dátum: 77. fájl: c0624-1.htm C. 0624
Zebegény szabadiskola 1977
előzetes programterv
1. beszélgetés
- én életrajzom, eszközök
- ők, adataik, életük, bemutatkoznak,
munkájuk
- demonstrátort választ - neki
mondják, ha: pihenni akarnának
2. tavalyi kiállítás közös végignézése
- megbeszélés, kritika
- művészet szerepe, mire való a kép
3. munka megbeszélése
mit akarok
heti feladat kiadása: dobjanak be
ötleteket,
mivel akarnak foglalkozni pl.
különböző tárgyakat hordjanak be: szépet
antipatikust
tégla, farmernadrág
1. hét: foglalkozzanak evvel:
formailag
biol - geológia - kémia stb.
környezetében
szerepe, funkció, működése
esztétikailag: szín, forma, ritmus,
arányok
ábrázolni ezeket a megfigyeléseket
bárhogy:
grafikon stb.
(anyagok: géppapír méret vagy ennek
töredéke, színes papír, mindent lehet, ötleteket kérek
2. hét. keressenek önálló feladatot vagy folytassák az előzőt, megbeszéljük.
Zebegényi szabadiskola 1977 festő/kollázs szak munkája.
hétfő: környezet kialakítása
tavalyi kiállítás közös végigjárása,
kiértékelése
du.: motívumgyűjtés
részben rajzban: gyors rajzot kértem
(árnyék stb. nélkül) ceruzával, legalább ötféle témát keresni:
levélerezet, fakéreg, folyópart stb.
részben tárgyak begyűjtése: csiga,
kéreg, csontok, villanykörte, evezővilla, kavicsok, kötéldarab gyűjt be
kedd: (költözködés új terembe, rendbe hozása)
megbeszélve: ! bebútorozás, fal díszítésének módjai:
papírburkolás, növények, reprók,
virágok, egy két és félmáteres uszadék fa fölcipelése,
posztamans megválasztás, mögé lila
papír.
fekete-fehér- barna 2x2 cm mozaik a
padló közepére
kupacba kiöntve
du.: elkezdtem vetíteni a teljes (II. csop.) tavalyi
anyagukat, de a vetítő bedöglött.
akkor körbeültük a hozott Csontváry:
Sétakocsikázás újholdnál Athénban-képet és két és negyed
órán át elemeztük.
utána valaki fölolvasta a poszter
hátán lévő magyarázó szöveget és jót nevettünk rajta
(belekötve minden félmondatba,
átbeszélve, miért közhely.
szerda: behordott tárgyakat rajzolták, több nézetből, ennek alapján
végigbeszéltük, ki milyen témával akar-fog foglalkozni
1. élővíz
hullámzása
2. egy
kötéldarabka + ? egy fakéreg
3. egy
fakéreg alapos rajza
4.
Duna-parton talált marhacsont darab
5.
félbehagyott fekete dió héja
6. anyaság a
terhesség ideje alatt (17 éves óvónőképzős, ő találta ki)
általános instrukcióim: legtöbben a látványból (csendéletből
indulnak ki)
megfigyelni - ábrázolni
utána:(?) minél több tulajdonságát megfigyelni
s ezeket a vonatkozásokat külön-külön ábrázolni
pl.: magzat
élete:
biológiailag
kétirányú feladat
érzelmileg
egyirányú
kicsi-nagy
viszonya
kiszolgáltatottság - függőség
ez egyik
fejlődik
az anya
változik - időlegesen stb.
kötéldarabnál:
a kötél puha
semmi
tolóerőt nem vesz fel
húzóerőt
viszont sokat
miért van
sodorva
metszete
érdekes
vége bolyhos,
szinte anyagtalan
csináljon ő
is egy listát a témáiról
szerda délután: (először) felügyelet nélküli önálló munka
bent, saját
munkaasztaluknál
csütörtök: bejelentem reggel, hogy röpdolgozatot fogunk írni
(feszültség
felkeltése)
9 - 1/2 10 a nagy asztalra kiöntött, tavalyról félretett színes újság stb. papírhulladékot körülvéve mindnyájan kb. 1x1 cm papírkockákat vágunk, nem tudják miért. utasítás: kb. 31 % legyen színes, a többi fekete - szürke - fehér vagy betűs. közben beszélgetést vezetek: a diktatúra s a demokrácia értelmezése.
indító gondolataim:
egy századfordulós angyalföldi
szőnyeggyári munkás munkás családjának életében
- megnyilvánulása egy fűszerbolt vezetésében
anyagi -
erkölcsi előny?
