dátum: 77.05.    fájl: c0617-2.htm      C. 0617 B

beszélgetés Fekete Györgynél, a három napos képzőművésztábor vezetésére kértem tanácsokat.

(mit csinált ő előző években Zebegényben):
első hét
    nagyon keveset dolgoztak, csak beszélgettek
        megfigyelés - ennek rögzítése - ennek feldolgozása
vízparton
alapfogalmakat: hangulat, tónus, szín, analógiák erre
alapformát keresni: pl. csigavonal
                                 pöndörödött levél, vízgyűrű
nem az esztétikum, régiók is, a világ egységes
osztályba vissza: ablakból 4 percig kinéznek, 10 perc zene, majd fejből értelmezni a látványt (lerajzolni)
ezt a séta élményével összekapcsolni- fejlődött-e a lényeglátásuk
        (a színházi élmény után is elfelejtjük a sztorit;
        csak az "erőszak" stb., élmény marad)

4. nap
fogalmakat bedobtak: anya, jóság, vízfolyás, csigavonal
        mindegyik ábrázolta 10 jóság, zsúfoltság
                                      10 szeretet lap pld. kolázzsal
        egymásét nem látták. utána közös kiértékelés (figyelembe véve az előképzettséget, életkor, iskolázottság)
aztán
    egy konkrét feladat választ pld: tükör (elvi, vagy gyakorlati oldalról
        vagy: pontsor
                raszter, halmaz
                fül (edényen, fejen, formailag, fogalmilag, funkc. stb.)
(kézügyesség fejlesztő) gyakorlatok, de nem természetstúdium alapján
memória: formamemória, arányérzék fejlesztő gyakorlatok
              csomagolópapír falra, ki húz szabályosabb függőlegest
              egymás alá 10, 9,8 cm átmérőjű köröket, utána mérni
              axonometriában megrajzolt kocka éleit saccolni
              saccverseny
              zsebből kirakott tárgyakat nézze 4 percig, emlékezetből leírni, az egészet,
              színekkel, méreteit saccolni, milyen mintája volt a zsebkendőnek stb.
              ollóval vágjon ki 5 cm-es papírkockát, tegye el,
              akkor ismételje többször, végül mérje össze
              egy hét múlva ismételje, vágja le az 1/10-ét.
        ők is találjanak ilyen játékokat
        feladatok szimmetriára stb.
2. hét
    önálló (egy hetes feladatot kapnak)
    van aki választ, van aki kért
    pl: adott 6-8 lyukú aluljáró, vezesd, irányítsd az embereket
    betű, nyilak nélkül, hogy szabad, lehet menni
    választ egy anyagot pld. agyag
                anyagok:
                agyag
                kollázs
                ipari hulladék
                fa
                perforált lemez stb.
    tükör feladatnál (tükörben minden szép, de: (keresse azokat az alapformákat (geom. stb.), amik 3 tükör között valóban többet mond
        (mindig zenélt is, vagy 50 könyvet levitt: becsületkönyvtár, volt közte szakácskönyv is)
        lemezen Mensáros versek stb.
    kompozíciót, ritmust stb. levezetni:
                a Majális képen
                épít. alaprajzon
                család fotón
                Ady versen
            saját életükből is mondjanak példát:
            pld. ellenpont anya és gyereke, a páros rím stb.
            unalmas mondat végén a felkiáltójel stb.

(érezze, hogy a művészt nem zárt kategória: a belső érzést, mondanivalót kell tudni kivetíteni, ehhez nem kell (pláne hagyományos) eszköz feltétlen, börtönben is lehet, hogy egy kockás pokróc van csak
egy muki a Tiszai Vegyikombinátból jött, megdöbbent, hogy azt a helyet is érdemes végignéznie művészetet befogadó szemmel)
emlékezetben meg is tette:
nézzen át röntgenszemmel egy ládán, abban 24 palack van, azok közti negatív tér, a kontúrvonaluk, a kupakok színe, ritmusa, azok grafikája, egy kétütemű motor ritmusa (Wartburg)
ez nem mágia, csak a művész, aki ezt rendezi
a képzőművészetet ma különösen nem lehet megtanítani, nevetséges, ha egy tanár elöl áll, és át akarja adni: együttkeresés kell.

a mai művészet nem a konvencionális témákból, világból táplálkozik
                inkább a kémia filozófia
                              techn. stb.
    hagyományos megközelítéssel nem lehet
ahogy a detektoros rádióból ma nyomtatott áramkör lett, az helyettesíti a rádiócsöveket
na most, ha én bakelitre rárajzolnék egy ilyen áramkört, hiába dugnám a konnektorba a két végét
    ugyanezért: higgye el, hogy Leonardo-i gondolatot ma három kocka kifejezhet.
    egy Arany verssor: "ősz van" nála (70 évesen, egész múltját ismerve, igen gazdag mondanivalót hordoz, ha én mondom: közhely)

beszédkészségük nagyon sokat javult és formamemóriájuk is
(ezt  a módszert a Vilt Tibor valahai szabadiskolájából vette, ott az elején fél évig ceruza sem volt a kezükben, csak arányokat memorizáltak például)

