dátum: 2007.03. fájl: html-2006/hvg-interju.htm C. 8887-8890
HVG 2007. MÁRCIUS 24.
Interjú
„Az életem a csendéletem”
„A társadalom a mindenkori megbízható középszerre szeret építkezni, s ebből a művész mindig kilóg” – mondja Váli Dezső (64 éves), az egyik legkeresettebb kortárs festőművész, akinek a képei gyakran milliókért cserélnek gazdát a műtárgypiacon. A Kossuth-díjra már többször jelölt művész most nagyszabású gyűjteményes kiállítására készül.
|
Váli Dezső festőművész
„Ép elmével, világos tudattal és szabad elhatározásomból úgy rendelkezem, hogy
halálom esetén nem kell csinálni semmit. Képeim szétszórva. Neten minden munkám
megnézhető. Minden jó helyen van ott, ahol van” – írja internetes honlapján
közzétett végrendeletében az 1967-ben a Magyar Iparművészeti Főiskolán
belsőépítész diplomát szerzett festő. Pályája a Lakóterv Finta József vezette
műhelyében indult, két év után vált szabadfoglalkozású festővé. 47 önálló
kiállítása volt, köztük a Műcsarnokban, legutóbb 2002-ben az Ernst Múzeumban. A
korábban a Képzőművészeti és az Iparművészeti Főiskolákon is tanító 41 szakmai
díjjal – köztük a Munkácsy-díjjal – kitüntetett alkotó a festés mellett ír is:
1992-ben C. Napló címmel jelent meg 1958-tól vezetett naplója. 2000-ben – az
elsők között indított – internetes blogot. Honlapján, amely az Országos
Széchényi Könyvtár tulajdona, a festő teljes digitalizált életműve – festmények,
fotók, írások – megtalálhatók.
HVG: Festők ritkán szoktak írásban is
megnyilatkozni, mondván, ők „föstenek”, a képeik beszélnek helyettük. Ön viszont
publikál: hét éve, az elsők között indított internetes blogot Magyarországon.
Honnan ez a kétcsatornás közléskényszer?
V. D.: Elöljáróban: öregszem – könyörgök, ne várjon tőlem új
gondolatokat. Tehát a naplóm: apám hadifogságban meghalt. Kamasz koromban
találtam helyette Győrben egy nagyformátumú bencés paptanárt, akihez lejártam
autóstoppal eligazítást kérni. Amit mondott, feljegyeztem. Így kezdődött. Aztán
megszoktam fogalmazva értelmezni a világot. Ötven éve írom. Később kitalálták
nekem az internetet. Honlapot csináltam, ami elsősorban munkáim adattára, de
rákerültek mindennapos rácsodálkozásaim, tűnődéseim.
HVG: És nem látja az írásnak kárát a festészete,
például azáltal, hogy amit elmond szóban, nem objektiválódik képben?
V. D.: Annak a mondandója, amit festek, illetve leírok, nem keveredik.
Egy képet húszkötetes lexikon tudna elmagyarázni. Vagy két szó.
HVG: Festményein kevés elemmel dolgozik. Képei abba
a kategóriába tartoznak, amire a laikusok azt szokták mondani: „ilyet én is
tudnék”. Sérti?
V. D.: Biztos tudna más is ilyet csinálni. Egy újságíró barátomat másfél
óra alatt megtanítottam festeni. Kocsis Zoltán írta, ha valaki például azt
gondolná, hogy Bartókot játszani olyan, mint autót vezetni, azaz egyszer
megtanulom, aztán gyakorlom, és már tudom is, az alaposan téved. Bartók
muzsikájának több rétege van. Titkos, kódolt elemek vannak a zenéjében. Egy élet
kevés ahhoz, hogy…
HVG: Ön milyen kritériumok alapján értékeli
kollégáit?
