dátum: 76.08. fájl: c0553-1.htm C. 0553
Hát, Mami, kis pihegés. Tegnap este értem Pestre. Ma a nyár pihenőnapja. (Délelőtt, délután aludtam.)
Zebegény mérlege:
- megtanultam legyet fogni. Első nap 12. (Egyet balkézzel)
- az első gyengén sikerült két hét után (egy művészettörténész agytröszt
segítségét is kikérve) sikerült teljesen tisztáznom az elvi feladatomat. Ezt
magam és az iskola prospektus számára végül is sikerült 1 (!) mondatban
megfogalmaznom. ez szinte mindent megoldott. Keserves agymunka volt, éreztem,
hogy nem értek valamit, amit én itthon, műteremben hibátlanul meg tudok
valósítani - ösztönösen, rutinszerűen már. Vagyis: csendéletből (látványból)
kiindulva emberi tartalmat hordozó kompozícióhoz jutok el - egy lépésben, s
aztán már csak javítani kell.
Gyakorlatban ez a következőképpen alakul: Hirtelen ötlettől indíttatva már
egyáltalán nem engedtem ki a hallgatókat a természetbe rajzolni, adtam 1 órát
nekik, gyűjtsenek be rajzolnivalókat. Jött vadalma, fakéreg, kavics, szúrágta fa
és gyűrött papírzsebkendő. ezt rajzolták, később leegyszerűsítve, a lényeget,
majd a kialakult képi rendet már önkényesen átformálva - komponálva. aztán más
anyagban is (színes papír, égetett papír, újságpapír). Nagyon jó csoportom is
volt, csak 4 ember, kettő nehezen indult, érdekes módon egyik a Lopó volt. aztán
lendületet kaptak. egy lánynak adtam "keresztrejtvényes" feladatot, mert egyedül
nemigen tudott továbblépni: egy gyönyörű fehér nagy rajzlap közepén rajzoltam
egy kört, (stb. többet csináltam) és beleragasztottam két tépett színespapír
formát, hogy - folytasd. Önmagát fölülmúlóan szép kollázsokat csinált.
és aztán volt egy valószínűleg az iskola egész életét befolyásoló ötletem: a
záró kiállítás anyagát a következőképp paszpartuztattam föl:
(egészíves rajzlap) un. DIPA, nem tudom ismered-e, kékesfehér (volt elég)
Levágattam a szélességéből vagy 15 cm-t, evvel szép csíkformát adott. S az eddig
kialakult szokásos egyenkénti és összevissza méretű- színű keretezés helyett,
mindent erre ragasztattam föl. És egy lapra mindig egy feladatsor került. (egy
feladat átlag 3-4 ilyen lapra fért el, de a feladatok egy lapon belül nem
keveredtek. Na már most, gondolhatod, milyen az a záró kiállítás, ahol 21 egyforma
lap szerepel a falon körbe, egy sorban egymás mellé rajzszögezve.
De a java most jön: A lapokat telefirkáltam (jól olvasható) megjegyzésekkel,
vagy mondjuk úgy, feliratokkal láttam el. Leírtam a logikai menetet, egy újabb
részötlettel kritikámat is pl.: "ez végül zsákutca lett". Ha többféle folytatása
lett egy kiindulásnak, ezt igen feltűnően nyilakkal stb. jelöltem. Ezen kívül
jeleztem, ahol két hallgató gondolkodása hirtelen jótékonyan hatott egymásra. Na már most a nem szép föliratozás azért volt fontos, hogy hangsúlyozzam a
munkamenet folyamatát, hogy nem a kész mű a fontos, amit a programba is
belevettem, s hogy (elvben) ez az iskola egyik alapelve.
még egy formai ötlet. mindenkinek kezébe nyomtam egy kis mérőszalagot: ennyit
hagyjatok el a rajzlap tetejénél a képek fölragasztásakor. ezáltal egyöntetű
fejléc csíkot kaptam üresen. a jobb szélébe kis emblémát rajzoltam, illetve egy
kis keretet, beleírva: "1976/ II. csop. kollázs-montázs szak."
Megértettem a hallgatókkal, hogy miért csak monogramjukkal szerepeltetem őket.
