dátum: 84.3.18.    fájl: c1406-1.htm      C. 1406-1415

Szigliget
beszélgetés Szüts Miklós - Váli Dezső

(Miklósnál képet nézek, a kis keresztes új kollázsát lehozta ide, mintegy mércének) arról beszél, hogy utána 3 hétig nem tudott dolgozni, mert a kép túl jó volt, másolni meg nem akarta, ismételgetni

Miklós
Úgy éreztem vissza kell lépni, mert innét nem tudtam továbbmenni. Mert megjelent egy minőség, amin úgy érzem én többé alul nem adhatok

Deske
Ja értem. hogy ez érvénytelenítette a többi gondolatodat, hogy kivált egy ék, elöl...

Miklós
Ez olyan, mikor előre dobod a csáklyát, és akkor az beakad. végül leültem egy papír elé, hogy az egészet felejtsük el, most valamit rajzolni fogok, valami nagyon jelentéktelent...

Deske
A keresztes képtől szerettél volna továbblépni, de az nem volt annyira körülbástyázva még

Miklós
hogy vissza kellett lépnem... nyafogás ez az egész...?

Deske
elég gyakori az emberi természetet ismerve, hogy az ember a maga átlagánál nem eggyel, hanem hárommal lép előre, és akkor ezt nem tudja még tartani... eszembe jut Zsófia, most az egész világa eléggé zavart, bizonytalan, és megkérdezem tőle a múltkor, hogy miért mondtad azt, hogy ne vágjam ketté a rajzlapjaidat, mikor most kéred, mire azt mondja, hogy akkor hirtelen nem voltam tisztában a méretekkel, nem tudtam átlátni... vagy valami ilyesmit, tökéletes felnőtt jellegű önkontrollal, kapásból... igen, a jó képeknél tényleg beállhat ez a görcs, amikor aztán veszély, hogy ismételgetem, vagy variálom...

Miklós
ennek a három hétnek az volt a tanulsága, hogy az ilyen eredményeket el kell rakni, tudomásul kell venni, de. - nem... nem... hogy lesz utána bennem elég alázat a hétköznapokhoz

Deske
aha. én elfelejtem a képeimet

Miklós
én is. de én ezt kiraktam, direkt. az jó, ha elrakod, mert akkor csak az izére emlékszel, úgy jól működik, csak az örömre... emlékszem...
nekem itt egy lelkiismeret furdalásom van, hogy ezek a kollázsok előre nincsenek farostra kasírozva. Őrült nehéz lesz őket rendbe tenni...
(kasírozás technikáról beszélgetünk, mit kéne)
(arról beszélünk, hogy úgy érezzük, hogy a délelőttöt ellazsáltuk, aztán kiszámítom, hogy tulajdonképpen a mise és az ebéd között egy óra telt csak el a szalonban nekem csevegéssel, Miklós még lent maradt, s egy óra múlva már ebédre csengettek. Miklós dilemmája, hogy akkor most - ebéd után - nem kéne lefeküdni, hogy dolgozhassék. én kárörvendve nevetek a kínjain, mert nekem mindenképpen muszáj aludnom, nincs alternatíva.)

Deske
délelőtt még rajzoltam három rajzot.

Miklós
milyen?

Deske
te,.. kettő furcsa... nem tudom...

Miklós
a kivágás végül működik? (a rajzból az ég és a föld negatív formáját körömollóval kivágtam egyszer)

Deske
nem, most nem arrafelé mentem. azt még nem próbáltam ki igazán. most nem csak tubusokat rajzoltam, próbáltam amorfot is, lombot. a másik rajz, illetve a harmadik olyan, mint egy ametisztkristály [zsidótemető, a B/84/...- es rajzoktól van szó]. Iszonyú jó a fotó, pontosan érzem rajta, hogy akkor is mit akartam, mit láttam benne... pontosan sikerült "magamat" lefotóznom. kár, hogy a világítás nem volt igazán jó. A kövek egymás fölé kerülnek, egyre kisebbek...

