dátum: 71.03.   fájl: c0359-4.htm        C. 0359

Babits Ágoston Vallomásokról írt kivonat

 kételkedem, tehát vagyok
- az akarat minden értelmi és lelkiállapot alapténye
test lélek ellentéte
a test logika nélküli, azért az igazság birtokába csak a test megtagadásával juthatunk, de ez nehéz; az ellenség is mi vagyunk. - két akaratunk van, együtt ez az én.
BŰN: de ha minden az Igazság műve és (gyenge) tükrözése, hogyan létezhet a Rossz? (Hiszen minden, ami létezik, csak az Igazság erejénél fogva létezhet)
Tehát a világ jó.
Így a bűn csak hiány, és a rossz is jó összességében, legalábbis Isten felé nincsen rossz.
- az erkölcsi és fizikai rossz azonos: bűn és bűnhődés

az akaratszabadság
- ha minden rossz a világon bűn, akkor a rossz akaratbeli,
de csak egy akartunk van, Istentől
akkor az is alapjában
de jó eredete dacára megromlott, rosszra hajló
de isteni kegyelem által a jóra visszakényszeríthető
az akarat a priori szabad
de az események láncolatában teljesen determinál, Ádám óta rosszra vagyunk determinálva, s nem is lennénk képesek a jóra,
ha az Igazság elénk nem jönne
az akarat romlott: az egész világ ártatlanul vétkezik és szenved, ebbe születtünk bele
de: a kegyelem néhányunkat kiválaszt - nem igazságos!
tehát a világ ilyen (igazságtalan és nem szabad) volta: következmény
az Igazság és Szabadság nem jellemző e világra.
Az igazság nem lehet benne a világban, mert ő az elsődleges
(a világ csak az ő alkotása) (=teremtéselmélet)
a teremtés nem időben és térben lejátszódó folyamat
                 ennek megértéséhez kell Ágoston
                 idő és térszemlélete
kétféle örökkévalóság:
- idő és tér végtelensége
- idő és tér nélküliség: Isten
(ezért naiv, hogy: ha Istenben új akarat keletkezhetett ti. a világ teremtése, akkor hogyan lehet örökkévaló. Vagyis minőségileg nem változó)
Így: a teremtés sem időbeli, hanem logikai, Isten elsőbbsége sem időbeli, és a világot nem egy meglévő űrbe teremtette bele, mert nem volt Hely. (hanem, mint a hang bizonyos esetben ének lesz)
azért nincs előbb és később a teremtésben, Isten mindennek az irányát, a fejlődését egyszerre megadta
a teremtés az igazságnak is a teremtése
a teremtés:
                a tények lánca (emlékezet összegyűjtheti: LÉT)
                igazságok összegyűjtése (értelemnek átlátható: TUDAT)
                irányok összessége: akarat valósul meg: AKARAT
                                (A Szentháromságot is evvel a hármassággal értelmezi)
végül is dualisztikus világnézet:
                Isten időtlen világa
                az emberé -
        kapcsolatuk: a kegyelem
így: az ember nem érdemli a kegyelmet, de kapja
történelmünk a kegyelem történelme
        (Babits: a filozófiai és vallási problémák ma is ugyanazok)


