dátum: 75.12. fájl: c0502-1.htm C. 0502
MIT AKARUNK
ÉS HOL TARTUNK EBBEN
(körlevél formában kiküldték minden tanárnak)
(ahogy én azt a Zebegényi Művésztelep
1975 évi munkája alapján látom)
miért írtam meg:
- mert vitaalap
- és valamelyest helyzetkép is.
Hogy mit akarunk, ezt Fekete György 1973-as jegyzete megírta:
1. nem művészképzést, hanem műértő
közönség (réteg) képzést akarunk.
2. ehhez egy módszert javasolt: a
vetésforgót:
4 év forgás
kötelező, az adott párokból egyet-egyet választva, tetszőleges sorrendben
festés - mozaik
mintázás - térforma
alkalmazott grafika - képgrafika
kerámia - tűzzománc
Utána csak a
legjobbakat visszavenni demonstrátorként, ill. kötetlen alkotói tevékenységre.
Nézzük ezt a két dolgot:
I. NEM MŰVÉSZKÉPZÉS, HANEM
Tehát célunk nem amatőrök vezetése olyan irányba, hogy ők előbb-utóbb
műalkotásokat hozzanak létre. A jelentkezők egy része ezt nem ismeri fel,
alkotni jön. Mi egyáltalán nem alkotni akarjuk őket megtanítani, de tekintve
érdeklődésüket, ez az ürügy, aminek kapcsán gondolkodásukat befolyásolni tudjuk.
A hallgató sikerélményre számít (alkotás területén) ezt az igényét ki kell
elégíteni, ha nem is úgy, ahogy ő eredetileg elképzelte, vagyis:
MIT TUDUNK NEKI ADNI
1. Segítünk értelmezni önmagát szakterületén belül
- hogy ő mit csinál, hol áll, már az első napok vázlatai, stúdiumai alapján
(felmérő rajz szerepe), esetleg fotók otthoni munkáról (jelentkezéskor kell
kérni, hozzanak.)
- a kortárs szakma ismertetése, így is értelmezve az ő helyét
- szakmatörténet és műelemzés.
2. Feladatát kijelöljük, és végigkísérjük
- technikai oldal: anyagismeret, munkafázisok, munkafogások
- az ehhez kapcsolódó korrektúrákon az elméleti rész kiemelt szerepe
- esti elméleti előadások
- olyan fokig kötetlen feladatokat kell adni, hogy lehetősége legyen a
számára legalkalmasabb kifejezésmódra ráállni. Mint a svéd kísérleti oktatásban:
Feladat beszámolni a tegnapi közös sétáról
- tájképet festhet
- fogalmazást ír
- összegyűjtött, lepréselt faleveleket állít ki
- elénekelheti, elfurulyázhatja
- eltáncolhatja, bármi módon kifejezheti magát
- olyan fokig kötött feladatok, hogy a fantáziáját megmozgassa, legyen
kályha, amitől indulhat.
- nem lehet és nem akarjuk a hivatásos képzőművészek oktatásának hagyományos
módszereit lekicsinyítve utánozni.
Ez eredménytelen kásahegy lenne mindenki számára.
3. végül egyénileg és csoportban is értékeljük
- megmutatjuk, mik a típus-buktatók
- ezzel további fejlődésüket igyekszünk meggyorsítani
- sokukat fontos felszabadítani a görcsöktől, a hibás berögzülésekről
- fontos a munkacsoportok közös, irányított egymás-látogatása, esetleg közös
beszélgetések tanári vezetéssel. A hallgatók előtt világossá kell válni, hogy a
művészet miért egy, illetve miért, mi által hasonló a különböző szakok munkája.
MIT NEM SZABAD:
- az alkotás anyagi-technikai oldalának túlzott szerepet kapni
- nem hasznos, sőt nem is célszerű
- sokféle
technikával
- hosszú időt
lekötő
- vagy
problematikusan igényes technikával az energiájukat lekötni
- nem lehet a kivitelezett művön a hangsúly. A kiállításoknak is
munkafolyamatokat; gondolatsorokat kell bemutatni (sorozatok szerepe).
- vagyis lemondunk a látványos eredményekről
- statisztikai tapasztalatom, hogy festésben az olajtechnikában igen kevés
hallgatónak van olyan fokú gyakorlata, hogy ezzel 2-4 hét alatt eredményeket
érjen el. Használatát korlátoznám.
Ennek értelmében:
KI NE JÖJJÖN IDE: (Kit ne vegyünk föl)
- akik nem hajlandók, vagy nem képesek ezt az oktatási rendszert elfogadni
- akik üdülni jönnek
- aki ugyanazt tudja, akarja csak csinálni, amit egész évben otthon.
VISZONT:
aki képzőművészeti alkotókészséget nem mutat - semmi baj, jó műértő lehet belőle.
II. VETÉSFORGÓ
Az iskola anyagi rentabilitása megkövetel bizonyos minimális létszámot. Nem
tudom milyen fokú a túljelentkezés, s ennek megfelelően:
1. megtehetjük-e, és meg akarjuk-e tenni, hogy 4 év után csak a legjobbak
jöjjenek vissza. (Szerintem helyes lenne épp alapkoncepciónk miatt - minél több
emberrel tudjunk foglalkozni.)
2. Kötelezhetjük-e, és akarjuk-e kötelezni a hallgatót, hogy másik évben másik
szakma menjen. Amennyiben nem elég nagy a túljelentkezés, ezt nyilvánvalóan nem
tehetjük meg, mert ez néhány embert elriaszthat.
HA A VETÉSFORGÓT KÖVETKEZETÉSEN
végig visszünk, ezt a következőkkel jár:
1. előre figyelmeztetni kell a jelentkezőket
2. a tanároknak le kell tudni mondani esetleges kinevelt törzsgárdájukról, és
számítani kell rá, hogy egy-egy osztály nem fog évről-évre szakmailag
eredményesen előrelépni, hiszen az adott szakon gyakorlatilag mindig mindenki
elsőéves lesz. Ez nálam, a mozaikon azt jelenti, hogy a szak soha nem fog tudni
(akarni) olyan jellegű feladatokat megoldani, mint pl. a szabadtéri színpad
hátoldala.
Hiszen kezdőkről lévén szó, könnyen kezelhető, játékos és főleg kisléptékű, de alkotó feladatokat kapnak ízelítőül.
A VETÉSFORGÓ HIBÁJA:
Isten óvja a hallgatót attól, hogy mozaikszakra jelentkezzen. Így akarva (az is
baj) - akaratlan (az is) örökre kiesne a festés szakon való részvételből.
Ezért szerintem: a hallgatókat egyénenként kellene irányítani a következő
szempontok alapján:
- hány évet rajzolt, hogy rajzol
- a kívánt szakkal foglalkozott-e már
- előreláthatóan végigjárja-e 4 évet.
(Esetleg első évben rajzolni kell küldeni, másodévben mehet ahova akar, és
esetleg harmadévben maradhat meg ott.
Váli Dezső s.k.