dátum: 72.08.04.          fájl: c0417-2.htm           C. 0417

Sáros László fotókiállása, megnyitja és a vitát vezette, Makovecz Imre, építész.
a fotók: paraszti, kispolgári, cigány enteriőrrészletek:
csipketerítő, Jézus szíve - giccs, kettős ágy, halmozott ízléstelenség, néhol a szegénységgel párosulva.
    hozzászólásokból:
            S. Nagy Kata: miért akarja a szellemi arisztokrácia évenként változó ízlésének dogmáit rákényszeríteni a többiekre, mikor van önálló esztétikai igényük, és meg is valósítják azt.
                                    (én: más a divat és más az ízlésesség. itt nem más típusú szépről van szó, hanem a szép alacsony fokáról. az emberek a szépet jobban megismerve teljes életük vonatkozásában gazdagodnának, és őszintébbek lennének)
            Makovecz stb. hozzászólásai: a belsőépítész tervezők nyugatot majmolják, ezt a valóságot nem veszik figyelembe.
            Ma a legtöbb épülő lakás 90! m2 körül van, pallér tervezi.
                                    (én: nem nyugat majmolás, hanem a korszerűbb technikai, funkcionális ötletek eltanulása. és haladunk előre, csak lassan. a mai bútorok okosabbak a 10 évvel ezelőttinél.)

            Plesz Antal:
            - sok a fogalmi zavar.
            - a szocializmus jó, a megvalósulása csak 5%-os, az a baj.
            - a szoc. fölszántott föld kell, hogy legyen, amiből ki tud nőni a mag.
a fejlődés stádiumai:
    - a születéstől a felnőtté érésig a befogadás, ösztönösen, ahogy a csecsemő tanultság nélkül szopik. ilyenkor az értelemre még nem lehet hatni, csak szeretettel, az érzelemre.
az érés beálltával a kultúrált embernél a felszívás és kiadás egyensúlyba kerül. csak annyit fogyaszt, amennyire szüksége van (így nem hízik el)
az éretlen ember megmarad a felszívás állapotában, kontroll nélkül szerezni igyekszik: gyűjti a csipketerítőt, az autót.
A proletárnak az volt a tragédiája, hogy előbb kellett elkezdenie dolgozni, mintsem megérett volna arra, hogy belássa, hogy a munka jó - mert egyénisége még nem alakulhatott ki.
Rájuk csak szeretettel lehet hatni, minden egyéb eszköz a manipulálásra gyalázat:
                                    a szex
                                    a gyomor
                                    és a félelem eszközeivel
érett felnőtt emberre viszont nem érzelemmel, - értelemmel kell hatni. (ne lelkizzünk) Gyalázat: még UIA pályázat is volt ilyen: szabadidő programozása. (Rákosi tudta miért osztja be az emberek idejét - ne legyen idejük másra.) Nem a szabadidőt kell programozni, hanem a munkaidőt. Az ember egésze szabad. A mechanikus (nem szabad) munka öl, butit és nyomorba dönt. A szabad ember szellemét is beleadja, játszik. A gyerek is szabadon, ösztönösen játszik. A felnőtt öli ezt ki magából, sorszámot ad a dolgoknak, amibe a nüánszok nem férnek bele. egy kettős könyvelés információba nem fér bele hogy "ez egy helyre dolog, nekem szimpatikus". A társadalomban az alkotó ember 5%, (nálunk, ha hagynák, és csak őt hagynák dolgozni, Kánaán lehetnénk.) Aki ezt a produktumot eladja 15%, aki fogyasztja 80%. A 15% rontja le a dolgot, érdekből manipulál. a 80%-nak csak azért kell dolgoznia, hogy ne maradjon szabadideje agyonütni a szomszédját.
ezek megtanítására eszköz lenne a nevelés, a jó pedagógia. (a tudás önmagában semmit nem ér) (kultúra nélkül)
az embereket elsősorban arra kellene megtanítani, hogy mit kezdjenek önmagukkal.
felnőtt korban ennek eszköze a szemtől - szembe beszélgetés.
aki, amit tud, tovább kell adnia.
        - ez a kiállítás heppening gesztus volt, mert fölpörgette a nézőt, nagy élménymennyiséget adott, de a katarzis hiányzott. Ha ezt festő teszi, rendben van, ő a megoldást szakemberre bízza. De itt építészről van szó, kötelessége lenne utat mutatni. Ezek a fotók a lakások tulajdonosainak legigazibb portréi, igazabb, mint az arckép, vagy mint a teszt.
    - ez a baj nálunk, tele vagyunk ötletekkel, mint az aknazápor, úgy érnek minket, az ember már retteg tőlük - két ötlet között csak épp a romeltakarításra marad idő - a dologból egyéb nem sül ki. Ide munka kell.
nem adminisztratív eszközökkel, hanem belátásra építve.
nem elvenni a paraszttól a földet, hanem megértetni, hogy nem kell az neki. Nem varia- bútorokkal megint csak valamit kényszeríteni, hanem megtanítani választani.
    - a tanulatlan embernek nincs tudása, csak álmai vannak, de vágyai nincsenek, nem tud önmagával mit kezdeni.
    - az öt érzékszerv reggeli megmozgatása, megtisztítása, mint a fogmosás (az ételmaradék fogromlást okoz) - a lelki higiénia miatt.
    - a kultúra nem tudás kérdése, hanem ritmus és arány
    - aki nem tud bontani, nem tud építeni sem
    - az egyszerű emberek érzelme- intimitásigénye: ezt nem tudja nekik a mai építészet megadni, pedig ők maguknak nem tudják megteremteni.
a kis nüánszok teszik a kultúráltságot, a mai technokráciából ez marad ki. mint az öcsém, aki levágta a macska bajszának a legvégét, pedig éppen ez az ő érzékszerve. (megstuccolt kultúra)
Kispolgár, aki megreked az éretlenség szintjén: csak gyűjt, mint a gyerek, csak befogad.
Az érettségizett fiatal forgácsolással előállított ipari termék, szériában, a nüánszok irányában akár teljesen érzéketlen.
Az érettséginél az a baj, hogy utána érettnek hiszi magát, sőt hivatkozik rá, s megáll azon a szinten, s így kerül íróasztalhoz. az ilyen embert csak betonnal nyakon önteni, kész a csúszó zsalu, az egyformaság mintája.
    - a huligánt elítélni bűn, mert ő nem választ, mert nincs neki miből. a manipulált műveletlenek egyik változata.
    - vigyázni kell, hogy a gyerek játékossága alkotó munkává érjen.