Babits Bergsonról írt ismertetése:
1. a mi időnk minden percben minőségileg új, teremtő idő: Tartam
2. az értelem korlátai
eredetileg a gondolkodás kizárólag gyakorlati célú. - később erőfelesleg
- így a lelki jelenségekkel is kezdett foglalkozni. a maga gyakorlati módszereivel - mechanikus világnézet - =kudarc, hiszen:
3. a lélekmérés (lehetetlen ) értelemmel
tudniillik: az anyagi világ mennyiségi,
              a lelki minőségi,
                        az érzeteket nem lehet mérni, és van a:
4. szabadság - a lelki jelenségeket így előre kiszámítani sem lehet,
tehát: az akarat szabad (tetteim nincsenek determinálva)
csak a szokás kiszámítható, de a szokás mechanikus jelenség
5. nevetés
- társadalmi (közösségi) jelenség
- kizárólag az életre vonatkozik
        min nevetünk:
az életből a mechanikusba átcsúszott mozgáson:
                                    szórakozottság
                                    félreértés (mert élőlények viszonyainak sohasem szabadna egymáshoz hasonlítani)
a nevetés a társadalom figyelmeztetése és büntetése
6. tudat keletkezése
az anyagi világ (egymásból) kiszámítható, determinált
az élet viszont: szabad
az élet mindig együtt jár a tudat (valamilyen) fokával
az értelem a tudat egyik alakja - csak a determinált (élettelen) anyag mozgását tudja követni
hogyan fejlődhetett ki a magasabb rendű (élet) melléktermékeként az alacsonyabb rendű értelem (ami csak a determináltat tudja követni?)
                                    (az idegrendszer: pl. az egy energiát felhalmozó és továbbadó gép
                                    és: nem érzékelés keletkezik az idegrendszerben, hanem az idegrendszer (maga is anyag)
                                    csak egy kis része az érzékelésnek
szabad választás (nem mechanisztikus)
                         csak az emlékezet létével lehetséges
az érzékelés összeolvasd az emlékezettel, a kettő együtt hat.
9. az anyag és emlékezet.
az élet lényege az emlékezet
az élet az anyag mozgásából megmagyarázható-e?
                                                ehhez vizsgálni:
                                                az emlékezet kötve van-e a testhez?:
                                                az emlék lelki jelenség
                                                az anyag mozgásaihoz kötni nem lehet
                                                az egész múlt él a jelenben
                                                a múlt a lélek
                                                a jelen a test                      csak a kettő együtt!
                                                                                        (mint a végén: a tudás + intuíció együtt!)
10. valódi mozgás
de hogyan hat a múlt a jelenre (lélek a testre), ha különböző minőségűek?
a múlt egyszer jelen volt, de új ritmust kapott, új ritmusú mozgássá vált
az anyag nem egészen térszerű
az érzet nem teljesen térszerűtlen
11. az anyag keletkezése
az anyag és az élet nemcsak különböző ritmusú - de különböző irányú mozgások is. az anyag az életnek mintegy megszakadása
az anyag a végső kiegyenlítettség felé törekszik, az élet pedig fölfelé
12. életlendület
az élőlény két ellentétes mozgás: az anyag és
                                                az élet
                                                        találkozása
élőlények nagyobb egységekbe olvadnak össze, és ennek a célja a szabadság biztosítása
szerves szerszámot az állat használ
            az élet lényegét érti az ösztön
- az ember szervetlent, az értelme csak a szervetlen világot
            képes kiszámítani
            de az embernek is van valami ösztöne: művészetek
                            szórványosan lép föl
az ösztön hogyan érti az élet lényegét?
                            szimpátia
                            intuíció
    a fejlődés 3 ága:


                       vegetáció
                                                szimpátia
                        ösztön                                          élet mozgásai
                                                intuíció

                       

                        értelem   ---  (szervetlen) anyag mozgásai

    3 elágazás, nem egymásból fejlődtek
így az értelem nem magasabb rendű az ösztönnél
(az eddigi evolúciós rendszerek a fejlődést anyagi folyamatként, MECHANIKUSAN értelmezték, azt hitték; lineáris, nem teremtő, hanem kiszámítható) kvantitatív -
az ember tudata által legyőzte az anyagot és ezért szabad. de a fejlődés értelmi volt (praktikus)
- megismerte a mechanikus világot - erőfelesleg - az életet képtelen volt megérteni, DE
nem az értelemről kell lemondani, hanem társul kell venni
(filozófusnak és művésznek is (együtt említi! 71.)) az IHLET ÉS INTUÍCIÓT
                                                            (mely az ösztönnek az emberben megmaradt darabja)
                                                            (a legnagyobb filozófiai rendszereket is a költői ihlet alkotta!)
ezt nem vették figyelembe, nem használták, ezért nem tudott a filozófia fejlődni, míg az értelemmel elérhető (mennyiségi, anyagi) fizika könnyen fejlődött

de az intuíció tudományos fegyver, és az ösztönnel a filozófia képes erre a fejlődésre.
                        ezért szamárság a
                        determinizmus és
                        mechanizmus
Bergson visszaadta nekünk a metafizikát
pedig az rejtve eddig is élt,
de megvetette a költészetet:
        "az ihlet és az élet"
        "minden pillanat új és teremtő" - kvalitatív
        "a tudomány és művészet fegyvertársakká válhatnak - ellenségből"

tehát. (én)
az értelem csak a mechanisztikust képes fölfogni az érzékelés útján, lévén maga is anyagi.
az élet nem anyagi, mert minőségileg mindig újat ad: az ember szabad, nem determinált, benne van az egész múlt is, s ennek értelmezéséhez a nem-agyagi eszköz: az ihlet, ösztön is kell.