dátum: 86.7.16. fájl: c1687-1.htm C. 1687 A
ujságcikk: NÓGRÁD 86/7/16
A nemzetközi művésztelep vendégei VII.
VÁLI DEZSŐ
Váli Dezső festő és grafikus 1942-ben született Budapesten. Az Iparművészeti
Főiskolán 1967-ben szerzett belsőépítész diplomát, de 1969-től festőként
dolgozik. Eddig 19 egyéni tárlata volt, többek között a Fényes Adolf teremben
(1974), a Stúdió Galériában (1975), és a Műcsarnokban (1981). Számottevő
anyaggal mutatkozott be 1984-ben Romániában. Művei évente, mintegy tizenöt
csoportos kiállításon szerepelnek. Munkásságát számos díjjal és kitüntetéssel
ismerték el, idén megkapta a Munkácsy-díjat. A Magyar Képző- és Iparművészek
Szövetsége festőszakosztályának vezetőségi tagja.
Bukovina című, az 1984-es, salgótarjáni országos egyedi rajzbiennálén
szereplő triptichonjával elnyerte a kritikusok díját. E háromrészes rajzán,
amelyben megragad a vonal kifejező ereje, a kompozíció puritán belső
szerkezetessége, régi zsidó temetők motívummai tűntek föl. Mit csinál most Mátraalmáson?
- Két éve csinálok sorozatot a régi zsidó temetőkről, ezt folytatom zökkenő
nélkül, mintha otthon lennék - mondja. - Itt lehetőség van olyan technikára is,
amit otthon nem művelek, például linót nem csinálok húsz éve, itt igen,
ugyanebből a témából.
- Mi keltette föl az érdeklődését a téma iránt?
- Véletlenül olyan helyzetbe kerültem tíz éve, hogy két-három esztendeig
fotózásból éltem meg. A Népművészeti Intézetnek készítettem szociofotókat.
Munkavezetőm, dr. S. Nagy Katalin művészettörténész irányította figyelmemet az
eddig még kevésbé föltárt régi zsidó temetői művészetre, amelyet a
művészettörténeti kutatás is elhanyagolt, jóllehet, miként más felekezetek régi
temetői is, e sírkertek sem csupán vallástörténeti, hanem etnográfiai és igen
jelentős művelődéstörténeti emlékeket is őriznek, s e minőségükben szerves
részét jelentik a kelet-közép-európai, s ebben a magyar műveltséganyagnak,
bizonyos szempontból pedig a népművészetnek. [ez nem az én megfogalmazásom] Hamarosan 53 temetőből álló
fényképarchívumom lett. Ez feküdt évtizedekig.
Sáros László építőművész barátommal 1983-ban csináltunk egy fotóalbumot a
Corvina Kiadónak lengyel, cseh, román és magyar zsidó temetőkről. Ő készítette a
lengyel és a [szlovák], cseh, én pedig a romániai és a magyarországi fényképanyagot. Az
album a közeljövőben lát napvilágot. Utána fél évig nem tudtam festeni. [ez
téves, az a lakásépítés utáni félév volt] Nem
tudtam, hogyan menjek tovább. Mindenféle témát kerestem. Aztán előkerült egy
zsidó temetőről készült fotóm, amit nagyon szeretek. Ekkor valami bekattant
bennem, mint amikor két félgömb összeáll.
- Két félgömb?
- Igen. Mert úgy érzem, nemcsak magáról a témáról van szó. Én 14 évig nonfiguratív festő voltam, nem volt hiányérzetem a tematikus, figurális festészet irányába. Most pedig ezzel a nagy sorozattal - mindegyik kép címe ugyanaz, Régi zsidó temető - lényegében olyan festészetet művelek, amelyben lényeges szerepet kapnak a tematikus és a figurális elemek. Két év alatt ötven olajképet és több száz színes [ez téves kb. 50 ff. rajz] rajzot csináltam. Nem tudom, hogy ez meddig tart, mi lesz belőle? Mindenesetre, olyan gondolat-, érzelem- és motívumgazdagságra leltem, amely szinte kimeríthetetlennek látszik számomra, jóllehet nem tartozom a felekezet tagjai sorába. Ugyanakkor azonban teljesen világos, hogy olyan közös kincsről van szó, amely az európai kultúra egyik legfontosabb szellemi gyökere a hellenizmuson kívül.
Váli Dezső munkásságában, annak csaknem másfél évtizedes absztrakt korszakában is
meghatározóan volt jelen a líraiság, az a fajta érzelmi- pszichikai töltet,
amely a magyar nonfiguratív festészet egyik erős és rokonszenves vonulatát is
jellemezte. A kompozíciós elemek, a képi formák egymáshoz való viszonya Váli
Dezső festményeinek sajátos dinamizmusát teremtette meg, egyszerre tartva
feszültségben és egyensúlyban az egész kompozíciót.
Ugyanakkor festői előadásmódja a lírai absztrakt megoldásait idézték. Így
érzelmileg és gondolatilag egyaránt jól megközelíthető festői világot
eredményeztek, a közvetlenül való szólás mellőzésével is. A dolgok végső
értelmét kutató ember foszlányokká váló emlékei, belső indulatai, feszültségei
és szorongásai, a létezésben való megnyugvás ritka és gyöngéd hangulatai
alkotják a nonfiguratív Váli Dezső világát, annak meditatív erejét és szépségét.
Ezzel egyneműnek érzem a figuratív, az ihlető motívumot tárgyszerűen is
megfogalmazó Váli Dezső festői világát is. Elsősorban a képek mély gondolati és
érzelmi rétegezettsége miatta. Mit jelent a művész számára a régi zsidó
temető?
- Több rétege van - mondja Váli Dezső. - Először is benne van a zsidó-keresztény
kultúra igen sok ősi eleme, amire európai kultúránk is támaszkodik. Erre már
utaltam. Ezenkívül olyan értékű plasztikai kincset, művészeti minőséget őriz,
amelyből jó néhányat nyugodtan odatehetnénk bármely nagy múzeum akkád vagy
asszír-babiloni plasztikája mellé. Benne van természetesen a halál
problematikája, ami a művészetnek mindig egyik alapkérdése volt. Emlékeztet a
holocaust szörnyűségére, amely egész Európa lelkiismeretét még sokáig terhelni
fogja. Benne van a csend, ami mindig nagyon érdekelt.
Olyan térélményeket kínál, amelyek szinte enteriőrökkel érnek föl, s e
mikro-enteriőrök a téralakítás igen magas színtű példáit jelentik. S persze őrzi
a hit élményét is, ami a rendeltetéséből következik.* Vagyis, mindazt a
gondolati, érzelmi mélységet, a nemes plasztikai fegyelmet, amely éppen az
elmúlás körülményeinek emberhez méltóvá alakítása által figyelmeztet mindenkor
az élet méltóságára.
Tóth Elemér
*
Elkövettem azt a hibát, hogy nem mondtam neki, hogy ne idézzen szó szerint, így
a saját töltelék fogalmait adta a számba. Amúgy korrekt.