dátum: 89.9. fájl: c2026-1.htm C. 2026
Petőfi Népe 89.9.23.
Kiállítás a Cifrapalotában
Váli Dezső lejújabb festményei
Kecskeméten, a Cifrapalota legújabb időszakos kiállításaként október közepéig
Váli Dezső festőművész munkáit láthatják az érdeklődők. A kortárs festészet
középgenerációjának élvonalában lévő Váli azok közé tartozik, akikkel - egyéni
és csoportkiállításokon - igen gyakran találkozik a közönség.
Most látható, meglehetősen egynemű, egy-egy tematikát variáló festői és grafikai
sorozata ugyancsak igen friss; 1988-89-ben született.
A kompozíciók - a korábbiak ismeretében - nem hatnak a meglepetés erejével, az
utóbbi két évtizedben a kiállítótermekben minden műfajban állandóan jelen vannak
a létezés általánosabb összefüggéseit kutató jelképes vagy filozofikus
alkotások.
Ez az indíttatás Váli munkásságában is nyomon követhető; hasonló létérzésről
beszélt Régi zsidó temető című sorozatának (több kiállításról is visszaköszönt)
lapjaival. Számtalan variációban lehetnek ismerősek a fojtóan zárt vagy nyitott
terek, melyek a festőművész most látható munkáinak is főszereplői. E szűkszavú
festményeken a világ egyetlen helyiséggé; egy műteremmé redukálódik. Az ajtó
nélküli, csupasz falak, a jelzésszerű bútorok legalább annyira cellára is
emlékeztetnek. Ezt erősítik meg a rácsos, rendellenesen magasan elhelyezett,
pusztán a fény bebocsátását lehetővé tevő ablakok. E fény - jellemző módon - nem
világít, csak arra elég, hogy hol gyengébben, hol erőteljesebben érzékelhetővé
tegye a félhomályt, a rácsokkal zárt cella árnyait, puritán tárgyait. A
"műterem" lakójára mindössze ezek utalnak, e térben él a művész
egzisztencialista magányában, munkája rabjaként. A sorozat (lakó nélküli)
műteremcelláinak sötét hangulataival emlékeztet Vojnich Erzsébet egy 1987-ben az
Ernst Múzeumban kiállított (A hetedik című) munkájára. A két alkotót
felvonultató kollektív tárlaton tárlaton Váli Dezső is jelen volt Régi zsidó
temető című sorozatával. Vojnich nagyméretű festménye egy realisztikusan,
impresszionista részletszépségekkel leképezett műteremcellát ábrázolt. Váli zárt
terei igencsak hasonló asszociációkat idéznek, bár e meleg barnákat és hideg
szürkéket, feketéket - Vojnich képeivel ellentétben - nem aranyozza be
"glóriaként" a fentről, a rácsokon túlról érkező fény. A sötét tónusvilágú
képeken mindig domináns marad a félhomály. Mivel Váli egy teljes sorozatot tesz
közzé, bőven van lehetősége részletekbe menően fejtegetni, képileg újragondolni
e félig-meddig metafizikus, szimbolikus tér megszerkesztésének erővonalait.
Saját hagyományaihoz híven rúgja fel a perspektíva (Vojnich által még gondosan
betartott) szabályait, sőt - ebből is eredően - az arányokat. Előfordul, hogy a
szék méretei (Műterem, középen egy szék című képen) valószínűtlenül
összezsugorodnak, másutt (Halvány műterem) elveszíti térbeliségét is, és
csak jelzésszerű firkaként jelenik meg, hangsúlyozva az ellentétet a gondosan
kidolgozott, a térbeliséget éppen hogy felfokozó, fonom tónusvilágú háttérrel.
Az atmoszféra jellemző módon minden egyes festményen "válisan" sötét, komor,
misztikus. A festmények a "homály apoteózisaiként" azt fejtegetik, hogy a
valóság ijesztően sokarcú, parttalan, nem kínál más bizonyosságot, mint a
hiányérzetet és a szomorúságot.
A kétteremnyi közepes méretű festmény alaphangnemét folytatja a harmadik
teremben kiállított grafikai sorozat is. A tizennégy tusrajz - egyszerű
újságpapír felületével - a festőművész vegyes technikával készült korábbi
sorozataira utal. A Keresztút - sorozat stációi a felületen grafikailag is
domináns szerepet játszó, nyomtatott nagybetűs címeikkel: Halálra ítélik,
Először esik el, Felszögezik, Sírbatétel (stb.) pontosan meghatározzák
témájukat. A gesztusfestészet és a keleti írásművészet lendületes spontaneitását
idéző papírra vetett jelek nem mindennapi érzelmi töltéssel rendelkeznek.
Károlyi Júlia