dátum: 79.01. fájl: c0806-1.htm C. 0806 B-E
Kedves Márta! Nem azért válaszolok így sokára, hogy a fenekemet riszáljam
(növeljem levelem értékét), se nem azért, mintha kifogytam volna a
hencegnivalóból.
Hanem, hogy ehhez tényleg néhány nyugalmas óra szükségeltetik, s ehhez a külső
körülmények mellett a belsők is hiányoztak.
Kissé csodálkozva nézem hirtelen meggyorsult történéseimet.
Most három óra, hajnalban. Tulajdonképpen már legalább fél órája fönn vagyok,
csak nem vettem észre. Most aztán lekászálódtam a galériáról, fölvettem egy
pullóvert és bekapcsoltam az asztal alatti lábfűtést. (A műtermet 18 fokosra
fűtöm, úgy van beállítva, állómunkához jó, ha melegebb van, hamar kifáradok és
ideges is leszek tőle. Évekig fűtöttem olajjal, ami havonta érzékelhetően
(készpénz fizetéssel) túl drága volt, mi meg szegény, így aztán 13-14 fokhoz
voltam szokva, de volt tél, amikor 8 fokig lementem. Aztán egy volt professzorom
ittjártakor beszélt a fejemmel, hogy majd 10 év múlva a vesém meg minden.
Beláttam, azóta fűtök, épp egy éve meg egy Németországban eladott képemből meg
tudtam csináltatni az egész lakásban a gázfűtést.
Akkor éreztem magam először gazdag embernek.
Lehet, hogy a pulóvert egy l-lel írják.
Hát igen. Bevallom, feleségem emlegetésében egy kis előrelátás, számítás volt.
Ugyanis. Nekem kedvem van levelezni. Mondjuk Maga viszont nem válaszol. Akkor
nekem csak egy kétsoros lapot kellett volna írnom, hogy rákényszerítsem.
Valahogy ilyenformán: "Ön nem válaszol, kedves hölgy?! Netalántán csak nem
férjvadász?"
Most elővettem a levelét: Gondolom nem az udvariasság beszél Magából,
(első levelemkor tudatosodott, mennyire kedvelem ezt a magázódó formulát. feleségemtől most ezt kértem karácsonyra. Ő még most szokja. nekem van benne valahai gyakorlatom, vagy 10 éve egyszer húgommal, három évig.)
mikor írja, most próbál "megtanulni járni", s ezt a képzőművészettel vagy
legalábbis az esztétikával kapcsolatban írja. Nem egyszer fordulnak hozzám -
nemcsak tanítványok - evvel a kérdéssel, hogy hát hogyan is kell ezt tanulni,
elkezdeni. Mint ahogy én is muzsikus barátomhoz. Ő persze azt mondja: hallgatni
kell, sokat. Én nem tudok mit mondani, persze annyit igen, hogy sok képet kell
sokáig nézni. Elég nehéz ügy. Kétségtelen, hogy szakműveltség nélkül a mai
képzőművészet nem megy, a befogadásáról beszélek. Én a lyukkártya szalaghoz
szoktam hasonlítani, ami vitathatatlanul értelmes információt hordoz, csak nem
mindenki számára. És azt sem lehet mondani, hogy hagyjuk el azt a közlési
formát, mert hiszen oly kevesen értik. És azt sem lehet mondani, hogy az a
közlési forma a mai életből elhagyható lenne, hogy az alkalmasint valami
különcködés, úri huncutság.
Egy fontos dolgot tudok mondani erről, én is kitaláltam, és mint véletlen
olvastam, József Attila is. Ő valahogy így írja: Aki nem érti Bartókot, nem érti
Bachot sem.
Saját szakmámból biztosan tudom, hogy Rembrandt és Klee vagy a közismertebb
Picasso vonatkozásában pontosan ez a helyzet. Aki Picassóban krix-kraxot lát,
viszont Rembrandtot dicséri, azt tudom mit dicsér: hogy milyen élethű az az
öregember, és milyen szép az a sisak rajta, ahogy csillog, meg hogy pont ilyen
volt a nagyapám is, meg egyéb kedves emlékek, meg minden.
