2005.1.19.
Kedves Váli Dezső!
Volt egy érdekes beszélgetésem a Bernben élő hegedűművésznővel, Gabriella
Márffyval, és mutatta az Ön képei katalógusát is. Igen tetszett az anyag, s
átadtam azt a Klee Múzeum művészeti vezetőjének, prof. Tilman Osterwoldnak,
aki nagy érdeklődést mutatott munkái iránt, az Ön műteremábrázolássai Kleere
emlékztetik.
Most figyelmünk középpontjában a 2005. júniusi múzeummegnyitás áll, egy későbbi időpontban fogunk hosszútávú múzeumi terveket készíteni.
Engem is igen érdekel, mint a Múzeum zenei vezetőjét az Ön művészete és a zene közti kapcsolat. Örülne, ha megismerhetné Önt, és barátsággal üdvözli [eredetit lásd alant, remélem, jól fordítottam 2009.2.]
Kaspar Zahnder
Künstlerischer Leiter Musik
Zentrum Paul Klee
Monument in Fruchtland 3
CH - 3006 Bern
Zentrum Paul Klee, Bern
Kedves Zehnder Kaspar úr!
(Angoul írok, próbáltam ugyan megvárni feleségemet, míg hazaér Németoszágból, ő jól tud németül.)
Köszönöm a levelét! Nagyon örülök, hogy és büszke vagyok, hogy nevem Kleevel
kapcsoatban megemlítődik.
Két éve keresett meg [Bernből] Marffy asszony, csináljak egy kiállítást Bernben
[zsidótemető festményeimből], az ő koncert programjaikhoz kapcsolódóan.
Egy hete vettem levelét. Megírta, hogy az ügy az Ön kezében van. Örülök neki. Az
én apám is Paul Klee.
A Klee Múzeumot [helyesen: Városi Múzeumot, Klee anyagggal] első nyugat-európai
utamon láttam 1970-ben. Megnézve az anyagot, mondtam a titkárnőnek,
szeretnék az igazgatóval beszélni. -Miért? -Mert az én apám is Paul Klee.
Azonnal az igazgató elé kerültem, ő megértette a tréfát. A következő három
napban a Múzeum különszobájában ültem, Klee-grafikák között. A legfontosabb
mappákon piros pötty volt, hogy azokat kell először tűz esetén menteni.
Utoljára 1974-ben voltam Svájcban. Ekkor látogattam meg (a Múzeum segítségével) Felix Kleet. Nagyon jól tudtunk beszélgetni, mert Klee-albumom német nyelvű volt, így az összes képcímet csak németül tudtam. Felix Klee küldött aztán Németországba megnézni a Todesenegel-t.[Halálangyal] Ó, boldog régi idők. Próbáltam, de nem sikerült megnéznem a Szindbád, a tengerészt, az Zürichben volt, magántulajdonban. A XX. század legfontosabb képe. Reménykedem, még látom egyszer. Reprón három változatát láttam, a bal fölső sarok zöld, kék, illetve barna volt. Negyven éve szeretném tudni, melyik az igazi.
62 éves vagyok. Harmadjára a Klee Múzeum megnyitására szeretnék kiutazni Svájcba, fiammal, egyetemista a budapesti Iparművészeti Egyetemen.
Képeim múzeumokban és magántulajdonban vannak, postacímek kompjuteremben. Így
minden munkám elérhető.
Minden képem, grafikám és a könyveim is digitalizálva vannak, megtekinthető a
honlapomon: http://deske.hu... -festmények
1959-1969 tanulóévek
1969-1983 absztrakt évek
1984-1987 zsidó temetők
1987-től műtermes képek
Munkáim opuszszámmal azonosíthatóak. A/02/34 = festmény / 2002 / sorszám
(Klee számozása bonyolultabb)
[a lap vége hiányzik, talán nincs is több érdemi.]