dátum: 90.12. fájl: c2082-23 C.2082/23
|
Új Művészet folyóirat 1990/3 - decemberi szám
Szegő György: Műterem, madártávlatból
A legtöbb Ernst Múzeumban kiállított képén madártávlatból látható Váli Dezső
műterme. Úgy, ahogy a valóságban azt nem láthatja senki. Vagy mégis? Mert a
különös felülnézeti perspektíva az építések axonometrikus-térbeli ábrázolásához
hasonló. Az imagináció, a teremtő cselekvés előképe úgy kívánja, hogy minden
beRENDezési tárgy helye, formája, színe jól látható legyen. Váli azonban
egyrészt inkább a részletek felé fordul, másrészt a műterem már megépült, a
tárgyak bár szűken, de a helyükre kerültek. A festői lét tárgyaira szorítkozó
mondanivaló mégis a teremtés és a képkészítés analógiájával, szinte a
csupasz semmiből tesz kísérletet az egész közvetítésére.
A műterem bútorai és rekvizítumai valóban csupaszak. Az asztalkán nincs terítő,
a kereveten nincs takaró, a képkeret üres, a festőállványon nem készül éppen
semmi. Legfeljebb színekkel vannak teli mindezek, zöldekkel, barnásfeketékkel és
ezüstös grafitszínnel. És valami gyenge fényforrás is sugárzik az ablakon
túlról, talán a nap, talán más égi jelenség felől. Az ablak osztóbordáinak
földre vetett árnyéka és a spatulával elhúzott-visszakapart festék vonalas
széle-nyoma összegabalyodni látszik. Az emberi tudat és érzékelés platóni
barlanghasonlata az ókorból és a homályos gondolkodás, a halvány szeretet
legújabbbkori világa találkoznak.
|
Ugyanakkor Váli korábbi, felszabdalt vásznaira is gondolnunk kell.
A szemlélő barlang-tudatában a képekből kiérződő magány és melankólia láttán
Albrecht Dürer korszakjelző metszete is felmerül. Az ott látható bűvös
számkvadrát rokona a Váli-képeken megjelenő műteremablaknak. Utóbbit vagy a
kompozíció, vagy a sötétítőfüggöny vágja a 2 x 3-6-9-12 matematikai haladvány
egy-egy elemévé. Az "üres" műterem többi tartozéka is templomi kellékké
magasztosul, a hokedli oltár, a függöny a Szentek Szentjének takarója lesz, az
üres festőstatív talán maga a Frigyláda. A hívek nélkül tátongó templomképben
valahogy gondolatilag folyatódik a korábbi alkotói korszak zsidó temetőinek
többszörös múltideje. Válinak most sikerül saját mestersége kellékeit
misztikusan átlényegíteni az emberi szenvedés és nyomor, háború és halotti
csend, éhség és betegség attribútumává.
Az 1 x 1 méteres deszkára festett üres képkeret Hamvas metaforájának változata:
"Az emberi szív saját képétől megtermékenyítve már megszámlálhatatlan évezredek
óta teherben van, és várandós - önmagával. Önmagát alkarja megszülni irtózatos
idők óta, megmérhetetlen kínnal és megrendítő állhatatossággal". Váli Dezső
madártávlatból, emberalak nélkül megfestett, építészeti ábrázolással láttatott
műtermeiről feltehető: angyali híradás, üdvözlet, anzix mind. Az Angyal ezúttal
nem Berlin, hanem Budapest egén jár, leemeli a házak tetejét, egyszer csak
valahol a Mártírok útja felett megáll, és lenéz, sőt leüzen egy műterembe.
|
Ezért olyanok a képek, mintha a festő kicsit a fejünkbe, vagy még inkább a szívünkbe látna. Az összemosódó-gomolygó emberi dolgok át kívánnak épülni önmaguk réges-rég elKÉPzelt magasabb rendjébe. Az építkezés helyszíne a káosz, az építészeti tervek pedig ezúttal a Váli-műterem angyaltávlatból ábrázolt igen festői képei.
A nagyméretű illusztrációk sorra:
Műteremsarok asztalkával - A/89/09
Zöld műterem - A/88/26
Műterem asztalkával - A/90/01