dátum: 70.11. fájl: c-fajlok/c00343-1.htm C.00343-344
áttérek a fél 8-as kelésről az amíg bíromra. (1/2 9 - 9)
így ugyan rövidebb a napom, de intenzívebb lesz
70.11.
segítséget váró sietséggel magyaráztam Jánossy Gy-nek napjaimat: fél
kilenckor séta le a műterembe, aztán órákig üldögélés a vászon előtt, sokszor
nem is mozdulva-repül az idő
Gy: nem megy másképp, talán a fölkészülés időszakát intenzívebben: rajzolni,
efféle
70.11.
most már, hogy édes halottam, könnyen szeretem az építészetet.
de műszaki rajzot böngészni - unok.
70.11.
aki figyel, nem is veheti nagyon komolyan a matériát. naponta
tapasztalom: grafikához leszabott papírcsík értékes és óvom, kettő megmaradt,
eldobom. ez a váltás körülbelül mindenre jellemző, meg kell tanulni.
70.11.
tegnap láttam TV-ben az Egy csepp méz-t. londoni munkásnegyedek. nem
egészen biztos, hogy a leghelyesebb volt a National Galleryben tölteni az egész
időmet.
70.11.
(első) műterem látogatás Galántaynál.
''aki nem tud örülni a dolgoknak, az nem lesz festő
- a grafika jótékonyan föllazítja az ember gondolkodásmódját, a kis
részeredményeket de-fetisizálja, viszont begyorsítja a formakeresést, és
könnyűlábú gyors eredményt is ad, ami néha kell. - amikor csak festettem,
begőzöltem -
- most én még nem akarok jó műveket csinálni" - fészkelődik és dolgozik.
grafikáit óriásra nagyítja episzkóppal, úgy keres formát ''mindegy, hogy honnét
találja az ember'', most válik: ''festőnek nem feleség kell, hanem epidiaszkóp''
- nagyon racionális, irracionális munkája közepén.
- linómetszet nyomáshoz elég lenne egyetlen, igen nehéz henger, s a dúc fölött
egy filclap
- szimbólumokat keres, non-elemekből emberi mondanivalót akar fölépíteni.
- tudja, hogy kellenek ellógott napok
- grafikázás könnyű eredményeit megelőzte kínlódó periódus táblaképpel,
váltogatja.
70.12.
sok mondatomnál elbizonytalanodnak: tréfálok vagy komolyan mondom. a
kérdést általában nyitva hagyom, s így közvetlen utalok a dolgok sokféleképpen
értelmezhetőségére, s figyelmeztetek a lehetőségre: fölülről (is) nézni a
dolgokat. Istenen túl minden bizonytalan.
70.12.
Guardinit olvastam.
1. Rothkot szeretettel ölelgettem, de szégyelltem viszonyunkat.
Guardini azt mondja: a szemlélő az alkotástól ne is kívánjon mást, mint lelki
felüdülést, szellemének szabad kalandozását és a legbelsőbb vágyak
teljesülésének megsejtését. a szeretnék és vagyok különbségét
hidalja át.
én azt mondom: azért festek, mert abban nagyon szép életet élek
de azt is: hogy a mű mindig a világ legfontosabb dolgaira utal, anélkül, hogy
ezt célként kitűzné maga elé. hiszen tiszta játék, szabad és ezért a
legőszintébb emberi tartalmakat hordozza.
ilyenformán közös nevezőre is jutottam G-val.
2. ha a játék szent, márpedig az, akkor a mértékkel élt hiúság is az
3. ...''mert a célt a művész figyelmen kívül hagyja...'' - stimmel. ''Művésznek lenni annyi, mint a rejtett élet kifejezéséért küzdeni, napvilágra segíteni. Semmi egyéb...'' ''azonban (ez) képmása az isteni alkotásnak, melyről azt olvashatjuk, hogy megteremtette a dolgokat, hogy legyenek. A liturgia szent játék (alkotási vágy nélkül) Isten előtt. a racionális reformáció ezt nem értette meg. ''fel kell hagyni az állandó nyugtalan célnézéssel'', ''hogy ez időfecsérlés'' - mert a túlságosan bölcs emberek könnyen elvesztik a szellem szabadságát és fiatalságát. a menny ''örökös dicsőítő ének'' - céltalan művészi játék. (nem unalmas!)