V. D.: Képeket osztályozni nem látom sok értelmét. Használni kell őket, mint egy
mosógépet. És a minőség? Egy giccsből harminc igaz információt hámozok ki,
Vermeerből 2500-at. Amúgy is személyre szabott titok, ki mit kap, és mikor. Mint
a papi anekdota Pista bácsi megtéréséről, merthogy őt annyira megindította az a
prédikáció. És mégis melyik mondata? – kérdi a pap. Hát amikor a tiszteletes úr
azt mondta, hogy erről ennyit, és most áttérünk a másik témára, – akkor azt
gondoltam, új életet kezdek.
HVG: Munkássága három nagy korszakában mindig
ugyanazt festette: eleinte „lírai absztraktokat”, majd éveken át csak zsidó
temetőket, 1987 óta pedig a műterem téma…
V. D.: Az életem a csendéletem. Mindig ugyanazt festem. Volt gyűjtő, aki így
tréfálkozott, most meg zsidó műtermek... Aki megáll a témánál, nem sokat kap egy
műből. Mi az ördögnek lefesteni egy csokor virágot, venni kell a piacon, annak
még illata is van... – nem?!
HVG: Hogyan dolgozik, mi lebeg ilyenkor a lelki
szemei előtt?
V. D.: Van festő, akit szétfeszít a téma, úgy kezd munkához, nekem nincs vízióm
egy készülő műről. És nem lelkesedem a művészi ars poeticákért sem. Fellengzőek,
és önmaguknak is hazudnak. Úgy vagyok ezzel, ahogy Tornyai János mondta: festek,
ahogy az egér rág. Muszáj neki, mert folyton nől a foga. Hogy hogyan fest az
ember, életkorral változik. Fiatalon mindenféle speciális világítások éjszakai
munkához. Ma már nem festek este, 40 életév fölött az ihlet napszakhoz és
keretmérethez igazodik. A 365-ből nálam négy–öt az ihletett nap, a többi
tisztességes robotmunka. Lázár Ervin mondta, hogy naponta leül írni, mert
legalább a kudarcig el kell jutni. Számomra is a mechanikus rendszerek az
igaziak; 5.23-kor szól a vekker, húsz éve már.
HVG: Ön volt az első kortárs festő, akinek egy
festménye aukción átvitte az 1 millió forintos álomhatárt, 2000-ben
pedig már 2 millióért ütötték le az egyik képét. Mennyire befolyásolja a piac, a
feltételezett vásárlói igény?
V. D.: Ez így félrevezető. Szerényen, de megélünk a képeimből. És ez csodálatos.
Néha értesülök róla, hogy képeim
gazdát cserélnek, de az úgynevezett piacról, a galériákból kizártam magam.
Ugyanis képeimet nem engedem végleg külföldre, avval, hogy gyerekeinknek,
unokáinknak festek, s nem a müncheni fogorvosoknak. Ennyiben vagyok hazafi.
HVG: Képei 90 százaléka gyűjteményekben van, a
többség számára láthatatlan, halott. Nem zavarja?
V. D.: Dehogynem. Szabó Lőrinc szerencsésebb: teljes életműve elérhető mindenki
számára, így nálam is az éjjeliszekrényen. Vannak rangos kollégák, akiket vidéki
kiállításon soha nem látni. Ahová hívnak, megyek; az a dolgom. Ott is emberek
élnek. A dolgozó népet szolgálom; meg a nyugdíjasokat és a gyerekeket. Munkáim –
ha zanzásítva is – már a neten is megnézhetők, adataikkal együtt: www.deske.hu.
Ugyanis – ez már játék is – nyilvántartást vezetek róluk. Ez a ma másfél
gigabájtos honlap a Széchényi Könyvtár állományába került, halálom után is
megmarad. Korábban a Tudományos Akadémia Levéltárának adtam golyóstollal
vezetett opuszjegyzékemet; írásaim másolatát. Elfogadták, őrzik. Kár, hogy ettől
nem leszek egy centivel se jobb művész.
