dátum: 83.6.7. fájl: c1300-1.htm C. 1300
Sugár Gyuszival, műtermében
Deske
ahogy 18 éves koromban megszólítottalak a Dési Huber Körben és azt mondtam,
tanár úr, láttam egy gyönyörű éjszakai gangos folyosót, ezt le is
akarom festeni, vagy talán már le is festettem, ez nekem
olyan fontos, hogy én ezt meg szeretném magának mutatni. és voltál olyan
érzékeny, hogy velem jöttél. mert valami megcsillant. valami kellett belőled, de
ebben az is benne van, hogy valamilyen értelemben én azonos rangúnak tartottalak
- egy festőművész tanárt - az én kezdő, gyerekkori magamhoz. ez a rangtudat
bennem volt. és tulajdonképpen ezek a kamaszkori berögződések a legszilárdabbak,
akkor is, ha közben kiderült magamról, hogy nem vagyok zseni. végül is én
megszoktam ezt a mentalitást, és ha én magamat így kezelem, akkor ez óhatatlanul
így is van, óhatatlanul a környezetem is körülbelül átveszi, akkor is, ha utál.
nagyon sokan nem szeretik a modoromat, mert figyelmetlen vagyok. nem veszik
észre, hogy tisztességes vagyok, mert olyan rideg vagyok sokszor, vagy egzakt,
vagy logikus és esetleg szeretetlen, vagy lényegre törő. nem vagyok egy
társalkodó típus. de végül is mit csinálhatnak, tudomásul veszik, körülbelül,
súrlódásokkal. körülbelül annak kezelnek, ahogy én magamat. és végül is a
társadalomhoz is ez a viszonyom, hogy itt most jött egy rossz rendelet? hát
javítsák meg! szóval, én nem alkalmazkodom. hát aztán majd meglátjuk. most fél
évig abból élünk vagy pár hónapig, hogy eladtam az autómat. most valószínűleg
abból fogunk élni 3 hónapig, hogy a költségvetésnél csalni fogok az
építkezésnél. a fene tudja. aztán jön ez a fotóalbum, amiből pénz lesz, amit
megcsinálunk a nyáron. valami 24.000 forint lesz legalább...
Sugár
milyen könyv?
Deske
ez a zsidó temetőkről. most újra fogom az egészet fotózni,
Sugár
egyszer már vagy 3-4 éve fotóztad...
Deske
hogyne, de most olyan minőséggel. az a régi valami 2000 felvétel, az meg is van.
de hát ez arra volt jó, hogy ismerem a terepet. szóval végül is aggódós vagyok,
furcsa módon, evvel együtt, de egzisztenciálisan nem. annak ellenére, hogy
tényleg teljes a bizonytalanság, szóval nem tudom megmondani, hogy egy év múlva
mi lesz.
Sugár
engem aggaszt, őszintén szólva, de nem az adminisztratív döntések, nem hogy itt
művészetpolitikai, politikai intézkedések, ezek nem érdekesek, mert ???? (-
nem hallani) az életben történt hirtelen mozgások lereagálása a képzőművészetben
hirtelen aktuálissá vált... én ettől gőzöltem be, mert az volt az érzésem, hogy
egy ilyen széles változás, a művészet szemléletének a változása történt...???
Deske
végül is, amit ez a Kasseli Documenta, meg ezek a futó divatos nyugati
kiállítások, kiállítástípusok mutatnak, az egy 10-15 év alatt teljesen
fölfordult szemlélet, amihez még a pop-art is egy nagyon archaikus hozzáállás,
hiszen az még kép volt, keretben. meg lehet próbálni erre figyelni, de nem
hiszem, hogy igazán érdemes. látom a nálam 10 évvel fiatalabbakat, akik ebbe
születtek bele, és természetes számukra, hogy egy fotósorozatot összekevernek
egy képzőművészeti műtárggyal, a kettőt egymásba oltják, meg kivonják, meg
összeadják, meg szorozzák, meg együtt állítják ki, meg keverik. és ez a
formanyelvük. jól, rosszul. csinálják. nekem ez nem a szívemből jön, én erre nem
tudok figyelni. nem érdekel eléggé, nem eléggé érzékenyek a detektoraim ehhez,
és semmi dolgom velük. én csinálom a magam dolgát, ami archaikus.
Sugár
a szecessziót kedveled?
Deske
nem. vannak nagyon... iparművészetben igen.
Sugár
ez csak úgy mellékesen... ??? ...nagyon szép szecessziós házak...??? ...ez
kéznél van. nem kell más, mint hogy átlagosnál kissé magasabbra emeled a
fejedet...
