dátum: 83.08. fájl: c1246-1.htm C. 1246
Iskolaépület és közlekedésbiztonság.
A "veszélyes hely" nemzetközi jelzése a sárga villogó fény. Ennek intenzívebb
változata lehetne az iskolák előtt a gépkocsik számára, kétféle módon is. Az
egyik: a szokványos KRESZ tábla magasságú oszlopon kettős gömbbúra egymás
mellett, sárga. Felváltva villannak. A másik. Az iskola portásfülkéjéből
programozható, vagy elektronikus időmérőhöz kötötten programozva a lámpák a
veszélyes napszakban gyorsabb ütemben villognának.
Más: fotócella érzékeli az iskola kapujában, ha egynél több gyerek jön ki: a
villogás gyorsul.
Más: veszélyes utcasaroknál már alkalmazott módszer szerint az úttestet sűrűsödő
keresztirányú csíkozással kell ellátni, ami a gk. vezetőben tévesen a gyorsulás
érzetét kelti és lassít.
Más: külföldi ötlet szerint iskola előtti útszakasz olyan fokig hepehupás, hogy
az autó gyors menetnél egyszerűen szétesik.
Más: kérdéses, hogy a nemzetközi KRESZ normákkal egyeztethető-e, lehetséges lenne
az útburkolat rendkívül intenzív festése, esetleg a felület 50-70%-a fehér, vagy
sárga színű, megfelelő értelmezető mintával. Esetleg egy új jeltípus megalkotása
erre a célra. Mondjuk: pöttyözés.
Más: Az új iskolaépületek bejáratait a főútvonalakról el kellene húzni. A
meglévő iskoláknál az udvari bejáratot tenni gyerekbejárattá, hogy megnövekedjék
a távolság az utcáig.
Más: Valószínűleg jogszabály, hogy a tanár a gyerekért az iskolakapuig felelős,
nyilván ezért is kíséri le az osztályt a tanítás végén. Zárt rendben vonulnak.
Ha ez módosítható lenne, vagyis az "iskola vége" az utolsó tanítási óra
becsengetése lenne, akkor a hazaindulás időben széthúzódhatnék (kiscsoportok) és
a szabadság pillanata nem a járdára érve következne be.
Más: Az iskolaélet polgári-demokratikusabbá szervezésével lehetséges lenne a
tanulóknak olyan személyes alternatív belső mozgásokat szervezni, ami teljesen
elmosná a kapun-együtt-kitörés mozzanatát, vagy legalábbis önkéntessé tenné. pl.
könyvtáréletet szervezni, és erre az időpontra optimalizálni. Klubhelységet,
talán szerszám- barkácsműhelyt szervezni, ahol bejelentés nélkül még 30 percig
lehet dolgozni.
Más: Osztályfőnöki órán, vagy egyéb új tantárgy keretében, ahol a gyerekek
viselkedni, telefonálni, vásárolni tanulnak, a következő szerepjátékra lenne pl.
lehetőség: egy felnőtt "rászól egy kicsire", aki átszaladt az utcán. (Fontos,
hogy az életkort a valósnál fiatalabbra kell választani, hogy fölényesen
mozoghasson a gyerek a szerepben. Más szituáció: "vidéki néninek" egy "úr"
elmagyarázza a zebrát. aztán "egy úr" helyett egy kisfiú stb.
Más: A rendőrség kiszivárogtatná, hogy iskolák környéki gyerekbalesetek, vagy
csak sebességtúllépések is sokkal szigorúbban bíráltatnak el. Veszélyeztetettebb
helyeken időközönként jól feltűnő módon traffipaxos kocsik állhatnak, hogy a gk.
vezetők ezt a típusú kontrolt beidegezzék.
Más: Valószínű, hogy ha az iskolaépület alaprajza megváltozna, elhagyná a cella-
folyosó szisztémát, ami mereven kötött mozgáspályához szoktat -, és rátérne a
demokratikusabban szerveződő, laza terek kapcsolatára, ahol minden pont
mindenünnét kb. egyforma úttal elérhető -, akkor a járda szerepe is
átértékelődne a gyerekek tudatában, - a gondolatot nem tudom befejezni - de
talán kulturáltabban mozognának az utcán is, kevésbé kiszolgáltatva a
primitívebb- prím örömöknek.
Gyerekruházat és közlekedésbiztonság
Célszerű lenne a gyerekek számára divatot teremteni hátközépre hátulra
fölvarrható -ragasztható (forró vasalóval felhegeszthető) fényvisszaverő
háromszögek, esetleg micky-egerek, Vuk figurák stb. számára. Lehetne hasonló
anyagból karszalagot csinálni, vagy kabátujjon lévő rangjelzésként hasonló
jelvényeket terveztetni.
A divattá manipulálás lehetséges eszközei:
Külföldi formák, akár idegen nyelvű feliratok, a játékautomaták forma- és
színvilágát utánzó, vagy pop-os formációk. Esetleg hülyéskedő feliratok az ábrák
alatt, vagy az önbizalmat - önértékelést erősítő, sugalló feliratok.
A manipulálás további lehetséges eszközei, hogy dotáltan, de maszek
bizsuboltokban, trafikokban, butikokban kellene forgalmaztatni őket. Azt
sugallva, hogy nyugatról származó, nehezen beszerezhető áruk.
A manipulálás további eszköze lehetne az árszínvonal széthúzása, szolgálatba
állítva a szomszédirigység hasznos érzését.
Egyébként lehetne a formák, rendszerek kitalálására felnőtt, de talán iskolás
gyerekek számára is pályázatot kiírni. Divatba lehetne hozni gyerek kalapokat
is, hasonló fényvisszaverő mintázattal, mondjuk a cserkész kalaphoz hasonló
nagykarimás búrkalapot. Valószínűen megtetszene a gyerekeknek.
Divattervezőkkel távlati tervezést kellene végeztetni, hogy ha pár év alatt egy
ilyen ruha divatja lefut, milyen formaváltoztatással tudják a figyelemfelhívó
funkciót továbbmenteni. Hiszen pl. nem biztos, hogy 10 év múlva is anglomán lesz
a jelvénydivat. Netán egy hazai divatiskolát is lehetne teremteni.
Esetleg a tanárok kiadott utasítás szerint rossz szemmel kellene, hogy nézzék az
egészet, csakhogy a gyerekek boldogan hordják. Mondjuk meg kéne tiltani, hogy az
iskola jelvényét (e célból kellene minden iskolának jelvényt terveztetni és
legyártani) - az ilyen divatossá formált kabátokra föltűzzék. Szerintem a
közlekedésbiztonság ennyi pénzt megér. Mellesleg a lokálpatriotizmus is
erősödne.
Az élénk színű gyerekkabát, főleg az anorák - divatban van. Lehetne a divatot
olyan irányba manipulálni, hogy minél hangsúlyosabban kontrasztos, nagycsíkos
változatok váljanak kedveltté. Illetve mit beszélek manipulálásról, kabátot
valószínűleg csak néhány nagyvállalat készít. Az ő formatervezésük alakítása már
valószínűleg viszonylag egyszerű állami csatornákon keresztül megoldható.
Utcatisztaság
Lehetne gyerek- szemetelő versenyt rendezni. Nem tudom hirtelen hogyan, de a
fogalom olyan jól hangzó, hogy ennek tartalommal megtöltése már biztosan
könnyebb feladat lenne. Ezüst papírba burkolt elit szemetek, műszemetek,
dísz-szemetek, mit tudom én. Mindenesetre az utca - szemét fogalmakat indirekten
a helyes tudati mezőkre terelni.