dátum: 83.4.21. fájl: c1324-1.htm C. 1324-1380
beszélgetés Szüts Miklóssal
(Szödliget, náluk)
Deske
te egyszerűen ide nem jöhetsz be! hát nem úgy van, hogy ide akkkárki, kuttya! (a
kutyájukhoz, a kertben)
Miklós
ez ma egyszerűen prolis, hogy milyen meleg volt!
Deske
26 fok, árnyékban+ (valami szoborfélét nézek)
Miklós
felmosórongyok! Ildikó!
Deske
ilyen látatlanban, baromi jól néz ki, bár prostituálódom. tudod hogy van, hogy
az ízlésem úgy bizonytalanodik... ez egy felmosórongy-kiállítás? vagy a könyv? a
könyv kiterített lapjai? igen?
(beköszönök, Juli a fürdőkádban)
Miklós
(bemutat egy búgó gyerekbicikli dallamkürtöt)... tegnap az ARTEX-be így mentem
be (röhögök) ezután ÚGY lebasztam őket, majd szirénázva távoztam, hogy elvegyem
a dolognak az... ezek után így néztek rám... gondoltam így lehet, így van a
dolognak valami sármja...
Deske
így fognak rá emlékezni, ugyanis...
Miklós
hogy ez a szirénázó elmebeteg...
(elmeséli, hogy a kürt tajvani, nyomtatott áramkör, megpróbálta megjavítani,
átkötni)
Deske
nem akarsz Walkmannt URH-ra áthangolni?
Miklós
először is nem vagy éhes?
Deske
nem...
Miklós
miért ég a piros lámpa? most felvételen van?
Deske
igen
Miklós
valami vérlázító (nevet. a technika tetszik neki)
Deske
de sajnos a tagnapi beszélgetésünkre veszem rá. mert azt lehallgattam már két és
félszer....
Miklós
semmi nem volt benne szerintem...
Deske
te ez nem így van. de erre nincs elég szalagom... szóval egy teljesen hétköznapi
dolog, amikor a kiállítás beadásokat beszéljük meg, a te munkahelyedet... ez
nagyon érdekes...
Miklós
...5 év múlva...
Deske
csak ehhez nincs elég szalagom
Miklós
utána elgondolkodtam, hogy speciel a beszélgetéseink sorában is ez egy nagyon
laza volt...
Deske
nem baj, na most tudod mire volt érdekes, lehallgattam... - az érdekes, hogy még
a mezőközi beszélgetésben is mi mindent nem hallok meg.
Miklós
jé, de fura... itt MOST MÁS rend van. a gyerekek egyedül fekszenek (Ildikó
valószínű művésztelepen)
(nevet) fordítsd csak erre a magnetofont: itt most más rend van... (egyik
gyerek) elmosogatott...
Deske
nyolctól kilencig ágyaznak, mi?
Miklós
te, ...hát lassabban... most mondtam nekik, hogy ne égessenek le, nem tudom, hogy
ez beválik-e... szóval egy-két éven keresztül én azt hittem, hogy gonoszok. hogy
valaki jön, akkor azonnal kiviselik magukat
Deske
ez mit jelent?
Miklós
hogy összeverekszenek, hogy rosszak... közben túró! egyszerűen az a minimális
figyelem hiányzik nekik, ami egyébként van, nekik, végül is mindig van egy
fülkontroll, amit ők tudnak, hogyha lenn ülök is... ha valaki van itt, akkor
tudják, hogy nincs...
Deske
jó. Kendének megmutattam a prágai temetőfotókat (Sárosé, de bizonyos fokig
fegyelmezetlenül, mert előre dicsérve...)
Miklós
nagyon helyes, a Kendének kell... nem olyan biztos fiú ő...
Deske
ti. határozottan cáfolt. azt mondta, hogy ezek nagyon jó fotók, főleg
technikailag, egy baj van, a srác belefelejtkezett a kövekbe, és végül a temetőt
nem lehet megismerni belőle. most ez persze egy műszaki szempont, vagy mi...
