79. 11. c-fajlok/00854.htm C.00854
(LOSONCI MIKLÓS, az Iparművészeti Főiskola főtitkára. Beszélgettünk Hinczről, imádja, könyvet írt róla)
Kedves Miklós!
(Éjszaka van, biztos tele leszek géphibával.)
Pár mondatot beszéltünk Hincz mesterről, s ahogy
biztattál, még aznap elmentem a Kertészeti Egyetemre eredetiben megnézni a
mozaikot, s ha már ott voltam, le is fényképeztem. Mellékelek is egyet, nem
biztos, hogy van ilyen képfelbontású munkapéldányod. (9x12 cm-es negatívra
készítettem.) Celluxszal ráragasztottam egy szám- és egy betűsort (körömmel
lekaparható), hogy tudjad egyeztetni, a mozaik melyik kockájáról beszélek.
[Ez sajna nem látható. Most újrafotóztam, színessel. Borzalom. 2008. 9.]
No már most, van nekem egy 10 év alatt kialakított képelemzési vázlatom. Zebegényben sokszor játszottuk a hallgatókkal, hogy egy középre kitett, mondjuk római kori mozaikról vagy Csontváry-képről órákon át beszélhettünk a vázlat alapján. Az elvem az volt, hogy mintegy száraz, mérnöki módszerességgel, nem értékelve közben, csak leíró módszerrel végigbeszéljük a képalkotó elemeket. Sokszor volt egy-egy nagyon unalmas negyedóra is ilyenkor, nem értették, mire jó az egész. És szerencsés esetben - és persze gyakorlattal - az egész halmaz kiad egyetlen, világos koncepciót, jól kiértékelhetőt.
És akkor nem kell már elhallgattatnom őket, hogy ugyanis ne értékeljenek ilyenféleképpen-, -én úgy érzem-, meg -ez itt olyan szomorkás-, meg -mintha a magányosságról beszélne-, hanem efféléket mondanak: -az Éjszakai sétakocsikázás Athénban képen 5 féle perspektívarendszer van, 4 (!) féle napszak, talán 5 féle egymásnak tökéletesen ellentmondó megvilágítási rendszer... Ettől ösztönösen teljesen elbizonytalanodik a néző, anélkül, hogy észrevenné, miért. Máris egy szür-világban mozog... Evvel az eszközzel a művész azt éri el... stb. stb.-
Ez a képelemző rendszerem olyan részletes, hogy tul. képpen az általában rendelkezésre álló 2-2 1/2 óra alatt még soha nem sikerült egy adott képet teljesen átvenni. (Egyébként csak két gépelt oldal.)
Egy kicsit belekóstolok ebbe a Hincz-mozaikba, egyetlen szempont: a vonalak, vonalrendszerek vázlatos elemzésével. (A többit esetleg majd szóban.)
(A vázlat idetartozó részlete:)
I. LEÍRÁS
1. vonalfajták
geometrikus vonalak
egyenesek
ívek
körformák
organikus/biológiai vonalak
egyenesek
körívek
körök
2. vonalméretek
körívek méretrendszere
egyenesek méretrendszere
3. vonalszerkezetek
típusai, választéka
II. ÉRTELMEZÉS / ÉRTÉKELÉS
1. vonalfajták
- geometrikus (vonalzós) egyenesek
körülbelül olyan mennyiségben fordulnak elő, mint az ívek és félkörök-körök
- vannak geom. egyenes és ívkombinációk (F/6)
- geometrikus - szabályos körformákkal a képfelület végig van tűzdelve
- biológiai (organikus) vonalak:
- biológiai egyenes: nincs, ezt a fogalmat úgy értem, ahogy egy kézujj-sziluettvonalat összességében egyenesnek mondunk
- organikus ívrendszer is sok van (G-6) (F7) (jellegzetessége: a geometrikus vonalszerkezetek áttekinthetetlen bonyolultságuk következtében átcsapnak organikus hatású szerkezetbe!) (E, F6)
2. vonalméretek-méretrendszerek
körívek:
pötty-mérettől (F4)
fél-nap- méret (D9 balra)
másfél -napméret- (CD 6)
két napméret (A, 5, 6)
és fölfelé egészen az 1/3 felületméretű átmérőig (koncentrikus körívek a -nap- körül)
egyenes vonalak hosszrendszere
leghosszabb egyenes vonal a kép majdnem teljes magassági mérete (7-8 között függ. végig)
a párcentis vonalig (C5) a teljes skála megtalálható
(Ez rendkívül figyelemreméltó, mert egy művön
belül általában csak néhány, jól elkülöníthető mérettartomány szokott
szerepelni, s ezek a mérettartományok jellegzetes arányviszonyban állnak
egymással. Pl. egy 30 cm-es Csontváry reprón kb. a következő rádiuszú képívek
szerepeltek: 5 mm, 2 cm, 5 cm, 15 cm. És más nincs!! És menjünk tovább, a
3./ vonalszerkezet:
ÉRTELMEZÉS, ÉRTÉKELÉS
Ez a fokú eszközgazdagság, amely semmi módon nem válogat a rendelkezésre álló eszközökben, számomra a művészi akarat (koncepció) hiányát jelzi. Nem tapasztalom a művész véleményét. Nem érzékelek alá- és fölérendeltségi viszonyokat. Fontossági sorrendet, rendet. A vonalak sokféle ingere kioltja egymást: nem eléggé karakteres.
Számomra a végtelen gazdagságot, ami feltehetőleg a művész szándéka volt, kifejezni nem az eszközök végtelen számú fölsorakoztatása prezentálja megfelelően. (Mint ahogy az unalmat sem szabad unalmasan ábrázolni.)
Feltételezem, hogy végigelemezve a többi képalkotó eszközt (foltrendszerek, arányok, tónusok, kontrasztok, stb. stb.) körülbelül hasonló jelenséget tükröznének. Legalábbis számomra.
A többit majd szóban, ha egyszer kedved lesz hozzá.