Deske
ez most alighanem divatba jön. és ezt villámgyorsan meg fogja valaki csinálni.
lehet, te. végül is fotózni nagyon szeretek. ez jó ötlet, köszönöm. de ennél
érdekesebb ez a szemléletbeli különbség számomra, hogy te úgy gondolod, hogy a
napi, heti, évi munkád tartozéka, hogy az up to date, -a napi konstellációkra is
figyelj. hogy figyelj a világra, és magadban reagáld le, ami történik. én
tulajdonképpen teljesen figyelmetlen vagyok, és szívem szerint nagyon nem is
érdekel. azt nem mondhatom, hogy lenézem, ez nem megfelelő szó, de nem
véletlenül mondtam, tisztelem, mint egy rajtam kívülálló történést. teljesen
történelmietlen a szemléletem, a világot elsősorban mint ideológiai szerkezetet
látom, aminek teljesen esetleges vonatkozása a gazdasági, társadalmi, politikai
struktúra, ami messze nem a lényeg. Senecán növekedtem föl, meg Epiktétoszon.
Sugár
mikor olvastad?
Deske
húsz éves koromtól, több évig... fontos az ideológia, és az etika, és az én
belső tartásomon belül oldódik meg a teljes környező világ, vagyis amit abból én
változtatni tudok magamban vagy másutt. Ha veszekszik velem a feleségem:
etikusan állok-e hozzá, vagy nem, igaza van-e, vagy nem, ha nincs igaza, akkor
mindegy, hogy mit mond, ha igaza van, akkor ezt meg kell változtatni, és
figyelni kell arra, hogy bár ez egy kellemetlen dolog -, annyira érzékeny
legyek, hogy képes legyek befogadni. tehát minden etikai kérdés. vagy
világnézeti, pontosabban. és ehhez képest nekem érdektelen, hogy Nyugat-Európából
az Egyesült Államokba tevődött át, az amit mi a kultúra központjának hiszünk. A
kultúra központja én vagyok. Mert én csak azt látom át, amennyit átlátok, és azt
akarom földolgozni, amihez egyre inkább befelé fordulok. nem szeretem a sok
információt...
Sugár
nézd, a Bernáthnál volt egy ilyen probléma. Ő fiatal korában eljutott az
absztrakcióhoz, de aztán az nem ment neki. Akkor egy évig nem festett, majd
visszakanyarodott a természetelvű festéshez. ő aztán úgy döntött, hogy a
művészetnek vannak határai, és hogy ez beletartozik, az már nem, és hogy ő
hivatott ezt eldönteni... ő aztán ezt, ahogy részt vett a művészpolitikában
is... ez egy érdekes vélemény volt, és sokan berzenkedtek ellene... és hát
tévedett a Bernáth, amikor a művészetet egy statikus dolognak nézte, nem
dinamikusnak, amely a változásaiban a társadalmat tükrözi, a társadalom
függvénye, tőle függ jórészt. A lényeges és erős változások is a művészetbe a
társadalom felöl jönnek.
Deske
Gyuszi! én ott vagyok okosabb, mint Bernáth, hogy azt mondom: nekik is igazuk
van. de én azt az utat nem tudom járni, nem vagyok rá alkalmas, és nincs rá
figyelmem. csinálják. lehet, hogy jobb, lehet, hogy ugyanolyan , lehet, hogy
rosszabb, mint amit én csinálok-. A tehetségüktől függ, mindegy
Sugár
Bernáth azt mondta, hogy nincs ez az út, hanem a művészetnek vannak korlátai, és
ezen belül illik mindenkinek maradni. nem azt mondta, hogy majd egy bizonyos út
után a művészet meg a társadalom együttvéve végigjár együtt egy bizonyos utat,
és akkor 40, 50, 100 év múlva el fog jutni... ??? ... egy politikusnak kell
tudnia, hogy egy célt a társadalomban mi módon lehet elérni, hiszen az az út nem
rövidíthető le, vagy nem lehet rögtön megcsinálni, ahhoz idő kell. és annyi
minden változás van... ??? ... és a művészetben biztosan el fog következni egy
szintetizáló korszak... én kétségek között vagyok, hogy hogyan fog történni.
Deske
és te szeretnél megfelelni egy ilyen társadalmi elvárásnak?
Sugár
bennem mindig volt egy vágy, hogy szeretnék kapcsolatot tartani a társadalommal.
ez eleve azért lehet, mert nehezen tudom tartani ezt a kapcsolatot, lévén eléggé
önjáró alkatú, de a vágy élt bennem. amikor érzem, hogy egy új motívum jött
létre, ami valóban jelentős. aminek ereje, tömege van, igen.
