dátum: 93.3. fájl: c4015-1.htm C. 4015-4017
TV interjú kecskeméti kiállításunk alkalmából
Stúdió 93, 1993.3.23. 20.05' Szegvári Katalin + Szüts - Váli - Vojnich a kamera
előtt.
Közben képeket, és a Képtárat mutatják, meg minket.
Sz. K.:
Váli Dezső festőművész 1971 óta minden év márciusában beköltözik a Kecskeméti
Alkotóház 10-es számú szobájába, amely korábban Kondor Béláé volt, hogy a tavasz
beköszöntével itt dolgozzon. 1980-ban szól Váli két festőbarátjának, Vojnich
Erzsébetnek és Szüts Miklósnak, hogy kövessék példáját. Azóta, ahogy ők
fogalmaznak, a kecskeméti időszakban csak másodperceket henyélnek. 1991. újabb
Váli ötlet. Itt készült képeik közül ajándékozzanak néhányat a megyei képtárnak.
Életre hívnak hát egy alapítványt, amelyhez csatlakoznak Schmal Károly és
Kovács László. Az alapítók határoznak arról is, hogy a továbbiakban az általuk
meghívott művészek munkáiból egy kuratórium válogassa ki azokat, amelyekkel
tovább gyarapítják a gyűjteményt. A katalógus és a Cifra Palotában látható
kiállítás tanulsága szerint szokatlan, figyelemreméltó kezdeményezésnek adott
otthont a Tavaszi Fesztivál alkalmából az egyik vidéki helyszín, Kecskemét.
Kicsit emlékeztet ez az egész elképzelés, nem mondom, hogy akció, mert annak
olyan rossz íze van, arra, amit most Törőcsik Mariék csinálnak a Művész
Színházban. No most, tudják, hogy ők miféle támadások kereszttüzében vannak most
is...
Sz. M.:
A színház az egy fontos dolog. A képzőművészetben nincsenek támadások, meg...
V. D.:
Támadások lehetnek, de...
Sz. M.:
De hát nem történik igazán semmi, hála Istennek, vagy sajnos
V. D.:
Az a kérdés, hogy követtünk-e el etikai hibát, vagy nem. Csak innét lehet a
kérdést föltenni...
Sz. M.:
Most persze mi borzasztó magabiztosak vagyunk, mintha soha ilyen etikai
gondjaink és megfontolásaink nem lettek volna. Voltak természetesen. Ugyanezeket
a kérdéseket mi is sorba föltettük magunknak. Remélem, hogy nem vétettünk.
Egyetlen egy... valamelyik Thomas Mann-regény borítóján van egy idézet Thomas
Manntól, amit nagyin szeretek, sajátomként használom: azt mondja "én régi
kereskedő családból származom. És nálunk a családban a legfontosabb szempont
mindig a minőség volt." Bár én nem származom kereskedő családból, de mi is azt
reméljük, hogy az egyetlen szempont, aminek alapján válogattunk, és válogatunk,
és hívunk meg embereket, illetve rögtön javítanám magamat, műveket, az a
minőség.
Sz. K.:
Milyen kritériumok alapján fogják eldönteni, hogy kit hívnak meg ide, és ki
kerül ebbe a gyűjteménybe?
V. D.:
Kétségkívül nem a teljes horizont, tehát a mi korlátunknak vagy
korlátoltságunknak is van ebben helye, vagy megnyilvánul. Tehát, amit mi
festészetnek tartunk most, bizonyos fokig vállalva egy ortodox szemléletet. Ez
onnét nézve már nem korszerű festészet, viszont mi felölünk nézve a
kilencszögletű világító-csipogó kép nem festészet.
Sz. M.:
Ez egyfajta szemléletű festészet. Ebben lehet, hogy véleménykülönbség van
köztünk, én nem gondolom azt, hogy még csak az ortodox fogalom szerinti
festészet határai itt vannak, itt és ameddig tartanak ebben a gyűjteményben a
művek különbözősége. Van még másfajta festészet is, mi a festészetnek ezt a
szféráját tudjuk, ismerjük.
V. D.:
Durván fogalmazva: egy iskola. Akármennyire is kerülgetjük a szót. Körülbelül
hasonló gondolkodású, hasonló minőségű festők, akik vállalják egymást...
Sz. K.:
Meg lehet, Erzsébet, fogalmazni, hogy mi az, ami közös bennetek? Mi az a
szemlélet?
V. E..
Én ezt a szót tartom erre a legjobbnak, az ortodoxiát, amit a Deske mond, hogy
kőkeményen festői eszközökkel festészetet csinálni. Tehát semmiféle átmeneti
áramlat, vagy... persze megérinti az embert, és biztosan van, ahol az ki is
mutatható vagy kideríthető, de voltaképpen mindenki mániákusan egy utat követ,
mindnyájan, azt hiszem.
Sz. K.:
Jó így együtt látni a képeket, egyáltalán milyen érzés ez, hogy itt végül is
örökké együtt maradnak a képek?
V. D.:
...jelzi, hogy igazunk van. Legalábbis számomra, hogy hasonló gondolkodású képek
erősítik egymást, ennek van egy sajátos íze, ami sokkal jobb, mintha egy rossz,
kis nemzeti galéria jött volna létre.
Sz. M.:
...látható persze... de mi hisszük, és remélem hogy igazunk van, nézzen körül,
itt baromi jó képek vannak.
V. D.:
Azt hiszem a lényegi válasz mégiscsak az, hogyha körbenéz, hogy ezek a képek nem
udvariasságból vállalják egymást. Se színvonalban, se gondolkodásban.
És például én nagyon szeretek, mondjunk egy nagyon jó festőt, a Földi
Petit, és biztos, hogy olyan minőségű, mint itt bárki, de nem
ide való. Ebbe a csapatba nem való bele.
Sz. M.:
Ez minősíti a műveit, csak... ezt mondom, itt volt egy félreértés, hogy nem
innentől-idáig tart a festészet, hanem egy szegmense a festészetnek, és ezek
egymást segítik valahogy, egymást vállalva. Azt hiszem, hogy az én képem jobb
attól, hogy Kovács Péter képe lóg mellette. Egy mellékmondattal kiegészíti az én
mondatomat, és az enyém az övét. Ilyen módon ezek a képek valahogy egyféleképpen
gondolkodnak a világról, talán ez a válasz a kérdésre.
Sz. K.: Szegvári Katalin
Sz. M.: Szüts Miklós
V. D.: Váli Dezső
V. E.: Vojnich Erzsébet