káros-e valamelyik, feltétlen káros-e a diktatúra.
kell-e a tömegeket vezetni
miért volt óriásai kultúrszint emelkedés Egyiptomban a
rabszolgaság intézményének bevezetése
ennek előnyei a rabszolgák számára.
elmesélnek US pszichológiai kísérletet a diktatúrára,
a Mérei film óvodásokkal kísérletét:
DI - DE - Anarchikus vezetésre
egyetlen ellenvélemény hangos kimondásának óriási szerepe
(elmesélem US pszichológiai kísérletet)
elemzik a Száll a kakukk fészkére filmet ilyen szempontból
a témát NEM foglaltuk össze, zárjuk le a végén
- kockákat összeszedtem összeráztam, szétosztottam
kialakítottak elkülönülő munkahelyeket
1. feladat: fekvő formátum A/4 lila csomagolópapírra
1/2 - 1/2 óra alatt a Dem-Dikt
ábrázolni. lehet a papíron mindössze egy-két kocka is.
első félóra után az első sorozatot
beszedem.
2. feladat aznap: írásban (max 10 p!) 15 szempontot kérek:
a kitett fatörzset milyen szempontból
lehetne
földolgozni (végül jó félóráig írták,
nem ment a 15 p)
fölolvastuk az egészet, s mindenki
leírta (én is hozzáadtam még):
1. felület rétegződés
2. csomók léte, ritmusa
3. látvány, mint csendélet: vonala, anyaga, foltok-üregek, elszíneződések
4. a víz munkája: kopás, elszíneződések, élősködők
5. a fa kora miből ítélhető meg
6. a fa élete és halála, ezek jegyei
7. a fa halála utáni eddigi története, a várható sorsa
8. színproblémák: a látvány, tartalmilag mit jelent
9. tónusviszonyok
10. hangulati
értékek: nyugalom-nyugtalanság, vibrálás, elmúlás,
tehetetlenség (sodródott), közeli, számunkra kedves - vagy nem?
11.
rendszerek: formai, biológiai, esztétikai
12. a fa
eredeti illeszkedése, a halál módja
13.
asszociációs lehetőségek: áramvonalasság, repülő, madár, hal torpedó
14.
érdemes lenne egy mesét írni róla
15. a fa
megtalálásának, élményköre, története
16. frottázs
készítése róla
17. szobrot
lehetne belőle faragni
18. milyen
emlékműnek lenne alkalmas (esetleg továbbfaragással?)
19. milyen
posztamans, környezet, háttér kéne
20.
használati tárgy készítés belőle
21. emberre
ártalmas tárgy készítése belőle
22.
szimbiózis
parazitizmus jegyei:
23.
sérülésnyomok: meteor - víz - állati - emberi - külső-belső
társad. pld: traktor, útszélesítés
24. a kéreg
és a belső viszonya
van, ahol elvált
néhol a belső átveszi a sérült kéreg feladatát!
25. íves és
egyenes vonalak
pl. mértani alapformákkal ábrázolni
karakteres rádiuszok a görbéknél:
1-15 cm a csomóknál, 5 m! a kontúr,
1-2 cm a töréseknél
26. más
anyagokra is hasonlít:
homokfal
vas
kő erezete
szivacs
27. puha és
kemény részek viszonya
28.
karakteres- érdekes pontok a törzsön: férgek, csomók, szennyeződés
29.
tömeghatás - térhatás
enteriőrhatása (negatív íves zárású tere
30. milyen
színekből áll össze a látvány: világos
okker-sárga-sárgászöld-kék-szürke-világos-barna-fehér-fekete
karakteres: monokróm
rózsaszínes
tompa színek
31. fény és a
tárgy
villanylámpa szórt fény - ki kéne vinni a napra - ott viszont a színessége
veszne el
32.
természetes komponáltsága, részleteiben is
33.
aszimmetriái
34. a
jelenlegi állapotot hányféle törvényszerűség hozta létre
35. a fa
súlya, súlypontja
36.
kontrasztok: arányaiban, a nyugalma. görcsök, faktúra érdesség + simaság
37. csupasz
kontúrvonala
38.
lehetőségek szimbólumképzésre: halál stb.