Miklós
azt hiszem, ez a te egész itteni rajzi programod végül is úgy és akkor fog működni, ha a perspektivikus téri rendszert átteszed valami más téri rendszerbe... különös tekintettel arra, hogy nem használsz semmi eszközt, csak a ceruzát

Deske
egy helyen csináltam valami furcsaságot, ami megzavarta az egész perspektívát

Miklós
...igen... hát te mondtad ezt, hogy kitaláltad az illusztrációt. .. szóval, hogy majd hogy tudsz az illusztrációból kilépni

Deske
rossz a program... nem tudom, lehet, hogy most már csak makacsságból csinálom... de talán ebbe a "szabadságon vagyok" programomba még mindig belefér talán...

Miklós
persze. ja igen... le kéne venni a vastag pulóvert, mert szobában meleg van... (arról beszél, hogy le kéne szedni a függönyt, mert félti a pasztellportól. én a Patyolatmosás gondjaimról beszélek, a mosógépben kékre festettem véletlen vagy 10 pelenkát)
 

(egy képe kapcsán, amit éppen csinál - a felületfaktúra szerepéről beszélgetünk, itt kezdődik a felvétel:)

Deske
mi az, hogy felület? az mégiscsak egy teret imitál, ez a szerepe a faktúrának...

Miklós
a felület gazdagsága az egy réteg. Több rétegben dolgozol (több létsíkban... ti.)

Deske
a faktúra az is natúra... a föld borzoltsága... tehát mire utal?!

Miklós
ja, persze. Nézem, ahogy a döntéseimet hozom. Végül is mindig két kép lebeg a szemem előtt. az egyik egy enteriőr - már mondtam neked - egy ilyen vágyott üres enteriőr - egy csend, egy szobasarok... és a másik egy neonlámpával megvilágított táj, tájrészlet... na látod?! hogy van-e festőprogramom?! hát itt van, valami ilyesmi! egy fal, egy árnyék, egy kerítés

Deske
igen, ez a vágyképed...

Miklós
igen, képeimnél, a döntéseknél, ezek felé igyekszem dönteni...

Deske
hát igen, én is. egy meteorológiailag is jellemezhető szituáció, egy térdarab. vagyis valamilyen időjárású helyzet

Miklós
nálam egy érzelmes téri szituáció...
és egyértelműen van egy enteriőrimage-em és egy exteriőrimage-em.

Deske
jó! és ezt senki nem mondja ki, hogy ui. mire gondolsz festés közben... hogy mihez méred magad... most én is próbálok visszaemlékezni a képeimre ilyen szempontból, hogy persze terek, tájak, csendéletelemek

Miklós
persze, az ékszerkereskedő képed... [Az ékszerkereskedő vasárnapja, A/77/06] havas mezőben havasi gyopár vagy mi, vagy házikó, tárgyak...

Deske
tárgyak, sőt a főtéma az: tényleg ékszer...

(érthetetlen a felvétel, Miklós a reneszánsz perspektíva elhagyásáról beszél, illetve talán arról, hogy mindig abból indulunk ki, aztán soroljuk a többi téri ábrázolást: fordított perspektíva, Kína, az indiaiaknál is, axonometria.)

Deske
érdekes ez már harmadszor tér vissza, ez a probléma, hogy festői program...

Miklós
ez végre számomra iszonyú egyszerű, most hogy van-e nonfiguráció, azt hiszem ezt egy életre megoldottam, és ez már csak egy finom részletkérdés, hogy igen, van egy exteriőr és egy enteriőrimage-em, és hogy naturalista vagyok, illetve hát tájképfestő.

Deske
jé, ezt így nem hallottam, nyilván autszájdereknek mondod...

Miklós
nagyon szeretem a tájkép címeket is, és miután nem lehet, ezért keresek metaforákat mindig, hogy Skorpió hava... az a november... a táj novemberben

........