Bal fölülre pedig a feladat sorszáma kellett volna hogy kerüljön, ha már nem
hallgatónként csoportosítottam az anyagot. De rájöttem, hogy ez jellegtelen. Így
ilyen címek kerültek fölülre: "vadalma-feladat/2, "gyűrött papírzsebkendő-feladat/4". a négy hallgató két heti munkája 21 lap lett. (ja, ezt már írtam)
végén volt egy előzetes "protokoll" tanári, ill. igazgatói körbejárás, az ott
hallott egy-két szakszerű véleményből, inkább értelmezésből is néhányat
rávezettem még a kész tablókra, s utána az egészet színesben laponként
lediáztam. méghozzá 3x, mert megkértek rá: Pap Gábornak és a múzeum archívuma
számára is.
ja, közbevetőleg: ötletemet a tanári értekezlet persze hogy jóváhagyta:
"kollázs-montázs szak" vagyunk máris.
Na, a kiértékelés: Messze a legeredményesebb szaknak tituláltak, "ez a maximum,
amit itt el lehet érni, körülbelül". Egyik tanár külön gratulált (aki az első két
hét után nagyon értelmesen és világosan megbírálta munkámat - munkánkat) és
kérte, hogy bíráljam meg most majd az ő szakjának munkáját, s a többiekét is, és
adjak tanácsot is. Az első csoportom munkáiból nagyon keservesen, csak
udvariasságból két munkát választottak ki a most induló egészéves majdani
múzeumi kiállítás céljára, most egyszerűen ez egész anyagot egyben
visszatartották, hogy a nyitóteremben egyedül és egészében (valószínűleg az
egész) ez lesz, mert ez teljesen tisztán reprezentálja az iskola célját és
módszerét. Nnna.
A hallgatóim nagyon megszerettek, Lopó meséli. Tőle (!) merték csak először, de
megszerezték a lakcímemet. s aztán nekem is mondták, hogy szeretnének évközben
is megkeresni. Büszkék voltak rám, hogy ugyanis egy helységben én is ott
dolgoztam velük, együtt jártunk ebédelni, s amikor a befejezés után átadtak
pironkodva egy csomó tortaszeletet én is előhúztam egy-egy tábla csokoládét,
amit nekik szántam, erre külön büszkék voltak. Meg persze hogy én mindenkivel
tegeződöm, ez sem általános, meg a rövid nadrágom, fapapuccsal. (a kiértékelő
tanári körbejáráson és értekezleteken is!)
11 képet festettem s egy ihletett délelőttön a legtöbbet egyszerre kijavítottam.
30x80 cm-esek, ekkorát volt lehetséges hordozni.
A levitt Braque kötetet átlag napi 1-1,5 órát fordítottam, 130 oldalnál tartok,
ez külön jó volt. Még a vizsgakiállítás keservesen zsúfolt napján is: egy órával
későbbi vonattal jöttem ezért haza, mert akkor tudtam erre egy nyugodt órát
biztosítani.
Most a Sárospatakon készült 1000- 1200 fotó földolgozása következik. pár teljes
napi munka. aztán az évi Stúdió kiállításra a nagy képem komplettírozása,
lényegében már megvan. Az idén a kiállítás a Műcsarnokban lesz, decemberben. s aztán a görög
útra kell előkészülni. Próbaképpen már egyszer aludtam Zebegényben is a bokrok
alatt, hálózsákban. (most átalakítottam egy hónapja, annak idején túl szűkre
szabtam).
Ja, még egy öröm. Lopó annyira nehezen indult, hogy közben három napra a kedvét
is elvesztette. aztán a végére szemléletében két lépcsőfokot ugorva, nagyon szép
képeket csinált.
Hát ez bizony sikeres két hét volt, a javából. És délutánonként aludtam, úgyhogy
fáradt sem vagyok.
Melyhez hasonló jókat kívánunk, szervusz Mamika!
Mamika e levél tartalmát lusta vagyok még egyszer megfogalmazni, pedig kellene a naplómba. tedd el, bár egyszerűség kedvéért lefotózom. Igaz, hogy annak a minőségét rögtön látni majd, úgyhogy akkor nekem mégse fog kelleni.