?! A képet épp azért mindig mindenki másképp értelmezi, mert végtelen jelentése van. (Ezért hat ránk Altamira. V.D.) Ily módon  Poliakoff is ugyanannyi tartalmat hordoz.
ha a tárgyat nézzük - tévút - az sokszor ellentétes a tartalommal: Derkovits proletártémái árkádiai, éteri, nosztalgikus hangulat-, tartalmakat hordoznak!
(itt rámutatott rajzsorozatomra:) látod itt is hogy formálódik sokértelmű jellé, ami az első rajzon még érdektelen templom és hegy forma...


X
[.?.. kife] jezőképességet én kétmillió év múlva fogom birtokolni


X
az Arany idők-et meg kéne csinálni nagyban. így majdnem olvashatatlan


X
Sváby egyetlen kézlegyintéssel elintézi az Ipart a Képző rovására: az anyagokat tanulják, pedig a (szgrafitto) technikát fél óra alatt meg lehet tanulni, egy recept. De hogy mit akar az ember kifejezni, az nem  fél óra tanulás.

igaza van a szellemi rész primátusában. én a főiskolának azért vagyok hálás, mert megtanított gondolkozni és dolgozni. megismertette az anyagot, és használatuk elveit egészen a várostervezésig - ezen keresztül a teljes életet nálunk az anyag és az eszme egyszerre volt téma - és - kell hozzá az anyag!


X
B. rendőrtiszt és festőművész mondja, hogy 10 centinél több koffein vagy tein már szűkíti és nem tágítja az ereket, úgyhogy a túl sok tea már árt.


X
Absztrakt? emberellenes? én még nem láttam nem emberközpontú élelmiszert és műalkotást sem-


X
elrettentő mennyire önállótlan gondolkodású az emberek javarésze, M. szerint az iskoláztatásnál kezdődnek a bajok. A tevékeny és ambiciózus óvodások bekerülnek az iskolapadba, még mind csupa egyéniség. az évek során munkájuk napi 5-ről 8-9, 10-re emelkedik (szakkörök stb.) és a 35 fős osztályokban létük csak egy számot jelent. E két tényből szükségszerűen adódik, hogy nem átütő erejű, tehetségű gyerekek egyforma szürkére uniformizált megfáradt fiatalokká válnak.
A tudás, amit kapnak, túl sok, részben fölösleges, a tudás nagy része mechanikus, mennyiségi jellegű, nincs elég idejük  megemészteni és gondolkodni (a számonkérés jellege a gondolkodás nélkül való reakciót követeli meg!)
tehát nem tanulnak meg önállóan gondolkodni, és figyelmük csak az iskolai problémákra terjed ki
tehát
felülvizsgálandó a teljes tananyagunk. a tanmenet is, a németes iskolaszerkesztésünk is (tanév, osztályegység, konstans óraadó tanár, osztályterem, pad és katedra elrendezés.


X
ezt én találtam ki:
a mű: mágia, mely ezer arcával a legfontosabbra figyelmeztet.
 


X
az Air France specializálta magát elefántszállításra. Rájöttek, hogy az állatok nyugodtan maradnak, ha maguk körül tyúkocskákat tudnak - akkor nincsen semmi baj. Hát -, van benne valami.


X
Ha az egész művésztelepnek, és általában a könnyebb hónapoknak csak (?) annyi haszna lenne, hogy koromnak megfelelőre fiatalítson vissza - már ami munkaerőmet és vitalitásomat illeti -


X
Összegezve a csak magam munkájával eltöltött kb. két hónapot: jól kihasználtam időmet. Keretezés két hét, aztán régi képeimnek, vagy hatnak, újrafestése, rendbehozatala, újakat is festettem, végül az alkotóházi két hét, ott rajzoltam is, és képek is kerültek -
eddig igazolódott Szroghnak írt levelem állítása (68.3), tudom kezelni időmet.

NAGYMAROSI MŰVÉSZTELEP VÉGE -