Deske
nagyon jó ez így üveg nélkül, nem lehet majd üveggel kiállítani... (a fekete kollázs)
Hülyeség, hogy kisléptékű a feladat. Hát csak a kivitelen múlik (egy tegnapi beszédtémánkat folytatom)

Miklós
persze, csak a minőségen múlik

Deske
semmi hiányérzetem nincs egy kis Ferenczy, Vajda rajznál, a Ferenczy Béni

Miklós
sőt, érted?! végül is ugyanazt kell egy szál vékony vonallal elmondani... én se sok eszközt használok itt, végül is (nevet)

Deske
gazdag tárházát az eszközöknek... (nevetünk, ő közben dolgozik)

Miklós
...most erre kéne valami jó kis lírai téma...
(alig érteni, mit mond, mert közben neki kazettáról Kocsis Zoltán Chopin keringőket zongorázik, az lefedi a beszédet)

Deske
szinte valamit most már rátenni, térben (gyűrt hatású a felület)

Miklós
igen, most rátenni a tetejére a kódszámot (egy kollázsát ötletemre úgy indította, hogy 8 cm-s ládabetűkkel középre előre ráírta a rajz kódszámát. az ötlet onnét indult, hogy párhuzamosan rájöttünk, hogy nem megfelelő a rajz hátára tenni, körülményes leolvasni, s én itt Sződligeten [helyesen: Szígligeten] már a szignó alá teszem.)

fölkasíroztam a fotókartont triplexre. már az is elég kemény (volt néhány kollázsa itt előkasírozás nélkül, amivel elég gondja lesz még... ezen okult)

Deske
mivel?

Miklós
technokol rapid. másfél tubus egy lap. SOKAT hoztam. (10 nap alatt valami 25 tubust használt el, most hogy gépelem, dicsekedett vele)

Deske
szóval nincs kis léptékű feladat

Miklós
és van rosszul feladott feladat

Deske
amikor az ember a tehetsége irányának nem megfelelő módon szabja meg a munkát. A Nagy Balogh János elkezdett volna pannót festeni.

Miklós
kicsit leegyszerűsítve, de igen. De egyébként hogy nem a pillanatnyi felkészültségednek, diszpozíciódnak megfelelő a feladat.

Deske
az egyik a pillanatnyi, a másik az egész életed fölkészültsége, a karaktered

(jön a Várkonyi nevű író a folyosón): ide figyeljetek, ti meg vagytok őrülve

Miklós
mi csak a festészetről beszélgetünk állandóan és egyfolytában, ez olyan, mint az önfertőzés. ebben otthon vagyunk. csak azt mondjuk, hogy harminchat, és mindketten röhögünk...

Várkonyi
mi ez a szag? (Miklós műterméből a fixatívval kevert technokol szag dől állandóan)

Miklós
narkó, szipózom, zacskózóm (röhög) éppen hét tubus szárad a szobámban. no most egy gimnazista már egy tubustól trip-ben van, keményen... csak zacskóval...

Deske
nézd ott  a fák...

Miklós
És az a hülye barom Antonioni ezt is tudta... és jól. van a filmjében egy zseniálisan, telével fölvett kép, hogy van egy fasor, és egyszer csak elúszik benne egy hajó. érted, vizet nem látsz... és most, 10 év után jöttem rá, hogy lopta, az Atalantában van benne... és amikor Franciaországban mentünk keresztbe kocsival, ugyanezt megértük, egyszer csak egy hajó... iszonyú jó volt.

Deske
(iszonyukat ásítok) ja, én is láttam, Hollandiában-

Miklós
10 éve tisztelem ezrért a snittért az Antonionit, de hát jó volt

Deske
most két fás temetőt is rajzoltam, méghozzá lombos, nem száraz...

Miklós
de merész (nevet)

Deske
de rossz (nevetünk), viszont rossz

Miklós
Nagy sikert arattam annál az asszonynál, mondtam neki a tegnapi nagy mondásodat, hogy "és még az én tehetségemet is hányan irigylik!" (röhögünk)

Deske
(az ablakon át a parkot nézzük) hű de gyönyörű lesz ez, ha pázsit, ha nyírott. vagy az is elég, ha zöld...

Miklós
ez olyan, mint az angolkert. teljesen sima foltban iszonyú gazdag plasztikák

Deske
valami ősi, abszurd plasztika...

