dátum: 77.02. fájl: c-fajlok/c00594-1.htm C.00594
nekünk, mai festőknek (hacsak nem zsánerképpel akarunk foglalkozni) és nem
elégszünk meg a dekorativitással, hanem a legfontosabb dolgokról akarnánk
felelősen szólni- a teljesen sötétben tapogatózás a sorsunk. Kételyeim ellenére
összességében a nonfigurativot alkalmasnak hiszem a világ kifejezésére, hanem a
jelképrendszere egyenlőre (?) csak egyéni úton megközelíthető,- kialakult
egyezményes kódjai nincsenek.
Igaz, hogy Van Gogh kínlódó virágai is megfejthetetlenek valamiféle egyezményes
dekódolási módszerrel.
(akkor hogy van ez:)
Akkor is, legalább annyit ki merek mondani: a képhez vezető út teljesen
kitaposatlan
például: azt mondja nekem (vagy 3 éve): micsoda vakmerőség ilyen fiatalon egy
stílushoz kötni magad, így sokkal kevesebb sanszod lesz teljes formád kifutására
- és evvel ellentétben van Braque monotonitása, ill. nagyon lassú változása 28
éves korától (1910) öregkoráig. tehát a magára találástól kezdve
aztán-
na most itt vagyok én. natura után rajzolni unok, nincs türelmem hozzá, nem-igen
érdekel (Sugár szerint a józan szervezetem védekezése a neki alkalmatlan feladat
ellen). Viszont ezt a tényt helytelenítem, szégyellem, és aggódok, hogy esetleg
mostani mulasztásommal bajt csinálok majd magamnak.
Viszont nemcsak a natura lerajzolása, de maga a látvány se érdekel. nem
szoktam megfigyelni a világ látvány-felét, a másik fele érdekel, a látvány
mögötti (mondjuk: morális, filozofikus, metafizikus). Vizuális memóriám talán
ezért is - hihetetlenül rossz. (Kutyám arcát, most egy hónap után nem tudom
fölidézni, több, mint 3 évig éltünk együtt)
mindebből számomra valahogy az következik, hogy akkor nem kell a naturával
foglalkoznom, szakmai továbbképzésként: olvasnom kellene.
nagyon szeretem Chardint, aki csendéletben megfestette filozófiáját, úgy, hogy
az csendélet maradt. Nálam viszont a csendélet megfestve minden eredeti
(hangulati stb.) elemét elveszíti, néhány kontúrvonalától eltekintve. nálam
tényleg csak ürügy, még ha figurálisan festettem- is.
mégiscsak előnye a nonfiguratívnak, hogy megszabadult a témától.
igen ám, de a képnek nemcsak gondolati, hanem formai oldala is van. Grafikus
kortársaim formákat gyűjtenek és montíroznak össze (néprajzi albumok, mifene) -.
ez az út?
erre eddig nincs módszer. vagy inkább: nem is lehet?! most fordítom, Cennini
írja le a (14 éves) festőiskolát 1300-ban. olyan szép és olyan egyszerű! nyilván
a tudás töredékével rendelkezünk, amit ők megkaptak. igaz, hogy ők is. képeink
nem rosszabbak.
mégiscsak
gondolkozni kéne, merre kellene lépnem. nem tudnám valamelyest meghatározni
előre milyen fogalmi, gondolati témákat tudnék festeni?
77.1.
a múzsának az a tragédiája, hogy nem a verset nézi, hanem elhiszi a
tartalmát...- a költő nem az imádott nőt szereti, hanem a hozzá írt verset... A
költő titka: ritka és gyógyíthatatlan betegsége...
nem tudom mi a vers, de ha látom, megismerem. a kutya sem képes meghatározni, mi
a patkány, de felismeri
Lénárd: Völgy...