dátum: 71.09. fájl: c0379-1.htm C. 0379
azt (csak ennyit) jogom van eldönteni, örülnék-e gyereknek - régi félelmem
(szabadság) múlóban
ahol a pályát megakasztja, ott már a
hiba
elég sok alternatívát láttam, semhogy egyetlen jó útban
hihessek
nem tudom, nemhogy üdvösségem, de földi lélekháztartásom
számára melyik lenne a jobb állapot
(bezártságomat oldhatja, házasságnak jót tesz, öregkornak)
--------------
egyedül már, Kata elutazott
lassúbb, komoly, súlyos a szoba
figyelek, dolgozom
pedig jó volt
-------------
napiparancs mindenkorra
beállítást rajzolni
rádió, csak ha figyelem
időnként 10 fekvőtámasz
Katát nem bántani, ő jó
(mint ezt maga is tanúsítja)
------------
ez a gondnok olyan undorítóan kelletlen szívességtevés dolgában, mint én
-----------
fontos!:
a bauhaus - és puritanista szemlélet rossz irányba mozgatott;
meg kell tanulnom ünnepet teremteni tudni!
----------
Gyurkovics Tibor költő
- embernek nem váltam be, azért lettem költő. az ember nyomorúságát az adja,
hogy nem természeti lény - (tudattal) - ugyanakkor megkötözve a természetben
az embert az állattól nem a tudat, hanem a bűntudat különbözteti meg. ez a
legkomplexebb, legmagasabbrendűbb tudatunk.
a művészet fölfelé kapaszkodás a reménytelenből, önkéntes áldozattá válás
törlesztésképpen, mikor rájön, hogy minden megváltási és megváltódási kísérlete
(pl. a házasságban) reménytelen
...
a festés is filozófia (mondom én)
ma már a festészet is egyre elképzelhetetlenebb intellektualizmus nélkül
a legbutább festő is azért fest, mert nem bírja el önmagát
- a festésben az idő térrel helyettesítése a csodálatos, maga a koncentrált idő.
a mai irodalmi próbálkozások reménytelen célja a mű időbeli kifejtettségének
föloldása (mint a te többmezejű ikonjaidnál az időfaktor bevezetésének
sikertelen próbálkozása)
a világ egyik alapproblémája az idő, az idősülés, Charden vagy Vermeer ezt az
időt mutatja teljes koncentráltságában. (ennek örültem, ugyanezeket a példákat
szoktam erre én is fölhozni)
A kép e döntő vonatkozása mellett teljesen lényegtelen kora, stílusa,
absztrakt-e vagy nem.
ez a művészet lényege
belülről az önmegváltás vágya
s ennek eszköze, módja az: abszolút vonatkozások keresése (a kéz fölfelé
markolászik) -, a többi CSAK ábrázolás.
...
azt hiszed, hogy te (én) 70 éves korodra teljes tudásod birtokában nyugalommal
és biztonságosan fogod a képeket festeni?! fenét! épp úgy véres- kínlódva előröl
kezded mindegyiket, az önmegváltás reménytelen reményében.
...
egyébként a szerelemről
Exupery szerint nem egymásra, hanem egy irányba nézés
---------
hogy az embereknek van kedvük még (mást is) olvasni, sőt írni, s a gyárak nem
hagyják abba a termelést, megfelejtkezve az extraprofitról, hogy van még
tömegközlekedés és statisztikai hivatal!
csodálatos aranyszekér ez a József - könyv Manntól!
sírok (vagyis könnyezem) vagyis
sírhatnék - de ez egyre megy.
Mann: minden hit gyámoltalanság, s ez a gyámoltalanság az ereje
---------
művészetet művelni: bizonyosságot keresek
---------
most jön a bukfenc: Gyurkovics Mannról:
egy zseniális mácher,
meg kell tudni különböztetni azokat, akik meg tudnak szerkeszteni, föl tudnak
építeni egy művet, és akik megalkotják.
ezek a filozofáló írók Sartre, Mann, Babits prózája - élettől idegenek, a hős
lefekszik a szeretőjével és közben megbeszélik az élet lényegét
(itt kezd engem a dolog nagyon érdekelni)
mert: elvonatkoztatni csak a valóságból lehet
(te (én) már most nagyon zárod egymás után az ajtókat)
a többi csak alap nélküli rendszer - építgetés
a Mű: ha meghasítod: vérzik (mondta éppen Babits!)
(azt hiszem az én bűnöm ott kezdődik, hogy az életnél a látott mű gyakran
nagyobb élményem!)
Mann hántja le az emberről egymás után az érzékeny héjakat
s a végül nem marad semmi
...
a mai amerikai regény ugyanaz, mint a századvégi orosz. a véres valóságból nő
ki, ezért lesz ez is nagyon jelentős.
Proust 30 évig élt társadalmi életet, s UTÁNA összehúzta a függönyt
(hát akkor hogyan is kellene élnem, könyörgöm?)
(mindez veszélyesen igaznak hangzik)
Nagymaros vége