dátum: 72.08.04. fájl: c0417-2.htm C. 0417
Sáros László fotókiállása, megnyitja és a vitát vezette, Makovecz Imre, építész.
a fotók: paraszti, kispolgári, cigány enteriőrrészletek:
csipketerítő, Jézus szíve - giccs, kettős ágy, halmozott ízléstelenség, néhol a
szegénységgel párosulva.
hozzászólásokból:
S. Nagy Kata:
miért akarja a szellemi arisztokrácia évenként változó ízlésének dogmáit
rákényszeríteni a többiekre, mikor van
önálló esztétikai igényük, és meg is valósítják azt.
(én: más a divat és más az ízlésesség. itt nem más típusú szépről van szó, hanem
a szép alacsony fokáról.
az emberek a szépet jobban megismerve teljes életük vonatkozásában
gazdagodnának, és őszintébbek lennének)
Makovecz
stb.
hozzászólásai: a belsőépítész tervezők nyugatot majmolják, ezt a valóságot nem
veszik figyelembe.
Ma a legtöbb
épülő lakás 90! m2 körül van, pallér tervezi.
(én: nem nyugat majmolás, hanem a korszerűbb technikai, funkcionális ötletek
eltanulása. és haladunk előre,
csak lassan. a mai bútorok okosabbak a 10 évvel ezelőttinél.)
Plesz Antal:
- sok a
fogalmi zavar.
- a
szocializmus jó, a megvalósulása csak 5%-os, az a baj.
- a szoc. fölszántott föld kell, hogy legyen, amiből ki tud nőni a mag.
a fejlődés stádiumai:
- a születéstől a felnőtté érésig a befogadás, ösztönösen,
ahogy a csecsemő tanultság nélkül szopik. ilyenkor az értelemre még nem lehet hatni, csak szeretettel,
az érzelemre.
az érés beálltával a kultúrált embernél a felszívás és kiadás egyensúlyba kerül.
csak annyit fogyaszt, amennyire szüksége van (így nem hízik el)
az éretlen ember megmarad a felszívás állapotában, kontroll nélkül szerezni
igyekszik: gyűjti a csipketerítőt, az autót.
A proletárnak az volt a tragédiája, hogy előbb kellett elkezdenie dolgozni,
mintsem megérett volna arra, hogy belássa, hogy a munka jó - mert egyénisége még
nem alakulhatott ki.
Rájuk csak szeretettel lehet hatni, minden egyéb eszköz a manipulálásra
gyalázat:
a szex
a gyomor
és a félelem eszközeivel
érett felnőtt emberre viszont nem érzelemmel, - értelemmel kell hatni. (ne
lelkizzünk) Gyalázat: még UIA pályázat is volt ilyen: szabadidő programozása.
(Rákosi tudta miért osztja be az emberek idejét - ne legyen idejük másra.) Nem a
szabadidőt kell programozni, hanem a munkaidőt. Az ember egésze szabad. A
mechanikus (nem szabad) munka öl, butit és nyomorba dönt. A szabad ember
szellemét is beleadja, játszik. A gyerek is szabadon, ösztönösen játszik. A
felnőtt öli ezt ki magából, sorszámot ad a dolgoknak, amibe a nüánszok nem
férnek bele. egy kettős könyvelés információba nem fér bele hogy "ez egy helyre dolog, nekem
szimpatikus". A társadalomban az alkotó ember 5%, (nálunk, ha hagynák, és csak
őt hagynák dolgozni, Kánaán lehetnénk.) Aki ezt a produktumot eladja 15%, aki
fogyasztja 80%. A 15% rontja le a dolgot, érdekből manipulál. a 80%-nak csak
azért kell dolgoznia, hogy ne maradjon szabadideje agyonütni a szomszédját.
ezek megtanítására eszköz lenne a nevelés, a jó pedagógia. (a tudás önmagában
semmit nem ér) (kultúra nélkül)
az embereket elsősorban arra kellene megtanítani, hogy mit kezdjenek önmagukkal.
felnőtt korban ennek eszköze a szemtől - szembe beszélgetés.
aki, amit tud, tovább kell adnia.
- ez a kiállítás heppening gesztus
volt, mert fölpörgette a nézőt, nagy élménymennyiséget adott, de a katarzis
hiányzott. Ha ezt festő teszi, rendben van, ő a megoldást szakemberre bízza. De
itt építészről van szó, kötelessége lenne utat mutatni. Ezek a fotók a lakások
tulajdonosainak legigazibb portréi, igazabb, mint az arckép, vagy mint a teszt.
- ez a baj nálunk, tele vagyunk ötletekkel, mint az
aknazápor, úgy érnek minket, az ember már retteg tőlük - két ötlet között csak
épp a romeltakarításra marad idő - a dologból egyéb nem sül ki. Ide munka kell.
nem adminisztratív eszközökkel, hanem belátásra építve.
nem elvenni a paraszttól a földet, hanem megértetni, hogy nem kell az neki. Nem
varia- bútorokkal megint csak valamit kényszeríteni, hanem megtanítani
választani.
- a tanulatlan embernek nincs tudása, csak álmai vannak, de
vágyai nincsenek, nem tud önmagával mit kezdeni.
- az öt érzékszerv reggeli megmozgatása, megtisztítása, mint
a fogmosás (az ételmaradék fogromlást okoz) - a lelki higiénia miatt.
- a kultúra nem tudás kérdése, hanem ritmus és arány
- aki nem tud bontani, nem tud építeni sem
- az egyszerű emberek érzelme- intimitásigénye: ezt nem tudja
nekik a mai építészet megadni, pedig ők maguknak nem tudják megteremteni.
a kis nüánszok teszik a kultúráltságot, a mai technokráciából ez marad ki. mint
az öcsém, aki levágta a macska bajszának a legvégét, pedig éppen ez az ő
érzékszerve. (megstuccolt kultúra)
Kispolgár, aki megreked az éretlenség szintjén: csak gyűjt, mint a gyerek, csak
befogad.
Az érettségizett fiatal forgácsolással előállított ipari termék, szériában, a
nüánszok irányában akár teljesen érzéketlen.
Az érettséginél az a baj, hogy utána érettnek hiszi magát, sőt hivatkozik rá, s
megáll azon a szinten, s így kerül íróasztalhoz. az ilyen embert csak betonnal
nyakon önteni, kész a csúszó zsalu, az egyformaság mintája.
- a huligánt elítélni bűn, mert ő nem választ, mert nincs
neki miből. a manipulált műveletlenek egyik változata.
- vigyázni kell, hogy a gyerek játékossága alkotó munkává
érjen.