39. a tárgyból kikövetkeztethető: a környezete, éghajlati viszonyok -
domborzat - vízrajz, állatvilág, csigák, szú, harkály, nyúl, növényzeti
környezet is, ásvány- kőzet, kémiai analízis, izotóp vizsgálat
40. irodalmi - képzőmüv, műv emlékek ebből a témakörből: Steinbeck: Mohos fa,
Bates: Jacaranda fa, Csontváry, Ferenczy, Barbizoni iskola, Színyei, Fából
faragott királyfi, Schubert: Hársfa
ebédre menet közösen kitalálták, mit lehetne ezzel a közös tudással
kezdeni:
mindenki dolgozzon föl ebből egy
szempontot.
csütörtök du.: a Demokr - Dikt feladat egyenkénti, de közös megbeszélése, a szerző magyarázat, értékelés - közös, rangsorolás, a legjobb
utasítás: tegyék ki a falra
utána: 2. feladat kiadása
1. a megbeszélt fatörzs egy szempontjának kiválasztása és azt vázlatírás
formájában földolgozni, majd ki vázlatrajzok a témából (most kezdjék)
2. a saját választott feladat földolgozása ugyanígy (ez holnap 2 h-ra legyen
kész)
utána én rendet csináltam a teremben, ők írtak (magnóztak)
péntek - szombat, én Pesten - önállóan dolgoztak
szombat délután: korrektúra, elkezdtünk passpartuzni (főleg az én manuális és
szellemi munkám)
osztályembléma kitalálása,
a passpartuzás elve: egy feladatsor, egy vagy több önálló lapra kerül, logikai
sorrendben, - fölrakásnál rögtön kiderült ahol logikai lépések kimaradtak -
lyukat hagytunk, pótolták.
vasárnap 9 krumplisütés
második hét: gyakorlati munka asztalnál. még egy (Chagall) kép elemzése
közkívánatra (Kék falú)
bemutatkozó kiállítás kivitelezése ötletemre az ebédlő udvarán (22 DIPA lap),
mert alig ismeri a többi szak mit csinálunk (messze lakunk és kevesen- hatan
vagyunk)
második csoport (második két hét)
bemutatkozás, fél óra elhelyezkedés, takarítás, az előző csoport munkájának; a
22 lap végigmagyarázása
beszélgetni kezdünk: bedobtam fogalmakat: ateizmus, -teizmus, terror, -
kértem keressenek ellentétpárokat
mindebből látszólag kötetlen beszélgetés alakult ki etikai, létezés
alapkérdéseiről
kérdésem: a feleség gyakrabban késik-késne el az operából - konfliktus. itt
valami tulajdonságféle kirajzolódik, ami alapján első látásra a női nem
egyértelműen elítélhető. Azonban ez logikai lehetetlenség. Mi ennek a
tulajdonjegynek a pozitív oldala a női nemben?
erről kezdtünk beszélgetni 1 órát kb.-
utána váratlanul:
röpdolgozat fél-fél órában: Férfi - Nő, A/4 fekvő géppapíron kockaragasztással
megbeszélve, értékelve
du. 20 p alatt megismételve a feladatot
utána: 3 feladatot kiadva holnap reggelre:
írni: 1. férfi - nő kapcsolat. 15 feldolgozható szempontja (és egyet
kiválasztani)
2. 1 témát keresni, vagy tárgy, vagy
fogalom
3. ebből kiválasztott témáról
munkavázlatot készíteni /előző két tapasztalatait ismerik!
másnap összegyűjtöttük a férfi - nő téma földolgozható vonatkozásait:
1. szeretet
2. munka
3. szex
4. öregek - fiatalok, életkori konfliktusok
5. barátság
6. gyereknevelés
7. ellentét, vonzás - taszítás
8. elhidegülés (érzelmi állapotváltozások)
9. kapcsolatok a társadalomban (társ, ill. tört. kategória)
10. szórakozás és a nemek
11. sport
12. mint vetélytársak (munka, társad, státusz, család, rokonság, anyós (családon
belüli problémák))
13. nemek közötti tisztelet
a kapcsolatok időbelisége
ismerkedés stb.- alkalmi kapcsolat, némely
kitüntetett csoportnak vannak időbeli feltételei, viszonylatai.
14. öltözködés- nemiség ebben: kölni unisex, borotválkozás!
15. ellentétek és egységek
különbségek biológiailag, másodlagos nemi jegek,
testarányok
16. társadalmi funkció és jelleg (történelmileg kialakult)
17. mindennapi élet gondolkodásmód
időbeosztás
kritikus helyzetek
egymásrautaltság
különböző reakciók
kapcsolatok eltérő struktúrája
18. különböző tér- időbeli helyzetek - Távol-Kelet stb.
