dátum: 84.2.18. fájl: c1372-1.htm C. 1372-1375
itthon
beszélgetéstöredék Szüts Miklóssal, műteremben-
Miklós (ma látta a Dorottya utcában a mai brit festészeti kiállítást, nagyon rossz volt, de volt egy őrült kép, ami tetszett- számunkra abszurd kompozíció: főtéma fehér háttéren 4 egyforma lemázolt föld felületű körte,)
Deske
de miről beszéltünk? arról, hogy te nem festesz négy egyforma zöld
Miklós
de hogy miért nem tudok én négy egyforma zöld... miért nem tudok pirossal,
zölddel, kékkel
Deske
ez a probléma azonos azzal... ez a probléma nem komplikáltabb, minthogy én azt
mondom, hogy nekem a Thomas Mannban minden benne van, holott 100 évvel ezelőtt
nem mondhattam volna, mert még nem létezett, és ma se mondhatnám Argentínában,
mert nem fordították le argentinre, és száz év múlva- gondold meg, hogy Móricz
Zsigmond mondja állandóan, hogy báró kemény Zsigmond egy zseniális
író, sőt ő azt hiszem, modernizálja is... ki tudja ma azt? hol van száz évvel
ezelőtti író, akit te ma használsz? hogy mi lesz tudniillik 100 év múlva Thomas Mannal? tehát, hogy a kultúrának egy részét
fogyasztod csak, nem világpróféta vagy, és nem világfogyasztó vagy. nem
fogyasztod az indián kultúrát, vagy annak csak töredékét.
Miklós
tudom, hogy mi erre a magunk magyarázatában azt mondjuk, hogy mi itt ebben a kis
lyukban vagyunk, de itt viszont fúrunk, fúrunk, fúrunk lefelé, és amennyire
telik a tehetségünkből és az Isten kegyelméből, annyira mélyre jutunk le. no de
időnként beleborzadok, hogy mennyi még a világ... és a praktikum szintjén ez úgy
működik, hogy sok mindent nem veszel tudomásul. Szóval, hogy nem ennyi még a
világ
Deske
de nem igaz. ez a brit pofa bizonyítja, meg hogy rácsodálkozol egy trecento...
mit mondjak - nem igaz. Hogy a szűk szakmán belül egy univerzális minőségérzéked
van, van egy bizonytalan terület ezen kívül, legalábbis nálam biztosan. Mert azt
mondom, hogy egy heppening - vagy ezek a derko-ösztöndíjasoknál el tudom
képzelni az anyag egy részét, hogy azt mondom rá, nem vállalom a zsűrizést,
mert nem hallom. tehát körülbelül még ez is biztosan működik. semmi mást nem
mondasz, mint hogy én nem vagyok az isten, én nem vagyok univerzális.
hogy vannak minőségek, amivel én nem foglalkozom, tehát elképzelhetetlen
számomra a négy körte...
Miklós
no de figyelj öreg. már azt is teljesen természetesnek tartom, az esetek 99 és
fél százalékában, hogy számomra a piros vonal nem létezik...
Deske
mit mondasz evvel? mit mondasz evvel? nem létezik a freskó számodra mert, mert
nem létezik, érted?! nem létezik a miniatúrafestés számodra, elefántcsontra,
nem?!
Miklós
no de hogy úgy érzem, van egy szféra, vagy egy része a dolognak, ahol még
az ember
mesterségesen szűkíti magát. most ez az, amit nem lenne szabad...
Deske
vagy igen... (röhög) talán nem, talán nem... tudod mit?! én ebben bízom: az
előbb mondtuk, hogy ez az a szakma, ahol a tudatot, mint szerszámot nem lehet
használni, átugorja a tudatot a történet - hogy ugyanúgy, amit te tudatos
szűkítésnek nevezel, az se tudatos. Hanem ez tudatalatti szűkítés, tehát
egy sokkal mélyebb... lehet, hogy rossz irányba...
Miklós
De Józsikám! ezt akartam mondani: de NE ERRE!