HVG: Önről a blogjából azt is tudni lehet, hogy hívő
ember, sokan ezért is kérik számon a szakrális képeit…
V. D.: A szakrális művészet tautológia, szóismétlés. Az nem tud más lenni –
mondta Pilinszky. Egy jó mű egy villanásnyi időre megmutatja Isten köpenye
szegélyét. A hitem, gondolom, minden mozdulatomban benne van. Vallásosan
biciklizek, és vallásosan mosok fogat. Épp képeimben ne lenne jelen? Engem épp
az zavar például a lebegő mosolyú Mária-ábrázolásokban, hogy hiányzik annak
megjelenítése, hányszor is kell egy csecsemőt naponta megszoptatni, kimosni a
kakiból.
|
HVG: Egyik naplóbejegyzésében írta: a művészet nem
fejlődik. Ma is így gondolja?
V. D.: Kétféle zseni van, aki újat hoz, és aki semmi újat. Csak jobban
megcsinálja azt, amit mások körülötte. Az altamírai falkarcoló irigylendő
kollega. A művészszakma, mint a háborúban az előörs: úgy hasznos, ha messze jár.
Ha szerencsésen hazaér a felderítésből, dupla porció. Ha aknára lép, az ő baja,
de a főtörzs legalább megtudja, arra ne menjen.
HVG: Menyire támogató a mai társadalmi közeg az
alkotómunka számára?
V. D.: A társadalom nem kér és nem vár új műveket. Leginkább csak eltűri, később
netán elfogadja. És ezt tulajdonképpen meg lehet érteni. A társadalom a
mindenkori megbízható középszerre szeret építkezni, és ebből a művész kilóg. Ezt
nem a sértődöttség mondatja velem. Húszévesen eldöntöttem, nekem nincs időm
megsértődni ebben a szakmában. Hét éven át mindig meghívtak, majd kizsűriztek az
egyik rangos kiállításról, ennek ellenére minden évben újra küldtem. Avval, hogy
az én munkám a beadás, az övéké a zsűrizés. A nyolcadik évben aztán
szerepeltettek, sőt, azt a képet a Nemzeti Galéria megvette. Pár év múlva
visszakértem, mikor rájöttem, mégsem elég jó az a kép, avval, hogy bármit és
bármennyit választhatnak helyette. Bonyolult hadművelet volt.
HVG: Hogy látja az utánpótlást? Ön például ma milyen
eséllyel felvételizne az Iparművészetire?
V. D.: Az élet nem ilyenfajta sikereken dől el. Gondolom, nem vennének fel, nem
tudok egy orrot rendesen megrajzolni. A kilencvenes évek elején egyszer egy
hétig felvételiztettem leendő iparművészetiseket. Tízszeres túljelentkezés, első
fordulóban egy félnapos fejrajz alapján ezt négyszeres létszámra kellett
lefaragni. Egy gyerekkel 60–100 másodpercet foglalkozhattunk; igaz, ez elég is
volt a döntéshez. De nagyon kellett figyelni: egy ember sorsáról volt szó. 12-en
szavaztunk, hat igennel az illető továbbjutott. Fegyelemmel át kellett lépni a
mellékkörülményeken: koszos rajzlap, olvashatatlan aláírás, kultúrálatlanság,
tapasztalatlanság. Utolsó nap bemutattam a zsűrinek egy rajzot, mondván, én
elfogult vagyok, ez itt egy barátom fiának a rajza, kíváncsi lennék a
véleményükre, bekerülne-e a második fordulóba. Ítéletüknek nincs tétje, a fiú
nem akar ide jelentkezni – tettem hozzá. 11-ből két igen szavazatot kapott. A
rajz fotónagyítás volt, előző éjjel csináltam matt papírra, 33 évvel korábban
evvel vettek föl a Főiskolára. – Nevettek.
Dobszay János