Miklós
elfogult, ez zsidó szempont
Deske
azt hiszem, dokumentációs szempont
Miklós
ti. a Laci fotó szerintem, attól a naptól fogva, hogy az elsőt láttam, mindig az
volt a benyomásom - és aztán évekkel később láttam a tiédet - hogy ilyen
rettenetesen szikár, fegyelmezett, halálosan kevés szót használ
Deske
igen
Miklós
rettenetes visszafogott. az ilyen témát halálosan el szokták érzelmeskedni. most
ő nem érzelmeskedik. antiérzelmesek ezek a fotók.
Deske
igen. persze jó lenne látni fotóját, ahol fák vannak... vagyis benőtte a
növényzet
Miklós
te van... nagylátószögezik
Deske
nagylátószög, akkor minden benne van, vigyázz...
Miklós
de ilyen összeszívott enteriőröket csinál...
Deske
értem, ez mindig izgat, mert nagylátószögűvel nem tudok fényképezni, szóval nem
érzem
Miklós
talált valami kun árkot, arról csinált pár valami mágikus fotót nagylátószögűvel...
nagyon szép, fel akartam az egyik lemezborítónak. és nem volt elég attraktív a
cégnek
Deske
izgat ez a fiú, és ő amatőr, ugye?
Miklós
99%-ában nem. most 10 éves rábeszélés után állította ki ezeket Vácott, a zsidó
temetőket...
Deske
állítja, hogy ez egy bevezető kiállítás volt, szolid, de most jönnek majd a
kemény fotók
(mondom, meg szeretném hívni stb. sittet hordani, mert meg szeretném ismerni...)
(sitt hordás technikáját beszéljük meg)
(visszatérünk a Sáros fotóihoz. aztán):
Deske
jaj te tudod, hogy zsidó temetést kell fotóznom...
Miklós
???
Deske
a kiadó kérte a könyvhöz, nagyon okosan. Sárost meg akarom kérni rá. részben
mert nagy gépem van csak, részben mert szégyenlős vagyok, nagylátószögű, csak 12
felvételem van... ehhez nem értek, nem vagyok riporter... végül kiderült, ő se
túl szívesen vállalja. mondja, Szütsnek kéne menni
Miklós
a gátlástalan...
Deske
nem, hogy zsidónak nézel ki...
Miklós
ez nem rossz... te a Kende! az a legegyszerűbb
Deske
várjál, ő tud-e úgy fotózni?
Miklós
hajjaj
Deske
vigyázz, ez riport
Miklós
persze. technikailag mindent tud, és komponálni is tud. gépe van...
Deske
megvan a tanulmányszerző. Raj Tamás, egy volt szegedi rabbi, hárman
javasolták...
Miklós
várj egy percig, mert pedagógia ide, pedagógia oda, én most közéjük csapok
(hogy az ajándékba adott Bibliámat útra magával vitte...)
Deske
... húgomtól kértem Ausztriából... mire visszaírta, hogy itt, az Üllői út elején
a reformátusoknál mindig lehet kapni...
Miklós
mert azt mondtam, ha csak egy mondat, ha egy hónap alatt egyszer... mert van
olyan, amikor egyszer két mondatra van, nem tudom mi... energiád...
Deske
na most sokkal több soha. azt hiszem ezt tőled tanultam... mert az elrettentő...
pláne az ószövetségnél, egy oldalnál többet
Miklós
én ugyanis mindig az ószövetségnél nyitom ki, akkor beleborzongok, és akkor a jó
otthonos újszövetséghez visszatérek rendszeresen (Az angolt akkor használtam,
ezt nem meséltem, Trondheimben, egy hálótársam... (elmeséli, hogy vele
beszélgettek, idézve)
Deske
itt fogom folytatni, tudod holnap be fogok adni egy norvég ösztöndíjkérelmet.
Szabó Papp Gabriella mondta, hogy lehet hogy meg fogom kapni, ott voltunk ezen a
fogadáson (az ausztrál nagykövet feleségének festménykiállítása a Dorottya
utcában), ahova ő hívatott meg engem... megnéztem a három évvel ezelőtti
jegyzetemet, most kiírtam az összes városokat, hogy ezt akarom megnézni
Trondheim, Tromső, Hammerfest, ott ugyan gondolom nincs múzeum, ott hajnalban
voltam és csak kavicsot kerestem a jeges tengerparton... Tromső, egy két
műtermet megnéznék, csak van
Miklós
Tromsőben egyetem van...
