dátum: 71.01. fájl: c0247-1.htm C. 0347
éjfél utáni interjú (magammal)
Apropó egy Nicolas Schöffer interjú:
1. a múzeumok elvesztik létjogosultságukat
2. szégyellem, de valamikor festettem
3. a hagyományos műfajok eltűnnek, új, audió - vizuális
kifejezésformák lépnek helyükbe
4. az emberábrázolás témakört ma a film, tv stb. veszi át
5. nem tartja fontosnak a kiállításokat és "hasonló művészeti
eseményeket"
1. mi a mai művészet feladata?
2. hogyan tölti be szerepét?
3. tudomány, technika és művészet kapcsolata
4. művészeti technikák - és a korszerűség
5. avuló? művészet
6. a jövő kifejezési formái
1. mi a mai művészet feladata?
Ugyanaz, mint mindig. fölhívni az ember figyelmét önnön méltóságára és
jelezni, hogy rohansz a villamos és a fizetés után, de vannak fontosabb dolgok
is.
2. hogyan tölti be szerepét?
Kétségkívül szétválik a napi élet és az esztétikai befogadás periódusa,
elsősorban a hagyományos műfajoknál. ezt az állapotot ma sok művész
helyteleníti. de vajon alkalmas-e a termelő - élő ember ilyen határhelyzetű
kétfélére egy időben koncentrálni... mint a gépzaj és a zene csend-üteme?
nekem szokványos gondolkodásmódom, hogy a jelenségtől (megnyomom a kapucsengőt)
- villanás idő alatt végigfutok az elvont élményig (mondjuk AZ idő, an sich). ez
a gondolkodásmód nekem munkaeszköz is, alkat dolga is.
a súlyos gondolatok a többség számára megmaradnak az ünnepekre. imádság, múzeum,
temetés, szerelem.
a tömeg oldaláról nézve a kérdést: a műveletlenségről mi nem tehetünk. a
háborúban veszélyes helyzetet teremt, ha az előörs túlzottan közel van a
törzshöz.
...igen, a művészet és a tömeg kapcsolata... Elsősorban az építészet és a
tárgyformáló művészetek hangoztatják hétköznapot formáló feladatukat. az életet
valóban kultúráltabbá, kellemesebbé - emberibbé teszik. ez az iparművészetek
feladata és az építészeté. itt olyan súlyos a lemaradás, hogy ez nem csoda, ha
napi újságtéma.
persze elsősorban a tudatot (életfilozófiát) kellene megváltoztatni, mert addig
ezen a téren csak félsikerek érhetők el.
hogy nem az anyag (jólét) befolyásolja a tudatot, azt épp a mai korban
megnövekedett anyagi jólét és csökkenő érdeklődés aránypára jelzi.
a képzőművészeknek viszont más a szerepük. Úgy tűnik, ők - a Gondolatok hordozói
- nem kapnak elég érdeklődést. ez azonban értéküket nem befolyásolja.
3. tudomány, technika és művészet kapcsolata
párhuzamos, nem fölcserélhető módszerek az ember kutatására. nem hiszem, hogy
valaha is determináló mértékben penetrálhatnák egymást.
4. művészeti technikák - és a korszerűség
hibás nézőpont, rosszul kiélezett kérdés. a képzőművészetben a gondolati
tartalom az első. ezt alig változónak, igen keveset bővülőnek hiszem, az egész
művészettörténet néhány alapérzésünk és vágyunk megformált variánsa. ezt a
naponta új műanyagok és a naponta változó élettér-léptékek sem fogják
megváltoztatni. a művészit lehet bevinni a közéletbe, nem a művészetet.
5. avuló? művészet
csak a nem-zseni mű avul. ahol a forma és a tartalom egyensúlya hiányzik.
6. a jövő kifejezési formái
a forma kétségkívül - bár lassabban, mint hangoztatják - változik. ma a
változás, mint feltétlen kívánatos norma szerepel értékrendünkben - hibásan.
én sokezer-éves formákkal dolgozom, Altamira.