dátum: 2007.12.21. fájl: html-2008/dragoman-cikk.htm C. 9437/1-
Világgazdaság / Művészet és érték rovat, 15.p.
Dragomán Györgyöt kérdezte Eszéki Erzsébet
KÉPRŐL KÉPRE
Jól ismert írókkal is csak ritkán fordult elő az, ami Dragomán Györggyel történik mostanában: A fehér király című regénye valósággal berobbant a világ irodalmi életébe. Tavasszal az volt a szenzációs hír, hogy 18 országban készítik elő a mű megjelenését. Most már 25 országról van szó. Elkészült például a német, a norvég, az angol, és amerikai fordítás, Angliában január elején lát napvilágot a regény, amelyet kiadnak Brazíliában, Portugáliában és Törökországban is. Dragomán György 1973-ban született Marosvásárhelyen, 1988 óta él Magyarországon, a A fehér király a második kötete, s 2005-ben jelent meg a Magvető Kiadónál. Váli Dezső egyik festményéről mesélt Eszéki Erzsébetnek.
|
Szerettem albumokat nézegetni gyerekkoromban. A szüleimnek
köszönhetően sok képünk volt otthon is, könyvek és festmények között nőttem fel.
Brughel műveibe például napokra bele tudtam felejtkezni. Apám gyakran vitt
műtermekbe festő barátaihoz, órákon át tudtam bóklászni olyan marosvásárhelyi
festők és szobrászok műtermeiben, mint Puskás Sándor, vagy Balázs Imre.
A képek számomra az írásnál is fontosabbak, nálam általában
ezekből születik meg a szöveg. Képet látok magam előtt, s amikor az élni kezd,
abból indulok ki. A figuráimnak is meg kell elevenedniük előttem, azután már
elindulhatok a jelenetből.
Mindössze kétszer írtam úgy novellát, hogy létező képet
vettem alapul, mindkettő az utóbbi fél évben történt. Az egyiknél Szilágyi Lenke
egy fényképéről írtam. A másik még közelebbi: a Műcsarnokban éppen most látható
az egyik legjelentősebb kortárs művész, Luc Tuymans kiállítása, s a katalógushoz
Tolnai Ottó és én írhattam szöveget. Kaptam háromtucatnyi reprodukciót, ezeket
nézegettem egészen addig, amíg történet nem lett belőlük.
Ezt a festményt, amelyet ehhez a cikkhez választottam, az idén, április 4-én
kaptam Váli Dezsőtől, aki kitett a műtermében körülbelül harminc
művet, s választhattam. Amikor hazahoztam, egy napig csak néztem, s azóta is
folyamatosan gondolkozom rajta. Váli Dezső évek óta a saját műterméről fest
képeket, ugyanakkor ez a szűknek látszó világ, ez a becketti minimalizmus
roppant feszültséget teremt, hiszen ezekbe a műtermekbe Váli a maga visszafogott
módján megpróbálja beletenni a teljességet.
Amikor választottam, nem tudtam, hogy ez a címe: Műterem
befejezett képpel. Szikár alkotás, nincs rajta más, mint az ablak, alatta egy
falnak fordított festmény, de annak is csak a háta látszik, s a padlón ott egy
szőnyeg. Nem látunk a képen állványt, amely pedig fontos motívum Válinál:
romantikus figura, hol megnyúlik, hol elterpeszkedik, olyan, mint valami
élőlény. Itt azonban még az állvány is hiányzik.
Amikor megláttam, azonnal belém villant, milyen
reménytelenséget érzékeltet. Pedig akkor még nem ismeretem a címét. Ott áll a
befejezett mű, de szemernyi vigasz sincs abban, hogy elkészült, mert újra üres a
tér. Kezdődik minden elölről.
Ugyanakkor mégsem teljesen reménytelen a helyzet, mert az
előtérben ott a szőnyeg. Anélkül nyomasztóan kopár lenne minden. A szőnyeg az,
amely az életet képviseli. Furcsa tárgy itt, ebben a térben: felemel és le is
húz. Felemel, mert azt érzi az ember: igen, a műterem ilyen hely, ha nincs éppen
festés, akkor is van élet.
Nem is akármilyen szőnyeg ez, az egyik fele kicsit színesebb,
noha a festményen nem sok szín található. A fal halványsárga - a reprodukciókon
néha ez szürkének látszik -, a föld fehér, a falnak fordított kép háta is fehér,
az ablakon túl meg csak a sötétség van. Nem látható semmi a műtermen túli
világból. De attól, hogy ott ez a kis szőnyeg, már élettérré válik. Ettől benne
van a munka, az élet. Együtt élünk azzal, hogy festünk, ez része az életünknek.
Hiába fejeztünk be egy képet, utána indul minden újra.
Minden szomorúsága ellenére benne van a harmónia is, ezért
mondtam, hogy a szőnyeg nem csak lehúz, hanem föl is emel. Ez az állapot azért
érint meg, mert írás közben nem az ablakon bámulok ki, hanem a falat nézem, hogy
meglássam a bennem feléledő képeket. Van, amikor úgy érzem: műteremben élek.
Persze nyilván azért, mert műteremben élek. Itt ülök s írok. Nagyon hasonló
helyzetben, mint egy festő. Mintha a képen látható műterem az én életterem
lenne.
Ez a festmény nem az emberről szól, hanem a térről, amelyben
azonban ott van az ember nyoma. Csak ő maga éppen nincs ott. Váli Dezső műveiből
nekem sosem hiányzott az ember. Azt hiszem, ebben a képben én vagyok az ember.
Ez a saját személyes teremmé válik. Nem nézőként látom, hanem azt érzem, hogy az
enyém az a szőnyeg.
De a szőnyegtől ez a tér egyszerre nagyon hétköznapi lesz.
Benne van annak a tragikuma, hogy ebben az üres térben mindent elölről kell
kezdeni. A műterem addig műterem, amíg ott zajlik az élet, benne van azonban a
befejezés, a lezárás utáni üresség is. Ez az egyik legnehezebb állapot, amikor
az ember befejez valamit. Nekem soha nem kell egészen üres papírral
szembenéznem, hiszen akkor írok, amikor már megelevenedik előttem a belső kép,
élni kezd a figura, a jelenet. Ráadásul egy regényt sokáig ír az ember. Egy
festmény jóval hamarabb elkészül, így egy festőnél gyakrabban előfordul ez az
állapot. Váli Dezsőnek van vagy 850 képe - a honlapján szereplő leltár szerint
majdnem ugyanennyit kidobott. Tehát gyakrabban kellett szembesülnie azzal az
élménnyel, hogy kezdenie kell valamit az ürességgel.
Ezen a festményen pontosan ezt érzem: az elkészült képen már
túl vagyunk, befordítottuk a fal felé. Annyira kész, hogy már nem akarjuk látni.
Befejeztük. Már nem a miénk, akár el is adhatjuk, elajándékozhatjuk. Nincs
rá szükségünk ahhoz sem, amit ezután csinálunk. Túl vagyunk rajta. A regénynél
is így van az ember: befejezi, nincs utána dolga vele. Furcsa is most, hogy a
fordítások miatt újra kellett olvasnom és ismét foglalkoznom vele. Én ezt látom
ebben a képben: nincs hátradőlés, olykor csak az üresség van. Ennek a dinamikus
tragikuma van benne.