dátum: 78.12. fájl: c0804-1.htm C. 0804
Levél V. M-nek (Szintén autóvezető tanfolyamos, és levélben gratulált) (csaj)
géphibát nem szoktam javítani.
Mi az oka, célja a levélírásnak, mikor az egy elég nehéz munka, s az ember az
illető hölggyel valószínűleg "soha többé nem találkozik"? Sőt, még csak nősülni
sincs lehetősége-
Nem tudom, belekezdek, kiderül.
Szögezzük le, hogy domború-tükör ügyben döntően nekem volt igazam. Ez valahogy az események zivatarában elmosódott.
tehát: Kedves Hölgyem!
Kedves elismerő sorait köszönöm. Jó levél. De volt egy elrémisztő sora: "1978.
XII. 14." Mi az ördögnek ír évszámot? Vagy legalább: a 19-re mi szükség van? Még
szerencse, hogy nem írta elé, hogy: Bp.
És: két helyen írja, hogy: "gépjármű-vezető jelölt". Nem ismeri a kínai nyolc
(?) soros szonett szabályát, hogy egy szót sem szabad kétszer használni? Mondja,
szokott naponta tornázni? Vagy húsz év múlva afféle löttyedt csaj akar lenni?
Kissé sok elbizonytalanító jelző a levélben.
Remélem keményebb a kézfogása?!
Volt egy apró építész tanárom a főiskolán, úgy lépett be az ajtón, hogy
elüvöltötte magát "Jónapot". És már ment is az első asztalhoz korrigálni,
egyáltalán nem érdekelte, válaszolnak-e köszöntésére. Nagyon tanulságos.
Nagyon szomorú napom volt az a vizsga. Némely következtetést vontam le magam
(alkati stb.) korlátairól. Talán látta, hogy utána némileg bizonytalanul
mászkáltam a folyosón ide-oda. Meg szerettem volna ugyanis várni, s közös
jutalomként elhívni a Műcsarnokba. Szeretek képekről beszélni. Talán lett volna
kedve hozzá. Munkahelyéről meg várhatóan úgyis elengedték.
Ha nem bukik, magától értetődőbb lett volna az egész, együtt indulunk befelé a
buszon. Gondolom.
S hogy aztán miért nem vártam meg? Részben valami elemi türelmetlenség, részben
a mindenkori jelen időre vonatkozó valamiféle hitetlenség. Hát ezért a
szomorúság. Elég oktalan dolog. Borzasztóságos.
A kézírása nagyon egyenletes. Talán túlságosan is. Hogy a fair-playt ne sértsem, majd elkezdem én ezt a levelet kézzel, mutatóba.
10 jó pont, hogy nem írja meg a címét. Szép.
Nagyon tetszik a bátorsága. Ez a levél a második jele. A közéletben és
közforgalomban ehhez még egy kiegészítő erény szükségeltetik: a ritmusérzék.
(gyorsaság vagy azonnaliság alkalomadtán.) (munkahelyen is).
Eldönthetetlen, hogy jó festő vagyok-e, mindenesetre gazdag: tegnap este kaptam
a telefont: ami képemet a Várban látta (ha észrevette), a Kiscelli Múzeum
megveszi. 22.000
(Dicsekvés)
Hány nyelvet akar még tanulni? És hányat fog?
Dicsekvés: Három éve reggelente napi egy órát
tanulok. Tényleg.
Melyből kiderül, hogy egy ilyen levél célja az információcsere is lehet. A
rejtettnek cicomázott metakommunikáció lehetősége mellett.
Ha egyszer információ, akkor gyerünk! Fölhívom szíves figyelmét, ha nem ismerné,
egy kedves zsidó öregúr barátomra: Déry. (1963 utáni művei) Sokan nem szeretik,
mert mindenféle jobb és bal politikai zűrökben kivette a részét, hála Istennek
elég következetlen volt, így aztán zseni lett belőle. Olvasta a "Kedves Boopert"?
A második fele nagyon jó. Kár, hogy életében nem sikerült összejönnünk. Bár
lehet, hogy megismétlődött volna a csehovi történet, amikor ugyanis két művelt
úriasszony fölkereste őt moszkvai otthonában, hogy ugyanis az irodalomról
akarnak beszélgetni. Nem akaródzott sikerülni, egyre hosszabbak a csöndek, s
kínosabbak a butácska mondatok. Csehov akkor valahogy a baracklekvár eltevési
módjaira terelte a témát. A két hölgy földerült, s egymás szavába vágva...
Melyből kiderül, hogy előre meg nem komponált levél célja a csevegés is lehet.
Ja, van Dérynek egy korábbi remekműve is, csak nehéz hozzájutni, mert bezúzták.
56-ban jelent meg a: Niki.
(Déryn, meg ezen-azon kívül 7 éve szinte csak Thomas Mannt olvasok. Napi tanító
bácsim.)
Jó karácsonyt. Förtelmes micsoda pénz- és ajándékünneppé vált.
Most valami éktelen puffanás volt is, közvetlen az ablakom alatt. megnézem mi az.
Dicsekvés: Kéne egy frankfurti kiállításra önéletrajzot írnom. Sok van már, de ismételni szégyellek. Újat írni meg még a levélírásnál is nagyobb munka. Hiúsági kérdés, hogyha nyomtatják, mindenféle okosságos dolgokat tegyen az ember a szövegbe.
Tulajdonképpen nagyon szeretek levelet kapni. Sokáig anyámtól nem szerettem, s
csak elég sokára fejtettem meg, miért. Nagyon szerettük egymást, de nekem kamasz
körmöm-fogam nőtt. Így inkább levélben vette később nyaranta a bátorságot -
távol egymástól - hogy egy évre visszamenően megszidjon.
Mikor erre rájöttem, egyeztettük a dolgot. Azóta tőle is szeretek levelet kapni.
És most egy kiskatona is írt nekem, csak úgy, egész fantasztikus. Egy volt
tanítványom barátja, egy festőkolléga fia. Pedig igazán mindenkit elzavarok
magam körül. S ha meg dolgozom, még a feleségem is kopog, ha bejön.
Ja, a ruha dolgot úgy értettem, hogy szerintem ma divat monoton módon (nem
változatosan) öltözködni. Tehát, ha valami beválik és: alkalmas, miért kell
cserélgetni?
Megszerettem egy inget (illetve kettő van belőle), június óta csak ezt vagyok
hajlandó hordani.
Persze a hölgyek-
Van egy még nálam is jobb festő: Pier Bonnard. Nagyon öregen halt meg, talán
948-ban. Két képe van a Szépművészetiben, a múlt századi anyag mellett. Nagyon
kevesen tudnak így színezni. a Rózsaszínjei és okkersárgái. Mindig utólag vágta
körül a képet, barátai tanácsadását meghallgatva, s ez komponálását egészen
egyedülállóvá teszi. Úgy vág le a kép szélén egy fejtetőt vagy egy fél kart,
ahogy épeszű embernek soha nem jutna eszébe. Egyszer néztem egy oeuvre-katalógusát:
minden képe egyedi méretű, nem decimális. Tehát a legenda igaz.
Más nem jut eszembe. Írjon.
Bp. 1978.