dátum: 69.10. fájl: c-fajlok/c00240-1.htm C.00240
69.10.
szégyellhetem világot mosolygásomat
69.10.
ha nosztalgiáim, szép szomorúságaim, hangulat ismétlődéseim azonos
szinten- módon térnek vissza, akkor értéktelenek.
69.11.
szenvedni szükségszerű. ez: alapállás szerint öregít vagy felemel.
69.11.
Újvári előadására betévedtem a főiskolán:
a modernek összekeverik a jelenséget a lényeggel
"ellessük a természet változási folyamatainak törvényeit, és (a képben) magunk
is alkalmazzuk." - de a jelenségek (formák) nem! a szabad fantázia szüleményei,
hanem pontos természeti, biológiai stb. törvények szerint alakultak ki.
Újvári még azt mondja: teoretizálunk, a képről meg elfelejtünk beszélni. a
valóság lényegét megkeresni: tudományos feladat. álmodozunk, vagy lényeget
keresünk: el kell dönteni.
egyébként mindig a lényeget keresték a művészek, csak nem fújták föl annyira.
Klee miért primitívkedik 60 éves korában, akkor miért tanult?!
egy könyvelőnek miért nem szabad akkor -
(értékelésem 69.12.: igaz, a természet és alkotás törvényei mások. igaz, a
festők lényeget keresnek, és mondanak. a lényegkeresés alkotó emberi feladat:
tudományos és művészi feladat is. más eszközökkel keres másfajta lényeget. Klee
miért játszadozhat: formába önt egy emberi alapállást, ami egyik velünk élő
lényegünk.)
69.11.
nem vidám - nem keresztény
69.11.
Beszélgetésem J-vel. (Jelenits)
a szeretet nem munkaidő utáni külön gesztus
a szeretet válfaja a női szeretet: atmoszféra teremtő, hímporba öltözött.
- aki a legkisebbnek közületek enni ad... teljesíti a szeretetparancsot. a pék
enni ad.
a szeretet érzékenynek maradás, részvétel mások életében, alkalomadtán
ember-szeretet: a munka jól művelése + érzékenység képessége
Istenszeretet: tudatosítása annak, hogy munkámat nemcsak a munkáért teszem, hogy
van fontosabb is
Isten szeretete: készség új szituáció elfogadására.
BÍZNI kell: Isten szeretete hatékonyabb, mint az akaraterőnk!
a művészet az önátadás szeretete
így hát (Oidipusszal mondom) minden jól van
--------------
művészellenes korunk:
a konfortizálódott burzsoázia érdeklődése az eszmeitől az anyagi felé fordult.
így a művész nem érezhet maga mögött társadalmi bázist. (Petőfi még...) A
középkorban stb. az eszme az ideológia volt. + harmónia a műv. és társ. igény
között.