Deske
de furcsa módon- emlékszem a te 20 évvel ezelőtti egy-két problémakörödre - azok
egyszemélyesek voltak mindig. Mondjuk a mitológiai érdeklődésed. vagy amikor a
radiátorodon forgó szerpentinek voltak, azokat csináltad nagy számban, vagy - az
hosszabb - a montázsoknak a szerepe az életedben. Ezek számomra azt mutatták-
hogy hasonlóan magamhoz, a problémákat magadból vetíted ki, és azt olvasod
vissza.
Sugár
én ezt nem tudnám így mondani, mert mindig is úgy éreztem, hogy az, amivel
foglalkozom, egy élő probléma. nem én találtam ki, hanem várhatóan a
közérdeklődés afelé fog fordulni, hogy én talán ezt hamarabb megéreztem és
elkezdtem vele foglalkozni, mert úgy tűnt, hogy a levegőben van valami.
Deske
például a mobil szobraid, meg a fényjátékok...
Sugár
igen
Deske
hang...
Sugár
igen. ezekre talán valamivel hamarabb figyeltem föl, mint mások. egyszer meg
akartam tudni - és felhívtam a Műcsarnokban Frank Jánost -, hogy a Schöffernek mikor van kiállítása Kalocsán. még a nevét se hallották. engem akkor
érdekelt, amit ő csinált, folyóiratokat nézegettem, véletlenül vagy nem,
évek óta tudtam róla, és úgy éreztem a dologban van valami, van fantázia, ezzel
érdemes foglalkozni még akkor is, ha nincs meg a lehetőség anyagilag és
technikailag...
Deske
igen. hát én ehhez képest ortodox hozzáállású vagyok. magamra vonatkoztatva. az
az érzésem, hogy nincs szükségem kilépni a technikai kereteim közül, mert csak a
figyelmet viszi el, a lényeges problémák az én szokott technikai kereteimen
belül megoldhatóak, vagy nem megoldhatóak. és a megoldásnak nem az a módja, hogy
elektronikát is alkalmazok. én nem tudnék egy feladatot úgy megoldani, úgy
érzem, hogy három dimenzióba kilépek, hogy időben kilépek, vagy egy új
műfaj-kombinációt használok...
Sugár
tudod, ez a mobil is... nem azt lehet mondani, hogy kiment a divatból, nem ez a
helyes kifejezés, inkább azt lehet mondani, hogy természetessé vált, és a maga
helyére került a művészeten belül...
Deske
tehát fölszívódott az iparban, meg a dekorációban... ahova való
Sugár
tulajdonképpen kiderült, hogy sokkal lényegesebb része az ipari rész, és a
konstruálás és a technikai rész, mint a formai alakítás...
Deske
persze. ez egy roppant szellemes példád volt a Ferenciek-terei Közértben a
mozgó tükör. ide-oda mozog, hogy a tolvajokat megijessze... persze nekem megvan
a saját értékrendem, ha mint zsűror kötelességem is, hogy mindent a saját
műfaján belül értékeljek, és akceptáljak... de hát én a legtöbb műfaji határokat
átlépő új művet alkalmazott műfajnak látom, ami éppen a határok keresésével vagy
kitolásával válik bizonytalan értékhordozóvá. Lehet, hogy ugyanazt mondom most,
mint Bernáth. Joguk van csinálni, én nem nagyon látok benne fantáziát.
az , hogy valakinek eszébe jut, hogy egy fontos nemzetközi kiállításon avval
szerepeljen, hogy a bejárat előtt fúr egy 10 cm átmérőjű lyukat a földbe, egy
kilométer mélyet, és ez az ő akciója, ettől kétségkívül megváltozik a kultúra,
ez egy új dolog, de azt hiszem, hogy ez a
minimal art keretébe sorolható, ami egy ötlet, mely nincs megformálva. S az
ötlet a legolcsóbb dolog. Az ötlet az, amit meg lehet csinálni, ha leülsz és fél
órát gondolkodsz, de a művészet nem az új dologról beszél. a művészet az
ugyanarról, mindig, mint az élet lényege ugyanazt járja körül, igyekezve
megfogalmazni, azt, amit már 20 ezer éve se értett az ember. a minimál art
egy mondatot mond, mint pl. hogy az élet szomorú, vagy csinál egy akciót,
gombostűket szúr a testébe és azt mondja, hogy milyen borzongató az élet is. egy
irodalmi szerkezetet mond, de irodalmilag sincs megformálva,
képzőművészetileg sincs megformálva, tehát az információ rövid és egyenes, mint
egy közlekedési utasítás... aminek annyi a helye, hogy most fordulok jobbra.