Deske
múzeum nem tudod, nincs-e? nagyon kellene nekem.
Miklós
biztos, hogy van, de egy levélből meg tudom... egy telefon.
Deske
ja és S. Nagy is beadja, tegnap letette a kandidátusi vizsgát, és ő is beadja,
hogy együtt mennénk. a kérvénybe beírnám, hogy ez nem egy szerelmi kapcsolat...
Miklós
én idén meguntam, három-négy éve mindig hiába pályázom. én mindig az "egy
kiemelkedő művész, Anglia" - illetve előző évben Norvégiát, akkor a Lacza
Mária...
Deske
és Spanyolországot is...
Miklós
én hülye voltam egyébként, mert érzelmeset írtam, ilyen bolondosat, hogy olyan
jó lenne már öreg barátommal találkozni, Pierro della Francescával...
Deske
te ez nem megy másképp... ez egy igazi alternatíva... tudod, hogy egyszer így
kaptam útlevelet
Miklós
én is hiszek benne... numero egy. valamiben a teljes szokványtól el kell térni,
hogy fölfigyeljenek. de a másik megoldás a szakszerűség, hogy ilyen nagyon
szakszerűen...
Deske
jó, igen. a kettőt fogom keverni, természetesen. megvan a stich. ti. mert van a
kérvény és vannak a mellékletek, és a kérvényeknek a lényeg az, hogy mindenütt
minden múzeumot meg akarok nézni, 1970-ben egy magántanulmányutamon 110 múzeumot
néztem meg, 74-ben 160-at, múzeumot és kiállítást, erről ennyit, és most adok
egy listát, de kvázi a papír jobb oldalán, hogy azon fusson át a szeme..., hogy
én úgy gondolom, ha jól szervezik a két hét alatt 30-40 kiállítást meg tudok
nézni. azt hiszem ez hülyeség, nekem ez mindegy, ez kétszer sikerült, hasznomra
vélt, azért mert... jegyzeteltem - ha igaz...
Miklós
ja, az más...
Deske
azt csináltam több órát sokszor, hogy délben két múzeum között, egy padon
Miklós
ezt az itáliai kis útinaplómat - ennek annyira örülök, most beleolvastam...
olyan szagok vannak benne, és annak is örülök, hogy nem húztam meg... mert- hogy
te mondtad, hogy húzzam meg, mert ez így semmire nem használható, és nincs
iránya.
Deske
igen igen, ez áll
Miklós
nomost elvész a szaga abban a pillanatban... mert így az van, hogy minden este
ültem a kempingben és írtam másfél órát.
Deske
nomost, ha te ezt elhatározod, hogy elsősorban a magad informálására írod, akkor
tökéletes, csak ez nem publikálható
Miklós
most már elfogyott a türelmem, ott van 2 kollázs a 12-ből...
Deske
hol?
Miklós
itt a falon (a hátam mögött)
Deske
(nem fordulok hátra) ezek nagyon jók... most memorizálni kéne... mert az egyik
sokkal jobb, mint a másik, sokkal kiegyenlítettebb a foltja, és azt hiszem az a
fekete, az egyikben van egy nagy kemény folt és annak van egy ellenpontja, hú...
az a hangsúlyozottabb, sötétebb
Miklós
...az a jobb...
Deske
...az alsónál mintha a téma jobbra van elhúzva, és gyengébb és valami ellenpont
hiányzik, na?!
Miklós
jó, pontos... öntapadóval ragasztottam a keretre a feketét...
Deske
kíváncsi voltam, hogy idáig fajulsz-e, hogy körömecsettel... jó, jó
Miklós
kikészítettem a másik 10-et hogy hazahozom, és aztán...
Deske
mármint miattam
Miklós
...rájöttem, hogy nem hozom... ez a lényege, az a kép a legjobb, ha ezt látod...
Deske
hát az jó is. és az alsó is öntapadó ez a fehér forma...
Miklós
ja nem! a keret! öntapadó...
Deske
...ja! látod, pedig értettem, de teljesen átváltott az agyamban! szóval
összekevertem...