(végigbeszélték: az egész világon másfél centi eltéréssel ugyanazt a téglaméretet használják. miért: modul, dobható, hőszigetelési modul is, stószban emelhető.)
(valaki azt mondta, unja a rasztert. megmutatta neki, mi minden épül abból, rácsszerkezetek)
(pedagógia: a klinika előnye: minden együtt van, a segéderő, a kutatás, a beteg)
(a színházat sem hagyományosan kéne csinálni: esetleg én írnám az előszót, egy ponttól közösen játszanánk tovább)
(vigyázni kell, nehogy magunkkal akarjuk a hallgatót beprogramozni, mint pl. minket a TV akar. A gyerekből kell teljesen kiindulni!!)
Magyarországon sohasem beszéltek és gondolkodtak, nincs benne gyakorlatunk. itt ittak, nyűglődtek, kártyáztak, melóztak. egy ismerőse megdöbbent egy nagy olvasottságú svájci kocsmároson.) magát kirúgták, hogy kocsmáros? nem, ezt szeretem csinálni. és miért olvasott? mert szeretek olvasni...
(nem az enciklopédikus tudást becsüli, az sokszor le is blokkol, mint pl. a Benedek Marcell és az István is)

volt olyan nap, amikor (ceruza nélkül) csak a betűvel foglalkoztak
hol van betű: a reggelitől az esti TV-ig.
volt, aki tájat épített betűből
újságpapír szeletkével foglalkozó feladat:
        csináljon vele valamit: volt, aki kiszámolta a betűket,
        sorba rakta egymás alatt 15 A 8 B 5C betű stb.
        a széle egy diagram vonalat ad ki
        ezek tükrözése stb.

ezen a három napon is
legalább egy napig maché kellene
nem hagyományos anyag (kollázs! de nem szabad az ábrát az eredeti vonatkozásában használni
ne kelljen hozzá rajztudás
        ő elmagyarázta: az első rátétet csináló szűrszabó biztos
        nem tudott rajzolni, különben hogy nézne ki ma a minta

vagy pl. egy nagyon közismert versszakot illusztráljanak (montázzsal) (megbeszélni a FOGALMAT, de a verset nem szabad elemezni)
vagy ilyen fogalmat pl. mint: magány:
        egy ember a lapon
        egy rács (erőszakolt magány)
        X. Y. betűk a lap sarkában - áttételesebb
vagy: egy fogalom bedob: barátság
        azonnal firkáljon valamit róla.
a meglévő rajzot megpróbálni formálni, ahogy a szó jelentését kiadja: pl. tükörszimmetrikusan megismételni

            (a folyamat fontos, nem az eredmény)

lazításnak:
egy épület alaprajzból milyen gondolkodásmódra, társadalmi háttérre lehet visszakövetkeztetni pl. hatalmi célzatú épület mindig szimmetrikus: templom, piramis, megyeháza, rendőrség- ösztönösen is
    kosztümtervnél ugyanezt végignézni

kielemezni: miért szörnyű az összes I. világháborús emlékmű, miért hat úgy, mintha győztünk volna, Horthy érdeke volt, manipulálás
miért nincs utcája a magyar falunak, csak egy, (nem európai)
: nekünk 700 évig mindig a lápba kellett futni

! a jelenség mögötti struktúrát nézni. egy rendezetlen halmaz a világ...leábrázoni... rend lesz belőle valamilyen szempontból
 

ehhez képest naiv, ha valaki mozaikon három kacskaringós levelet ábrázol, zöld háttéren, s a korrektúra abból áll, hogy ezt a fekete foltot kicsit arrébb, s a hallgató másnapra átrakja)

miért pont három a levél, miért épp zöld a háttér, őt inkább az érdekelte volna, mit tud a hallgató kihozni, végiggondolni a témából, mit jut eszébe a levélről-)

hagyományos képépítési szemlélettel ezt nem lehet
ma másképp látjuk a világot, mint Medgyessy, többet tudunk róla, ha ezt nem vesszük figyelembe, csak egy ötödik Meggyessy jöhet létre-,

nincs műfaj. nem lehet előre meghatározni, mindig a mondanivalóhoz jön létre: a szobor oldaláról tudják csak a felszabadulást kifejezni, pedig esetleg egy kert jobban ki tudná fejezni.

(pl. a Schrammel sokat tanult a szemészetből, mikrobiológiából. de nem formát lopott, hanem gondolkodásmódokat, szerkezeti analógiákat használt föl.)