nem, nem is jó szó, hogy utasítás, hanem információ. hogy este nyolctól itt meg
szabad állni. no most tudom. én gyalogos vagyok, engem az nem érdekel. szóval...
mit mondjak...?! viszont nem vagyunk ellátva a dolgok személyre szabott,
tisztességes, és érzékeny meggondolásával, aminek szükségszerűen el kell vesznie
a homályban, nem szabad, hogy befejezett mondat legyen, nem szabad, hogy
befejezett információ legyen, mert akkor a személy a maga gondolataival, a maga
életében nem tudja tovább vinni. A művészetnek a lényege a félbevágott mondat. A
befejezetlenség. Ezzel szemben a legtöbb dolog, a minimal art is, egy világosan
megfogalmazott mondat, ami egy közhely. Egy filozófiai vagy logikai közhely, és
nem több számomra.
Sugár
az emberiség 500 közhelyéből 30 pokolian aktuális és az egész változás tengelye
ez a 30 darab közhely
Deske
nem tudok erre most mit válaszolni, mert megint csak nem érdekel a társadalmi
szintű igazság, lehet, hogy igazad van, nem látom át. engem a személyre szóló
igazság érdekel és a művészet mindig személyes üzenet. végül is a művészet -
Pilinszky is erről beszél - segít meghalni és segít élni. Társadalmi szinten a
statisztikai igazságok szintjén működik, de lényegében a művészet lényege a
személyes, megformálhatatlan megrendülés, amit érzek egy Rembrandt vagy Klee kép
előtt, és átalakul tőle az élet, segít élni, segít megváltozni. Pilinszky azt
mondja: a művészet talán nem is csinál mást, mint ólmeleget ad- valami
társadalmi kérdést feszeget ő is, ott mondja...
Sugár
egyébként itt van ez a Hammer-gyűjtemény a Szépművészetiben. Egyes festmények
olyan frissek, 100 évesek, mintha 5 éve festették volna. Nagyon gondosan
restaurálva, de ez nem észrevehető... annyira természetesen adja a maga
megjelenését a műnek, mintha új volna...
Deske
és másképpen is hat ezért, másképpen szól hozzád?
Sugár
igen... frissen szól és közvetlenül
Deske
feltétlen meg akarom nézni... még a Mácsayt is meg akarom nézni. az nem
képzőművészet nekem, hanem szórakozás.
Tőlem is szokatlan módon most 6-kor, fél 6-kor ébredek, magamtól...
Sugár
eddig is korán keltél...
Deske
eddig muszájból. hogy a reggeli jógát el tudjam végezni, mielőtt elviszem Zsófit
iskolába vagy óvodába...
Most viszont magamtól is fölébredek, valószínűleg ez a mindennapos izgalom
is, a szoba építkezés, reggel 7-kor kezdenek, én akkor kezdek anyag után
telefonálni... Még néha ágyban olvasok is reggel egy negyed órát, egyébként
csak este szoktam, ágyban. nappal nem olvasok, talán szociális szégyenkezésből,
hogy én nem dolgozok, hanem olvasok... egyébként rohanós fajta vagyok,
türelmetlen, hogy nekem valamit mindig csinálni kell, azt hiszem az a pontosabb
válasz, nyugtalan vagyok hozzá. amíg bírom, csinálom. ha nem bírom,
elalszom... múltkor egy erdélyi filmben láttam Jánost [a fia] szerepelni, a Balázs Béla
Stúdióban. Szerintem valami tök hülyeség volt. Valami vonaton utaztak, és
beszélgettek. Ott volt ő, János, meg pár fiatal. akkor volt valami búcsúzás
jelent, alulról integettek fölfelé, és akkor ezeket a jeleneteket szétvágta és
állandóan ismételgette össze-vissza forgatta ezt a pár jelenetet. végtelen
hosszadalmas volt, és magamutogató dolog... jártam egy ideig a Balázs Béla
vetítéseire, amikor azt a forgatókönyv-tervezetet adtam be nekik, a zsidó temető
ügy kapcsán... János is csinál filmet?
Sugár
azt hiszem, nem nagyon tudom. nem nagyon beszél a dolgairól.
(az ecsetmosásról beszélgetünk, hogy ő nem szereti a petróleum szagát, pedig én
20 éve tőle tanultam abban mosni az ecsetet. aztán kitaláltam hozzá ezt a
dörzsölőfát, amit neki is egyet csináltam ajándékba... stb.)