Irodalom: ti. lenne a kép, ha ennyiről szólna. Akkor kár a festékért, most úgyis
fölment az ára (a jobb vörösek 30-ról fölmentek 90-re. Akkora tubus, mint a
legkisebb fogkrém.)
Kicsit kisarkítva a dolgot, de azt szoktam mondani: tessék azt a Rembrandt képet
fejjel lefelé nézni. Szoktam is így képet elemeztetni. Ugyanis az úgy is jó. És
úgy is közöl.
Mindebből az következik, hogy azt hiszem, NEM kell XX. századi képeket nézni,
mármint aki nem akar. Műelemzéshez és tanuláshoz is hiánytalanul megfelelő
bármelyik évszázad vagy évezred. És az ott megismertek, megértettek
zökkenőmentesen hasznosíthatóak Picasso megértésében. Kezd ez a lábfűtés túl
meleg lenni. Egy vonalsugárzót beletettem egy fém tepsibe, le a földre. Rátettem
két tetőcserepet = cserépkályha.
Persze, hogy Rembrandtot hogy kell nézni, ezt már csak pár év alatt lehet
elmondani. Ez elég nehéz ügy. Még a legegyszerűbb képzőművész körben egy évet
fej- és aktstúdiumot rajzolni, ugyanis aktív formájában igen hamar meg szokott
világosodni a dolog. hogy egy vonal, egy ceruzavonal milyen csodálatos lehet, mi
mindent tud, és tudhat-. Na de kitől lehet ezt a fajta önképzést megkövetelni?
Különösen társadalmi szinten? - Így hát marad az a híres szakadék az alkotó és
műélvező között. Meg is fog maradni.
Olvasom tovább a levelét. Azt írja, nagyon szép sport a női tőrvívás. Én azt nem
ismerem - csak a férfit - de elhiszem, biztosan igaza van. Nagyon fontos a
sport, egyébként iskoláskortól kezdődően, és talán különösen akkor.
Gyereknevelés vonatkozásában (ez nem volt magyaros formula) sokkal
fontosabbnak tartom, mint az iménti ügyet, a képzőművészeti okítást. Szinte
semmi nem tud olyan magától értődő természetességgel rendszerességhez,
objektív normarendszerhez (önismerethez, alkalmasint szerénységhez) szoktatni és
főleg! fegyelmezettséghez, mint a sport. Én aztán a (férfi) tőrvívást
kamaszkorom hajnalán otthagytam az evezésért, abban versenyeztem. Szakmára
fölkészülés (főiskolai esti előkészítő) miatt kellett otthagynom, még sok évig
nagyon fájt, sokat álmodtam vele.
El tudja képzelni micsoda nyugalom (itt most mindenféle romantikus jelzők jutnak
eszembe, hja az ifjúság-) Szóval a Szentendrei sziget alsó spiccéig szoktunk
volt járni szokványos, év és versenyközi edzések alkalmával, szezonban hatszor,
amúgy négyszer hetente. Na már most egy év után dublóról (kétpárevezős) átkerültem
skiffbe. (egyszemélyes evezős, gurulóülés, 8 méter hosszú, vagy 15 kg nehéz,
merülés talán 15-20 cm lehet, sebessége - ha jól emlékszem - alig marad el a
nyolcevezős versenyhajótól.)
Na igen, a spicctől hazafelé (a Hajógyári sziget öble felé. Már sötét van.
Lefelé az ember a víz közepén megy. Egyedül. Alkonyatkor - nem tudom miért -
mindig megnyugszik a víz, szinte semmi hullám. Ott fönn igen széles a Duna. Kis
fények a Római-parton, és minden csöndes a víz közepén. Az ember jól körülnéz,
nem jön uszály, becélozza az Összekötő Vasúti híd harmadik pillérét, s aztán
nekiindul. Még csak hátra se kell nézni jó ideig. Eddig fárasztó volt - fölfelé
- de most a víz is segít,- repül a hajó. (nem tudom miért, minden evezős, mindig
hajónak mondja és mondta a csónakot.)