Miklós
ma már technokol rapiddal festettem bele a képbe! mert az fényes feketét ad a
matt feketén
Deske
jó. most már elhiszem az egyméteres kollázst...
Miklós
ja, hogy hihetetlennek tűnt
Deske
nem tudtam áttenni...
Miklós
azt csinálom, a fölsőt...
Deske
azt szeretnéd...
Miklós
azt szeretném...
Deske
jó, meg kell csinálni...
Miklós
annyi eszem volt, hogy elkezdtem, (a nagyot) és annyira szerettem ezt a képet,
hogy hazahoztam, és másnap, amikor mentem vissza csinálni, nem vittem vissza ezt
(vagyis a mintát).
Deske
igen. most nem tudom milyen a memóriád, mert nekem tényleg kiesik...
Miklós
fogalmam sincs, és egyébként ha meg kell csinálni a képet, és ott van, akkor
szenvedek, mert képtelenség átrakni ekkorába...
Deske
jó ez a sarok, és jó ez a filmgyári fotód itt. jó fotó, azt hiszem igazi amatőr
fotó... nagyon jó. arról jut eszembe, hogy amatőrfotó, hogy megcsinálták a Tükör
szerkesztőségben a gépemet, - olyan furcsa, hogy 6-7 éve járok oda, minden két
évben bemegyek, és mindig ott ül az asztalnál a szerelő - már éreztettem vele,
hogy van ennek jelentősége, hogy egy-két évenként találkozunk és mindig itt ül,
igyekeztem magam már régen személyessé tenni, kiállítás-katalógus meg izé, nagy
örömöm volt, hogy most azonnal megcsinálta a gépemet... ti...
Miklós
és mi az amatőrség...? ott kezdted
Deske
igen, nagy az ív! egy kicsit... mellette van egy vakuszerelő, süketnéma, vagy
mi... most mondom a szerelőnek, ha már most ingyen megcsinálta a gépemet, nem
tudom büntetés-e vagy ajándék- szeretném négy fotómat megmutatni. azt mondja,
attól függ milyen minőségű a fotó
Miklós
mondta a szerelő?
Deske
igen. állandóan riporterekkel érintkezik, ha más, nem, tudod.... és mondta, hogy
odaadhatom-e a Kovács úrnak is... a vakusnak... azt hiszem zsidó temetők
voltak... és Kovács úr azt mondja: kicsit meszes! kicsit meszes!
(nevetünk)
Miklós
Kovács úr a vakuszerelő...
Deske
igen, és igaza van, most nem tudom, mennyire a riporterszemlélet ez,...
tulajdonképpen mindig egy falnak ütközöm, hogy dilettáns fotós vagyok, mert a
paramétereim annyira mások, mint egy hivatásosnak... hogy itt... én most nem
tudom ez mennyire szubjektív... azt hiszem tényleg tűrhetetlen itt az a két koromfekete folt, holott egyébként tényleg nagyon érdekes formák lennének, s ha egy
heted egy ötödöt, vagy egyharmad exponálást még kapna, valami kijönne (M fotója a
falon) és nem lenne koromfekete és talán a kompozíciót nem rontaná el. tehát van
egy olyan sztenderd, amit nem ismerek, vagy nem figyelek rá, mégis érdemes lenne
alkalmazkodni hozzá. a profi fotósok - hát azt tudom - nagyon kemény legények,
hogy mondják ők ezt? - hogy végre sikerült a kormos? a szurkos képekről a 30-as
éveimben leszokni... meg ez a meszes megint, hogy olyan folt már ne legyen, ami
értelmezhetetlenül fehér. egy sírkőnek egy része hófehér, tudod?
nomost lehet, hogy igaza van...
Miklós
két gondolatom van ehhez. az egyik az, hogy nemhogy az én számomra, de még a te
számodra is nem egy kísérteties(?) tudásban, felkészülésben, technikában...
Deske
azt létrehozni...?
Miklós
igen.
Deske
te, szinte annyi, hogy normál papír, kemény helyett. én a keményet szeretem,
avval együtt, hogy elvész az információ 20%-a.