19. torzulások
20. férfi és nő tárgyai
használati stb.
elég nehezen ment még ennyire is általánosítva megfogalmazni (közösen) az
ötleteket. Próbáltuk megkezdeni mindezeket rendszerbe is szedni, de túl lassan
ment. Ilyen fogalmak gyűltek:
történelem
társadalom
struktúra
egység és ellentétek harca
tér, idő stb.
saját feladatok:
1. feketedió feladat folytatva, belevegyítve a "facsomó" és a férfi - nő
kapcsolat problémát is(!), egyetlen formatanulmány xx - rajzsorozatban.
2. egy rétegesen kopott kő, egy gubacs. ezek főbb tulajdonságjegyeinek
megkeresése, egyezményes jelzése, ábrázolása, mellékösvény: bármelyik
tulajdonság önkényes fölcserélése valami másra: tipikus konfliktushelyzete egy
SCI-FI regénynek, próbálja meg:
(megrajzolta: mi lenne, ha bolygónkra olyan darázs kerülne, mely a csontba
szúrva rakná le petéit, s ott csont - gubacs képződne)
3. a "szabadság" mozgásformák, amik a szabadság különböző fokain lehetségesek,
ezek vizuális megjelenítése
e mellé a második héten még egy feladatot választott:
az EVOLÚCIÓ megjelenítéseit
4. néhány kispuska töltényhüvely
a látvány geometriai jegyeiből indult, majd átcsapott a következtetéssor utolsó
láncszemére, s onnét folytatta - az AGRESSZIVITÁS -t próbálja utánozni.
5. az OKOSSÁG és BUTASÁG fogalmai. Ez egy + és végpont közötti tartomány
(egyenes) két kitüntetett pontja.
6. képzőművészeti - képi igényű kollázsok készítése.
ez a hallgató csak periférikusan kötődik a közös munkatervhez.
Negyedik hét eleji (hétfői) korrektúrára meghívtam Papp Gábort, mit javasol az
elveszett bárány és a tétovázók számára. Megpróbálta egy kollázsban az ellentét
fogalmát, témáját megkeresni, s evvel a hallgatót a közös téma felé terelni.
7. egy tehén állkapocs, egy szúette faág, lyukas kődarab, egy pontokban rozsdált
vasdarab - amit begyűjtött. kitaláltuk, hogy egy közös tulajdonságuk van, ami
most érdekes lenne földolgozásra: a MEGTÁMADOTTSÁG, mitől, hogyan lyukasodtak
meg. natúrrajzokkal kezdte.
közös feladat:
gondolkodásuk begyorsítására egy álmos reggel elkezdtünk beszélgetni a TERROR
fogalmáról
röpdolgozat: max! 10 kis kockával kifejezni 15 p. alatt. (én is megcsináltam)
közös kiértékelés, majd nagyobb méretben 2 változatot közösen is elkészítettünk.
(megjegyzés a 2. csoporttal kapcs: célszerűbb lenne ezentúl (újra) csak egy
feladatot adni egy embernek, zavaró figyelmük megosztása számukra
és
akkor más közös! feladatot kellene adni, olyat, amin különböző képességekkel
lehet foglalkozni, s a végén a tanulságok közösen leszűrhetőek, egymás számára
is)
kiállítási tablólapok elkészítési szempontjai voltak:
kollázs szak embléma, a fejlécen még: feladat száma, oldalszáma, a feladat neve
("evolúció") festő/kollázs szak 1977.
egy lapra csak egyféle feladat került. név sehol nem szerepel. a hallgató az
írott vázlataival és skicceivel kezdte a lapot. a kollázsok mellé odaírta mit
akart ábrázolni. én odaírtam mellé az értékelést. volt, ahol írásban
felelgettünk is egymásnak. a kiállítást megint az ebédlő udvarán csináltuk meg,
mert eddig a hallgatók általában nem látták az anyagunkat, mivel műtermünk távol
esik a központtól, s kevesen is voltunk mindig. (I. csop. 6 ember, most 8).
Kiállítás fölrakása után egysoros vonalba sorakozz -t vezényeltem, mindenkivel
kezet fogtam, megköszöntem a munkáját, és egy csokoládé szeletet kapott.
a szombati utolsó nap az anyag fotózására szánva.
Volt még egy "röpdolgozat". Beszélgetés közben fölmerült milyen ronda a kezemben tartott 10x20 cm-es narancsszínű papírlap. Ő ötletük volt, mindegyik kapott egyet, 20 p alatt a rondaságát el kellett tüntetni. Ez a feladat végül nem lett fotódokumentálva.: volt, aki köré wcpapírt (használtat), csikkeket ragasztott. volt egy fekete kocka rajta, stb.