----------------

Deske
miután nem jó a minőség, infantilis módon érdekel a mennyiség (a rajzaimat nézzük alighanem) bízol, hogy majd talán a huszadiknál megszületik valami

Miklós
őrület, hogy állok. és nézem és tudom mit kéne csinálni, és menthetetlen...

Deske
és miért?

Miklós
mert végig kell menni ezen a úton. hát nemhogy én, de te is tudod (ti. hogy merre kéne továbblépnem)

Deske
ha tudnám, akkor csinálnám

Miklós
nem, mert nem ezt tűzted ki (nevet)

Deske
(röhögünk) na jó, 10 fekete ingres, és megmondod... (ti. cserébe) Na, mit csináljak?

Miklós
semmi, a jó formákat használd, és a rosszakat dobd el. látod a rajzodon, hogy melyik vonal él, és melyik nem...

Deske
és absztraháljak? kezdjem el keverni...

Miklós
persze. csak nem ilyen fele-hittel, ahogy elkezdted vagdosni, hogy ilyen majdnem görcsösen ragaszkodsz az eredeti programhoz

Deske
nem, semmi görcsös.... nekem most kikapcsolt az agyam, nem vagyok ettől okosabb, hogy én állatira visszatartanám a tehetségemet, hogy kurva rossz rajzokat csináljak.

Miklós
tök úgy tűnik! (röhögünk) (közben szól a zene): ez se volt egy szégyenlős fiú, ez a Chopin
(lemegyünk az ebédlőbe)

...ha ROSSZ lesz a kép, akkor is arrafelé megyek

Deske
mi felé?

Miklós
nem tudom. valami szomorúság

Deske
szóval a szaga, nem a kép témája?

Miklós
végül is nagyon sok esetben azért pusztít el az ember értékeket, mert az IRÁNYA nem jó

Deske
ja, ezt ismerem. amikor hiába jó, de nem engem mond...

------------------

(az este programját beszéljük meg)

Deske
úgyis annyi gépelnivalónk van, ha már erről a Péter programjáról így lecsúsztunk (ti. Módos Péterrel is megcsináltattuk a kérdőívünket, de úgy tűnt másnap, nincs kedve a miénket megnézni - aztán harmadnap értékelte, nagyon határozottan; Miklósét menedzserszövegnek ítélte, az enyémet: "őszinte, mint aki már oda-vissza átvágta magát a vashegyen.")

Miklós
hogy elkápráztassuk...

Deske
na mi van még gépelni?

Miklós
nekem a haldokló nagybátyámnak kéne írni egy levelet. Csak a szívmeleg. Hogy tudom, hogy örülne neki

Deske
és ha a mi beszélgetésünk harmadik példányát?

Miklós
én is valami ilyen... a kérdőívem egyik példányára gondoltam.

Deske
a kérdőív, az kevés

Miklós
a válaszokkal

Deske
ja, az jó. ez se rossz, a beszélgetés, mert az az úgynevezett kulisszák mögé, az az igazi élet, szaga van, mert fésületlen... kap egy sokoldalas... nagyon jó, vastag levelet

Miklós
lehet, hogy nekiállok legépelni a múltkori interjúimat vele, az egy jó nagy munka... nekünk járna valami jó, hát vasárnap van
(a rövidlátó nőkről beszélgetünk, akik nem hordanak szemüveget, és e nézésük bizonytalan és érdekes ettől)

Deske
hogy a Béres Ilonának egy forgatáson a tanára [Várkonyi, a rendező] azt ajánlotta, hogy ne  a szembe, hanem a két szem közé nézzen és ettől sejtelmes lesz... titokzatos...

Miklós
amikor én TV-ztem, a kamera egy pontjára fókuszáltam a szemem: Aztán figyeltem, és a nagyon profik, a Vitrayék nagyon jól csinálják. ő pontosan rám néz, tehát az objektívhez állít éleset a szemével. nem messzire, pont oda... biztos ezt is tanítják...