Hogy irányt ne tévesszek, a hajóm orrát a szigetspicc sötét dombjához igazítom.
(vagyis nem az orrát, a farát, hiszen hátrafelé ül az ember.)
Persze azért is szerettem azt a dolgot, mert életem első területe volt, ahol
egyenrangúnak éreztem- érezhettem magam a velem egykorúakkal-
Most 4 óra, éppen. talán már tudnék aludni, meg kéne próbálni.
Na igen, az autózás dolog. Az egyesség az oktatóval, miszerint Maga nem fog
bőgni, angyali, nagyon tetszett. Még el is meséltem. Én még december közepe
táján kezdtem - igen sürgős volt nekem a dolog, így hát megkértem őket, egy
Ady-t is mellékelve-
Ha jól emlékszem egyébként, sietésemnek akkor még semmi reális alapja nem volt,
egyszerűen: ha valamivel foglalkozom, akkor nagyon foglalkozom vele, minden
figyelmemet leköti.
Ja meg persze mindig is türelmetlen voltam. Valamikor november táján fogalmaztam
ezt magamnak így meg: "Mindig és következetesen törekszem arra, hogy elérjem az
előző hatos villamost. nem megy. tovább próbálkozom."
Szóval most ez az autózás. ettől ez a sok izgalom. meg nem alvás. tegnapelőtt
délelőtt kaptam meg a jogsit, tegnap délben átvettem a kocsit (egy szerelőnél
állt két hete a Svábhegy oldalában), és azóta... azóta már behajtottam hátulról
egyirányú utcába, nekifaroltam egy sárvédőnek, Y-ban kanyarodtam főútvonalon,
mert eltévesztettem a fordulási ívet, kétszer lefulladtam zöldet kapva, kétszer
megkerültem az egész Országház környékét, mert nem találtam haza, égve
felejtettem a fényt az otthagyott kocsinál, kétszer nem kapcsoltam be éjjel
világítást és... szóval állandóan.
Mindez másfél nap alatt. Állati jó játék. Fehér VW. Pont, mint a dodzsem autó.
Egyszer vagy 20 frankot eldorbézoltam Bázelben. Este, egyedül.
Oktatóm azt mondta, közepes vagyok. Nagyon gyengén ment, úgy éreztem, bár a vége
felé javult. Mikor letelt a 30 óra még egy hét volt a vizsgáig, úgyhogy
gondolkodás nélkül továbbjártam. Akkor már félig megvolt a kocsi, nem akartam
rizikót. 38 órát vettem végül. Vizsgán irgalmatlan ügyetlenül vezettem (múlt
kedden), igen csekély mentség a glatt jég, s rajta 5 cm friss hó. Az elérhető
legkevesebb pontnál 3-mal szedtem össze többet, - én nem engedtem volna át
magam. A végén fél kerékkel fölálltam a járdára, majdnem bele az előző - szintén
vizsgázó - kocsiba. Utána egy órával még nagyon ideges voltam.
Hála Istennek szeretem, ha történik valami. Évekig nem történt semmi. A
legutóbbi ilyenféle ügyem talán a kutyavásárlás ügyem volt. Három évig volt
velem egy bernáthegyi (szakmai értekezletekre is együtt jártunk, nyáron, amikor
egy hónapot szabadiskolában tanítok Zebegényben, velem korrigált délelőttönként.
53 kiló volt.)