Deske
nem tudod! hát a Van Gogh! Marha jó. hát állatira tetszik ezekkel a barna
krumplikkal, amit történt. hát semmi mást nem kellett volna csinálnia, mint
azokat a krumplikat jobban megfesteni, még 10 éven át, nem?! akkor lett volna
egy más fajta történet. de ő leutazott Arlesba, állítólag ott szép kék az égnek
a színe, Hollandiában állítólag nem szép (nevetünk)
Miklós
(nevetve) Ja, hogy ettől lett a Van Gogh Van Gogh...
Deske
- egyébként valóban kíváncsi vagyok, ha ő fönt marad, akkor mi történik
Miklós
már puhulok, és ezeket az állat avantgárdokat több megértéssel nézem, és azt
mondom, hogy lehet...
Deske
persze. persze
Miklós
hogy piros vonal, miért ne?!
Deske
persze. jaj, nem számoltam be neked, pedig a (megbeszélendő téma-) listára
fölírtam a látogatásomat a Képzőművészeti Főiskolán. Ahol nylon fóliára
fest valaki - vizet, ugye. hullámok, az át is látszik, úgyhogy
megtörik rajta a fény (röhögünk) és egy stégnek a sarka is belóg! itt a
katalógus. fekete - fehérben nem látszik (Bullás J. képe) gyere el egyébként
egyszer a főiskolára, ha érdekel. én azt mondtam: olyan tudatosan keresi a nem -
szépet...
Miklós
abszolút new wave a pasi, úgy látszik
Deske
én nem tudom, hogy milyen hülye..., én azt mondom, hogy itt megállok, én
kiszállok a hajóból, én azt mondom, hogy ezt nem tudom megítélni
Miklós
ebből nagymenő lesz most
Deske
te... hát jó, hagyjuk ezt ezen a szintjén a problémafölvetésnek. Mit akar ez a
srác, ha nem teljesen hülye?! A franc tudja
Miklós
igen, ezt néztem, hogy ez a legérdekesebb pasi a három közül. mert ez
olyan ordenáré, hogy ez érdekel... hogyha valaki ilyet mer, vagy borzasztó jó
újságok járnak neki...
Deske
Lopó barátja... azért én egy pillanatra megborzongtam, hogy én
azutáni ötletem után mentem be a főiskolára, hogy rájöttem, hogy nekem ott
kéne korrigálnom... de hát ezt korrigálni? ők ezt stúdiumként csinálják.
Miklós
mit kell csinálni: beszélgetni az életről...
Deske
ezt tudom, ez működik, de talán most visszajön ez az egy órával ezelőtti
mondatom, hogy mire való a főiskola (ti. 5 felelőtlen év, próbálkozni) különben
már nem értem, hogy mit csinálnak, mert ezt korrigálni nem lehet, hát igen, hogy
ott vészeljék át az érzékeny éveket, mint a kis kenguru az anyja erszényében,
addig ne kelljen pénzt keresni.
Miklós
és publikálni. nem volt az olyan hülyeség a Domanovszkytól. nem ismerte a szakma
azokat, akik kimentek, de azért egy okos gondolat volt, hogy amíg valaki
ötödéves nem volt, nem publikálhat sehol...
Deske
nem akarod ezt még megenni (fél szalámis kenyér a kezemben), mert te vagy a
vendég, én nem figyeltem, és én tudok még enni...
Miklós
nem. most jut eszembe, hogy hogy gyűlöltük ezért a Domanovszkyt. Legyen
nyilvános csak a negyedéves zárókiállítás. A harmadéves se. Minek. Hogy
fölfedezzék a kis Mozartot?! majd fölfedezik negyedéves korában! miért, mi lett
volna abból, hogy én V-t elsőéves korában megdicsérem, hogy zseniális...
Deske
lehet, hogy tönkremegy. és minek kiállítani nekik, főleg...
Miklós
hát ezt mondom. persze főiskolán belül, az más, az jó. tudniillik kint már
rögtön elvárásoknak akarnnának megfelelni. Ebből persze következik, hogy utána
jövő 4-5 évben viszont nagyon törődni kéne velük...
Deske
ezt kérdezték tulajdonképpen tőlem is, hogy mi lesz (interjút készítettek a
főiskola lapja számára)
Miklós
...hagyni őket publikálni...