Miklós
most a másik... ezt akartam mondani, hogy én azt mondom, hogy ezekben az
esetekben nekik az a bajuk, hogy annyi információ van rajta, minden, ami
kell (nevetünk). most engem nem érdekel minden információ. szóval ez az alapvető
különbség a Geographic Magazin és az én fotóim között
Deske
amitől megőrül az ember. a gyönyörűségtől is és a szégyenkezéstől is, hogy
Miklós
szóval, hogy olyan mennyiségű információ van egy-egy képen rajta... igen. szóval
pontosan az ellenkezőjét csináljuk tudniillik...
Deske
és végül is ez is út, még akkor is, ha primeren, mint a zsidó temető -
információt akarsz... nemcsak hogy atmoszféra, meg hangulat... effektív
információt is átadsz, ha temető albumot készítek
Miklós
igen, de menthetetlenül másodlagos... az információ
Deske
igen... igen... mert nem szakkönyv?
Miklós
nem! hát nem a primerinformáció a szempont! hát az Isten, vagy nem tudom mi...
Deske
ja, igen igen
Miklós
...a titok... namost olvastam a Vojnich katalógusát, a Szikora írt hozzá egy
előszót. nem hibátlan, és nagy szamárságok vannak benne, de meglepett. mert
ilyen szókapcsolatot találtam benne, hogy: "fényes komolyság" és ez nagyon szép
Deske
hmmm... szocreál... felhangja van... de hogy jött ez ide be, ebben a
generációban...
Miklós
Moszkvában végzett... de ez nagyon tetszett, ez a fényes komolyság... szamár,
mert egyszer csak jön egy ilyen mondat, hogy ezek a leplek, meg drapériák ezek
ám nem emlékeztetnek a Christora...
(nevetünk)
Deske
és a fehér elefántra pedig egyáltalán ne gondoljunk, különös tekintettel...
Miklós
most zárt be a kiállítás, olyan rossz lett a katalógus, hogy nem vette át, most
fog küldeni... és van benne egy képregény... fotók, hogy Kecskeméten beült az
ilyen nagy rongyos képei alá, egy lepel alá, és kifutott a képből. nagy idővel
van exponálva, és elmosódott a figura, - nagyon szépek a fotók... és az egyik,
az egyik képe, amin ilyen gyönyörű drapériák vannak festve... az egy nagy
vászon, az összegyűrve fekszik a földön, ez a pszeudo pszeudója, egy őrület,
gyönyörű, baromi szép. namost a lényeg az, hogy meglepett ez a szöveg.
őrületesen furcsa, hogy valaki a feleségéről ír egy bevezetőt. Azt mondja
ugyanis György Péter, hogy ő nem írhat rólam, kiállításomról, mert tudják, hogy
a barátom, érted? Amikor elkezdtem ezt a szöveget, automatikusan bejött a
viszolygásom, hogy ne ajnározza az ember a feleségét, vagy a képeit. és rögtön
akkor eszembe jutott, hogy miért ne írhatna a György Péter rólam.
Deske
igen, igen ez egy igaz mondat, kérdés az, hogy célszerű-e? Tulajdonképpen
taktikai szempontok döntenek
Miklós
hogy másnak is az ugrik be, ami nekem...
Deske
nem, hogy esetleg fontosabb, hogy a Németh Lajos ír rólam, ki kell számítani...
nem? ... várjunk csak. és egy nemzetközi szféra, a képzőművészet. nomost ezt
össze lehet csatolni a családi szférával, de a művészet lényegében nem ilyen
értelemben személyes, tehát ez ellene játszik....
Miklós
azt hiszem ennek legszebb példája, ahogy egyszer én összecsatoltam...
Deske
én foglalkoztam ezen...
Miklós
amikor Ildikót nyitottam meg... az nagyon jó volt...
Deske
azt hiszem én akkor fotóztam és ilyenkor nem hallok...
Miklós
írtam neki egy levelet egy este, hogy ha hazajössz, a kaja ki van készítve,
gondolom dög fáradt vagy, mert készülsz a kiállításodra... és egy ilyen esti
levél, amit persze két hétig írtam, az egy más kérdés...
Deske
mondd... érdekes most engem ez zavar (lekapcsolom a Walkmannt)