Szóval az autó. Döbbenetesen más gondolkodásmód. Tegnap észrevettem, hogy a
műbőr tornacipőm - az egyetlen, és amiben mindig járok - azért ázik be
állandóan, merthogy az oldalán (is) van egy lyuk. Rászánom, elmegyek ide a
Mártírok út sarkára, kell egy új. Persze ekkora lábra nincs, de próbálja a Boráros téren. Na mondom, akkor nézzük meg ott, az alsó rakparton 7-10 perc
talán. Onnét fölszaladok anyámhoz a Körtérre, ha már úgyis arrafelé járok, onnét
telefonálok egy kollégámnak a Nagykörútra, hogy errefelé járok, most hazavinném
tőle három nála lerakott festményemet. Hogy jó, mikor jövök, lent vár. Mondom
neki olyan 10 perc. Döbbenetes. Csak ki ne fogyjak hirtelen az ügyintézni
valóból, mert akkor hova rohangáljak?
Itt a géppapír, ahogy megy ide-oda egy ökölnyi ametisztdarabot súrol. Ismeri
úgy, lila? Tavaly márciusban egy egész napom ráment egy utazás alkalmával, míg
fölfedeztem egy ásványboltot. Gyerekkorom óta (akkor geológus akartam lenni
évekig) ezt az ásványt szeretem a legjobban. Ismeri a Nemzeti Múzeum nagy
ametisztjét, mindjárt az első terem közepén? asztallap nagyságú. Iskolával
biztos elvitték Magát is. Pár évenként megnézem. Még beszéltem egy múzeumőrrel
gyerekkoromban - 56 előtt - aki elmesélte, hogy ő ásta el a követ a János-hegy
oldalában ostrom idejére, ő is húzta ki egy kis kézikocsin. Jó, hogy ez nem ment
tönkre 56-ban, amikor leégett az ásványtár. Abban az volt a tragédia, hogy nem
is annyira a kövek mentek tönkre, mint az adataik, s így a meglévők, megmaradtak
is használhatatlanokká váltak. Micsoda hülye múzeumi szempont. Mikor a kő így is
gyönyörű, nem? Adták volna nekem, hű-
Akkor nagyon gyűjtöttem-
Na, szóval az autó. 10 évig nem tudtam a szakmámból megélni (igaz nem is
erőltettem a dolgot, legfeljebb tudomásul vettem, ha az állam valamit vásárolt
tőlem). Mindenféle szellemi segédmunkából éltem. Írtam újságba, sorozatot,
illusztráltam is egy zuglapot, Ipari Vásáron méteres betűket ragasztottam éjjelente nyitás előtt 4 méteres létra tetején (a szakma nagy része Ipari
Vásározásból él az első években), aztán jött egy elitebb munkakör, rendszeres
szoció-fotó riport megbízás. ennek kedvéért villámgyorsan érdemes volt
megtanulni fényképezni. Azóta persze már ezt is nagyban csinálom. Mércéje:
szociális megfontolásból már két gépemet el is ajándékoztam. Maradt elég.
Ja, pénzügyek. Aztán most ősz óta dől hozzám a pénz. Netán öregszem. Októberben
erre a tanfolyamra beiratkozáshoz még a 2000 forinthoz úgy kértem kölcsön, hogy
be tudjam fizetni. Szó se volt saját kocsiról, semmi realitása nem volt.
Ez a levél enyhén érzelmes. Most 5 óra van. Az lenne a legtisztességesebb, ha
Maga is ilyentájt olvasná. Csakugyan.
Éjszaka minden más. Éjszakai levél.
Kíváncsi vagyok meddig tart még ezen álmatlanság. Pedig már megvan az autó. még
nagy az izgalom. délelőtt föl kéne menni síelni. csak hát akkor közben nem lehet
vezetni.
Kezd fázni a derekam. Múlt héten egy festő barátomnak vagy egy órát fotóztam
mély hóban, nagyon megfáztam. Kiállításplakátjának azt találta ki, hogy (Vác
közelében egy kis tanyán van a műterme) kivitte a festőállványát egy domboldal
elé a szántóra, rá egy másfél méteres képet, s az egészet együtt, a tájjal
fotóztam neki, színesben.
mit fogok ezentúl írni. Azt hiszem most megírtam az egész életemet.
essünk át egy kellemetlenségen. a dezső szót nem
szeretem. fura, hogy most magamat kell itt becéznem.
hát viszlát, Márta:
Deske
79.1.24.