Deske
ti. abból indultak ki ti., hogy gazdaságilag... nahát ha befogad titeket egy
GMK, egyet irgalomból,- vagy csak a fiatalok alakítanak egy munkaközösséget,
na de hát nekik nincs mit publikálni, hát ez a dolognak a lényege, hogy nincs mit.
szóval abszurdum, hogy anyagilag hogyan akarjátok tervezni az életeteket, mert
nincs mit, és Isten ments, hogy legyen, tehát a következő 5 évben sem lehet
publikálni... hát a tehetségesebbeknek a Derkovits. a szisztéma nem rossz.
Miklós
államilag támogatott... nézd meg (hebeg)... egyszerűen már nem tudnak mit
kitalálni... már milyen baromságot... és ez a kiválasztott csapat. - persze,
amiért megkapták, azt is érdemes lenne emellé kitenni (nevetünk).
A Böröcz meg Vojnich ugyanerre kapta minden bizonnyal - de az a pécsi fiú, aki
csinált egy bokszot: 5x5 cm-es raszterben lógnak damilok, és mindegyik egy egy
darab újság, most ez egy ilyen álmennyezet. körben vannak szitanyomatok
arcokról, amelyben ugyancsak vannak újságpapírok, de belefotózva, jó drágán
(utálkozó hangnemben meséli), hogy jó bonyolult legyen, oldalt nagy üveglapok,
amiken ecsetnyomok, és a boksz sarkaiban birkáról lenyírt gyapjú, sok-sok
Deske
(röhögve) összeállhat...
Miklós
haver... ha van mélység, hát akkor
Deske
őrület. na most az a tragédia, hogyha egy mű van a háromezerből értelmes, akkor
abszolút nem hallod meg a többi állatság miatt
Miklós
szóval úgy undorodsz már, mint ahogy én a Czóbeltől. Hogy őt alig-alig-alig
hallom
Deske
a Doma miatt?!
Miklós
persze
---------------------
Deske
na átpörgetem ezt a négy képet (megmutatás), ja itt van öt, nem, hatodik. na jó,
akkor menjünk, ezt nem kell komolyan venni (A/84/16,
A/84/17,
A/84/18, A/84/19 [ez nincs már] élénk színű 60x60-as zsidó
temető képeim)
Miklós
majd mondom, hogy hol állja meg, jó, ha van valami...
Deske
persze, mint anyám csinálja, én tanítottam meg, hogy így lehet egy műteremben
egy gesztust tenni, hogy visszakér egy képet az állványra. - és nálam csinálja
(nevetek)
Miklós
ezt mennyivel jobban szeretem, mint az eddigieket!
az a csillag persze... persze tudom, meg is kell élni valamiből (nevetek) (a
Dávid csillagra)
Deske
festő vagyok (nevet) szabad kezet kaptam. kivettem a rendes húsz évi szabadságom
Miklós
(ijedten) ez aláírva? kész van?
Deske
igen. nem részletezünk...
Miklós
(kiabál) jaj de jó! gyönyörű! bazd meg! ne hülyéskedj ám, azért ne hülyéskedj
ám. tudod, hogy azért ennek keményen Gaugin szaga van...
Deske
hát én... hát tántorgok
Miklós
hát ez Gaugin...! a rohadt állat tudott valamit!
amit én állandóan... lesek
Deske
hát félek, hogy csak a reprón...
Miklós
túrót! Jézusom, hát nem láttad
Deske
a Zsö-dö-pom...
Miklós
nem, a London...
Deske
nem, nem
Miklós
te ez kurva jó, ez kurva jó kép
Deske
(nevet) te ezt ezért nem szerepeltetem egy összegyűjtött kiállításomon...
Miklós
te azért ez nem hülyéskedés, Deske
Deske
te, hiteltelen. ez sikerült.
Miklós
ezt most ne beszéljük meg, holnapután mi lesz, honnan tudod, hogy ez nem lesz-e
hiteles
Deske
igen, igen persze. ráépülhet egy életmű esetleg majd ettől kezdve, de hát most
ez így komolytalan. hát látod, tegnap ugyanezt a témát barnával festettem meg...
Miklós
nem tudom, ez nagyon szép. illetve hogy irigylem, vagy mit is mondjak...
(innét nem vett a szalag. eddig teljes lejegyzés)