Deske
talán a kezdőknek egy portréfotót kéne közvetlen a kamerára ragasztani. de lehet, hogy az a kis szögeltérés is már sok lenne... Te! Mi nem kaptunk édességet!

Miklós
ilyen egyszerű ez élet! Elrontják itten a vasárnap esténket. Mi boldog vasárnap estére vágyunk, ami végül is reprezentálódna egy kehely karamellkrémben mazsolával.

Deske
úgy van! EZ nekünk JÁRT VOLNA! a vasárnapi munka után. ...én már aludtam is...

Miklós
(elmeséli, hogy Eszter dolgozatát odaadta ajándékba Janikovszky Évának délben, és az aljára ráírta az Eszter nevét a copyright jellel)
(képe felé fordul) ilyen... pimaszul nem vagyok tekintettel a tartósságára, de a kiállíthatóságára sem, hogy már szinte önpusztító

Deske
hát...

Miklós
esetleg mégiscsak meg lehetne itt próbálkozni evvel a nem-reflektáló üveggel, persze gyűlölöm, olyan, mint a műanyag

Deske
ha van

Miklós
semmi, hátha az örökélet... evvel a kanadai pasassal hozatok hármat Bécsből... boldog lesz...

Deske
tojáslikőröd nincs? (költői kérdés; két napja elfogyott)

(Miklós elmeséli egynapos nyugat-berlini napját, hogy a kihalt kelet-berlini pályaudvaron éjszaka, visszaérve, ott érezte újra otthon magát... a koszos, üres csarnokban)
(én elmesélek egy hajnali pályaudvari razziát a hamburgi pályaudvaron, ahol vártam. géppisztolyos rendőrök)
(Miklós meséli, hogy ha egy idegen városba érkezik, a csomagmegőrző automatába rögtön leteszi a cuccát, és zsebre dugott kézzel megy, rögtön otthon érzi magát. Én elmondom, hogy nekem fontosabb a teljes szabadság érzése, és készenlét, hogy azonnal továbbmehessek bárhova, ezért mindig viszem a csomagomat. egy kamaszkori autóstop az első, ahol emlékszem, hogy rögződött ez az "on duty" (szolgálatban) hozzáállásom. A készültségi állapot... hogy egy vasárnap hajnalban a Rhonchamp kápolna előtt egy svájci fiúval sétálgatta, aki átvitt volna Zürichbe a kocsijával. Csak nem vállaltam a határkilépő miatt, délután én vonattal mentem aztán át. Mesélek neki az autóstoppolásom kezdeteiről is. Hogy egy osztálytársam elmondta, mi az, másnap körüljártam a Balatont.

aztán arról beszélünk, hogy ebből kiöregedtünk, s hogy Jávor szerint csak azt lehet csinálni, amit M-ék, hogy ti. ha egy életre nem akarunk az utazásról lemaradni, akkor akár teljes adósságra is, erőltetve, utazni kell. Miklós elmeséli, hogy János költségén, vendégként utazott Mongóliába.

Miklós
hogy János, amikor fogja a dzsip volánját a Gobi sivatagban, már úgy fogja, hogy most gyártja a mítoszt, már... hogy ezt hogy fogja mesélni...

Deske
igen. ennek a hajnala mindnyájunkban benne van többé-kevésbé, csak kinek milyen a szerepe az életében ennek a dolognak.

Miklós
...jelentősége...

Deske
a fontossága, igen

Miklós
(panaszkodik, hogy szerinte a párnája homokkal van töltve. hosszan magyarázza. aztán este kicseréljük az enyémmel.) Hű de útálom ezt a hagymaszagomat...

Deske
igyunk egy pofa sört. (nincs is itt kocsma. vagy nem tudunk róla. nevetünk)

Miklós
innék erre egy pohár fehér bort (javaslom igyon bele az asztalon hagyott borokba...
(végül megkínálom a szirup ízű Vitsacolan vitaminommal, egy korty naponta, édes. elfogadja)
Te, a szent Ferenc. énekel egy zsoltárt, hogy "felemeltél engem a kősziklára", és ő a kő iránti alázatosságból ezt úgy énekli, hogy "felemeltél engem a kőszikla aljára" vagy mi, vagy "lábához" (nevetünk)

----------------
másik oldal

Deske
te ez tényleg fontoskodás, meg minden, amit mi csinálunk, de azért körülbelül egyedülálló. (ez a magnóval beszélgetés)

Miklós
(valami tréfát mond, nem érteni)

Deske
te, úgy érdemes megközelíteni, hogy az IGAZ dolog potenciálisan iszonyatosan erős, és ez az a szféra, ami teljesen rejtett. szóval az emberiség igaz története a gondolatok története lenne, egyáltalán egy emberből a legérdekesebb a gondolatai, ami soha nem derül ki

Miklós
és mégis, ha csak négy százalékban is, mégiscsak a gondolatainkat reprezentálja ez...

Deske
sokkal nagyobb százalékban, azt hiszem...

Miklós
na de csak a hangzással (ti. hogy azt a gépbeírás nem tudja visszaadni) a dallammal elvész vagy harminc százalék. ti., ha én azt mondom, hogy a Szrovenyi kápolna, na az aztán egy kurva nagy giccs... ez így legépelve elég furcsa. És ugyanez, ha - semmi - csak a hangsúlyozás... tökéletesen mást jelent. Ilyen helyzetben picit át is fogalmazom, hogy érthetőbb legyen...

Deske
kell... (elmesélem, hogy az olvasott szövetben még találtam utalást két fontos 13. századbeli Ferenc autentikus életrajzra, amit még el kéne olvasni)
(aztán, hogy a  Rendtörténetben kékceruzás bejegyzések vannak, hogy meddig kell  megtanulni, mit lehet kihagyni, és dátumok, hogy 1936, 1947 ceruzával, meg hogy annál a mondatnál, hogy megalakult a rend, valaki odaírta felkiáltójellel, hogy éljen...)

Miklós
(elmeséli, hogy végül az a lakáspanama ügy, ami a ferenceseknél mintha lett volna, hogy az informátorok mind visszaléptek.)
Érdekes, hogy mintha ők türelmesebbek lennének a bűnnel szemben... hogy volt egy osztálytársnőnk, aki férjhez ment valami rendőrhöz. És a páter Töhötöm csak valami ilyet mondott, hogy ez nem  lesz jó. aztán két év múlva elváltak és a Töhötöm csak annyit mondott, hogy "hát igen"...szóval, hogy egész másképp állnak hozzá...

Deske
Ühüm, te elképesztő ez az alázatosság, ahogy olvasom...

Miklós
te, összehasonlításban... az járt közben a fejemben, hogy bármennyire is igyekszel, van benned valamiféle gőg a bűnnel és a bűnösökkel szemben

Deske
hogyne, hogyne, persze. és ezekben nincs!
Ti. nem a bűnre fordítják a szemüket, hanem az emberre. és a bűn ügyét pedig az Istenre bízzák.
Bár ott is van határozottság. rögtön a rendalapítás után Ferenc valakit légytestvérnek, heretestvérnek nevez, aki ott lustálkodik, és el is küldi, keményen.
Ez az iszonyú fölény, ahogy alázatosak, nekem most ez nagy élmény, ahogy olvasom. nem tudom mennyit tudok ebből így átadni... (mesélek a könyvből) - hogy Ferenc a szemkiégetése előtt beszél a tűzhöz, hogy "egész életemben tiszteltelek, most kedves tűztestvérem legyél hozzám kegyes". valami őrület... a tűzzel olyan tisztelettel bánt tényleg, hogy mikor a szomszéd barátkunyhó égett és hívták oldani, egyszerűen nem ment...
...na ez a bűn... nekem nagy iskola volt ez a szerelem ügyem két éve, én nagyon magasról néztem az ilyennel kínlódókat... nagyon magasról. aztán térdig a sárban...
(aztán megint a ferencesek, hogy még Ferenc életében megalakul már Esztergomban a magyar rend!)
(a fél szalagon végig erről mesélek.) (aztán Erzsébet húgomról, a salzburgi bencés kolostorról)